Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

We zijn gezellig aan het zigzaggen, dat komt ervan als je een paar streken koers moet veranderen om te voorkomen dat die shit aan dek terechtkomt. :wink:
Ga er hier maar gewoon mee door, na het roetblazen gaan we wel weer terug op koers. :wink:

Het heeft geen zin om dit te verplaatsen naar het topic motoren, want de berichten worden op tijdstip verplaatst en dan wordt het daar één grote Babylonische spraakverwarring.
Dus houwe zo, ik krijg wel een belletje van de derde meester as tie klaar is met roetblazen en dan pakken we in de Ambuggie wel een potje na de wacht. :wink:

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Terwijl het Nautisch misschien niet altijd jofel is, mag dat zig zaggen van mij best, het doet me denken aan de toch wel goede tijden van " HET Potje na de wacht" waar uiteraard het " vaststaan van de gespreks agenda" een geheel onbekend verschijnsel was, naast het feit dat die " potjes" soms werden omgeturnd in " doossies" :lol: Dit soort verhalen waar je via tankers op roetblazen bij tribunes terecht komt moet je denk ik " met een zaklampie zoeken" en dat maakt het destemeer interessant. Nu er " links en rechts" handgeschreven stukkies uit Memorialen worden gescand moest ik aan mijn eigen Memoriaal tijd denken en het in mijn ogen zeer unieke geval dat ik 50+ jaren na dato nog steeds in communicado ben met mijn toenmalige baas en Hwtk. die toen mijn Memoriaal aftekende alsmede de Ouwe op de " Tahama".....DE Originele " Reus van Heusden"
Deze zomer was er een Reunie van de Ouwe Muller & Co tanker hap en daar kom ik zeer gaarne voor naar Nederland, kan me niks schelen wat dan omgerekend een potje bier kost!! :roll:
Deze zomer was ik zo slim om mijn Memoriaal mee te nemen en dezelfde Hwtk. en Kapitein die het in 1965 hebben afgetekend deden dat deze zomer in Nunspeet weer!!In mijn ogen zeer bijzonder!Uiteraard speelden we toendertijd ook met tribunes, zie bijgesloten.
Bijlagen
Memoriaal-Gotenburg.jpg
Memoriaal-Gotenburg.jpg (103.4 KiB) 2588 keer bekeken
Memoriaal-Gotenburg1.jpg
Memoriaal-Gotenburg1.jpg (41.89 KiB) 2588 keer bekeken
Memoriaal-Gotenburg1a.jpg
Memoriaal-Gotenburg1a.jpg (42.4 KiB) 2588 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Mooie Tankers

Bericht door Knisten »

Hier onderwijst men de jeugd - pardon - leek in de edele kunst van het roetblazen.


Heren,

Een ieder bedankt voor jullie bijdragen aan dit topic, ’t is puur genieten en leerzaam tegelijkertijd. Niet dat ik denk dat velen van ons het nog in de praktijk zullen moeten toepassen, maar dan nog. Wat is er vroeger toch veel gememoralieerd (Taal en zo :?: ) maar ’t is fascinerend dat het allemaal ook bewaard gebleven is. Chapeau !

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Iets héél anders, een heavylift tanker! :wink:
Borag.jpg
Borag.jpg (352.34 KiB) 2529 keer bekeken
IDNo: 5376466 Year: 1958
Name: VARAGH Type: Tanker Flag: FRA DWT: 34185
Country of build: FRA Builder: Atlantique (Penhoet-Loire) Location of yard: St Nazaire
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16
69 BORAG
wrecked 25.12N/121.44E 7.2.77 [Mena Saud-Senao, fuel oil]

Meer info:
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=718603
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Schitterend, zo'n heavylift !! :-D
Vraag me af wat ze op dergelijke dekken of kippenlopen zouden vervoeren, maar wellicht waren daar die vreemde steunen aan dek wel voor...
Het was iig wél een hoog iets, gezien de extra brug...

Maar om even terug te komen op de opladingen: dat brengt zoveel vragen, dat ik me aan een kleine uitleg heb gewaagd om het voor iedereen begrijpelijk te houden...of dat geslaagd is, zal dmv commentaar wel blijken....
Maaind joe: ook voor mij is dat een halve eeuw geleden dat ik dat leerde...
Een linkje naar een PDF-je (ter download) is eveneens ingesloten: een zeer diepgaand en grondig (academisch !) verhaal over oplading middels turboblowers

Maar ik ben daarover maar on topic gegaan op "Stoommachines en dieselmotoren"
Dan kunnen we daar onder het genot van een al-dan-niet alcoholische versnapering verder OH-en over ouwe oer techniek :-D

En Harry: Da's toch wel heel bijzonder dat die mensen alsnog het memoriaal hertekenen !
Bij mij zal dat niet (meer) mogelijk zijn vrees ik: bij de Nedlloyd waren alle kapiteins en hwtk's (in mijn destijdse ogen) stokoude ouwel*llen van vér over de 50 ! (nu noem ik dat 'broekies' :roll: ), dus dat ik ze nog tegenkom op dit aardoppervlak is niet geheel onmogelijk, maar die onmogelijkheid wordt wel steeds gemakkelijker uit te leggen... :cry:
Het waren wél de mensen die ons denken en werken mede hebben gevormd...
Oost, west...ook best
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Mooie Tankers

Bericht door Hank »

Varagh/Borag,

Deze Varagh heette van 1969 tot 1977 Borag en eigendom van Hamoor Tankers Corporation , Monrovia.
Was een onderneming onder de paraplu van Dammers & van der Heide in Rotterdam.
Febr. 1977 bij Keelung op een rif gelopen en verloren gegaan.

Bron: D. & van der H. boek

Hank
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Mooie Tankers

Bericht door Hank »

Borag.

Dammers had een contract afgesloten om een aantal vissersboten naar de Perzische Golf te vervoeren.
Dus met olie naar Europa en vissersschepen aan dek terug naar de PG.
Op een foto is te zien dat ook andere dingen aan dek vervoerd werden.

Hank.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Tjee, Harry, wat had jij een boel handtekeningen nodig onder je memoriaal!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Kleppentrekker
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30

Re: Mooie Tankers

Bericht door Kleppentrekker »

Nadat we afgelopen dagen mochten genieten op dit lijntje over alle bijkomstigheden rondom het roetblazen tot en verenvangers in de inlaten van turbo chargers, wil ik jullie ex zwoegers van het zilte sop; dit plaatje niet onthouden.

Bijgesloten een typisch voorbeeld van bezuiniging door Min. Defensie op de aankoop van een D-ketel. Babcock of de licentie bouwer hoefde geen lansen te installeren om roetblazen mogelijk te maken. :roll:

Met de maritiem gasturbine nog op de tekentafel in de 50-er jaren, deden de jongens uit Den Helder al proefnemingen met de welbekende firewash! :lol:
roetblazen.jpg
Je moet je afvragen of ze dat ook 's nachts deden; zoals het geval was met roetblazen.

Greetz,

Henk.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Henk, je plaatje ontbreekt!


Plaats reactie