SMN
Re: SMN
De NSM in Amsterdam heeft een mooie opdracht gehad aan 6 schepen van de T-klasse. Volgens het SMN-jubileumboek uit 1950 werd zo'n schip in het buitenland "the Rolls Royce of the ocean" genoemd, vanwege de snelheid (14,5 m/h) en de uitstraling.
Het laatste schip dat werd afgeleverd, de Tajandoen, had tevens ook het kortste leven. Op 7 december 1939 werd het getorpedeerd in het Kanaal door de U47.
Op de foto de tewaterlating op 2 mei 1931. De doopster was mevrouw De Roever-Wolbers, echtgenote van een SMN-afdelingschef.
Rechts staat burgemeester de Vlugt van Amsterdam.
Prachtig met die klok erop. Daar konden ze waarschijnlijk op zien hoever het schip gevorderd was de helling af.
Groet, Paul G.
Het laatste schip dat werd afgeleverd, de Tajandoen, had tevens ook het kortste leven. Op 7 december 1939 werd het getorpedeerd in het Kanaal door de U47.
Op de foto de tewaterlating op 2 mei 1931. De doopster was mevrouw De Roever-Wolbers, echtgenote van een SMN-afdelingschef.
Rechts staat burgemeester de Vlugt van Amsterdam.
Prachtig met die klok erop. Daar konden ze waarschijnlijk op zien hoever het schip gevorderd was de helling af.
Groet, Paul G.
Re: SMN
De doopplechtigheid bij het achterschip....
Dat zie 'k voor het eerst !
Dat zie 'k voor het eerst !
Oost, west...ook best
Re: SMN
Lijkt of het onderwaterschip niet behandeld is, kan het niet zo zijn dat Tajandoen naast het schip ligt wat we op de foto zien?
Re: SMN
Op foto 6 van die link is te zien dat het onderwaterschip bij de twl helemaal onbehandeld lijkt.....
Maar ik zie niets dat de plaats van de doopplechtigheid laat zien...foto 30 toont 'iets', maar dan weet je weer niet of dat schip dezelfde is....
Vreemd....
Maar ik zie niets dat de plaats van de doopplechtigheid laat zien...foto 30 toont 'iets', maar dan weet je weer niet of dat schip dezelfde is....
Vreemd....
Oost, west...ook best
Re: SMN
Ja, maar dan nog....
Op zo'n langshelling wordt altijd gebouwd met 'kont beneden', en de kop in de lucht....
Bij de twl glijden ze dan ook 'kont eerst' te water, en kijken de doop-hotemetoten vanaf hun bordesje de zojuist onthulde naam op de kop na, waarbij aan het einde van de helling de kop -ter groet aan de doopster- even een elegante buiging maakt ( zakt even vrijgekomen van het talud naar beneden en komt weer omhoog)
In de UK is die 'knik/buiging' dan ook zo belangrijk dat de twl plaatsvindt als het juiste peil van het tij is bereikt.
Nou zal je datzelfde effekt ook wel hebben als hij 'kop eerst' gaat, maar dan geeft die buiging toch een héél andere indruk, vrees ik
Nee, ik zie dat echt voor het eerst !
Iemand die dat -wáár dan ook ter wereld- eerder heeft gezien ??? Foto's/filmpjes, enniewan ???
Op zo'n langshelling wordt altijd gebouwd met 'kont beneden', en de kop in de lucht....
Bij de twl glijden ze dan ook 'kont eerst' te water, en kijken de doop-hotemetoten vanaf hun bordesje de zojuist onthulde naam op de kop na, waarbij aan het einde van de helling de kop -ter groet aan de doopster- even een elegante buiging maakt ( zakt even vrijgekomen van het talud naar beneden en komt weer omhoog)
In de UK is die 'knik/buiging' dan ook zo belangrijk dat de twl plaatsvindt als het juiste peil van het tij is bereikt.
Nou zal je datzelfde effekt ook wel hebben als hij 'kop eerst' gaat, maar dan geeft die buiging toch een héél andere indruk, vrees ik
Nee, ik zie dat echt voor het eerst !
Iemand die dat -wáár dan ook ter wereld- eerder heeft gezien ??? Foto's/filmpjes, enniewan ???
Oost, west...ook best
Re: SMN
Op een aantal foto's is duidelijk te zien hoe de tewaterlating is gebeurd. O.a. op deze; de genodigden staan rechtsonder achter de kraanpoot vlak bij het water.
Ik denk dat de doopster zo dicht mogelijk bij het elegante knikje van het schip wilde staan en ook wat waterspetters uit Het IJ wilde voelen.
Groeten, Paul G.
Ik denk dat de doopster zo dicht mogelijk bij het elegante knikje van het schip wilde staan en ook wat waterspetters uit Het IJ wilde voelen.
Groeten, Paul G.
Re: SMN
Ja Paul, ik zie het nu ook. Je hebt gelijk...
Het waarom ontgaat me nog steeds, en het verbaast me eveneens nog steeds, maar ze staan idd dichtbij de plons...
'Men", behalve het werkvolk, stond voor zover mij bekend nooit binnen de gevarenzone voor als het eens fout zou gaan...(wegschietend stukken hout, brand van de glijbaan, omvallen, zwiepende remkettingen en -draden, afijn: noem maar op)
Maar deze hotemetoten staan tot op het laatst binnen die zone...
Het zal wel een goede reden hebben gehad.
Maar ik blijf het hoogst ongebruikelijk vinden
Het waarom ontgaat me nog steeds, en het verbaast me eveneens nog steeds, maar ze staan idd dichtbij de plons...
'Men", behalve het werkvolk, stond voor zover mij bekend nooit binnen de gevarenzone voor als het eens fout zou gaan...(wegschietend stukken hout, brand van de glijbaan, omvallen, zwiepende remkettingen en -draden, afijn: noem maar op)
Maar deze hotemetoten staan tot op het laatst binnen die zone...
Het zal wel een goede reden hebben gehad.
Maar ik blijf het hoogst ongebruikelijk vinden
Oost, west...ook best
Re: SMN
1941-06-28:
Overdracht van het mailschip ms 'ORANJE' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' als hospitaalschip aan het Nederlands-Indisch gouvernement. Gedurende de eerste drie maanden van 1941 werd het schip in Soerabaja verbouwd tot hospitaalschip. De 'ORANJE' zal tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog, tot 18 juli 1946, onder auspiciën van het Internationale Rode Kruis, onder Australische vlag, varen. (Marhisdata)
Overdracht van het mailschip ms 'ORANJE' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' als hospitaalschip aan het Nederlands-Indisch gouvernement. Gedurende de eerste drie maanden van 1941 werd het schip in Soerabaja verbouwd tot hospitaalschip. De 'ORANJE' zal tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog, tot 18 juli 1946, onder auspiciën van het Internationale Rode Kruis, onder Australische vlag, varen. (Marhisdata)