Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb het woord Trump laten vallen en heb het maar verwijderd evenals de reacties daarop.

Maar het is weekend, er wordt niet gewerkt, dus tied voor een feessie. :wink:
Misschien krijgen we muzikale begeleiding van Jan Vos op zijn gitaar met roestvrijstalen snaren. :lol:
Uiteraard heeft Jan vrij drinken.
Salute!

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------

---------------------------------------------------Afbeelding----Afbeelding

Back to the basics, mensen. Drank staat me al meer dan een jaar tegen en dat is toch een ernstige zaak of op zijn minst een zorgelijke toestand. Bij mijn laatste bezoek aan Holland kon ik net één koud borreltje achter de borstrok krijgen, maar de tweede stond me tegen. Tsipouro lust ik ook niet meer en het bier staat oud te worden in de koelkast, een overblijfsel van de laatste logeergasten in oktober. Dat is een zorgelijke toestand.
"We wachten even tot Theo weer wat beter is," zegt Jan Vos, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Erover praten, laat staan zeuren, helpt niet, dus dat doen we niet. Moedig voorwaarts, iets anders zit er niet op.

Maar nou heb ik dus een dag of veertien geleden een fles Dewar's White Label aangeschaft. Dat was vroeger, in een toch alweer vrij ver verleden, mijn favoriete whisky. Die dronk ik liever dan Johnny Black of een malt, dus ik dacht, laat ik die nog eens proberen. En verdomd: dat is nog steeds balsem voor de ziel. John Dewar zegt er zelf van ...
Dewar's White Label whisky was created in 1899 by our first Master Blender, A J Cameron. With a blend of up to 40 single malt and single grain whiskies in every bottle, getting a result that was well-rounded and smooth enough to enjoy neat was no easy feat. Crafted with the same care today as it was in the beginning, we're confident that if the great man himself walked into the blending room tomorrow, he'd recognise his signature Scotch Whisky.
Allemensen hoe vaak zal ik op een barkruk gechoven zijn en hebben gezegd: "Dewar's rocks, water on the side." Ik doe het water er liever zelf bij, want in een bar moet je altijd uitkijken dat ze de drank niet verzuipen. Ik drink er maar ééntje en niet eens elke dag, zeg vijf in de week. Dat kun je geen overmatig drankgebruik noemen.
Meer eh ... ik zal een kistje achter de bar laten plaatsen zodat ik de schaarse keren dat ik hier kom zeker weet dat mijn sopje voorradig is en verder kan iedereen hier in het huis er naar hartenlust van meegenieten. Dus: salut! Oh, dat kissie Dewar's komt per steekkar uit Schotland, dus het kan effe duren, al heb ik dan ook gezegd dat ze een beetje voort moeten maken.

Mijn fiets heb ik een jaar of vijf geleden al weggegeven.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar nou heb ik dus een dag of veertien geleden een fles Dewar's White Label aangeschaft
NOU.na zo'n recommendatie, ga ik gelijk hier bij de " Door de staat gerunde drankwinkel" ( Waarom zou DAT nou toch zijn??$$$$)kijken of ze zo'n flessie hebben :lol: :lol:
Drank staat me al meer dan een jaar tegen
Je zou toch verwachten dat een gepokte en gemazelde schipper van een potje weeet dat dit soort opmerkingen verregaande konsequenties kunnen hebben :lol:
Ik moest het mijne hebben van die " Dewar's" al of niet met een White Label.......hadder nog nooit van gehoord en ik ben toch redelijk thuis met dat soort zaken....al seggik ut self.... :lol: In de boose store was er nergens ook maar een flessie van dat spul te bekennen.dus ik dacht " DAT moet wel donders dure juice zijn, wat die Potjes schipper nu drinkt om over zijn drank weerstand te komen".......as se ut hier niet hebben! :lol: TOT mij de lamp aanging.want ik kijk slechts bij de " Single Malts".......blended whiskey heppik al geeen jaaaaren meer aangeraakt.en JAAA hoor bij de gemengde sappies..hoopies flessies White Label en nog goeie koop ook.....d.w.z. vergeleken met een flessie ECHTE whiskey :roll:
Staat er naast dat schap vol met " White Label" net zo'n zooitje van DeWar's " The Ancestor".......aged 12 years ( nou moet je dat natuurlijk niet 100% letterlijk nemen, waarschijnlijk zit er in die barrell ook een klein scheutje echte ouwe whiskey, maar veel zal het niet zijn :mrgreen: het zijn en blijven Schotten :roll: ...Hoe dan ook, voor een paar stuivers meer ging ik " noar huus hen" met zo'n flessie " The Ancestor"...gewoon om uit sympathy en mentale support af en toe met die Ouwe Horsten mee te kunnen drinken. 'tIs een donders mooi flessie, maaaar dat zegt lang niet altijd alles! :roll:
Gezondheid schipper, dat je nog maar lang een slokkie zal lusten :lol:
Bijlagen
Dewars-TheAncester1.jpg
Dewars-TheAncester1.jpg (30.21 KiB) 3266 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Ambuggiebar

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Kreeg een flessie Grant's voor de feestdagen...ies leeg nu dus doe ik het verder maar weer met mijn ''Presidente'',en zónder bij verschijnsels zo ver ik het kan be oordelen :lol: .Toch zorgwekkend Theo als je ''er in gaat spugen'' :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
  • AfbeeldingAfbeelding--Afbeelding
Nee, ik spuug er niet in. Waarom zou ik? Dan word je net zo als die gozer in die kroeg die even moest gaan pissen en bang was dat een ander zijn bier op zou zuipen. Die legde er een briefje naast "Ik heb hier in gespuugd!" Toen hij terugkwam stond er iets onder: "Ik ook!"

Harry, waarom nou weer die dure Dewar's? Die is niet per definitie lekkerder, hoor. Gewone Dewar's "White Label" voor de gewone man met het schipperspetje. Is nog een paar euro goedkoper dan Johnny Black en ik vind hem echt lekkerder. Maar ja, over smaak valt niet te twisten en als jij graag meer betaalt, moet je dat vooral doen.

Helaas, zelfs met maar één whisky-ijs-beetjewater per dag raakt zo'n fles op den duur toch leeg. Vroeger, op de Kroonborg, dronken Jan Kuiper en ik zo'n fles tijdens een avondje schaken helemaal leeg. Nou waren dat wel lange avonden, hoor, want Jan Kuiper was een zeer bedachtzaam schaker. Als ik een zet had gedaan, kon het gebeuren dat er een stilte van een halfuur viel met op de achtergrond niets anders dan een stukkie goeie muziek. We namen dan zo nu en dan een slokkie whisky terwijl Jan alleen maar naar het bord keek en met duim en wijsvinger over zijn kin streek, om dan na dat halfuur te zeggen: "Dat zou ik niet doen, als ik jou was." En dan had Jan gegarandeerd gelijk. Gouden vent, die Jan Kuiper. Zijn vrouw Loes voer altijd mee en dat was een gouden wijf. Die vond het goed dat ik voor honderd gulden cash in het handje drie eieren op haar kop kapot zou slaan. In de messroom van de Kroonborg. Jan schudde zijn hoofd en zei: "Dat moet je niet doen, mens."
"Waarom niet?" zei Loes. "Dat is vlug verdiend en je hebt ook shampoo waar ei in zit, dus het is nog goed voor mijn haar ook."
Dus dat ging aan.
Eerste ei, klats, even goed inwrijven en Loes een doekje geven om het eierstruif uit haar ogen te vegen.
Pats, tweede ei, zelfde procedure, lachen, gieren brullen.
Maar ja, toen liep ik dus weg en daar zat Loes met verwarde haren vol eierstruif en riep: "Hé, waar ga je nou heen? Kom op, met dat derde ei!"
"Ja, ik ben me daar gek,' zei ik. "Dat derde ei kost me honderd gulden!"
En Jan, alleen maar hoofdschuddend: "Mens wat ben jij toch ook stom."
Gouden vent, Die Jan. Fijn wijf, die Loes. Hoe zou het verder met ze zijn gegaan?

Maar we hadden het over whisky en flessen die op den duur leeg raken. Nou staan er op de diepe keukenplank helemaal achteraan al vele jaren lang drie flessen op een rij: een door het vele verhuizen enigszins versleten doos met een fles Dimple Haig, een fles Courvoisier cognac en een fles Wild Turkey Kentucky Straight Bourbon Whiskey. Nadat de Dewar's White Label op was, dacht ik: laat ik maar eens aan die Wild Turkey beginnen. Ik ben nooit een bourbondrinker geweest, maar wie weet is mijn smaak inmiddels ook veranderd en het is zonde om zo'n fles achter te laten als je de kist in gaat, dus komaan, niet zeuren en bourbon drinken.
Dat werd een fiasco.
Om te beginnen brak de kurk af toen ik de fles open wilde maken. En niet gewoon maar afbreken, maar, oud en vermoeid, verkruimelde hij helemaal en dus had ik nu een fles bourbon met kurkgruis. Niet versaagd, maar een zeef en een litermaat gepakt en de kurk eruit gezeefd, fles uitgespoeld, bourbon terug in de fles, andere kurk opgezocht. Ergens boven, in het buffet staat nog wel een kristallen karaf met geslepen dop, maar dat was me allemaal te veel moeite. Eindelijk klaar. Scheutje bourbon in een glas, drie blokjes ijs, scheutje water en proeven.

Wat een smerig sopje, zeg! Mijn eerste impuls was niet, zoals Glencannon, kijken of ik soms per abuis het theelichtje leeggedronken had, maar om de fles in de gootsteen leeg te gieten. Dat heb ik niet gedaan; ik heb hem toch maar weer achterop de plank gezet. Misschien is het goed spul om je autoruiten mee schoon te maken, maar zuipen doe ik het niet meer. Zou de bourbon na vijfentwintig jaar bedorven zijn? Kan dat?
Een ding is zeker: op deze manier raakt een mens wel steeds meer van de drank af. Straks toch maar weer een flessie Dewar's halen. Daar hoef je hier niet voor naar de Staatsmonopool, dat koop je gewoon in de supermarkt. Wel uit een afgesloten kast, maar dat is niet omdat de wet dat voorschrijft, maar omdat het anders misschien wordt gejat want er staan ook hele dure flessen in.

Is dat kistje White Label inmiddels gearriveerd? Zo niet, neem dan allemaal maar wat anders van me, vergeet niet om het kind een stuk sjokkela en de hond een eindje droge worst van mij te geven en dan allemaal een mooie dag gewenst.
-------------------------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een gezellig stukkie muziek hoort hier toch ook bij? :wink:
John W Brown.jpg
John W Brown.jpg (158.06 KiB) 3088 keer bekeken
https://www.youtube.com/watch?v=SLGsFIYJZZc

Salute!
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Ambuggiebar

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Goed zo,zolang die Ouwe Garde nog een alcoholishe versnapering inneemd en reageerd op het gerinkel van ijsblokjes (op de geur van dat andere waarschijnlijk niet meer) :cry: zijn we nog aansprakelijk :lol:
bar 003.jpg
bar 003.jpg (670.98 KiB) 3052 keer bekeken
Die grote wiskyfles met pomp eens meegesjouwd van Harry's mooie eiland waar ik eens gedwongen overwinterd heb met de BrantPoint,die daar aan de ketting werd gelegd.Inderdaad een gedoe in die enige licorstore :cry: :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

het kind een stuk sjokkela
Is dat geen suukkelaa Theodorus?? Het was maar 5 $ meer Theodorus voor die ietsie oudere " Ancester". Maar ik zal ook zo'n flessie " White Label" gaan halen en het eens vergelijken. Maar desondanks zijn dat toch zorgelijke ontwikkelingen, alhoewel ik ECHT bezorgd was geworden als je die " Wild Turkey" lekker was gaan vinden......om dat spul te zuipen moet je een serieuze afwijking hebben! :lol:

Ha die Martje.......neem d'r eentje van me, Proost!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Ambuggiebar

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Doe ik gelijk het is hier halftwaalf dus ''schootaan'',en ''een borrel of twee...keep the doctor away'' :)
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Doe maar een neut, mensen...ik heb vandaag een paar minuutjes tijdwinst, dus ik dacht " ik heb wel ff tijd voor d' Ambuggie"
Bijlagen
Loesje.png
Loesje.png (102.73 KiB) 3827 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie