SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Hr, Jos het klopt, dat die smeerkeesin ’n extra klappie toegaf……ik moet wel toegeven dat ik goed heb leren slingeren, op een zeesleper, voor al op het stukkie tussen Schotland en IJsland. Door te verwachte privé perikelen, stapte ik bijtijds
over naar andere vaart. Kwam met een omweg, terecht op de oude koninklijke dame.
Voor mij werd de wereld groter. Na het verlaten van het Suezkanaal gingen we zuid op.
Er kwam toestemming de patrijspoorten te mogen openen. Loslopende Egyptische langvingerpatrijzen, kunnen ook
door die poorten heen, voor al het soort wat langs de oevers van het kanaal huist!
Mooi vlak kabbelend zeetje, men eerste teleurstelling, de golf van Suez was niet rood, smerig grijsgrauw!
Stinken wegens het affakkelen van de olie raffinaderijen.
De andere dag op ruimer water, was de Rode zee rustig, vlak, mooi Aquamarijn blauw …de Dame loom deinend,
tussen wat wegflitsende Boertjes…..
Na de middag schaft, waarom waarvoor, waar vandaan, zomaar uit het niets, tegen de oplopende stuurboords
brede heupen, een stevige klap water, tegen de buitenhuid aan, zes à zeven hutten en de huttengang stond
vol met tonnen lauwwarm zeewater, wat vrolijk onschuldig, gezellig kabbelend de open trap afstroomde naar
de bagageruimen & proviandkamers.
Gelukkig was de linnenkamer aan bakboord, een van mijn jongens stond in z’n pendekkie, linnengoed uit te delen,
rond de 32 kooien moesten verschoond worden.
De kletsnatte matrassen gingen naar het voordek.
Och in diepe slaap zijn kooiplanken ook lekker zacht!
Vrgr.Geep

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

langvingerpatrijzen
:lol: :lol:
Ja...daar had je op de KHV ook regelmatig last van....ook de Engelse en NLse versie daarvan....
Maar het keihard dichtslaan van zo'n patrijspoort resulteerde dan in een krijsend heengefladder... :lol: :lol:
Bij 1 keer lukte het in Kings Lynn een matroos om te zorgen dat 2 topjes van onderdelen, waarmee deze langvingerpatrijs doorgaans z'n vrouwelijke wederhelft manueel tevreden hield, achterbleven op de rand van de bankleuning....
Hetgeen overigens resulteerde in een kleine toespraak van 2 zwarthelmkraaien welke alle commotie, die dat gebeuren tot gevolg had in hun lokale 'nest', toch echt "not done" achtten...
Oost, west...ook best
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Hr.Vos, goede morgen, een vos verliest wel zijn haren, gelukkig niet zijn verhalen!
Ehh……? weet u het wel zeker hun vrouwelijke wederhelften, die snikkers hielden ook van andere soorten!
De kleine 4 potige lichtgrijze boeroe’s……

Ga de hond uit laten!
Vrgr. Geep
Ber Boendermaker
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 nov 2010 01:04

Re: SMN

Bericht door Ber Boendermaker »

Van horen zeggen, maar in de winter mocht de Oranje de North Atlantic niet op.
Dat zegt genoeg lijkt mij.
Groeten Ber Boendermaker.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bij het verhaal van Willem Visser; foto uit de SMN-nieuws van juni 1960: Kapitein Peters luidt de bel (op pagina 416)

De bel van de Tawali hangt momenteel bij het Koninklijk College Zeemanshoop in Amsterdam, boven een schilderij met het schip (door Fred Boom).
Tawali Zeemanshoop.jpg
Tawali Zeemanshoop.jpg (156.87 KiB) 3965 keer bekeken
Groet, Paul G.
aegis R.I.P.

Re: SMN

Bericht door aegis R.I.P. »

De Oranje was echt een tropenboot met open dekken en niet gebouwd voor de Noord Atlantic en werd nooit boven New York gevaren
Of het verboden was om noordelijk te varen is me niet bekend want in ik meen 63 gingen we Amsterdam uit met ruim 500 passagiers en in Southampton kwamen daar nog ongeveer 100 bij.
Na de sluizen gingen we op de palen en hoorden dat er nog 300 bij kwamen wat was het geval de Rijn of Maasdam had panne en deze mensen moesten naar Halifax Canada.
Dus volle bak en het was inderdaad noodweer onderweg een van de golven deukte de bak bijna 10 cm in en de kraantjes ontzet van schommelen bijna geen last gehad omdat we alles dus op de kop kregen.
Toen we daar later gingen kijken en weer op het dek mochten spraken we een stuurman die vertelde nog een of twee van de dreunen had de neus misschien er af gelegen.Ook het stevige doorvaren om niet teveel tijd te verliezen had ook meegeholpen.
Wij kwamen in Port Everglades aan met maar 1 dag vertraging ondanks het omvaren en de dag is ingehaald tussen het Panama kanaal en Tahiti waar we soms wel 560 mijl per dag maakten dat werd altijd omgeroepen om 12 uur.

Groet Feike.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nogmaals de Kota Selamat, ex Batjan.
Kota Selamat-2.jpg
Kota Selamat-2.jpg (493.73 KiB) 4839 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dan voor de verzamelaars ook nog een plaat van het schip uit een andere hoek.
Kota Selamat 9-3-1979.jpg
Kota Selamat 9-3-1979.jpg (98.34 KiB) 4638 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Karimata (1911)
Karimata 1911.jpg
Karimata 1911.jpg (98.33 KiB) 4576 keer bekeken
In haar nadagen als Westerkerk (VNS)
Westerkerk.jpg
Westerkerk.jpg (277.1 KiB) 4576 keer bekeken
IDNo: 5614534 Year: 1911 Name: KARIMATA Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 6939
Country of build: GBR Builder: Hamilton Location of yard: Glen Yard
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11.5
31 WESTERKERK
BU Bruges 27.7.33
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

Kwam deze tegen bij S.N.de Camerounkust aan de grond bij Vlissingen.
Alles goed afgelopen heb er later een paar fijne reizen op gemaakt. :wink:

Groet Bob.V.
Bijlagen
Camerounkust.jpg
Camerounkust.jpg (256.06 KiB) 4433 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.


Plaats reactie