VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Koken aan dek
We zijn op de Banda Het is 28-4-1972

Ik lees op de Kombuis praat over Crew Boys.
ik vind African crew vind ik gepaster want de meesten waren ouder als dat ik was. Het was op de Banda en er kwamen een African crew aan boord . En of ik om de twee dagen extra broden kon baken want zij kregen om de andere dag brood de Chef kok en ik wisten niet dat dit gewoon een rond broodje moest zijn want wij hadden geen van beide ooit op West Afrika gevaren, en we hadden een hele berg boterhamen met kaas en beleg voor ze gemerkt . Die Mannen hebben niets gezegd en lekker gegeten. De hofmeester heeft ons gezegd dat het enkel een rond brood van 500 gram moest zijn die ze aten met de soep en stoof pot die ze maakte. De African Crew als zij van boord gingen kregen verschillende soorten etenswaren mee die zij niet hadden gegeten terwijl ze op de boot waren want na ik meen haden zij ook een voedings cijfer . De mannen aten inderdaad rijst met vlees wat ze als rantsoen kregen en dan de vis die ze zelf vingen net als wij ook. Wij kregen op een bepaald moment een van de mannen in onze kombuis om te helpen. En al de groente afsnijdsels en aardappels die over waren maakte hij een stoofpot van met een hele berg piri piri, en deed die met een aantal andere African Crew members delen. Ook op de Banda die zelfde reis gingen we op een Safari we kregen allemaal zo een groot kam mes en de eerste grappen waren dan ook Hey Chef als je zo een groot mes in de Kombuis had waren de stukken vlees ook groter gesneden? We hebben uren door het dichte oerwoud gelopen en niets maar dan ook niets gezien van dieren er was niets denk ik buiten de groene taken en bomen. Maar fun hadden we zeker met ons alen en dat riepen we ook tegen elkaar. Niet dat we bang waren nee we hoorde dan niet al die vreemde geluiden.
Het gaat jullie goed John Baar

John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Ik wil me niet verontschuldigen maar ik merk dat ik toch veel op de VNS site aan het plaatsen ben.
Maar ik heb nu wat tijd als het iets warmer word ga ik weer de Garage in om aan mijn Triumph tr250 te werken en dan hebben Julie rust van mij. En ik heb nog wel twee verhalen om het af te leren. Een wil ik hier en het andere bij de Nedlloyd plaatsen.
Het gaat jullie goed John Baar
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Het volgende verhaal gaat over mijn Hobby;
Het kopen en verkopen van Nederlandse post zegels in Zuid Afrika.
Het is de Simonskerk 1-5-1970 en ik ben in Kaapstad en wil in een van de postzegel zaakjes gaan kijken. De filatelie had mij goed te pakken in die tijd en nee het is geen enge ziekte. Maar het is wel iets wat je verzwijgt. Ik weet niet waarom. Ik was op weg om te kijken of ik daar in Kaapstad iets kon vinden . Maar tot mijn verassing waren de Nederlandse zegels hier heel duur en het waren nog niet eens zeldzame zegels. De eigenaar van de zaak vertelde mij dat hij deze zegels verkoop aan kleinkinderen van Nederlanders die hier wonnen en dat ze best geliefd waren. En of ik die van mij eens kon laten zien. Ik bedoel de Postzegels! Ik de volgende dag terug en ja er waren wel een paar zegels die hem bevielen het was niet voor veel geld maar 35 Rand was in die tijd naar ik meen 175 Gulden en dat verdiende ik per maand meen ik. Hij zegt tegen mij als je de volgende keer komt breng me maar wat zegels mee. Ik geef je 100% van de catalogus prijs die ik hier heb. Nu kon ik in Nederland wel enkele zegels kopen. Maar de reis erop ging ik naar het verre oosten op de Steenkerk. Van 10-07-1970 ( Voor velen was dit een droom reis maar ik kan me er weinig of niets van herinneren. Vreemd vind ik dat.) Als iemand een bemanningslijst heeft van deze reis laat het me weten. Ik kocht wat zegels in Heerlen en Maastricht maar niet dat ik hier waardevolle zegels kon kopen voor weinig geld. Ik had wel al wat handel opgebouwd maar het leukste komt nu ik was op de Serooskerk van mijn eerdere verhalen en ik was leuk aan het handelen in post zegels er waren jongens die van die boekjes verkochten met uitdagende en niets verbergende foto’s van dames er in, maar de gevolgen als men je betrapte in Zuid Afrika waren niet misselijk in die tijd. En vaak ging het om 25 of iets meer Zuid-Afrikaanse Randen. Terwijl ik met het post zegel boek in mijn tas door de poort liep en als er dan een douane er in wilde kijken geen probleem en als ze dan ook verzamelaars waren had ik een boekje met pak maar zegels!! Het leukste begon toen ik met ja De Serooskerk in Januari 1973 op de kust reizen kwam en in Hamburg naar de Spitalerstasse ging, naar een postzegel handelaar daar en er een partij zegels kon kopen die een catalogen waarde hadden van ongeveer 650 Mark ik heb ze gekocht voor 45% van de waarde en bewaard. Toen ik ontdekte dat de Bootsman Nol ook wel verstand had van Zegels . gingen we in Malmö Zweden in een postzegel winkeltje kijken en daar was een schat aan mooie en waarde volle zegels te koop hij had een doos voor zich waar hij het ene na de andere velletje met stempels uit haalde. Ik zeg Nol kijk hier eens na pak hier ook maar van het zijn er genoeg . hij nee ik red het wel. Toen we in Rotterdam waren heeft Nol de stempels en zegels die hij had naar een veiling in Nederland gebracht bleek later. Want bij aangekomen in Kaapstad het was meen ik al op de thuis reis want we zijn als eerste Haven In Port Elizabeth geweest op de uit reis. Zeg ik, nu ga ik geld verdienen waarop hij, dat heb ik al. Ik heb post en alles is verkocht via de veiling en hij liet me het bedrag zien echt ik dacht dat ze teveel nullen hadden in gevuld in zijn afrekening van de veiling nu begreep ik wat hij bedoelde met nee ik vind hier wel genoeg. En ik had weer het geluk dat de winkelier zulke duren zegels niet durfde te kopen . En toen beging hij de fout om mij aan de heren voor te stelen die Nederlandse zegels van hem kochten. Het waren vader en zoon van een Nederlandse emigrant in Zuid-Afrika. Ik heb ze alles verkocht en hier na elke keer als ik in Kaapstad kwam belde ik hun Maar het heeft wel enkele reizen geduurd voordat ik de nullen bij elkaar had die Nol daar in een keer had. Jaren Later hebben hij en ik hier nog om zitten lachen bij mij thuis en zo zie je maar er is altijd een baas boven baas .
Nol is niet meer onder ons hij is ik meen in 1999 overleden.

Het gaat Jullie goed John Baar
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door rspeur »

Mooi weer John, ik heb je verhaal op het Nedlloyd topic inmiddels ook gelezen.
De stoute boekjes: Climax. In Hamburg kostten ze DM 5; jij hebt het over R 25 verkoop in Zuid-Afrika, bij mij is R 10 blijven hangen. Maakt niet uit, in beide gevallen is het een forse winst, aardig stapgeld.
René.
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Hoi René
Dit was voor zo een pakketje van 3 oude nummers die je in je in de boekhandel op het Central station kon kopen. Voor een paar gulden? Ik weet dit alleen van horen zegen ik weet dit niet van mij zelf;

Het gaat jullie goed John Baar

En dan Rene . Ik heb heel lang met een hofmeester gevaren laten we hem Jan noemen dit is gewoon een naam voor het gemak !! die verkocht ze direct aan de douanen.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door rspeur »

Als we het over dezelfde hofmeester hebben: in de eerste de beste haven vanaf Holland stond hij al met zijn broek op zijn hielen.... :)
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Het mooie van deze Jan was dat je aan hem merkte dat hem weer eens iets gelukt was. Ik heb zo met hem gelachen, en als we dan Met de gehelen Cv dienst samen zaten dan gaven wij een rondje en hij een hele doos Bier

Het gaat jullie goed John Baar
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Kota Jaya, ex Bovenkerk
Kota Jaya-1.jpg
Kota Jaya-1.jpg (353.33 KiB) 10169 keer bekeken
Als Bovenkerk
Bovenkerk.jpg
Bovenkerk.jpg (602.38 KiB) 10169 keer bekeken
IDNo: 5049738 Year: 1960 Name: BOVENKERK Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 11255
Country of build: NLD Builder: Van der Giessen Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[LD as LOSSERKERK] - 77 NEDLLOYD BOVENKERK - 79 KOTA JAYA
BU Yantai 29.6.84
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Op de Bovenkerk maakte ik mijn eerste groote reis als Bakker. En in april 1975 mijn eerste Kust reis als Chef kok .
Kust Reis en grote Reis; Bovenkerk
dit is een deel van het reis schema van de Bovenkerk
Bovenkerk: 14-12-1971 Amsterdam; 15-12-1971 Amsterdam naar Bremen; 19-12-1971 Passeerde Vlissingen naar Antwerpen;

22-12-1971;Te Rotterdam; 26 -12-1971 van Rotterdam naar Lissabon; 29-12-1971 Lissabon naar Kaapstad; 5-1-1972 530 m ZW Abidjan naar Kaapstad;
24-1-1972 80 m ZO Lourenco Marques naar Durban ; 2-2-1972 Beira naar Durban ; 3-2-1972 te Durban; 10-2-1972 Port Elisabeth naar Antwerpen; 21-2-1972 20Mijl ZW Cape Blance naar Antwerpen; 27-2-1972 Passeert Vlissingen naar Antwerpen; 2-3-1972 Rotterdam
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door cor »

Jos Plaatste de Kota Jaya hier boven dat was dus de opvolger van de Mataram
die in 1968 naar de PIL ging en de naam Kota Jaya kreeg t/m 1978 daarna kreeg ze de
naam Eastern Pearl in 1979 gesloopt.
Dus is de Bovenkerk de Mataram opgevolgd met de naam Kota Jaya

Cor Boer
Bijlagen
Kota Jaya ex mataram
Kota Jaya ex mataram
Kota Jaya 2.jpg (294.02 KiB) 10044 keer bekeken
Kota Jaya ex Bovenkerk
Kota Jaya ex Bovenkerk
Kota%20Jaya-1.jpg (355.55 KiB) 10044 keer bekeken


Plaats reactie