Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Cor schreef:
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.mariners-l.co.uk/eac/eac.htm
Heel veel gegevens, op jaartal geselecteerd.
Wat dat Philipijnse "chung fu hai " (?) betekent weet ik ook niet. Maar wel dat we -op de rede van Lagos/Apapa- uit verveling regelmatig door de VHF toeterden: "Balot, balot, Pasop!". Ook daarvan is me geen enkele betekenis bekend, maar er reageerden altijd Philippijnse boten op.
De verwijzingen naar de EAC-site die ik ken leiden allemaal tot foutmeldingen.Ik ben druk aan het zoeken geslagen op internet om een website van de EAC te vinden
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.mariners-l.co.uk/eac/eac.htm
Heel veel gegevens, op jaartal geselecteerd.
Wat dat Philipijnse "chung fu hai " (?) betekent weet ik ook niet. Maar wel dat we -op de rede van Lagos/Apapa- uit verveling regelmatig door de VHF toeterden: "Balot, balot, Pasop!". Ook daarvan is me geen enkele betekenis bekend, maar er reageerden altijd Philippijnse boten op.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Balot is een bevrucht hard gekookt eende ei, Erik. De Philippino's zijn er gek op. Wanneer je s'avonds in een barretje lekker aan de pils zit komt er een mannetje langs die "Baloot, Balooot" schreeuwt en bijna iedereen neemt wel een paar van die eieren. De eerste en enige keer dat ik zo'n ei heb gegeten was toen ik een keer met m'n zwager lekker zaten door te zakken met nog een paar Pinoy's. Mannetje komt langs, met z'n balots en m'n zwager vraagt of ik zin heb in een hartig hardgekookt ei. Wanneer je zo ongeveer een half kratje San Michel pils hebt opgemaakt smaakt zoiets wel, dus zeg ik ja. Krijg dus zo'n ei in m'n handen gedrukt, pel het en begin te eten. De eerste hap was gewoon, 'n hardgekookt ei. De tweede hap was ook ei maar er kraakte iets tussen m'n tanden, maar met een paar pilsies achter je kiezen let je daar niet zo op.
Op de vraag of ik er nog een luste zei ik nee. Je moet uiteindelijk beleeft blijven.
De volgende dag hoorde ik van m'n vrouw wat "balot" precies was. Dat speelde zich af in 1988, zo rond de Kerst. Sindsdien heb ik nooit meer balot gegeten. Maar nogmaals, de Pinoys zijn er dol op, Erik. Heb de mariners website aangeklikt en vindt hem goed.
Jos, ik heb ook jouw website gevonden, het is alleen jammer dat het in het Deens is, maar met een beetje fantasie kom je er aardig uit, ben tenmiste de hele ochtend er mee bezig geweest. Ook op Wikipedia staat een hoop informatie over de EAC. Zonde dat de scheepvaarttak van de EAC het niet meer kon opbotsen tegen de doosiesboten.
Groeten uit M.Manila.
Cor
Op de vraag of ik er nog een luste zei ik nee. Je moet uiteindelijk beleeft blijven.
De volgende dag hoorde ik van m'n vrouw wat "balot" precies was. Dat speelde zich af in 1988, zo rond de Kerst. Sindsdien heb ik nooit meer balot gegeten. Maar nogmaals, de Pinoys zijn er dol op, Erik. Heb de mariners website aangeklikt en vindt hem goed.
Jos, ik heb ook jouw website gevonden, het is alleen jammer dat het in het Deens is, maar met een beetje fantasie kom je er aardig uit, ben tenmiste de hele ochtend er mee bezig geweest. Ook op Wikipedia staat een hoop informatie over de EAC. Zonde dat de scheepvaarttak van de EAC het niet meer kon opbotsen tegen de doosiesboten.
Groeten uit M.Manila.
Cor
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Nou, dan doe ik ook maar ff mee met wat Chinees ( schijnt Kantonees te zijn)
Yu li ha mo faht hai !! (of zoiets..spreek uit als julia-mofa-hai)
M'n buurman was een Chinees (restauranthouder), en die zei , verschrikt kijkend, alleen maar "tsssss....mofa hai......very dirty word"
De Chinezen waarmee ik heb gevaren riepen dat bij elke gelegenheid waarbij wij meestal onze lieve Heer op niet helemaal juiste wijze pleegden aan te roepen...
Ze vertelden me destijds ook niet zoveel...tenslotte was ik maar de 'sei chè' (4e wtk) Pas vanaf de sam's ging dat beter: 'sam fo' (3e strm) of 'sam chè' (3e wtk)
kantonees is trouwens heel veschillend van Mandarin; ze verstaan elkaar zelfs amper.
Mandarin voor 'proost' is 'kampei', in het Kantonees 'yam soei'
Dat laatste niet verwarren met yam sing, want dat betekent 'in 1 keer je glas leegdrinken'...
Dus als je met 2 Chinezen (zoals ik eens deed in Singapore) gaat 'yamsingen' en ze hebben toevallig een fles JantjeWandelaar bij zich, roep je dat ýam sing' nooit weer in de nabijheid van 1 of meer Chinezen....
Volgens de ouwe, die dat tafereel heeft gadegeslagen, was er een fantastische broederschap tussen China en Nederland, en konden we gigantisch goed communiceren
Yu li ha mo faht hai !! (of zoiets..spreek uit als julia-mofa-hai)
M'n buurman was een Chinees (restauranthouder), en die zei , verschrikt kijkend, alleen maar "tsssss....mofa hai......very dirty word"
De Chinezen waarmee ik heb gevaren riepen dat bij elke gelegenheid waarbij wij meestal onze lieve Heer op niet helemaal juiste wijze pleegden aan te roepen...
Ze vertelden me destijds ook niet zoveel...tenslotte was ik maar de 'sei chè' (4e wtk) Pas vanaf de sam's ging dat beter: 'sam fo' (3e strm) of 'sam chè' (3e wtk)
kantonees is trouwens heel veschillend van Mandarin; ze verstaan elkaar zelfs amper.
Mandarin voor 'proost' is 'kampei', in het Kantonees 'yam soei'
Dat laatste niet verwarren met yam sing, want dat betekent 'in 1 keer je glas leegdrinken'...
Dus als je met 2 Chinezen (zoals ik eens deed in Singapore) gaat 'yamsingen' en ze hebben toevallig een fles JantjeWandelaar bij zich, roep je dat ýam sing' nooit weer in de nabijheid van 1 of meer Chinezen....
Volgens de ouwe, die dat tafereel heeft gadegeslagen, was er een fantastische broederschap tussen China en Nederland, en konden we gigantisch goed communiceren
Oost, west...ook best
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
'k Zag een ouwe charter van EAC op StS....
Ze heette in dat charter Sibonga...althans: vlgs het bijschrift:
Berthed at Kobe 11/6/1987
Built 1978 for Bank Line as Firbank
1977 chartered to East Asiatic renamed Sibonga
1979 Firbank
1983 Maraki
1989 Agios Spyridon
2000 broken up Alang
Toch knap gedaan van die Britten: in '78 een schip bouwen wat je in '77 al had vercharterd...
Ik denk dan zomaar dat die 1e en 2e jaartallen zijn verwisseld
Ze heette in dat charter Sibonga...althans: vlgs het bijschrift:
Berthed at Kobe 11/6/1987
Built 1978 for Bank Line as Firbank
1977 chartered to East Asiatic renamed Sibonga
1979 Firbank
1983 Maraki
1989 Agios Spyridon
2000 broken up Alang
Toch knap gedaan van die Britten: in '78 een schip bouwen wat je in '77 al had vercharterd...
Ik denk dan zomaar dat die 1e en 2e jaartallen zijn verwisseld
- Bijlagen
-
- FIRBANK_as_MARAKI-11-6-1987.jpg (503.71 KiB) 6276 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Typefoutje, Jan.
Dit was de "nieuwe" Sibonga.
IDNo: 7356563 Year: 1976
Name: FIRBANK Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 16925
Country of build: GBR Builder: Sunderland Shipbuilders Location of yard: Pallion
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-17
77 SIBONGA - 80 FIRBANK - 83 MARAKI - 89 AGIOS SPYRIDON
BU Alang 20.4.00
Ik zat in 1975 op deze oude Sibonga, die eind 1975 werd verkocht.
Dit was de "nieuwe" Sibonga.
IDNo: 7356563 Year: 1976
Name: FIRBANK Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 16925
Country of build: GBR Builder: Sunderland Shipbuilders Location of yard: Pallion
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-17
77 SIBONGA - 80 FIRBANK - 83 MARAKI - 89 AGIOS SPYRIDON
BU Alang 20.4.00
Ik zat in 1975 op deze oude Sibonga, die eind 1975 werd verkocht.
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
De Pomalaa, ex Boribana
Als Boribana
IDNo: 5048825 Year: 1961
Name: BORIBANA Type: Cargo ship (ref) Flag: DNK DWT: 10200
Country of build: DNK Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-17.5
77 POMALAA
BU Huangpu 3.84
Als Boribana
IDNo: 5048825 Year: 1961
Name: BORIBANA Type: Cargo ship (ref) Flag: DNK DWT: 10200
Country of build: DNK Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-17.5
77 POMALAA
BU Huangpu 3.84
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Op StS...
- Bijlagen
-
- Europa1931-1941 EastAseatic at Vancouver 1932 2.jpg (467.46 KiB) 10340 keer bekeken
-
- Europa1931-1941 EastAseatic at Vancouver 1932.jpg (494.57 KiB) 10340 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
In 1941 is de Europa bombed by aircraft in Liverpool docks en broken up.
(bron: Miramar)
(bron: Miramar)
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
WAT hadden die Denen toch een prachtige schepen!!!
Die "Europa" in Vancouver ligt graan te laden, graan dat er al een hele lange reis op had zitten.......eerst met km lange treinen door de prairies was gesleept en dan nog eens met extra lokomotieven d'r veur over de bulten van de Rocky Mountains en door tunnels zoals " The Kicking Horse Pass" uiteindelijk via de Fraser Delta in Vancouver terecht was gekomen.
Die "Europa" in Vancouver ligt graan te laden, graan dat er al een hele lange reis op had zitten.......eerst met km lange treinen door de prairies was gesleept en dan nog eens met extra lokomotieven d'r veur over de bulten van de Rocky Mountains en door tunnels zoals " The Kicking Horse Pass" uiteindelijk via de Fraser Delta in Vancouver terecht was gekomen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
De Yuen Chau, ex Sinaloa
Als Sinaloa
IDNo: 5328926 Year: 1956
Name: SINALOA Type: Cargo ship (ref) Flag: DNK DWT: 10600
Country of build: DNK Builder: Nakskov SV Location of yard: Nakskov
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
[1969 cv to part container ship, 6415gt] - 78 YUEN CHAU
BU Bangkok 17.6.83
Als Sinaloa
IDNo: 5328926 Year: 1956
Name: SINALOA Type: Cargo ship (ref) Flag: DNK DWT: 10600
Country of build: DNK Builder: Nakskov SV Location of yard: Nakskov
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
[1969 cv to part container ship, 6415gt] - 78 YUEN CHAU
BU Bangkok 17.6.83