SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Gelijk gepikt Bob, ik heb er ook een heel mooie reis op gemaakt in 1969. De laatste reis dus.
René
NDSM, mogelijk laatste (slechte) foto als Camerounkust.jpg
NDSM, mogelijk laatste (slechte) foto als Camerounkust.jpg (38.4 KiB) 4297 keer bekeken
Voor de statistici onder ons:
Op 18.11.1959 werd de Camerounkust bij hoog water losgetrokken door de Cycloop van Wijsmuller, geassisteerd door de Scaldis van een Belg, gestationeerd op Vlissingen. De Camerounkust werd daarheen gesleept.

Mijn aankomst NDSM: 20.9.1969.
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Op pagina 59 van het topic Wijsmuller en oud-collega's staan bijdragen van Jaap5 over deze stranding.
Jammer dat daar de bijbehorende foto verdwenen is. :(
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=928
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Paul.

Ja dat is idd jammer dat je op verschillende topics de foto's
niet meer terug kan zien :(

Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Bob,

Vermoedelijk ging het om de foto bij dit artikel in de Provinciale Zeeuwse Krant van 26 november 1959.
Mogelijk komt er nog eens een beter exemplaar opduiken. :)
Camerounkust 26-11-1959.jpg
Camerounkust 26-11-1959.jpg (292.27 KiB) 4014 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: SMN Stoomvaart Mij. Nederland

Bericht door Patru (R.I.P) »

Blijkbaar was de combinatie Vlissingen en Camerounkust niet erg gelukkig. Op pagina 322 plaatste Klaas Hoekstra op 3 januari 2013 de volgende bijdrage:
klaas hoekstra schreef: M.s. Camerounkust.
We vertrokken donderdag 3 januari 1963 van Amsterdam voor de kustreis naar Hamburg.
Na Hamburg volgde Bremen aan de rivier de Weser. Daarna voeren wij op naar Antwerpen. Voor de kust van Walcheren hadden wij de Scheldeloods aan boord genomen en stoomden langzaam de Schelde, een van de drukste en gevaarlijkste rivier van de wereld, op. Vlak voor Vlissingen kwamen wij echter door de sterke stroom en een ongelukkige opdracht van de loods op een zandbank voor Vlissingen vast te zitten. Ik stond op de bakboordvleugel en wat was de kapitein nerveus! Ik had met hem te doen want, ondanks dat er een loods aan boord is blijft de kapitein de eerste verantwoordelijke voor het schip. Gelukkig kwamen wij, vijf uur later met hoog water, zonder dure sleepboot weer los en konden alsnog doorvaren naar Antwerpen waar wij aan de oude Scheldekaai met het grote getijden verschil, afmeerden.
Op 7 juli 1965 had het schip een ander akkefietje. Op een kustreis, uitgaand van Vlissingen op weg naar Amsterdam: een aanvaring met het Poolse schip Marceli Nowotko. De Camerounkust keerde terug naar Vlissingen en heeft daar tot 17 juli gelegen; ik neem aan voor reparatie.
De uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart was niet erg lovend voor de bemanning. :(
Camerounkust 7-7-1965a Vlissingen.jpg
Camerounkust 7-7-1965a Vlissingen.jpg (32.34 KiB) 3899 keer bekeken
Camerounkust 7-7-1965b Vlissingen.jpg
Camerounkust 7-7-1965b Vlissingen.jpg (35.73 KiB) 3899 keer bekeken
Camerounkust RvdS-uitspraak.jpg
Camerounkust RvdS-uitspraak.jpg (258.7 KiB) 3899 keer bekeken
Foto's en krantenbericht komen uit de Zeeuwse Archiefbank
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Wat een raar verhaal, die uitspraak....met die verwijzing naar de mk.....
In een dergelijk geval heeft die ouwe vast-en-zeker de urgentie van de manoeuvre aangegeven dmv de "dubbele ring" achteruit.....
Dan wordt (doorgaans: er waren ook ouwe's die uitsluitend met dubbele ring's manoeuvreerden) zonder aarzeling de motor omgekeerd (moet waarschijnlijk eerst worden afgeremd met aanzetlucht) en zodra die op achteruit 'pakt' wordt de brandstofhandle 'tegen de eindnok gezet', en ga je als manoeuvreerder ff aan de kant staan, voor het geval de carterdeuren van mening zijn zich op te moeten stellen langs de scheepshuid....
...en waarom dan geen berisping voor de mk...???
Erg onduidelijk...dit bericht....
Eigenlijk moet je de hele zitting lezen om het te begrijpen... :roll:
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Uit de hele oude doos.
In een oude jaargang van Ons Amsterdam kwam ik in een artikel over het wijnhuis Jacobus Boelen een orderbrief van de SMN tegen t.b.v. de eerste Indië-reis van het ss Voorwaarts. De SMN kwam in die dagen nog niet verder dan Den Helder en na 3 maanden werd er pas betaald. :)
Orderbrief SMN-Boelens.jpg
Orderbrief SMN-Boelens.jpg (153.02 KiB) 3429 keer bekeken
De Voorwaarts heeft van 1-20 mei 1882 een week of 3 in Malta in een droogdok gelegen na een stranding eind april bij Messina. Leuke foto.
ss Voorwaarts mei 1882 Malta.jpg
ss Voorwaarts mei 1882 Malta.jpg (363.06 KiB) 3429 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

Hier nog een foto van de Ex Batjan.

Groetjes Bob.V.
Bijlagen
De Ex Batjan.JPG
De Ex Batjan.JPG (111.51 KiB) 3160 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hierbij ook wat aandacht voor WO-I.
De Ambon werd, na te zijn aangehouden door de Duitse U-66, op 21 februari 1917 in Het Kanaal getorpedeerd. De bemanning mocht wel eerst van boord, maar omdat het schip bleef drijven zijn de kapitein en 4 officieren weer aan boord terug gegaan. Het schip is vervolgens door een Engels patrouillevaartuig naar Plymouth gesleept.
Pas begin mei kon de Ambon met een vrijgeleide naar IJmuiden gesleept worden door de Kambangan van de SMN. Het kwam in Amsterdam aan op 2 mei in een fraaie uitmonstering van rode en witte strepen ter herkenning. Jammer dat er in die tijd geen kleurenfoto's gemaakt werden. :)

Ambon 2 mei 1917 Amsterdam.jpg
Ambon 2 mei 1917 Amsterdam.jpg (67.08 KiB) 2986 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Karachi

Karachi.jpg
Karachi.jpg (193.57 KiB) 2869 keer bekeken
Als Kapelle

Kapelle-1.jpg
Kapelle-1.jpg (106.84 KiB) 2869 keer bekeken
Kapelle-2.jpg
Kapelle-2.jpg (111.55 KiB) 2869 keer bekeken
HIER de geschiedenis van het schip.


Plaats reactie