De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Janna »

Interessante brief van een collega-kapitein, via GCaptain

https://gcaptain.com/el-faro-open-letter-investigators

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over, vooral voor wat betreft de betrouwbaarheid, de degelijkheid en de vakkundigheid van zowel ABS als de USCG. Het is erger dan ik ooit had kunnen denken. Het zal mij benieuwen wat hier verder uit voortkomt. Maandag gaat het circus verder.

Dat de El Faro een wrak was, staat hiermee voor mij nu wel vast. Blijft nog steeds de voor mij belangrijkste vraag: wat bezielde Davidson? Die vraag kan ook Loftus niet beantwoorden. Dat het alléén druk van TOTE was, kan ik nauwelijks geloven.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door K.Brouwer »

Die man slaat alle spijkers op z'n kop! Noemt de tekortkomingen van ISM en noem het maar op. Over ABS kan
ik niet oordelen, heb alleen met LR en BV te maken gehad en heb daar geen klachten over. Dat Tote wel druk op hem uitgeoefend heeft om door te varen neem ik zonder meer aan. Die Yanken hebben een andere mentaliteit over het werk dan wij. Doe je het niet dan sodemieter je maar op daar is de meest gangbare. Doch ben ook bang dat bij die ouwe een hoop zelfoverschatting niet uitgesloten kan worden. Begin mij nu ook af te vragen of hij wel wist op wat voor "een wrak geval" hij voer? Met zoiets ga je toch willens en weten geen hurricane kruisen?

Ik hoop dat men naar aanleiding van deze brief eens beter gaan doorvragen, zo niet leidt het bij mij geen twijfel dat er "van boven af" het nodige ingefluisterd werd zoals ik hierboven mij al eens afvroeg. Het is natuurlijk makkelijk om één schuldig te verklaren en de rest van de incompetente klojo's er mee weg te laten komen.

Groeten, K.Brouwer
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De NTSB heeft de video vrijgegeven van de berging van de VDR van de El Faro en beelden van het wrak. Bijna 45 minuten. Zeer interessant.
Klik HIER.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Eric »

Mooi verhaal idd, bijzonder om te lezen hoe slecht er om wordt gegaan met de veiligheid op Amerikaanse schepen.
Ik heb in de loop der tijd echt wel dingen gezien die niet klopten, zeker qua rusturen, maar de (technische) staat van de schepen waar ik op gevaren heb was altijd veilig, veilig genoeg om een orkaan te kunnen doorstaan.
(één uitzondering, waar de scheepshuid doorgerot bleek te zijn, en langsverstevigingen aangetast, ter plaatse van de isolatielaag tussen HFO-tanks en schot achterruim. Dit was onbekend bij bemanning en rederij, en kwam pas aan het licht na lekkage. Schip had in zeer slechtweer op dat punt kunnen breken. Schade werd direct hersteld, en niet veel later is het schip met zusterschepen verkocht.

Las op GCaptain nog een ander interessant stukje: http://gcaptain.com/el-faro-captain-fir ... ow-safety/

Wellicht was deze ooit plichtgetrouwe man toch bang voor zijn carrière?
Toch bezweken onder de (commerciële) druk van zijn superieuren?

Gr,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Eric »

Tjemig.....
Luister eens naar deze transcripts....

http://gcaptain.com/el-faros-final-comm ... t-hearing/

Gesprek 1: Hoe lang duurt het niet voordat Davidson krijgt wat hij wil....
Gesprek 3: Coastguard man....heeft die ooit gevaren? Ankeren? Boot? Die heeft echt geen idee wat er speelde....

Mijn conclusie zover: Wat een stelletje amateurs!

gR,
eRIC
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
-------------------------------Afbeelding
-----------------------------------Hurricane Joaquin op 1 oktober 2015 nabij de Bahamas met windsnelheden tot 120 mijl/h

-------------------------------------------------------------------- De ramp met de El Faro

--------------------------------------------------`Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.’
---------------------------------------------- ... en zij verdeelden de schuld door het trekken van lootjes.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------(Vrij naar Lucas 23:34)

Op 1 oktober 2015 verging het roro/containerschip El Faro dat onderweg was van Jacksonville, Florida, naar San Juan Puerto Rico, nabij de Bahamas in hurricane Joaquin. Hierbij kwamen 33 mensen om het leven - 28 Amerikaanse bemanningsleden en 5 Poolse werknemers van een bedrijf dat gecontracteerd was om het schip gereed te maken voor de vaart op Alaska. Dat gebeurde nu bijna zestien maanden geleden. Gisteren, 18 februari 2017, werd in Jacksonville de derde en tevens laatste serie hoorzittingen naar deze ramp afgesloten. De onderzoekscommissie verwacht het verslag van dit onderzoek met de eindconclusies over de oorzaak en aanbevelingen om een dergelijke ramp in de toekomst te voorkomen over één tot anderhalf jaar te publiceren. Gaan we van dat laatste uit, anderhalf jaar, dan zal dat dus vierendertig maanden oftewel bijna drie jaar na de ramp zijn.

De twee eerste reeksen hoorzittingen heb ik met grote belangstelling gevolgd en alweer enige tijd geleden, nadat de VDR van het schip was gevonden en geborgen en ik de transcriptie van zesentwintig uur gesprekken op de brug van het schip aandachtig en heel nauwkeurig had gelezen, zei ik tegen een van onze, op dit terrein zeer deskundige forumleden, dat ik heel nieuwsgierig was naar het verloop van die derde serie hoorzittingen. Tot mijn verbazing zei hij dat hij daar helemaal niet nieuwsgierig naar was; hij wist nu al hoe dat zou aflopen. En verdomd ... hij krijgt gelijk. Die derde serie hoorzittingen was een farce. Er is nauwelijks iets gezegd, laat staan iets nieuws naar voren gebracht. Voor mijn gevoel draait men heel zorgvuldig om de waarheid heen en past men er wel voor op om dieper te gaan spitten en de beerput écht open te trekken. Het is nu klaar. Ze gaan er eens goed voor zitten en stellen dat eindverslag op, de woorden zorgvuldig wikkend en wegend, nu al in de wetenschap - in de overtuiging - dat als dat rapport drie jaar na dato dan toch eindelijk gepubliceerd wordt, er nauwelijks nog iemand zal zijn die het interesseert. Met het merendeel van de nagelaten betrekkingen is een financiële regeling getroffen en de overigen - ik meen dat dat er nog vier of vijf zijn - zullen tussen nu en anderhalf jaar ook wel volgen. Zand erover. De overledenen waren brave mensen. En gaan over tot de orde van de dag. Er blijven oude Amerikaanse Jones-Actschepen varen die ondanks het feit dat ze volledig gecertificeerd zijn door de United States Coast Guard die het toezicht op het naleven van de regels volledig aan derden heeft uitbesteed - derden zoals het American Bureau of Shipping - kuis verrot zijn en alleen nog maar goed voor de sloop. Het één jaar jongere zusterschip El Yunque was ook voorbestemd om uit de dienst Jacksonville-San Juan te worden gehaald en werd eveneens gereed gemaakt voor de vaart op Alaska. Na het zinken van de El Faro werd echter al snel besloten om hem toch maar liever naar de sloop te brengen. Dat was, zo verklaarde Lee Peterson, die ten tijde van het vergaan van de El Faro Director of Safety and Marine Operations van TOTE was, een zuiver commerciële beslissing geweest en niet, zoals hem op de man af werd gevraagd, gebeurd op bevel van de Coast Guard omdat die nu plotseling van mening was geweest dat het schip niet langer veilig was.
Dat de El Faro water maakte en al snel vervuld raakte, kan mede veroorzaakt zijn doordat water via ventilatiekokers van het ene ruim naar het andere kon lopen. Diezelfde ventilatiekokers bleken op de El Yunque onder de vele verflagen totaal weggeroest te zijn. Door de sloop is een nader onderzoek daarnaar helaas niet meer mogelijk. De getuige ligt inmiddels op het schepenkerkhof.

Dit hele onderzoek - als je het zo al durft te noemen - is werkelijk verbijsterend. Wie kan er na dit alles te hebben gevolgd ook nog maar enig vertrouwen hebben in de US Coast Guard en het American Bureau of Shipping? Uiteindelijk hebben die drie series hoorzittingen helemaal niets opgeleverd en daarmee hebben de USCG en ABS voor mij alle recht van spreken verloren. Niet alleen in dit geval, maar ook bij toekomstige rampen, want waarom zou het dan anders gaan? Beter, zorgvuldiger, vakkundiger? Wie dit een te hard oordeel vindt, mag me met duidelijke argumenten omkleed vertellen waarom dat te hard geoordeeld is.

Het wachten is nu dus op het eindrapport, maar ook daar heb ik na dit alles erg weinig vertrouwen in. Daar verwacht ik ook geen duidelijke antwoorden van omdat er immers tijdens al die hoorzittingen nauwelijks echt duidelijke vragen zijn gesteld en weinig of geen duidelijke antwoorden gegeven. Mijn vragen blijven ...
  • Hoe zat het werkelijk met de stabiliteit van de El Faro
  • Hoe goed waren die trucks, trailers en ander rollend materieel gesjord
  • Wat dreef Davidson om die route kiezen, maar bovenal, wat dreef hem om in die route te volharden, recht op een hurricane af te varen en de basisregels van orkaannavigatie te negeren of aan zijn laars te lappen.
Dat hij de voortstuwing verloor is daarbij van secundair belang. Wie het waagt om met een oud schip waarvan bekend is dat het in zeer slechte conditie verkeert, dicht bij en en op den duur zelfs in een hurricane te komen, kan zoiets verwachten en doet in feite een poging tot zelfmoord en - wat veel erger is - een poging tot moord op zijn bemanning. Je kunt trucks en trailers nog zo goed sjorren, maar in een hurricane kan álles losbreken, aan de haal gaan en de hele boel aan gort rammen of dwars door de huid gaan. Je kunt de schuld dan echt niet op anderen schuiven. Wie met een goed schip, een in alle opzichten zeewaardig schip buiten zijn schuld in een hurricane verdaagt, heeft in veel gevallen op den duur nog maar één optie: machine stoppen en het schip aan wind en zee overlaten. Tegen het geweld van een hurricane valt immers niet te knokken. Met gestopte machine heeft een goed beladen zeewaardig schip dan nog een goede kans om er heelhuids doorheen te komen en daarom is ook dat een van de punten van belang bij orkaannavigatie. Het is wél je laatste optie, maar het uitvallen van de voortstuwing hoeft dus niet rampzalig te zijn. Op een goed schip.

Al die vragen over stabiliteit, over de surveys en het verstrekken van cerificaten zijn natuurlijk bijzonder interessant en vragen ook om een antwoord, ook al zal mijn vertrouwen in de Amerikaanse autoriteiten heel moeilijk te herstellen zijn. Maar uiteindelijk blijft er toch maar één vraag en is de rest vulling, niet meer dan gelul eromheen. Die vraag is en blijft waarom, Davidson? Waarom?
-------------------------------
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker »

Ik ben niet in staat geweest om die 3e serie hearings te volgen want dat zou betekenen live meeluisteren naar een stream op onmogelijke tijden. Wellicht had ik samenvattingen elders kunnen vinden maar ook dat heb ik niet uitgevogeld. Wel nog even het forum van G-captain doorgespit waar ik niet veel wijzer werd behalve een vage beschuldiging van omkoping en het feit dat de "foul mouthed member" C-captain een ban heeft gekregen, hij is op dit topic wel eens aangehaald. Wel las ik daar dit op het laatste bericht over de hearings:

"During the final round of testimony, the panel learned that the El Faro had little room for troubles on its final voyage, operating with a minimal stability margin."

Al eerder speelde door mijn hoofd dat de El Faro is omgebouwd van Ro-Ro naar Con-Ro waarbij de containers tot wel 4 hoog aan dek kwamen. Dat betekent toch dat het zwaartepunt van je deklading fors omhoog gaat en de windarm ook enorm toeneemt. Ergens in de eerdere hearings zegt een voormalige kapitein daarover dat ze safety voor de rules lieten gaan en daarom conservatief stuwden maw met grotere marges dan voorgeschreven. Zouden ze daarmee aan het marchanderen zijn gegaan? Is daar ook maar iets over gezegd in de laatste hearings?

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Een samenvatting van elk van de tien dagen is HIER te vinden. Door het aanklikken van de datum krijg je het dan uitgebreider. Ja, hij voer maar net binnen de stabiliteitscriteria. Als je dan water gaat maken, is het snel bekeken. Maar dat hij maar net aan de criteria voldeed, moet bij vertrek toch ook bekend zijn geweest. Hoe je het ook wendt of keert en hoe ze ook proberen om schuld af te schuiven, ik vind het toch wel heel dicht bij criminele nalatigheid komen.
  • Afbeelding
Het is allemaal nog wat summier en onvolledig, maar met een schip dat een dergelijke kromme heeft, heb je niet veel te missen, laat staan dat je je ermee in de buurt van een hurricane waagt. De krommes komen uit het voorlopig rapport van 5 februari j.l. over de stabiliteit. Dat is HIER te vinden.
Daar staat ook een interessante pdf over het sjorren van die trailers. Ook dat roept een aantal vragen op.
-------------------------------
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker »

Hier stond iets flauws.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"


Plaats reactie