Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Chris.dus »

Zou best kunnen Jos, misschien ook goudkleurig. Wat me daar in de beschrijving opviel was dit:

Op het mastdek is een tweetal motordeklieren geplaatst, elk voorzien van een Deutz Diesel motor van 7 P.K. De voorste van deze dekmotorem. kan tevens bij het snelheffen der ankers worden gebruikt.

Dat snelheffen viel mij op. Dat klinkt goed, in de praktijk was dit het snelheffen :

Het bakboords erf ontgrendelen en openmaken. Landvasten en staaldraadspringen verwijderen. De hercules neuringlijn ? ( een cirkelvormiige 25 mm dikke 30 meter lange lijn vol met staaldraad weerhaakjes) voorzichtig aan dek brengen.. Deze lijn aanbengen over de trommel van het ankerspil. Daarna deze lijn kinkvrij maken en naar de bb motorwinch overbrengen en daar over de trommel aanbrengen. Vervolgens deze motorwinch starten ( dat kan in wintertijd even duren ) en in zijn werk zetten..Vervolgens moest de stuurman de bandstopper van het spil lossen, waarna de twee matrozen met een brok wriijfhout ieder aan een kant probeerden om die hercules hufter een beetje strak te drukken waardoor deze genoeg grip zou krijgen om dat ankerspil uberhaupt in beweging te krijgen. Soms bleef het spil dan gewoon meedraaien, maar soms begon het hele verhaal ook weer spontaan te slippen. Was het anker dan eenmaal weer aan boord, dan was het opbergen van die Hercules in het erf weer een gevecht op zich. Toch was dit systeem vele malen beter dan het alternatief, nl het anker handmatig in draaien. Dat was je na 1 keer wel duidelijk. Dan klopt dat woord snelheffen weer wel. :-)

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Leuk verteld, Chris. :wink:
Ik kwam nog een kleurenfoto tegen waar de Wolanda ook op staat. :wink:
Wolanda-Rahim.jpg
Wolanda-Rahim.jpg (356.99 KiB) 3868 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
neuringlijn ?
Een kabelaring. Een neuring heeft ook wel met het anker te maken, maar dan weer anders.
Een neuringlijn wordt op het kruis van het (stok)anker gezet om het anker gemakkelijker te kunnen lichten. Hetzelfde als een boeireep, maar dan dikker.
We hebben het daar zes jaar geleden ook al eens over gehad. Zie HIER en voor de kabelaring in zijn oorspronkelijke vorm op de zeilvaart klik HIER
Kabelaring: komt uit het Portugees: cabo de ala e larga - kabel om te halen en te vieren. Vandaar de Nederlandse variant ka­bel­lar­ga. Die heb ik nooit ergens zien of horen gebruiken, maar dat zegt natuurlijk niks. Engelsen spreken van een messenger, maar zo noemen ze een hieuwlijn ook.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Chris.dus »

Klopt Theo. Ik was er ook niet meer zeker van.
Maar na wat spitten in oude hersencellen kwam die benaming neuringlijn weer naar boven, maar nu als een lijn die aan de achterkant van een drijfanker zat om deze makkelijker te kunnen binnenhalen. Nooit in de praktijk gezien, iets wat ooit geleerd is op de Pollux.
De benaming kabelaring wordt nu in de watersport gebruikt voor een dik touw rondom de boot. Vaak aan de voorkat nog voorzien van een leguaan.
Dus dat rondlopende touw en het woord kabelaring dekt de lading wel. En toch....heb ik nog steeds het idee dat wij er toen een andere benaming voor hadden. Dat kan natuurlijk iets zijn wat zelfverzonnen was, maar de twijfel blijft. Maar goed, het is al weer 46 jaar geleden , dus het geheugen krijgt langzaam maar zeker wat gaatjes. :-) :-)
Overigens las ik in dat 2010 topic dat jullie op de Jan Kreumer een rollenstel hadden om die kabelaring te spannen. Dat hadden wij helaas niet. De hercules ging in een 8 over de poulies en het eventueel spannen ging dmv een wrijfhout en twee matrozen.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Watum, ex Agua.
Watum.jpg
Watum.jpg (521.83 KiB) 3793 keer bekeken
Als Agua
Agua.jpg
Agua.jpg (140.28 KiB) 3793 keer bekeken
HIER de gegevens van het schip.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Martinus »

De Watum heeft op de foto deklading op ruim 1. Zorgt die er niet voor dat je minder water in de 'kuil' krijgt en het risico daarvan dan vermindert?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Waveney Star, ex Oriënt.
Waveney Star.jpg
Waveney Star.jpg (360.88 KiB) 3642 keer bekeken
HIER staan de gegevens en meer foto's van het schip.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Ramblas, ex Albert V 1955.
Ramblas.jpg
Ramblas.jpg (551.02 KiB) 3514 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's van het schip.
peter arendz
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door peter arendz »

Ook een mooie Niestern!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Jonrix uit Hull.
Jonrix-01.jpg
Jonrix-01.jpg (101.52 KiB) 3336 keer bekeken
Jonrix-02.jpg
Jonrix-02.jpg (146.69 KiB) 3336 keer bekeken
IDNo: 5175135 Year: 1957
Name: JONRIX Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 584 DWT: 780
Country of build: NLD Builder: Koster Gideon Location of yard: Groningen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
[1968 Lg 61.7/56.4m, 647gt/950dw]
foundered 51.14.13N/1.07E 20.4.73 [Plymouth-Antwerp, china clay]


Plaats reactie