Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Op het topic 'Mooie tankers' hebben we even een pawpaw over Stork-motoren.... Dat doet me ineens denken aan een gebeuren op de Spaarnekerk met z'n Hotlo....
Ik was, geloof ik 5e wtk, en we zaten in 'een' haven pikheet te houden in het wtk-kantoortje dat in de allerachterste leerlinghut was gebouwd.
De hele bubs was aanwezig, inclusief de 3e strm (hoe kan het ook anders bij pikheet :-D ), de hofmeester Ernst, en de hele mk-ploeg met 1 assistent en 3 leerlingen....
De 3e wtk vraagt ineens 'in het rond' of iemand wist hoe het met de omkeerbeweging ging mbt het 'lostrekken' van de stoterstangen van de nokkenas "want het tandwiel van de omkeerbeweging draait 360' rond, en tóch gaan de trek-armpjes alleen maar heen-en-weer..."
Je kon een speld horen vallen, en alle blikken waren naar zo'n mooie openwerkte HOTLO-poster gericht...allemaal ineens diep nadenkend....
De 2e wtk zei "De baas z'n centen zijn niet van blik, en pikheet is voorbij !", gevolgd door een "Kom op, Jan, we gaan verder" toen hij opmerkte dat ik niet volgde en even m'n eigen gedachtegang vrije loop liet...
Op het moment dat ik ook opstond, viel ineens 'het kwartje', en vertelde de 3e mijn oplossing: het bovenste tandwiel moet een paar tandjes groter zijn: dan zou die géén 360' slag maken, maar een heen-en-weer gaande beweging...
Diepe denkfronsen op z'n voorhoofd, en een wacht later zag ik dat hij van lasdraad een dergelijke opstelling had gemaakt, met een kladpapiertje eraan met "Je hebt gelijk !"
De meesten snapten het niet, maar ik wist dat hij mij bedoelde !
Dat was een proud moment !
Hier wat plaatjes van de doorontwikkelde Hotlo (die dus al een SW-aanzetwiel had)
Bijlagen
hotlo omkeer 1.jpg
hotlo omkeer 1.jpg (159.27 KiB) 4443 keer bekeken
hotlo omkeer 2.jpg
hotlo omkeer 2.jpg (70.32 KiB) 4443 keer bekeken
hotlo omkeer 3.jpg
hotlo omkeer 3.jpg (191.49 KiB) 4443 keer bekeken
Oost, west...ook best

paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door paul »

N a v een aantal vragen over de ketels en de stoommachine,hier het antwoord van de bouwer.

Staande ketel: Dit is een verticale vlampijpketel. V.O. 0.45 m2, Pmax 6 bar, gewicht 40 kg. Koper.

De Schotse ketel met schoorsteen( gele band is P.Smit Jr.) V.O. +/- 0,2 m2, Pmax 6 bar, gewicht +/- 6 kg.

Een Cochran ketel heeft horizontale vlampijpen.

De Triple Stoommachine is door mijzelf ontworpen en getekend met wat er vanuit mijn jeugd nog in mijn hoofd is blijven hangen plus gegevens uit studieboeken.

Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door paul »

Leuk verhaal van de HOTLO.
Voor de liefhebbers.
image.jpg
image.jpg (436.33 KiB) 4390 keer bekeken
r
image.jpg
image.jpg (144.66 KiB) 4390 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (142.12 KiB) 4390 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (465.87 KiB) 4390 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (219.09 KiB) 4390 keer bekeken
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Schitterend !!!
Heb je die óók gemaakt ???? :shock:
Oost, west...ook best
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door paul »

Nee hoor Jan ,die heeft mijn broer niet gemaakt,en ik zeker niet!
Deze staat in Hengelo in het museum,de voormalige bedrijfsschool van Stork.
Leuk om eens langs te gaan als je in de buurt ben.
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Om een tankertopic niet meer zo te "vervuilen" met technische praatjes, ga ik hier maar even verder met de uitleg over de spoellucht-oplading...

Wat een opmerking allemaal teweeg kan brengen….

Nou had ik het allemaal niet zo “zwaar” bedoelt met de opmerking over motoren en oplading bij het verhaal over zwarte rook bij het roetblazen op een stoomschip, maar de vragen die dat oproept verdienen toch een beetje uitleg….
Vooral die oplading en “stootsyteem” leveren vragen op… Dus: ff uit het blote hooffie eventjes het volgende
De oplading: wat overigens niets anders is dan het verhogen van de inlaatdruk zodat er méér lucht (lees: zuurstof) in een cilinder wordt geperst om méér brandstof te kunnen verbranden (lees: méér vermogen). In den beginne werd dit op mechanische wijze gedaan dmv dubbelwerkende (zuiger-)compressoren en een ietsje later door roterende spoelpompen, waarmee een veel geleidelijke druk ipv de stotende zuigerspoelpomp mogelijk werd.
Feit bleef dat deze compressoren mechanisch door de motor werden aangedreven, en dus vermogen kostten, dus werd gezocht naar een methode die gebruik maakte van ‘afval’: de uitlaatgassen die nog steeds flink uitgezet waren door warmte en dus een energiebronnetje waren…
En de gasturbine werd dus uitgevonden….
Maar om een lang en te ver gaand verhaal kort te maken…
Er zijn 2 soorten zuigermotoren: 2-takt’n en 4-takt’n punt!
Men bedacht dus eveneens al snel dat als je het moment van aandrijving van de gasturbine door de ene cilinder (die gassen uitstoot), hét moment zou zijn om nét een beetje extra lucht in een aanzuigend cilinder te kunnen persen.
Zolang elke motor een 4T was en een 2-cilinder, was dit heel gemakkelijk te realiseren: de uitlaatslag van de ene cilinder was bij de andere net de aanzuigslag….vooropgesteld dat beide cilinders dezelfde kruk(stand) en een 180’ verzette nokkenstand gebruikten. Ook dit leverde diverse andere problemen op bij meerdere cilinders.
Büchi, wiens systeemnaam hier al viel, was een Zwitser die hiertoe een dergelijk stootsysteem bedacht wat van toepassing was op meerdere cilinders van een 4T-motor.
Dit soort motoren zijn meestal op gebouwd dat er aandrijving is dmv de arbeidsslag op het moment dat een andere cilinder dat nodig heeft voor de compressie.
Dus als 1 cilinder “in top” staat in hoogste compressie, er elders 1 cilinder “in top” staat in de zgn “overlap” (het moment dat de in- én uitlaatklep gelijk openstaan).
Bij een lijnmotor zijn de krukassen meestal zo opgebouwd dat die beide topstanden zijn in een “aantal cilinders + 1” -voud: dus (bij een 6-cilinder: cil. 1 in top-compressie, dan staat ((aantal cil’s+1)-controlecilinder) dus (6+1)-1= cil 6 in top-overlap… Dus cil2 en cil5, cil3 en cil4 enz…
Büchi deelde de uitlaatgassenleidingen en de spoelluchtleidingen in meerdere delen (in dit geval 2) op. Niet 1 op 1: dat gaf teveel drukschommelingen en onregelmatige turbineloop…
In deze tekening heb ik het maar even om-en-om getekend, maar uiteraard hangt de volgorde af van de krukas-opbouw en de bijbehorende ontstekingsvolgorde…
spoelen.jpg
spoelen.jpg (40.06 KiB) 4280 keer bekeken
Bij 2T motoren zou -in principe- hetzelfde kunnen, maar toch zie je zelden of nooit een gescheiden spoelluchtreceiver of uitlaatgassenleidingen, wat je op de KHV-4T-motoren altijd ziet….
Het stootsysteem zit hem dan meer in de ontstekingsvolgorde, waarbij de cilinders bijna nooit synchroon in topstand staan, dus als er gespoeld wordt bij 1 cilinder, zijn er een paar andere cilinders nét in spoelstand geweest óf staan op het punt van spoelen, zodat er toch enige drukopbouw in de grote gezamenlijke spoelluchtleiding is
Althans: zo staat het in de boeken; ikzelf zie daar (nog steeds) niet een stootsysteem in, maar dat is meer mijn probleem dan dat van de ontwerp-ingenieur, en dus “kompliet divverènt koek”….ik zie gewoon 'het kwartje' daar niet in, laat staan dat dat kwartje valt

Verder vond ik op oa http://www.swzonline.nl/swz-archive een paar mooie Schip&Werf&DeZee- PDF’jes waarin het eea ook mooi beschreven werd. Echt een aanrader, deze site ! (Zoek op Büchi in dat archief)
En verder op de site van de Technische Universiteit van Delft een mooi (zeer grondig en diepgaand) proefschrift van dhr Rijswijk in 1939 over dit item…dat heb ik even gekopieerd omdat de link meteen een downloadlink was, en is hier te dowloaden of in te zien
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Hallo Jan, en anderen,
Bij de mooie foto van het model van de HOTLo zie je de uitlaatleidingen rechtstreeks vanaf de klephuizen aangesloten zijn op de uitlaatgassen turbine.
Dit is dus het "stoot systeem".
HOTLo kop.jpg
HOTLo kop.jpg (174.59 KiB) 4627 keer bekeken
(Overigens heel "droevig" werk om deze leidingstukken te verwijderen....) als er een kop getrokken moest worden.
Met het verbeteren van de turbo's is men uiteindelijk uitgekomen bij "gelijke druk" aan de uitlaatzijde met een dikke receiver (wel met slimme nozzles)
File0001.jpg
File0001.jpg (177.24 KiB) 4630 keer bekeken
Vandaar dat ik reageerde op de bijdrage van het roken van motoren bij het starten.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Nog even een kleine vraag mijnerzijds....
Het viel mij op in dat proefschrift van dhr Rijswijk dat de enthalpie, de warmte-inhoud (per graad Celcius ???), wordt weergegeven met symbool " i "....
Nou ken ik als symbool voor deze enthalpie alleen maar de " H " (en soms ook wel als " h ") en nadrukkelijk per 'Celcius
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (18.94 KiB) 4518 keer bekeken
Het enige verschil is dat die " i " uitgedrukt is in kcal/kg, en 'mijn/onze' " H " in kJoule/kg/'C

Is na invoering van de Joule de symboolaanduiding veranderd voor die enthalpie in " H ", of is die " i " een zelfgekozen aanduiding in zijn betoog ???

Ik zie het ook niet hier

Iemand ???
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nog even een kleine vraag mijnerzijds..
.
JAN......je maakt me nerveus EN doet me denken aan " Ketel-sommetjes" en "Examen's in Den Haag" als de centenpot bekant weer leeg was en ik me geen herexamen kon veroorloven........ :lol: :mrgreen: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Da Silva »

Jan.

Ik twijfel over wat je schrijft over ENTHALPIE. Naar aanleiding van de verschillende drukvulsystemen heb ik onder het Topic "Mooie Tankers" iets over mijn leeftijd en achtergrond vermeldt.
Ik herinner me nog de Formule van Zeuner bij stoomturbines (C=91,5√H). H=warmteval/enthalpie werd in mijn tijd (voor de invoering van het SI-eenhedenstelsel) toch echt uitgedrukt in Kcal.
Zou het kunnen zijn dat de eenheden zoals vermeld bij H en i moeten worden omgedraaid. Of wordt er hier met Enthalpie misschien iets anders bedoeld. Die Formule van Zeuner werd gebruikt bij stoom.

Grt.

Mario


Plaats reactie