Mooie Coastertjes
Re: Mooie Coastertjes
De Dorothea E , apart kontje, wat is de officiële naam eigenlijk van zo'n kontje?
IDNo: 5385780 Year: 1950
Name: WALTRAUD BEHRMANN Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 300
Country of build: DEU Builder: Nobiskrug Location of yard: Rendsburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-8.5
[1956 Lg 50.0m oa, 422gt] - 65 DOROTHEA E. - 76 RAA - 79 MEDO - 98 KHALED - 99 SABREEN
deleted 2006/7
IDNo: 5385780 Year: 1950
Name: WALTRAUD BEHRMANN Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 300
Country of build: DEU Builder: Nobiskrug Location of yard: Rendsburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-8.5
[1956 Lg 50.0m oa, 422gt] - 65 DOROTHEA E. - 76 RAA - 79 MEDO - 98 KHALED - 99 SABREEN
deleted 2006/7
Re: Mooie Coastertjes
Voor zover mij bekend heet zoiets een Ewer-heck, en is alleen maar in gebruik in Du.
Een 'baustiel' van Duitse binnenvaartlichters, waar elke havenstad z'n 'eigener stiel' had: je had de Hamburger Ewer, Bremer Ewer, Kieler Ewer, en weetikveel wat ze langs de Rhein enzoot bouwden....
Pa noemde dit een Hamburger Ewer (SIC: "Dat waren wél mooie ewers, maar ja: die kont, hè...") die op opa's werf (L met hoed) verlengd en gemotoriseerd werd.
En idd: een mooi koppie had die HE....
van de kont heb ik (nog) geen foto...
...en hoe andere Ewers eruit zagen weet ik ook niet: vlgs pa waren die meer op pramen lijkend een de voorkant, en achter die "dichtgevouwen kont" )....
Dat laatste schijnt de overeenkomst van de Ewer te zijn, maar helemaal zeker weet ik dat niet (meer)
Ik heb zo'n kont in NL ook eens gezien bij een praam, dus dat zou dan een import-Ewer hebben kunnen zijn...
Sommige NLse binnenvaart-aken hadden ook een dichtgeknepen kont, maar dan scherper dan bij de Ewer (officieel een sloepkont, meen ik)
Maar ook latere Hamburger Ewers (nadat ze de NLse 'Luxe-motor's' hadden gespot) kregen de Duitse variant van de sleepbootkont (negatieve klipperkont), scheen het.
De volgende foto zou zo'n (nijerwetse) HE kunnen zijn, waarvan deze tekening iig de datum 1910 vertoont. Maar bijgeschreven met potlood (?), dus zou ook om een reparatie in dat jaar hebben kunnen zijn....
De ldaaropvolgende foto was naar ik meen een Emder Ewer, maar die ingebouwde ankerkasten zijn niet origineel, dacht ik.... en de laatste foto was geloof ik ook een Duits schip, maar of dat een Ewer was weet ik niet meer...
Ook destijds had ik al moeite met "goed luisteren, wanneer papa iets zegt", want deze foto's zijn allemaal van vér veur mien tiet, en de gegevens allemaal mondeling toegelicht...
Dat ging (vlgs m'n vechtgenote vanwege een gemis aan iets ertussen) het ene oor ín, en het ander oor weer úit....
Een 'baustiel' van Duitse binnenvaartlichters, waar elke havenstad z'n 'eigener stiel' had: je had de Hamburger Ewer, Bremer Ewer, Kieler Ewer, en weetikveel wat ze langs de Rhein enzoot bouwden....
Pa noemde dit een Hamburger Ewer (SIC: "Dat waren wél mooie ewers, maar ja: die kont, hè...") die op opa's werf (L met hoed) verlengd en gemotoriseerd werd.
En idd: een mooi koppie had die HE....
van de kont heb ik (nog) geen foto...
...en hoe andere Ewers eruit zagen weet ik ook niet: vlgs pa waren die meer op pramen lijkend een de voorkant, en achter die "dichtgevouwen kont" )....
Dat laatste schijnt de overeenkomst van de Ewer te zijn, maar helemaal zeker weet ik dat niet (meer)
Ik heb zo'n kont in NL ook eens gezien bij een praam, dus dat zou dan een import-Ewer hebben kunnen zijn...
Sommige NLse binnenvaart-aken hadden ook een dichtgeknepen kont, maar dan scherper dan bij de Ewer (officieel een sloepkont, meen ik)
Maar ook latere Hamburger Ewers (nadat ze de NLse 'Luxe-motor's' hadden gespot) kregen de Duitse variant van de sleepbootkont (negatieve klipperkont), scheen het.
De volgende foto zou zo'n (nijerwetse) HE kunnen zijn, waarvan deze tekening iig de datum 1910 vertoont. Maar bijgeschreven met potlood (?), dus zou ook om een reparatie in dat jaar hebben kunnen zijn....
De ldaaropvolgende foto was naar ik meen een Emder Ewer, maar die ingebouwde ankerkasten zijn niet origineel, dacht ik.... en de laatste foto was geloof ik ook een Duits schip, maar of dat een Ewer was weet ik niet meer...
Ook destijds had ik al moeite met "goed luisteren, wanneer papa iets zegt", want deze foto's zijn allemaal van vér veur mien tiet, en de gegevens allemaal mondeling toegelicht...
Dat ging (vlgs m'n vechtgenote vanwege een gemis aan iets ertussen) het ene oor ín, en het ander oor weer úit....
- Bijlagen
-
- ombouw van een Hamburger Ever ms Lahn23(2).jpg (161.19 KiB) 2578 keer bekeken
-
- Steilsteven2.jpg (226.23 KiB) 2578 keer bekeken
-
- naamloos19.jpg (71.58 KiB) 2578 keer bekeken
-
- naamloos25.jpg (62.65 KiB) 2578 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Mooie Coastertjes
Bedankt, Jan, ik ben alweer iets wijzer geworden, of misschien minder dom?"dichtgevouwen kont"
Re: Mooie Coastertjes
Die met die 'ingebouwde ankerkasten' is een tjalk waarvan de steven en een stuk van de voorboeing verwijderd zijn.jdbvos schreef: De ldaaropvolgende foto was naar ik meen een Emder Ewer, maar die ingebouwde ankerkasten zijn niet origineel, dacht ik.... en de laatste foto was geloof ik ook een Duits schip, maar of dat een Ewer was weet ik niet meer...
Die ankernissen zijn in de binnenvaart tegenwoordig verplicht bij nieuwbouw. Dus dit schip was z'n tijd vér vooruit
De laatste lijkt me een praam, of een graanbakje zoals je dat vroeger in de R'damse havens wel zag.
Re: Mooie Coastertjes
Het zou best kunnen, Janna....
Dat soort pramen zag je overal in alle soorten en maten...
Er zaten soms hele duidelijke verschillen in, want pa zei vaak wáár het geval gebouwd was, en soms zelfs door welke werf....
Maar ik zou dat niet weten.
Bij oude Groninger coasters kon je het vaak zien aan de kamstukken en/of de achtersteven wie haar gebouwd had, maar ook dat ben ik wat vergeten.
De Duitse coasters waren altijd goed in te delen in oostkant van Schleswig-Holstein of westkant daarvan, en in die laatste waren ze vaak 'op werf' goed te herkennen. Maar ach: dat is tegenwoordig zo spaarzaam dat ik nog wel eens vergis tussen bijv Brake of Sietas. (was geloof ik ook familie van elkaar)
Die twee was altijd al wat moeilijk, maar 'vroeger' zag ik dat op afstand al aan het silhouet...
Ik vergeet steeds dat ik aan het vergeten ben hoeveel ik ben vergeten...
Dat soort pramen zag je overal in alle soorten en maten...
Er zaten soms hele duidelijke verschillen in, want pa zei vaak wáár het geval gebouwd was, en soms zelfs door welke werf....
Maar ik zou dat niet weten.
Bij oude Groninger coasters kon je het vaak zien aan de kamstukken en/of de achtersteven wie haar gebouwd had, maar ook dat ben ik wat vergeten.
De Duitse coasters waren altijd goed in te delen in oostkant van Schleswig-Holstein of westkant daarvan, en in die laatste waren ze vaak 'op werf' goed te herkennen. Maar ach: dat is tegenwoordig zo spaarzaam dat ik nog wel eens vergis tussen bijv Brake of Sietas. (was geloof ik ook familie van elkaar)
Die twee was altijd al wat moeilijk, maar 'vroeger' zag ik dat op afstand al aan het silhouet...
Ik vergeet steeds dat ik aan het vergeten ben hoeveel ik ben vergeten...
Oost, west...ook best
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Mooie Coastertjes
Jan schreef:
Ze hebben mij ooit eens verteld dat je het kon zien aan de mastklootjes. Maar eigenlijk geen idee of dat waar was, of dat ze mij, als ex-GHV nitwit maar wat op de mouw speldden.Bij oude Groninger coasters kon je het vaak zien aan de kamstukken en/of de achtersteven wie haar gebouwd had
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Mooie Coastertjes
Als men een kuster zag,waarvan men twijfelde waar ze gebouwd was,keek men naar de top van de mast,of het schip hollandse kloten had.Nederlandse kloten waren peer-vormig,duitse waren platter. Groet,Arie.
Re: Mooie Coastertjes
Op het Grunninger potje Wolanda was het mijn taak om er voor te zorgen dat de mastkloot op tijd werd verwijderd als de mast naar benee moest. Deze mast kon nl net voor de stuurhut langs, maar dan wel zonder kloot. Mijn werk bestond er uit om boven op het schavotje te gasn staan en de betreffende mastkloot dan snel en gezwint te verwijderen voordat deze het dak van de stuurhut zou verbouwen. Ik heb deze taak ( ten omgekeert het weer plaatsen tijden het toppen ) tientallen keren uitgevoerd. En al geef je me nu een millioen, ik zou je niet meer kunnen vertellen wat de kleur van die kloot was. Maar groot en zwaar was hij wel.
Re: Mooie Coastertjes
Ik ga voor een witte kloot, Chris.
http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=1985
http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=7374
http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=1985
http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=7374