Veerdienst Maassluis-Rozenburg
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
En, naar aanleiding van het bericht van Willem:
Aanbesteding veerdienst Maassluis-Rozenburg, zie http://koopvaardij.blogspot.nl
De provincie is verantwoordelijk voor de exploitatie van het veer Maassluis-Rozenburg
De huidige overeenkomst voor de exploitatie, die uitbesteed is aan een vervoerder, eindigt op 1 januari 2018
Voor sluiten nieuwe exploitatieovereenkomst wordt een Europese aanbesteding gestart. Provinciale Staten besluiten in december 2016 over de kaders van de aanbesteding. Een goede bereikbaarheid tussen de Zuid-Hollandse eilanden en het vaste land is voor de provincie Zuid-Holland van groot belang.
Het veer Maassluis-Rozenburg draagt in hoge mate bij aan de bereikbaarheid en veiligheid van deze regio. Behalve een goede dienstregeling heeft de provincie Zuid-Holland ambities voor het verduurzamen van het veer en het verhogen van de service aan de reiziger.
De functie van de veerdienst zal wijzigen na de opening van de Blankenburgtunnel, waarvan de realisatie om en nabij 2022 wordt verwacht.
Na de opening van de tunnel is de verwachting dat de behoefte aan de oeververbinding zich waarschijnlijk zal gaan beperken tot het voet- en fietsverkeer. Voor die groep reizigers zal een toekomstbestendige veerdienst Maassluis–Rozenburg nuttig en noodzakelijk zijn · Maritiemnieuws.nl
1 november 2011 gezien vanaf de Rozenburgse kant de STAELDIEP
Aanbesteding veerdienst Maassluis-Rozenburg, zie http://koopvaardij.blogspot.nl
De provincie is verantwoordelijk voor de exploitatie van het veer Maassluis-Rozenburg
De huidige overeenkomst voor de exploitatie, die uitbesteed is aan een vervoerder, eindigt op 1 januari 2018
Voor sluiten nieuwe exploitatieovereenkomst wordt een Europese aanbesteding gestart. Provinciale Staten besluiten in december 2016 over de kaders van de aanbesteding. Een goede bereikbaarheid tussen de Zuid-Hollandse eilanden en het vaste land is voor de provincie Zuid-Holland van groot belang.
Het veer Maassluis-Rozenburg draagt in hoge mate bij aan de bereikbaarheid en veiligheid van deze regio. Behalve een goede dienstregeling heeft de provincie Zuid-Holland ambities voor het verduurzamen van het veer en het verhogen van de service aan de reiziger.
De functie van de veerdienst zal wijzigen na de opening van de Blankenburgtunnel, waarvan de realisatie om en nabij 2022 wordt verwacht.
Na de opening van de tunnel is de verwachting dat de behoefte aan de oeververbinding zich waarschijnlijk zal gaan beperken tot het voet- en fietsverkeer. Voor die groep reizigers zal een toekomstbestendige veerdienst Maassluis–Rozenburg nuttig en noodzakelijk zijn · Maritiemnieuws.nl
1 november 2011 gezien vanaf de Rozenburgse kant de STAELDIEP
- Bijlagen
-
- staeldiep-connexxion-overstekend-rozenburg-maassluis-01-11-2011-logo.jpg (83.49 KiB) 8145 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14385
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Bedankt Erik, De Lister Blackstone brengt weer herinneringen op........2 karren op een gekombineerde bedplate-tandwielkast.Na wat graafwerk gevonden:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Twinbank
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Over de Blankenburgtunnel gesproken.
In 1975 zei men mij dat ik in Rozenburg een huis moest kopen
want binnen anderhalf jaar gaan ze die tunnel aanleggen en dan wordt je woning meer waard.
Ik was toen nog woonachtig in Maassluis en ben nooit naar Rozenburg (de overkant) verhuisd.
Kan je nagaan hoelang men er al over bezig is om die tunnel eindelijk eens te verwezenlijken.
Jaren later zijn we naar Vlaardingen verhuisd en nu wonen we inmiddels al weer bijna 12 jaar in Rhoon.
Sommige die toen wel gehoor hebben gegeven door naar Rozenburg te gaan wachten al 42 jaar op die tunnel.
In 1975 zei men mij dat ik in Rozenburg een huis moest kopen
want binnen anderhalf jaar gaan ze die tunnel aanleggen en dan wordt je woning meer waard.
Ik was toen nog woonachtig in Maassluis en ben nooit naar Rozenburg (de overkant) verhuisd.
Kan je nagaan hoelang men er al over bezig is om die tunnel eindelijk eens te verwezenlijken.
Jaren later zijn we naar Vlaardingen verhuisd en nu wonen we inmiddels al weer bijna 12 jaar in Rhoon.
Sommige die toen wel gehoor hebben gegeven door naar Rozenburg te gaan wachten al 42 jaar op die tunnel.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
We zullen eens beginnen aan een stukje geschiedenis.
Het is een beetje een warboel, ik was net 14, toen ik Arie van der Stelt bezocht in het bejaardenhuis te Maassluis en hem de oren van zijn kop vroeg over zijn machinistenbestaan.
Arie (of was het nou Ary?) was nog goed bij de tijd, maar af en toe liep er nog wel eens wat door elkaar.
E.e.a. heeft ook geleid tot enkele stukjes in het plaatselijk krantje, maar ook daar zitten wel wat foutjes in.
Iedereen die feitelijke correcties en aanvullingen weet: maar wát graag!
Het is een beetje een warboel, ik was net 14, toen ik Arie van der Stelt bezocht in het bejaardenhuis te Maassluis en hem de oren van zijn kop vroeg over zijn machinistenbestaan.
Arie (of was het nou Ary?) was nog goed bij de tijd, maar af en toe liep er nog wel eens wat door elkaar.
E.e.a. heeft ook geleid tot enkele stukjes in het plaatselijk krantje, maar ook daar zitten wel wat foutjes in.
Iedereen die feitelijke correcties en aanvullingen weet: maar wát graag!
- Bijlagen
-
- Geschiedenis 1.jpg (850.45 KiB) 7843 keer bekeken
-
- Geschiedenis 2.jpg (221.49 KiB) 7843 keer bekeken
-
- Geschiedenis 3a.jpg (416.02 KiB) 7843 keer bekeken
-
- Geschiedenis 3b.jpg (146.19 KiB) 7843 keer bekeken
-
- Geschiedenis 3c.jpg (101.11 KiB) 7843 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Verder met het verhaal van Ary van der Stelt:
- Bijlagen
-
- 1905
- Harmonie II.jpg (187.59 KiB) 7725 keer bekeken
-
- 1906 - 1909
- Waterweg.jpg (66.08 KiB) 7725 keer bekeken
-
- 1909 - 1926 (?)
- De Rozenburg 1.jpg (203.65 KiB) 7725 keer bekeken
-
- 1909 - 1926 (?)
- De Rozenburg 2.jpg (187.45 KiB) 7725 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Het rommeltje aan de Rozenburgse kant was echt zo. Als jongen vond ik het prachtig om te "jutten" langs de kant van de Nieuwe Waterweg. Je vond soms ook bet aparte dingen. Een (kapotte) maar antieke verrekijker uit de Napoleontische tijd bijvoorbeeld. Maar ik kwam ook steevast thuis met teervlekken op de broek. Ma over de rooie, natuurlijk.
Met waterkwaliteit had het niets te maken. Behoorlijk verschil met nu. Op dat terrein is er echt wel wat bereikt!
Op de foto de "Hoofdingenieur van Elzelingen en de Hoorn. Op die wijze hebben ze tussen 1960 en 1965 samen gevaren, het grootste deel van die tijd aan de "zijladers-steiger". Die voor de koplader (Waar De Hoorn voor was bedoeld) kwam volgens mij in 1964 gereed. Daar moesten dus al deze huisjes voor wijken.
En als er een van deze twee boten in dok moest, kwam de Gorinchem V aflossen. Daar kon je rondjes rijden om het stuurhuis . . .
Met waterkwaliteit had het niets te maken. Behoorlijk verschil met nu. Op dat terrein is er echt wel wat bereikt!
Op de foto de "Hoofdingenieur van Elzelingen en de Hoorn. Op die wijze hebben ze tussen 1960 en 1965 samen gevaren, het grootste deel van die tijd aan de "zijladers-steiger". Die voor de koplader (Waar De Hoorn voor was bedoeld) kwam volgens mij in 1964 gereed. Daar moesten dus al deze huisjes voor wijken.
En als er een van deze twee boten in dok moest, kwam de Gorinchem V aflossen. Daar kon je rondjes rijden om het stuurhuis . . .
- Bijlagen
-
- veerheuvel_9.jpg (354.61 KiB) 7582 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Hierbij mijn aantekeningen uit 1971 van een interview met . . . (?) Tja, ik dacht eerst Arij van der Stelt, maar ik geloof toch dat dit van iemand anders was. Ook opgetekend in het bejaardenhuis, maar ik ben zijn naam vergeten. Het was ook niet Jan Pijn, die me ook wel eens had geholpen met dingetjes te verzamelen, want die was toen nog in dienst als matroos.
Nou ja, het gaat om het verhaal. Vooral de associatie "drie reuzenponten" daarin is komisch. Geredeneerd van iemand die zijn leven lang met kleine bootjes mensen had overgezet heel begrijpelijk, maar die natuurlijk nooit een stap op een VLCC had gezet.
Nou ja, het gaat om het verhaal. Vooral de associatie "drie reuzenponten" daarin is komisch. Geredeneerd van iemand die zijn leven lang met kleine bootjes mensen had overgezet heel begrijpelijk, maar die natuurlijk nooit een stap op een VLCC had gezet.
- Bijlagen
-
- Interview 1971.jpg (493.02 KiB) 7365 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09 mar 2017 23:52
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Dit schrijven is van De Heer v/d Knaap toen wonende aan de emmastraat.
Ik heb daar ook een doorslag van.
Maar we zijn inderdaad ook bij Dhr vd Stelt geweest in Maassluis
Ik heb daar ook een doorslag van.
Maar we zijn inderdaad ook bij Dhr vd Stelt geweest in Maassluis
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Wow, dankjewel Gerrit!
Was jij nou ook weer degene waar ik op Rozenburg al die tijd samen mee op trok om van alles te verzamelen over die veerboten. Mijn geheugen wordt minder waterdicht . .
Oftewel: ben jij degene op onderstaande foto (Prinses Irene, Glashaven Rotterdam, ergens in 1971)?
Was jij nou ook weer degene waar ik op Rozenburg al die tijd samen mee op trok om van alles te verzamelen over die veerboten. Mijn geheugen wordt minder waterdicht . .
Oftewel: ben jij degene op onderstaande foto (Prinses Irene, Glashaven Rotterdam, ergens in 1971)?
- Bijlagen
-
- Pr Irene 8 Glashaven Rdam 1971 kl.jpg (217.87 KiB) 7140 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)