Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De New Globe, ex Samoa.
New Globe.jpg
New Globe.jpg (504.13 KiB) 7271 keer bekeken
De Samoa
Samoa.jpg
Samoa.jpg (334.9 KiB) 7271 keer bekeken
IDNo: 5308823 Year: 1953
Name: SAMOA Type: Cargo ship (ref) Flag: DNK DWT: 8735
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
76 NEW GLOBE
BU Gadani Beach 9.9.82

Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jacob Bothof »

Goede middag kombuizers,
hele mooie foto's gezien van echte vrachtschepen en nog leukere verhalen er bij.
Ik vraag mij af of er nog wel normale mooie vrachtschepen bestaan ? behalve die lelijke
gedrochten die je tegenwoordig in de havens ziet liggen.
Dan praat ik nog niet eens over die drijvende galerij flats waar de hofjood de dienst uitmaakt. Officieren- en bemanningsverblijven , brug en machinekamer daar mag je niet komen om eens te zien hoe de mensen daar verblijven c.q. werken.
Mijn volgende vraag ?
Ik lees regelmatig dat Nederlandse WTK's en Stuurlieden op schepen voeren onder
vreemde vlag,mensen van denk ik een beetje van het zelfde bouwjaar als ik, hoe deden jullie dat, hadden jullie geen last i.v.b. militaire dienstplicht?
Ik ben gekeurd in 1960 , ingedeeld bij de marine, met vrijstelling van opkomst maar met
de verplichting dat ik moest blijven varen tot ik bericht kreeg (mei 1968) dat ik was
vrijgesteld van opkomstplicht behalve als er in Nederland oorlogsgevaar dreigde.
Dan moest ik terug naar de Koopvaardij of alsnog naar de marine.
In 1969 ben ik gestopt met varen, alleen in 1971 heb ik nog een korte aflosreis gemaakt
als 2de WTK. Toen was het echt over en uit.
Groetjes,
Jacob.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ben 21 maanden in militaire dienst geweest, Jacob.
Daarna 9 maanden bij KLM operations gewerkt, toen begon het weer te kriebelen en ben ik weer gaan varen.
Dit keer op bulkcarriers van Triton.
Tot de fusie van 1970, daarna heb ik me uit laten schrijven in Nederland en ben ik op buitenlanders gaan varen.
Toen Denemarken bij de EEG kwam moest ik daar de volle belasting gaan betalen i.p.v. 15% en heb ik EAC verlaten.
In 1976 ben ik getrouwd en heb me weer in laten schrijven in Nederland.
Omdat ik 6 jaar uitgeschreven ben geweest krijg ik nu minder AOW, maar dat wist ik van tevoren.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Victory TRANQUEBAR van EAC, in 1955 overgenomen door de VNS.
Zie VNS-topic.
Tranquebar-1.jpg
Tranquebar-1.jpg (287.61 KiB) 6855 keer bekeken
Tranquebar-2.jpg
Tranquebar-2.jpg (380.81 KiB) 6855 keer bekeken
47 TRANQUEBAR - 55 MAASKERK - 66 MADONNA
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Erikdepooter »

Regels veranderen nog wel eens, Jacob.
ik moest blijven varen tot ik bericht kreeg (mei 1968) dat ik was
vrijgesteld van opkomstplicht behalve als er in Nederland oorlogsgevaar dreigde
In mijn geval: Begin vaartijd: 1975 kreeg ik Groot Verlof (wat niet betekent, dat je dan niet meer hoefde te werken . . . :( ) voorwaarde is dat je tenminste bleef varen tot en met het jaar waarin je 26 werd. En inderdaad, ingeval van oorlog moest je je ergens melden.

Er werd wel eens gevraagd of je ondanks dat Groot Verlof toch niet (ook) marine-reserve officier wilde worden. Mijn antwoord was zodanig dat ze het daarna nooit meer gevraagd hebben. :evil:
Ik herinner me een collega, die aldus wél tot het Walhalla van de marine-reserve officieren was toegetreden, die zijn eigen vlag en nog wat andere versierselen meevoer en daar ook nog bijzonder trots op was en dat dan ook -meest ongevraagd- aan iedereen wilde uitleggen.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jacob Bothof »

Hallo Erik',
Als ik het goed begrijp was er tussen de jaren 60 en ver in de jaren 70 niet veel veranderd
betreffende militaire dienst en verplicht blijven varen bij de Koopvaardij.
In 1965 heb ik enkele maanden op onderzeeërs bij RDM gewerkt en aan een van die officieren gevraagd
wat eventueel mijn mogelijkheden waren als WTK koopvaardij bij de marine en onderzeedienst, antwoord : geen enkele,
probeer het als matroos ?.Ben toch maar de koopvaardij trouw gebleven .
Een Kaptein met eigen vlag zoals jij omschrijft heb ik ook ooit meegemaakt, de uniformplicht was bij hem
wel erg sterk, als hij het koud had liepen wij nog steeds in het blauw terwijl iedereen wit of kaki aan wilde,of andersom.
Gelukkig heb ik alles overleefd en een prachtige tijd gehad op de koopvaardij.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Erik schreef:Er werd wel eens gevraagd of je ondanks dat Groot Verlof toch niet (ook) marine-reserve officier wilde worden. Mijn antwoord was zodanig dat ze het daarna nooit meer gevraagd hebben.
Mij werd dat ook gevraagd en ook ik heb toen - heel beleefd - bedankt voor de eer. Ik weet nog dat die indelingsofficier toen fijntjes opmerkte dat het misschien toch wel enige voordelen zou hebben als ik wél reserveofficier werd. Maar ja, ik was nog zeer jong dus ook ik dacht: jullie kunnen me wat.
Toen ik enige jaren later alsnog werd opgeroepen voor de opleiding Koopvaardijbeveiliging op Fort Erfprins in Den Helder en daar die ARO's meemaakte, dacht ik: misschien zou het toch niet zo'n slecht idee zijn geweest. Maar ja, die mannen moesten iets van twee jaar en ik maar veertien weken waarna ik vrolijk weer naar zee ging.

De marine-reserveofficieren die ik op de koopvaardij heb meegemaakt waren zonder uitzondering heel gewone kerels zonder kapsones. Ik bedoel: ik heb heel wat meer niet-reserveofficieren met een hoop kapsones meegemaakt. :roll:
Later is me me bij twee sollicitatiegesprekken door klaarblijkelijk goed geïnformeerde personeelsfunctionarissen gevraagd waarom ik destijds geen reserveofficier had willen worden. Ook is me later duidelijk geworden dat het lidmaatschap van die club een enkele keer toch deuren kan openen die anders gesloten blijven. Geen grote handicap, hoor en wat niet weet wat niet deert, maar het feit blijft. Ook is me van zeer nabij duidelijk geworden dat de Koninklijke Marine een heel goeie baas is om voor te werken. Toegegeven: ze doen het allemaal een tikkie anders dan wij, jongens van de gestampte pot en je kunt niet echt met ze over varen praten, maar om nou te zeggen dat ze het slechter doen ... Nee, bepaald niet.
En laten we wel wezen: misschien de beste, maar heel zeker de meest sympathieke minister-president die Nederland ooit heeft gehad, was een marineofficier; Piet de Jong. Toen hij in 1959 door koningin Juliana beëdigd werd als staatssecretaris van Marine, zei hij: "Majesteit, zo ziet u maar hoe een mens aan lager wal kan raken." :-D
-------------------------------
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

voorwaarde is dat je tenminste bleef varen tot en met het jaar waarin je 26 werd
Was dat "in mien tiet" geen 29?...of 27??.......26 staat me nait bie!! :roll:
Ik weet nog dat die indelingsofficier toen fijntjes opmerkte....etc.
Bij " de keuring" toendertijd in Zwolle, deelde die beste man aan het einde van de dag aan mij mee dat ik was ingedeeld bij de " aan en afvoer troepen"...of woorden van gelijke strekking in Militaire lingo......waarop ik hem mededeelde dattie dat dus wel kon vergeten want " Mij zouden ze NOOIT zien, IK ging naar zee" :roll: of zooo :lol: ......DAT vondt die beste kerel dus absoluut GEEN geslaagde opmerking, kan ik me nog heel goed herinneren......en het werd bijzonder onprettig vanaf dat moment...meer in de trant van " Jij maakt dus helemaal NIKS zelf uit, nog niet je eigen kooilampie snotaapie zonder dat WIJ dat goed vinden" :roll: Kommando's zijn nooit erg goed besteed geweest aan mij! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door sparks »

Je bent 18 en je weet niet wat je wil dus ging ik maar eens voor een beroepskeuring bij de marine. 3 dagen aan het IJ allerlei gekkigheid mee maken en om je heen van de 50 starters ik weet niet wat af zien vallen, op toch tamelijk futiele zaken leek mij zo. Maar ook ik moest er aan geloven, na een gesprek met een psycholoog de Marid was het verdict dat ik helaas niet geschikt zou zij om in een groep te functioneren en kon vertrekken :shock:

Jaren later vlak voor mijn examen op de HZS Amsterdam aan de overkant van het keuringsterrein, hebben wij koopvaardijluiden op school, opeens bezoek van een gezellige marineman van de overkant, die ons lekker probeert te maken om toch vooral na ons examen bij de marine te gaan solliciteren. Ik heb de man maar verteld dat ik kansloos zou zijn gezien het verleden, maar volgens hem waren de tijden veranderd en werd er niet meer zo streng gekeurd en moest ik me daar toch vooral niet te veel zorgen om maken :lol: :lol: :lol:

Toch maar lekker bij de koopvaardij gebleven en ik bleek toch wel heel aardig in een groep te functioneren kwam ik al snel achter. :evil:
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Knisten »

Jij maakt dus helemaal NIKS zelf uit
:)

Ben niet eens bij de keuring geweest, want zat toen al op zee op schepen onder buitenlandse vlag. Mijn ouders kregen een aangetekend schrijven dat ik was ingedeeld bij één of andere "artillerie-administratie compagnie" of iets dergelijks in Tilburg. Dus had ik van het gevoerde indelingsbeleid geen al te hoge pet op. Af en toe kwam ik nog wel eens thuis, maar dan wel via Zaventem of Frankfurt (hoezo open grenzen vandaag de dag?) en dat moest wel omdat Schiphol géén optie was. De marechaussee stond thuis regelmatig op de stoep om eens te horen waar of ik was. "Op zee" werd hen dan verteld, "en dat kan en zal nog wel even duren ook...". Ondertussen kreeg ik een beetje kennis aan een alleraardigst meiske en toen ze mij voor het eerst mee naar huis nam, schrok ik wel een beetje, want haar vader was een soort commandant van een afdeling van diezelfde marechaussee. Ik weet tot op de dag van vandaag niet of hij er iets vanaf geweten heeft, maar was blij met m'n volgende reis. In 't hol van de leeuw etc. :)
Liep in Abadan een maand met m'n ziel onder m'n arm te wachten op een ander schip en toen maar een briefje geschreven aan onze toenmalige minister van defensie, dhr.Ir. Henk Vredeling die, naar eigen zeggen "allergisch voor uniformen" was en omdat mijn ouders verschoond wensten te blijven van die "bezoekjes van de Militare Politie".
Uitgelegd dat met een geweer op m'n nek over de hei sluipen geen optie was en toch minstens verwachtte dat, mocht het zo uitkomen, ik bij de marine mijn diensttijd wenste te vervullen. Over gage en rang zouden we dan tevens kunnen onderhandelen. Een paar weken later weer een aangetekende brief thuis op de mat met daarin "voorwaardelijke vrijstelling behoudens in geval van oorlog of dreigend oorlogsgevaar..." Daar was wel mee te leven en werd de reistijd van en naar thuis enigszins verkort. Verder nooit meer iets over gehoord. Radio-Holland had er ook een handje van om mensen voor wie ze op dat moment geen (leerlingen)plaats hadden dan eerst maar hun dienstplicht te laten vervullen maar dat heb ik zelf dus niet meegemaakt en was daar al weg voor het zelfs ter sprake kwam. In het buitenland wel benaderd door het Marid om fotos te maken in diverse havens maar ben daar nooit op in gegaan. Tot zover mijn bijdrage aan de "landsverdediging". Toch denk ik dat in Holland de dienstplicht niet zo serieus werd opgepakt als in veel andere landen. En om op de Nederlandse koopvaardij vrijstelling te krijgen moest je op Nederlandse schepen blijven varen tot 1 Januari van het jaar waarin je 27 jaar zou worden, dat is me wel bijgebleven.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie