Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Ben in '63 (goed)gekeurd voor de militaire dienst. Gaf tijdens het gesprek aan dat ik zou blijven varen wat die
majoor (?) geen enkel probleem vond.Wel vertelde hij nog dat ruim 30% van mijn opgeroepen ploeg lichamelijk afgekeurd was. Vond dat toch behoorlijk wat. Tijdens deze tijd heeft men mijn moeder een enkele keer gebeld met de vraag waar ik uithing. Ook eens het verzoek gehad om mij te melden op Bureau Militaire Zaken en toen
ik mij daar meldde wist niemand waar het over ging . Nog wel een brief gehad dat ik aan mijn vaarplicht had voldaan en hier verder vanaf de datum die Dirk noemde er van vrijgesteld was. Kan alleen die brief niet meer zo gauw vinden.
Groeten, K.Brouwer
majoor (?) geen enkel probleem vond.Wel vertelde hij nog dat ruim 30% van mijn opgeroepen ploeg lichamelijk afgekeurd was. Vond dat toch behoorlijk wat. Tijdens deze tijd heeft men mijn moeder een enkele keer gebeld met de vraag waar ik uithing. Ook eens het verzoek gehad om mij te melden op Bureau Militaire Zaken en toen
ik mij daar meldde wist niemand waar het over ging . Nog wel een brief gehad dat ik aan mijn vaarplicht had voldaan en hier verder vanaf de datum die Dirk noemde er van vrijgesteld was. Kan alleen die brief niet meer zo gauw vinden.
Groeten, K.Brouwer
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Toen ik opgeroepen werd ter militaire keuring in Rotterdam, zat ik op dat moment op zee, bij thuiskomst heb ik mij netjes gemeld op het stadhuis, afdeling Militaire zaken.
Een paar dagen later kreeg ik bericht dat ik mij moest melden voor de keuring.
Na goedgekeurd te zijn werd mij gevraagd of ik een bepaalde voorkeur had bij welk
onderdeel ik zou willen dienen. Mij was voorheen al in het oor gefluisterd dat, wat je wilt toch niet doorging, zij hebben altijd andere plannen met je.
Ik had aan de majoor netjes meegedeeld van doe mij maar landmacht of luchtmacht maar
zeker geen marine. Ik weet nog dat hij me stomverbaasd aankeek over mijn keuzes, met
als antwoord dat hij niet kon begrijpen van dat iemand die op de koopvaardij zat niet
wilde varen / dienen bij de marine. Mijn antwoord was duidelijk , niet varen bij de koopvaardij , dan ook niet bij de marine.
Uiteindelijk werd ik ingedeeld bij de marine maar met vrijstelling van eerste opkomst, wel blijven varen tot het jaar dat je 27 werd. Daarna netjes mijn vaartijd volgemaakt tot het briefje kwam dat ik met grootverlof was gestuurd. Het briefje heb ik steeds goed bewaard want je wist maar nooit wat er nog kon gebeuren.( zeker nu met Trump.haha).
Een paar dagen later kreeg ik bericht dat ik mij moest melden voor de keuring.
Na goedgekeurd te zijn werd mij gevraagd of ik een bepaalde voorkeur had bij welk
onderdeel ik zou willen dienen. Mij was voorheen al in het oor gefluisterd dat, wat je wilt toch niet doorging, zij hebben altijd andere plannen met je.
Ik had aan de majoor netjes meegedeeld van doe mij maar landmacht of luchtmacht maar
zeker geen marine. Ik weet nog dat hij me stomverbaasd aankeek over mijn keuzes, met
als antwoord dat hij niet kon begrijpen van dat iemand die op de koopvaardij zat niet
wilde varen / dienen bij de marine. Mijn antwoord was duidelijk , niet varen bij de koopvaardij , dan ook niet bij de marine.
Uiteindelijk werd ik ingedeeld bij de marine maar met vrijstelling van eerste opkomst, wel blijven varen tot het jaar dat je 27 werd. Daarna netjes mijn vaartijd volgemaakt tot het briefje kwam dat ik met grootverlof was gestuurd. Het briefje heb ik steeds goed bewaard want je wist maar nooit wat er nog kon gebeuren.( zeker nu met Trump.haha).
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Beste Harry,
Enne, reagerend op het bericht in topic Veerdienst Maassluis-Rozenburg:
We zaten in het zelfde schuitje, Harry.
Je beste jaren van je leven vergooien op een stuk drijvend ijzer, zei Geert Ganzeveld, 2e stuurman bij Esso Tankvaart . . . .
Ik schreef "voorwaarde is dat je tenminste bleef varen tot en mét het jaar waarin je 26 werd". Volgens mij synoniem met "tot het jaar waarin je 27 werd". Anyway, voor velen het moment om maar eens iets aan de wal te gaan zoeken, omdat je er nu wel achter was, dat een sociaal (verenigings- en huwelijks) leven aan de wal niet echt verenigbaar was met een varend bestaan.Was dat "in mien tiet" geen 29?...of 27??.......26 staat me nait bie!!
Enne, reagerend op het bericht in topic Veerdienst Maassluis-Rozenburg:
Op de boten waar ik op heb gevaren stond bij de MK-ingang ook altijd "Machinekamer". Zal wel een zelfde soort reden zijn?Boven " DE Deur naar de brug" op de " Rotterdam" zat vroegaah in de tijd dat ze nog rondvoer een naambordje met " Stuurhuis" er op, aaanders wisten de stuurlui niet waar ze heen moesten
We zaten in het zelfde schuitje, Harry.
Je beste jaren van je leven vergooien op een stuk drijvend ijzer, zei Geert Ganzeveld, 2e stuurman bij Esso Tankvaart . . . .
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
In 1914 bouwde EAC al schepen zonder schoorsteen.
IDNo: 5603843 Year: 1914
Name: TONGKING Type: Passenger/cargo Flag: DNK Tons: 5259
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-11
fire 7nm N Penang 2.4.38 [Osaka-Europe, pax/rice/copra] & BU Japan
IDNo: 5603843 Year: 1914
Name: TONGKING Type: Passenger/cargo Flag: DNK Tons: 5259
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-11
fire 7nm N Penang 2.4.38 [Osaka-Europe, pax/rice/copra] & BU Japan
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
nou...zonder schoorsteen...
op die onderste foto is het schip één grote schoorsteen....
Bah...wat een einde...
op die onderste foto is het schip één grote schoorsteen....
Bah...wat een einde...
Oost, west...ook best
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Ook bij de Fiona waren ze de schoorsteen vergeten.
Ik vind het géén gezicht, gelukkig bouwden ze later wel hele mooie schepen.
IDNo: 1196787 Year: 1914
Name: FIONIA Type: Passenger/cargo Flag: DNK Tons: 5219
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-12.5
54 HOI HUNG
BU Hong Kong 2q.56 - engine damage 2.56
Ik vind het géén gezicht, gelukkig bouwden ze later wel hele mooie schepen.
IDNo: 1196787 Year: 1914
Name: FIONIA Type: Passenger/cargo Flag: DNK Tons: 5219
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-12.5
54 HOI HUNG
BU Hong Kong 2q.56 - engine damage 2.56
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Neem maar een pilsje van me stuurman as je wachie d'r op zitWe zaten in het zelfde schuitje, Harry.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Ik zie dat ze in de Ambuggiebar tegenwoordig ook IJsselwater schenken! Mag dat ook, Harry?Neem maar een pilsje van me stuurman
Van Dolle Dries moest ik als leerling vooral Beerenburg leren drinken. Eerlijk Fries brandewijn! Daar werd je flink van, zei die. . .
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Ik ben druk aan het zoeken geslagen op internet om een website van de EAC te vinden, maar heb niets gevonden Is er iermand onder U die mij kan helpen.
En ik wens U nog een gelukkig en voorspoedig (Chinees) nieuwjaar. Vandaag was het een officiele feestdag in de Philippijnen. Dus chung fu hai allemaal.
Weet niet wat het betekend maar staat wel leuk.
Cor
En ik wens U nog een gelukkig en voorspoedig (Chinees) nieuwjaar. Vandaag was het een officiele feestdag in de Philippijnen. Dus chung fu hai allemaal.
Weet niet wat het betekend maar staat wel leuk.
Cor