SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Hallo Jan,
Misschien was dat de voorloper van geen gedwongen ontslag maar natuurlijke afvloeing ,
grtn
Chris.V

Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Jos Komen schreef:1941-06-28:
Overdracht van het mailschip ms 'ORANJE' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' als hospitaalschip aan het Nederlands-Indisch gouvernement. Gedurende de eerste drie maanden van 1941 werd het schip in Soerabaja verbouwd tot hospitaalschip. De 'ORANJE' zal tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog, tot 18 juli 1946, onder auspiciën van het Internationale Rode Kruis, onder Australische vlag, varen.
Een paar maanden terug heb ik in de Openbare Bibliotheek aan het Oosterdok in Amsterdam het blad "Scheepshistorie 8" (november 2009) zitten lezen. Daarin is, van de hand van Wim Grund, een zeer uitgebreid artikel over deze periode van het schip opgenomen, met unieke foto's.
Na afloop van de 1e reis naar Australië werd voor het schip een plaquette aangeboden en aan de bevolking van de aankomstplaats een schilderij van de bekende schilder John Allcot. Van allebei een foto.
Hospitaalschip Oranje-b.jpg
Hospitaalschip Oranje-b.jpg (185.9 KiB) 2234 keer bekeken
Hospitaalschip Oranje-a.jpg
Hospitaalschip Oranje-a.jpg (205.91 KiB) 2234 keer bekeken
Groet, Paul G.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier is zo te zien de brug aangepast. :?:
Oranje.jpg
Oranje.jpg (409.12 KiB) 2195 keer bekeken
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: SMN

Bericht door Martinus »

Nu doen ze ook niet meer aan ramen op de brug.

Het lijkt alsof het schip ter hoogte van het middelste rode kruis uitbulkt.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het lijkt alsof het schip ter hoogte van het middelste rode kruis uitbulkt.
DAT "lijkt" niet zo Martinus......dat IS zo!! :lol: DE "Oranje" was beroemd voor een heeel lijssie van zeer indrukwekkende technische zaken, waar ik je nu niet verder mee zal vermoeien........EN....ze had oook een dikke buik. Als je daar in de midscheeps aan dek stond bij de reling en je keek loodrecht naar beneden dan keek je OP de scheepshuid. Nou heppik dat dus wel allemaal " van horen zeggen" en ook " van lezen" zogezeid.......( want al sinds ik een jochie was droomde ik van DIT soort schepen- Oranje-NieuwAmsterdam- Rotterdam- de laatste 2 persoonlijk bekeken maaar de " Oranje" dus jammer genoeg niet :cry: :cry:) maar het prachtige boek " Oranje" van Willem Grund IS natuurlijk een zeer betrouwbare bron. In het geval dat je dit " ook wel eens van een ander" zou willen horen kan ik je in kontakt brengen met een andere - bepokt en gemazelde-Kombuizer :lol: , waarvan ik toevallig weet dattie vroegaah in het midden van de vorige eeuw ooooit nog eens een " Passage home" op dit prachtige schip maakte....IK verdenk hem ervan dattie toen meer in de scheepsbar zat, dan over de reling keek........maaaar " Ge wiet mar nooit" zijn de woorden van een bereomde Broabaaander daar bij jou in de bos.
Verder, mocht je dus absoluut NIET over een nacht ijs willen gaan, heppik nog een ouwe dorpsvriend-kollega massinist- die nota bene in zijn jeugdjaren nog op dat machtige jacht heeft gevaaarn- geloof het of niet!- en daar toen behulpzaam was " om het licht aan te houden"......nou WAT zeggie daarvan!! :lol:
Mocht je nou NOG meer willen weten, DAN moet ik mijn documentatie raadplegen en DAT kost whisky!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: SMN

Bericht door Martinus »

Helaas Harry, ik ben niet technisch aangelegd :( en diepere technische uitleg gaat mij daarom voorbij. Mag ik wel aannemen dat dit ontwerp uiteindelijk toch niet succesvol is gebleken omdat het geen navolging vond? Het doet me heeel in de verte een beetje denken aan een turret deck ship.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op deze foto is het buikje van de Oranje goed te zien. :wink:
oranje-buikje.jpg
oranje-buikje.jpg (113.91 KiB) 2009 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Het had te maken met de meting voor het Suezkanaal. De breedte werd gemeten over dek.
Ik weet het niet zeker, maar ten tijde van oplevering was die regeling al aangepast... :roll:
Maar ze was van een uniek ontwerp, dat is zeker.
Ff 'een wrijfhoutje ertussen' vereiste lange touwtjes... :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

toch niet succesvol is gebleken omdat het geen navolging vond
Moooooi plaatje Jossie!!
Het had inderdaad te maken met de berekenings formule voor het " Tonnage Certificate"....( da's NOG een listige zaak soms!!) hetgeen bepalend is voor havengelden etc. etc. Voor deze vlak voor WW2 ontworpen speciale " Indonesie Liner" waren de Suez Kanaal fees uiteraard van HET grootste belang - 2 X op iedere rondreis- en werd deze listige kunstgreep bedacht.Dit maakte de bouw veel moeilijker en bleek met de wijsheid van achteraf een min of meer achterhaalde zaak. ( Zou HET Oranje boek er op na moeten slaan voor verdere details- ik wordt ouder Papa zong Peter Koelewijn :lol: !!!)
Maaaaar......de " Oranje" was gewoonweg " Revolutionair" te noemen voor een Passagiersschip ontwerp van TOEN, met haar 3 stuks Speciaal ontworpen 12 cylinder Sulzer 2 takt langzaam draaiende Diesels, ze kon op 2 van haar karren haar dienstsnelheid volhouden en dan kon er aan de 3e kar worden gewerkt onder de vaart.Jaaaarenlang - OOK na WW2-was ze HET grootste DIESEL engine propelled schip TER wereld!!Vrijwel AL haar "soortgenoten" waren uitgerust met stoom turbine voortstuwing.Zo OOK b.v. de " Nieuw Amsterdam" en zelfs ook de ouwe " Rotterdam" welke van na WW2 was! De " Willem Ruys"...ook een ontwerp van voor WW2 - ze zat gedurende WW2 onafgebouwd op de helling van De SChelde in Vlissingen en kwam pas na WW2 in de vaart- en OOK bedoeld voor diezelfde " Indonesie Line" had ook een DIESEL hoofdbedrijf, echter weer van een geheel verschillend ontwerp dan het bedrijf van de "Oranje".
Helaas Harry, ik ben niet technisch aangelegd
Ut is een grote schande :lol: :roll: :mrgreen: ........maaaar we zullen er mee moeten leven dan!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie