Historische rederij posters
Re: Historische rederij posters
Tussen 1920 en 1925 werden 5 turbineschepen van dezelfde klasse gebouwd n.l. de SCYTHIA, SAMARIA, LACONIA, FRANCONIA en CARINTHIA allen voor de dienst Liverpool=NYork. Hoogstwaarschijnlijk is het schip op de poster de Laconia omdat in 1923 dit schip als enige op de lijn Hamburg-NYork voer en een Duitse schilder de opdracht voor de poster kreeg.
Op 12 september 1942 werd dit schip met 2732 opvarenden door een U-boot getorpedeerd. Bekend is het verloop van de reddingsoperatie gevolgd door de z.g. Laconia-order. 1111 personen konden worden gered.
De poster is uit 1939 en toont ms Oranje (20017 GRT). De eerste reis was een cruise naar Madeira en ze vertrok daarna van Amsterdam naar Batavia.
Na het uitbreken van de oorlog werd de Oranje te Soerabaja opgelegd in december 1939. In 1941 werd het schip omgebouwd tot hospitaalschip en kwam in dienst van de Australische Marine, echter onder Nederlandse vlag. In 1946 hervatte het schip de dienst Amsterdam-Batavia en maakte daarna enkele wereldreizen. In 1964 werd ze verkocht naar Italie en herdoopt in "Angelina Lauro".
Groet
Gerard
l
Re: Historische rederij posters
Grace Line
Op 26 maart 1959, op 22 mijl van Atlantic City NJ botste de Santa Rosa met de US tanker Valchem en beide schepen werden zwaar beschadigd. Het voorschip van de Santa Rosa brandde uit. Beide zusterschepen werden in 1972 opgelegd na de samenvoeging van Grace Line met Prudential Lines in 1970.
De poster toont ms Milwaukee voor een cruise van 2 weken in 1936/1937 incl. Kerst en Oud&Nieuw. Dit schip, gebouwd in 1929 als een 3-klassen passagiersschip werd in 1935 door Blohm&Voss exclusief verbouwd tot cruiseschip voor 559 1e Klasse passagiers. In 1940 werd het schip in Kiel gelegd als logementsschip. In 1945 als herstelbetaling naar Engeland als troepentransporter voor M.o.T. genaamd Empire Waveney, gemanaged door Cunard White Star. In 1946 brandde het schip volledig uit tijdens ombouw en werd in 1947 gesloopt.
In 1958 vond op de Nieuw Amsterdam een fashion show en photoshoot plaats en de posterartist werd geinspireerd om de shuffleboardende modellen te vangen in een toneel van sociale interactie van kleine groepen passagiers als een ideaal van enthousiaste reizigers. De slanke dame op de voorgrond zou met vooruitziende blik een voorloper kunnen zijn van Twiggy, een rolmodel dat pas in zwang kwam in de 2e helft van de jaren 60.
Groet
Gerard
Op deze poster zien we de Santa Rosa die met haar zuster Santa Paula de cruise service N.York-Centraal Amerika bediende. Beide schepen (resp.15371 en 15366 GRT) opgeleverd in 1958 vervoerden 300 1e klas passagiers.Op 26 maart 1959, op 22 mijl van Atlantic City NJ botste de Santa Rosa met de US tanker Valchem en beide schepen werden zwaar beschadigd. Het voorschip van de Santa Rosa brandde uit. Beide zusterschepen werden in 1972 opgelegd na de samenvoeging van Grace Line met Prudential Lines in 1970.
De poster toont ms Milwaukee voor een cruise van 2 weken in 1936/1937 incl. Kerst en Oud&Nieuw. Dit schip, gebouwd in 1929 als een 3-klassen passagiersschip werd in 1935 door Blohm&Voss exclusief verbouwd tot cruiseschip voor 559 1e Klasse passagiers. In 1940 werd het schip in Kiel gelegd als logementsschip. In 1945 als herstelbetaling naar Engeland als troepentransporter voor M.o.T. genaamd Empire Waveney, gemanaged door Cunard White Star. In 1946 brandde het schip volledig uit tijdens ombouw en werd in 1947 gesloopt.
In 1958 vond op de Nieuw Amsterdam een fashion show en photoshoot plaats en de posterartist werd geinspireerd om de shuffleboardende modellen te vangen in een toneel van sociale interactie van kleine groepen passagiers als een ideaal van enthousiaste reizigers. De slanke dame op de voorgrond zou met vooruitziende blik een voorloper kunnen zijn van Twiggy, een rolmodel dat pas in zwang kwam in de 2e helft van de jaren 60.
Groet
Gerard
l
Re: Historische rederij posters
Koninklijke Hollandsche Lloyd
- Bijlagen
-
- Koninklijke-Hollandsche-Lloyd-South-America-Gelria (1).jpg (30.85 KiB) 7330 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Historische rederij posters
D.O.A.L.
De poster toont hier de UBENA van de DOAL. De folkloristische afbeeldingen van de ezeltaxi en het zeilschip heeft grote overeenkomst met de barinhos op de rivier Tejo in de 20e eeuw.
Lamport & Holt In 1921 werd het turbineschip VANDYCK (13233 GRT) opgeleverd aan Lamport&Holt, Liverpool en ingezet in de dienst tussen NewYork en La Plata havens. 2 jaar later volgde het zusterschip VOLTAIRE (13248 GRT) in hetzelfde schema. In 1930 werden beide schepen opgelegd en in 1932 gereactiveerd als cruiseliners en wit geschilderd. In 1939 eindigde de cruisedroom met het uitbreken van de oorlog. De VANDYCK werd troepenschip en zonk in 1940 bij de Noorse kust. De VOLTAIRE werd verbouwd tot hulpkruiser en werd tot zinken gebracht door de hulpkruiser THOR in mid-atlantic in 1941.
Norddeutsche Lloyd Bremen Het lijkt een drieling maar dit is een cosmetische harmonisatie. De tweede COLUMBUS (de eerste uit 1913 ging in 1919 naar Engeland als HOMERIC) zou eigenlijk de Hindenburg worden en werd na de kiellegging in 1914 niet verder afgebouwd tot 1922 maar wilde na de doop niet te water. Datlukte pas 2 maanden later. De EUROPA en BREMEN liepen in augustus 1928 van stapel en waren beide in competitie voor de Blauwe Wimpel op de Noord-Atlantic die ze enkele malen veroverde. De COLUMBUS was, na een aanpassing in 1929 bijna even snel. Alle 3 werden ze de "Giant Fliers" genoemd, die in 5 dagen de Atlantic konden oversteken.
Groet
Gerard
De Woermann Linie en Deutsche Ost-Afrika Linie bestelden 2 identieke turbineschepen bij Blohm & Voss, Hamburg. Vanaf 1928 begonnen de WATUSSI en UBENA een rond Afrika dienst, vermoedelijk met Lissabon als vertrek en aankomsthaven. Meer dan 20 aanloophavens in Afrika gevolgd door enkele aanvullende havens aan de Atlantische en Middellandse Zee kusten.De poster toont hier de UBENA van de DOAL. De folkloristische afbeeldingen van de ezeltaxi en het zeilschip heeft grote overeenkomst met de barinhos op de rivier Tejo in de 20e eeuw.
Lamport & Holt In 1921 werd het turbineschip VANDYCK (13233 GRT) opgeleverd aan Lamport&Holt, Liverpool en ingezet in de dienst tussen NewYork en La Plata havens. 2 jaar later volgde het zusterschip VOLTAIRE (13248 GRT) in hetzelfde schema. In 1930 werden beide schepen opgelegd en in 1932 gereactiveerd als cruiseliners en wit geschilderd. In 1939 eindigde de cruisedroom met het uitbreken van de oorlog. De VANDYCK werd troepenschip en zonk in 1940 bij de Noorse kust. De VOLTAIRE werd verbouwd tot hulpkruiser en werd tot zinken gebracht door de hulpkruiser THOR in mid-atlantic in 1941.
Norddeutsche Lloyd Bremen Het lijkt een drieling maar dit is een cosmetische harmonisatie. De tweede COLUMBUS (de eerste uit 1913 ging in 1919 naar Engeland als HOMERIC) zou eigenlijk de Hindenburg worden en werd na de kiellegging in 1914 niet verder afgebouwd tot 1922 maar wilde na de doop niet te water. Datlukte pas 2 maanden later. De EUROPA en BREMEN liepen in augustus 1928 van stapel en waren beide in competitie voor de Blauwe Wimpel op de Noord-Atlantic die ze enkele malen veroverde. De COLUMBUS was, na een aanpassing in 1929 bijna even snel. Alle 3 werden ze de "Giant Fliers" genoemd, die in 5 dagen de Atlantic konden oversteken.
Groet
Gerard
l
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
- Locatie: 's-Gravenzande
Re: Historische rederij posters
Polish Palestine Line
Red Star Line In 1900 werden 2 schepen opgeleverd aan de Red Star Line,Liverpool, de VADERLAND (12018 GRT) en de ZEELAND (11905 GRT). Twee jaar later, in 1902, gevolgd door de uiterlijk identieke stomers KROONLAND (12760 GRT) en FINLAND (12760 GRT). De 4 schepen voeren in de Antwerpen-N.York lijn.
De poster laat een typische Antwerpse "makelaars boot" zien, die de agent aan boord van inkomende schepen in de Schelde-mond brengt waar de nodige formaliteiten worden afgewerkt vóór aankomst in Antwerpen.Deze kleine zeewaardige boot kon zonodig ook zeil voeren.
State Line De emigratie business van Europa naar Australie en de Amerikaanse continenten begon in de 2e helft van de 19e eeuw harder te lopen toen de eerste stalen passagiersstomers in actie kwamen. Passage ging sneller,was veiliger en de passagierscapaciteit was groter in vergelijking met de houten zeilschepen. Na 1850 waren er meer dan 20 grote rederijen met een ontelbaar aantal schepen op de emigratie routes.
Een van deze rederijen was de in 1872 opgerichte State Line. De lijn had vele grote boekingskantoren in alle Europese emigratielanden en overzee voor Europese bestemmingen zoals Glasgow,Belfast, Dublin, Londonderry en Liverpool waaruit ook afvaarten werde aangeboden.
Op deposter ziet men het ss STATE OF NEBRASKA (3986 GRT) opgeleverd in 1880 die de maiden voyage van Glasgow naar N.York maakt. Bij vertrek had het schip nog ra's aan de voormast die later werden verwijderd. In 1891 werd de State Line overgenomen door de Allan Line (uit 1819).
De State of Nebraska voer tot 1900 en werd gesloopt in 1902.
Tot zover mijn bijdrage met kalenderposters.
Groet
Gerard
In begin 1930 ging de scheepv.mij. "Zegluga Polska" samen met de Danish East Asiatic Comp. De nieuwe naam werd Polish Transatlantic Shipping Co.Ltd_Gdynia-America Line, later alleen Gdynia-America Line kortweg GAL. Het doel was een geregelde passagiers en vrachtdienst naar Noord-Amerika. Vanaf 1930 toen massa's Poolse joden naar Palestina emigreerden (onder Brits mandaat sinds 1920), breidde de GAL de activiteiten uit met de Palestine Line van 1930 tot 1938. Het schip in deze lijn was de POLONIA (7858 GRT) ex KURSK, vanaf 1933 op de route Constantza-Jaffa-Haifa-Piraeus-Istanbul-Constantza. De Polonia is na de Palestine Line in 1939 gesloopt.Red Star Line In 1900 werden 2 schepen opgeleverd aan de Red Star Line,Liverpool, de VADERLAND (12018 GRT) en de ZEELAND (11905 GRT). Twee jaar later, in 1902, gevolgd door de uiterlijk identieke stomers KROONLAND (12760 GRT) en FINLAND (12760 GRT). De 4 schepen voeren in de Antwerpen-N.York lijn.
De poster laat een typische Antwerpse "makelaars boot" zien, die de agent aan boord van inkomende schepen in de Schelde-mond brengt waar de nodige formaliteiten worden afgewerkt vóór aankomst in Antwerpen.Deze kleine zeewaardige boot kon zonodig ook zeil voeren.
State Line De emigratie business van Europa naar Australie en de Amerikaanse continenten begon in de 2e helft van de 19e eeuw harder te lopen toen de eerste stalen passagiersstomers in actie kwamen. Passage ging sneller,was veiliger en de passagierscapaciteit was groter in vergelijking met de houten zeilschepen. Na 1850 waren er meer dan 20 grote rederijen met een ontelbaar aantal schepen op de emigratie routes.
Een van deze rederijen was de in 1872 opgerichte State Line. De lijn had vele grote boekingskantoren in alle Europese emigratielanden en overzee voor Europese bestemmingen zoals Glasgow,Belfast, Dublin, Londonderry en Liverpool waaruit ook afvaarten werde aangeboden.
Op deposter ziet men het ss STATE OF NEBRASKA (3986 GRT) opgeleverd in 1880 die de maiden voyage van Glasgow naar N.York maakt. Bij vertrek had het schip nog ra's aan de voormast die later werden verwijderd. In 1891 werd de State Line overgenomen door de Allan Line (uit 1819).
De State of Nebraska voer tot 1900 en werd gesloopt in 1902.
Tot zover mijn bijdrage met kalenderposters.
Groet
Gerard
l