Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door renirie »

Dat bedoel ik idd te zeggen.
Er zat waarschijnlijk een vergoeding aan vast,die ook postuum nog uitgekeerd werdt aan de. Nabestaanden
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Op StS zag ik een oude, tot wowo omgebouwde Amerikaanse escort-carrier, waar mij het volgende detail opvalt:
Waar de reddingboten zijn, zit op de meeste plaatsen zo te zien een soort canvas afscherming...
Iemand een idee wat of waarom dat is ???
Bijlagen
Fairsea 1941.jpg
Fairsea 1941.jpg (361.44 KiB) 3991 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Iemand een idee wat of waarom dat is ???
Gewoon een ouderwets kanvas dektentje Jan!De bootsman had eventjes tijd! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

Schepen werden, en misschien worden, regelmatig verlengd. Ik heb me altijd afgevraagd of je dat zomaar straffeloos kunt doen, loop je niet het risico dat het schip zich heel anders gaat gedragen en de verlenging zelfs tot een vervroegd einde van zo'n schip leidt?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik heb me altijd afgevraagd of je dat zomaar straffeloos kunt doen
Nee, Martinus, dat kun je dus NIET "zomaar straffeloos" doen.Normaliter dat is!!! en ik spreek hier dus over een " normaal geclassificeerd schip, in eigendom en/of gemanaged door een professionele company"....iets wat van toepassing is op het overgrote merendeel van de schepen en/of eigenaar/managers. Dan gaat dit als volgt:

1) de verlenging ontwerpen en wensen worden omgezet in " construktie tekeningen"
2) deze tekeningen- alsof het een GEHEEL NIEUW SCHIP is- worden dan door de desbetreffende Classificatie gekeurd en/of van opmerkingen of recommendaties voorzien, gebaseerd op de van toepassing zijnde Rules en Regulations, inclusief eventuele Vlag requirements.
3) Op het moment " dat de snijbrander er in gaat" zijn de " originele Classificatie Certificaten " NIL & Void" geworden EN
4) begint het re-certificatie process onder toezicht van " the attending Class Surveyor" met de goedgekeurde en gestempelde konstruktie tekeningen in zijn kontzakkie ( of op zijn laptoppie :lol: )......" alsof het een nieuw schip is", uiteraard slechts voor DIE aspecten die " onder de modificatie hamer vallen" in dit door jouw geschetste voorbeeld "DUS de romp"...met alles wat t'r op en dr'an zit"........ze krijgt dus uiteindelijk wat heet " a new C44" ( als ik me dat Cert. goed herinner :roll: )..en dat is haar " geboorte Certificaat" om mee te beginnen en een nieuw Loadline en andere van toepassing zijnde briefies :roll:

Soms...en ik zeg nogmaals "soms" gaat zo'n verlenging en/of aanpassing gepaard met een " andere toepassing van het schip" zoals je b.v. op "Tankers" kunt zien, waar Ome Jossie soms oliepotten tevoorschijn tovert die zijn om gebouwd tot Bulkfiets.......DAT houdt een " Major Re-certification" IN.
Ik heb "ooit" eens het grote genoegen gehad om door een klant te worden benaderd betreffende een vrij oud schip, waarvan de Certificaten geheel en al jaren waren verlopen. Hij wilde dit schip/romp voor commerciele redenen weer IN Class hebben. Toen ik de leeftijd van het schip hoorde vertelde ik hem " recht voor zijn raap" dattie NIET bij mij moest zijn en dat ik hem HEEEL graag het telefoon nummer van de konkurrentie wilde geven :lol: Hij was er persoonlijk ZO van overtuigd dat er NIKS met dit schip loos was, dat hij mij en een door mij aan te wijzen CLass approved/certified NDT specialist op zijn kosten in een riant hotel onderbracht en dan " konden we tekeer gaan" zoals hij zei: "ALL on my account......You WILL find nothing, as good as new!" DAT was natuurlijk een uitdaging die ik niet kon weigeren EN hij had 100% gelijk. Het schip was vroegaah EN gebouwd met zware ijsclasse EN was verlengd met een mischeeps sektie waar ze zekerheidshalve zo'n 50% extra staal in hadden gezet......een zogezeid " BRICK shithouse" waarvan ik persoonlijk eeerst "iedere cm" zelf had nagekeken en door mijn maatje was gemeten, vooor ik dit " re-classing" proposal van die oude romp zelfs maar voor het comittee in THE City bracht vanzelf!!Ik zal je de "interne scrutiny" besparen, maar hij kreeg zijn Brieffie!! :roll:
Ik weet ook van een project waar het schip niet alleen werd verlengd maar OOK werd verbreed, het werd letterlijk " ge-vierendeeld" EN er werd een nieuwe kar in gezet EN de toepassing - met de diverse eisen- werd falikant gewijzigd......MAJOR paperwork!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

loop je niet het risico dat het schip zich heel anders gaat gedragen en de verlenging zelfs tot een vervroegd einde van zo'n schip leidt?
[/color]
Nee, dat is geen risico. Als he gebeurt zoals Harry aangeeft - en zo gebeurt dat ook - dan heeft dat geen invloed op de levensduur van het schip. Dat het schip zich na verlenging anders zal gaan gedragen, is ook geen risico, maar een zekerheid. Als je de rompvorm verandert, krijg je een ander schip en dat zal zich anders gedragen dan het oorspronkellijke schip.
  • Afbeelding

    Afbeelding
De Prinsenborg en Nassaubotg van Wagenborg waren voor verlenging mooie schepen waarop het plezierig varen was. Na verlenging vond ik het draken waar geur noch smaak meer aan zat. Het ging niet alleen om de verlenging, maar ook de luiken en het laadgerei waren veranderd. Geladen waren het logge schepen geworden, in ballast kon je eigenlijk geen volle kracht draaien want dan rammelde je uit je uniform. Je moest het aantal omwentelingen uitzoeken waarbij het gerammel draaglijk was. Ik heb met diezelfde Prinsenborg een keer in ballast in niet zulk best weer volle kracht plus nog een beetje gedraaid, alles wat ze daar beneden in huis hadden, in een poging als enige schip in de buurt op tijd bij een noodgeval te komen en toen was het of de wereld verging zo schudde en beefde en rammelde en kraakte en piepte de hele handel. Ze wisten beneden waar het om ging en meester Bekkema was niet kinderachtig, maar toen niet alleen het hele magazijn dat in de schoorsteen gevestigd was naar beneden kwam regenen - gloeilampen, pakkingen, bouten en moeren in alle denkbare en gangbare maten, plus kleine onderdelen - maar er bovendien een reservekop losbrak nadat er eerst een emmer smeerolie over de plaat was gegaan, riep Johan in doodsnood over de intercom: "Dit kan niet meer! Dit gaat zo niet langer!" :shock:
Voor de verlenging waren dit werkelijk jachten van het type Kroonborg die zich onder dezelfde omstandigheden heel wat beter zouden hebben gedragen. We kwamen sowieso te laat bij een kusttankertje dat in één klap vier man over boord kwijt was geraakt, maar er was verder niemand in de buurt. Het was winter en het water was koud, dus in hun gewone kloffie en zonder zwemvesten hadden ze nauwelijks een kans, maar ja, je weet maar nooit en je probeert wat. We hebben nog wat gezocht, maar toen ook de Deense kustwacht ter plaatse kwam, hebben we het zoeken gestaakt en zijn met aangepaste vaart verder gegaan richting Delfzijl.

Daartegenover stond de EDDA. Daar heb ik alleen maar na de verlenging op gevaren, maar volgens verhalen van anderen was het schip sneller geworden en zelfs een beter zeeschip. Ik heb er twee torns heel plezierig mee gevaren en er ook slecht weer mee afgereden, maar dat was een prima schip.
  • Afbeelding

    Afbeelding
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

Heren, heel veel dank voor de info. Ik leer weer wat!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heren, heel veel dank
Met zo'n "sweeping benaming" moet je toch voorzichtig zijn Martinus!........" Ge wiet mar nooit" zegt een ouwe Broabaaaander die daar ergens bij jou in de bos woont! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept, maar nu wil ik graag weten welke lampen er op grote schepen normaal voor de dekverlichting werden gebruikt. Dat zal nu ook wel naar LED gaan, maar wat waren dat voordien normaal voor lampen? Waren dat hogedruk natriumlampen en hoeveel Watt waren die dan? 400?
In mijn oude ship suplliers catalogue - een boek dat vaak goud waard is als je iets zoekt, want daar staat echt álles in wat je op een schip vindt en nodig hebt, dus ook elke lamp en elk armatuur, van lampjes voor de Bright Star tot aan een Suezlicht met een halogeenlamp van 2000 Watt- zie ik alleen maar lampen van 400 Watt en dan armaturen met plaats voor één of twee lampen. Waarom geen lampen van 600 of misschien zelfs 1000 Watt gebruikt?
Waarom iets anders gebruikt dan natriumlampen die een veel grotere lichtopbrengst hebben dan andere lampen zoals uit bijgaand foldertje blijkt?
Ook nu weer geen vragen van levensbelang, maar ik zou het graag willen weten, dus als de mannen die altijd zo trouw hebben gezorgd dat het licht áán en het bier koud bleef me dat kunnen vertellen, zou ik dat heel fijn vinden. :?

------------------------------- Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dus als de mannen die altijd zo trouw hebben gezorgd dat het licht áán en het bier koud bleef me dat kunnen vertellen, zou ik dat heel fijn vinden
Je moet hier WEL onderscheid maken TH tussen " de mannen die het licht aanhielden"........EN...." de lampenisten met een mandje nieuwe lampen onder de arm" :lol:
Getrouw de "reverse" woorden van ELEC Limberger..als ie midden in de nacht uit z'n nest werd getremd " omdat die donderse MK kraan weeeer niet werkte"........dan bekeek hij het even en sprak dan veelal de volgende gevleugelde woorden:
" DIT is een mesjaaanisch probleem heren, GEEN elektrisch probleem, willen jullie MIJ daar dus a.u.b. NIET mee lastig vallen!" :lol: en vertrok weer naar zijn mandje.( veelal was dat een kwestie dat het stangetje die de eindschakelaar bediende dan bleef hangen, niks mis met de schakelaar, maar HET stangetje zat vast) :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie