De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker »

Na mijn wat flauwe opmerking van gisteravond (excuses hiervoor) hedenmorgen de sites met aanvullende documenten doorgespit. Op de website van WCSH6 vind ik alleen een korte video en inderdaad een samenvatting per dag. Mogelijk zijn er uitgebreidere stukken geweest ten tijde van de hearings maar ik kan ze nu niet meer vinden. Maar het is net wat Theo zegt, zo heel veel spannends is er niet bijgekomen behalve dan het rapport betreffende de stabiliteit en inderdaad het rapport aangaande het zeevasten van containers en overige (Ro-Ro) lading. Uit alles blijkt dat het schip aan de eisen voldeed maar met maar weinig marge. Er werd dus zeer zeker niet gestuwd met het oog op veiligheid maar juist om zoveel mogelijk lading mee te krijgen. Het sjorren van de Ro-Ro lading gebeurde soms niet op voorgeschreven wijze (45 gr) maar ook door de kettingen vast te maken aan chassis delen van trailers.
Wat mij nog het meest verbaasde is de constructie van de ventilatiekanalen in de blisters waar van de openingen gewoon in de huid zitten wat bij slecht weer toch bijna een garantie is voor lekkage naar de ruimen want ik kan niet ontdekken dat daar iets zit om lekkage door zo’n opening te voorkomen. Dit kan allen maar zo zijn goedgekeurd doordat het topdek niet het hoofddek was maar die eronder. Overigens kun je op diverse foto’s zien dat de huid niet overal doorloopt tussen hoofdek en topdek.
Schermafbeelding 2017-02-19 om 13.33.00.png
Schermafbeelding 2017-02-19 om 13.33.00.png (337.85 KiB) 5391 keer bekeken


De waarom vraag aan Davidson staat nog steeds. Ik vond op het G-Captainforum nog wel een analyse die hout snijd, post 94 hier te vinden:
http://gcaptain.com/forum/showthread.php?t=19531&page=8

Het is al eerder gezegd en opgemerkt, hij dacht de boel onder controle te hebben maar is er bijna blind ingestonken, ingedut, hij heeft het nooit meer goed gezien met een gammele machinekamer, deels slecht gestuwde lading en een stabiliteit op het randje.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
hij dacht de boel onder controle te hebben maar is er bijna blind ingestonken, ingedut,
Dat begrijp ik niet zo goed. Je vaart een lijndienstje in een orkaangebied. Dan dut je toch niet in als er een hurricane op je route ligt? Daar ben je toch doorlopend alert op? Ik heb het al vaker gezegd - misschien zelfs te vaak - maar dat hij aanvankelijk die route koos, daar kan ik inkomen. Ik zou het niet hebben gedaan, maar hij deed het dus wel. Waar ik helemaal niet in kan komen is het volharden in die route. Dat is toch geen kwestie van indutten of ergens instinken?

een analyse die hout snijdt, post 94

Daar ben ik het mee eens.Een goed doordacht stukkie, beter dan veel van de postings op gCaptain want daar was ik toch al aardig op afgeknapt. Toch trapt hij daar naar mijn gevoel een aantal open deuren in, of liever: zaken die ik altijd heel normaal heb gevonden. Ik bedoel dan zijn aanbevelingen ...
my suggestion for a bit of FUTURE policy on that route. Policy for the entire ORGANIZATION, not just the captain:

• Satellite-based weather-routing software should be referred to at all times, and deferred to unless the captain is absolutely sure he has a better plan.
• When operating within X miles of a hurricane track matters of avoiding the hurricane takes priority over schedule. Then the Traffic Department must run interference with the customers, and the CEO make known to the office troops that for the time being it’s not business as usual.
• When operating within x miles of a hurricane track captains should think in terms of ports of refuge or avoidance of worst winds, rather than keeping a schedule.
Ik hou het onderwerp eerst voor gezien en wacht op het eindrapport. Dat wordt hoe dan ook een interessant stuk.
Ik lees net dat er twee rapporten komen: eentje van de USCG en een eigen rapport van de NTSB.
-------------------------------
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
De site van de NTSB blijft voor mij onbereikbaar. Die is dus duidelijk geblokkeerd voor IP-adressen in Griekenland. Ik wil ze een mail sturen om te vragen waarom dat is, maar ik kan zelfs niet bij hun mailadres komen. info@ntsb.gov komt onbestelbaar retour. Kan iemand me een plezier doen en dat mailadres hier plaatsen? Alvast bedankt!
-------------------------------
TonyfH
Berichten: 531
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door TonyfH »

Hallo Theo,

Wat ik als contact mogelijkheden kan vinden:
Op https://app.ntsb.gov/pubmails/pubmail.aspx geven ze alleen een mogelijkheid tot vragen via een webformulier aan en dan nog alleen over bepaalde onderwerpen.
Schermafbeelding 2017-02-19 om 18.55.06.jpg
Schermafbeelding 2017-02-19 om 18.55.06.jpg (207.09 KiB) 5306 keer bekeken
Als je andere vragen hebt vragen ze om te schrijven naar een van de adressen vermeld op
https://app.ntsb.gov/about/contact.html
Schermafbeelding 2017-02-19 om 18.55.46.jpg
Schermafbeelding 2017-02-19 om 18.55.46.jpg (122.79 KiB) 5306 keer bekeken
Ik hoop dat je daar wat mee kunt en anders stuur je maar een berichtje dan wil ik die vraag wel voor je stellen.

Groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Knisten »

Hallo Theo,

Zoals gewoonlijk, weer hartelijk dank voor jouw analyses op dit topic. Erg verhelderend !
De NTSB site is hier wel bereikbaar, maar de info gaat -via het docket systeem- niet verder dan December 13th, 2016
Al het andere nieuws (o.a. over the third and final hearing) is niet beschikbaar, helaas.
Wellicht zijn ze druk doende met het gangbaar maken van de deksels van diverse doofpotten.

Met vriendelijk groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Teun en Dirk. Laat eerst maar. Ik zal een dezer dagen eens proberen om me achter een ander IP-adres te verschuilen, kijken of ik dan wel bij de NTSB kan komen. Eigenlijk ben ik alleen maar benieuwd naar de reden waarom de site vanuit Griekenland geblokkeerd lijkt te zijn. Verder is het gewoon wachten tot die twee eindrapporten gepubliceerd worden. Google geeft me dan vanzelf een seintje en als ik dan nog steeds niet op de NTSB site kan komen, is iemand anders vast wel zo vriendelijk die rapporten ergens te plaatsen waar ik ze kan downloaden.
Nogmaals bedankt voor het aanbod!
-------------------------------
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker »

Indutten meer in de zin dat hij niet meer zag waar hij mee rondvoer. De discutabele toestand van de MK, de manier van beladen en ik vermoed ook het niet tot in detail weten van zijn stabiliteits toestand.

Elke andere kapitein varend met een schip als de El Faro en in de toestand waarin het verkeerde zou zijn wakker gebleven of in ieder geval een nachtorder hebben doen uitgaan om te porren bij verslechterende weerberichten en voorspellingen in dit gebied. Davidson verkoos dit niet te doen en zelfs letterlijk te gaan slapen en een telefoontje van zijn stuurman op wacht naast zich neer te leggen waarin hij gewaarschuwd wordt tot op een mijl nauwkeurig waarin ze terecht gaan komen.

Zelfs een 2e telefoontje met een laatste kans wordt genegeerd.

Zoals ik het zie heeft hij een besluit genomen dat het allemaal wel los zou lopen en wenste daar niet meer op terug te komen met de fatale afloop tot gevolg.

Pas als de uitspraken en rapporten van USCG en NTSB gepubliceerd worden zullen we weten of hij van het voetstuk is gevallen waar hij volgens zijn weduwe nog ferm boven op staat. Te triest voor woorden allemaal.
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door andrekik »

Theo, hier enkele contactgegevens, misschien dat je daar wat mee kan.
Public Affairs Officer Peter Knudson will be on-scene in Jacksonville to coordinate media-related activities for the NTSB’s investigation. He can be reached at peter.knudson@ntsb.gov or by mobile phone (no text messages) at 202-314-6101.

Questions related to the search efforts should be directed to:
Coast Guard 7th District Public Affairs at (305) 415-6683.

The NTSB will announce the times and locations of media briefings in Jacksonville along with related information on the accident investigation on its twitter feed (@NTSB) #ElFaro.

Contact: NTSB Public Affairs
Peter Knudson
(202) 314-6100
peter.knudson@ntsb.gov
De livestream van de 3e inquiry is HIER terug te vinden.

De documenten, enkele exhibits, bio's en schedule zijn HIER gepost.

In de livestream van dag 5, video lengte 2.33.39, op ongeveer 1.52.33 vraagt Neubauer aan de ABS man of het mogelijk was dat steam boiler(s) geexplodeerd zijn tijdens het zinken toen ze in aanraking kwamen met het koude zeewater. En als gevolg van deze mogelijke explosie de schoorsteen en dekhuis er afgeblazen zijn.

Voor zover ik het zie is het allemaal kloten klaren door zowel TOTE, ABS en USCG. Bekijk de bio's van het USCG panel, dat zegt genoeg over de zeegaande ervaring van deze lieden, ondanks al het goud.

Ook al stond de kapitein onder niet aan te tonen druk van Tote herhaal ik de vraag van Theo
waarom, Davidson? Waarom?
Live life to the fullest!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Andre. Ik heb Peter Knudson een mail gestuurd. Hij doet tenslotte de public relations, dus hij zou de man met de antwoorden moeten zijn.
We zien wel; rustig afwachten.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Erikdepooter »

Hoi Theo,
Op https://dms.ntsb.gov/pubdms/search/hitl ... XTSEARCHT= nog steeds geen spoor van documenten van na 13 december. Ik hou het voor je in de gaten. Zodra de 2e hearings erop staan krijg je een seintje.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Plaats reactie