Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Ja Mario, ik weet van die kcal, en ook van Zeuner (wat hier stond heb ik zelf weggehaald: het gaat om een doodgewone vraag, en het is geen kennisquiz :-D )
Maar de warmte-inhoud wordt normaal (vlgs mij) weergegeven in waarde per kg per graad Celcius
...en juist dát zie ik niet in dat epistel.....
Dat moet in jouw tijd, met de kcal, toch óók zo zijn geweest ?? Juist die temperatuur bepaalt zowat alles....
snapputniet....er zit nogal verschil in (bijv) verzadigdestoom van pakkumbeet 185 'C of oververhittestoom van 540 'C (om het even met stoom te vergelijken)
...en waarom als symbool de i ???

Nou ja....ik weet niet eens of de man op het proefschrift is gepromoveerd :oops:
Oost, west...ook best

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Zoals altijd mengt deze oude, maar nog krasse en gelukkig nog steeds helder van geest zijnde potjesschipper zich slechts met de meeste schroom in een discussie van grote geleerden over technische zaken. Mijn oude aantekeningen staan nog altijd bij de hand, heel zorgvuldig met de hand geschreven en in plastic mappen in ringbanden opgeslagen. Daarin is enthalpie snel gevonden. Dat wordt - niet alleen in mijn aantekeningen, maar ook in de boeken - telkens weergegeven met een onderkast "h" - bij leken beter bekend als een "kleine letter h" - en uitgedrukt in kJ/kg. Oók in de formule van Zeuner (uitstroomsnelheid straalbuis). Over h of H lijkt onenigheid te bestaan; vaak wordt voor enthalpie ook H gebruikt. Mij zou h logischer lijken om verwarring met de H als symbool van elektrische zelfinductie en magnetische veldsterkte te voorkomen. Nu is de kans daarop als het om stoomtoestanden gaat natuurlijk wel erg klein. Maar die kJ/kg, dat is in deze onzekere tijden gelukkig nog een zekerheid. :wink:
  • Afbeelding

    Afbeelding
En nu snel weer aan dek om met het handlood niet alleen te kijken of we nog voldoende water onder de kiel hebben, maar ook even de modder van de bodem te proeven er even aan te snuffelen en de schelpjes te bekijken om zodoende een zuivere standplaats te bepalen. Ieder zijn vak, nietwaar? :shock:
-------------------------------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Bedankt voor het meedenken, Theo maar de formule was niet helemaal wat ik bedoelde....
Ik heb de vraag samen met mijn opmerking dan ook maar een beetje aangepast.
Het gaat mij om die enthalpie en het gebruikte symbool...dát vind ik vreemd....niets méér, en niets minder.
En ik vroeg me daarom af -juist vanwege de leeftijden op dit forum- of iemand die nog met de calorie heeft gewerkt, daar zijn licht over kon laten schijnen...
En, zoals iemand hier ergens in deze gedachte-uitwisselingen al zei: "..'t is nét het potje na de wacht.." :lol:

Én...wat vond je in het lood ? Een witte kleiachtige en flink zilte pasta ?? Dan zitten we precies voor de afvoerpijpen van de Akzo en de zoutfabriek vóór de ingang van d'hoav'n van Delfziel... :lol:
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (121.89 KiB) 4455 keer bekeken
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Da Silva »

Jan en Theo,

Ja, zo heeft iedereen zijn eigen aantekeningen met verschillende eenheden. Een bekend verschijnsel uit die periode.

Welke formule van Zeuner voor de berekening van C1 gebruikt wordt, is afhankelijk van het gebruikte eenhedenstelsel. Jan zal wal jonger zijn, vandaar de andere formule.

Het SI-stelsel is officieel in 1960 ingevoerd. Tijdens mijn opleiding had ik met het verwarrende verschijnsel te maken, dat het “oude en het nieuwe eenhedenstelsel” naast elkaar gebruikt werden.

In mijn oude aantekeningen zie ik, dat bij werktuigbouwkunde (o.a. motoren, turbines, ketels e.d.) gewerkt werd met kcal/kg. In mijn natuurkundeboeken/aantekeningen werd weer gebruik gemaakt KJ/kg.
Ik kan me nog herinneren dat ik dit erg verwarrend vond. In mijn oude stoomtabellen (in kcal/kg) heb ik met een rood potlood de aantekening gemaakt dat 1kcal/kg=4,1868 KJ/kg. Hinderlijk was, dat van sommige boeken geen recente druk beschikbaar was, dus oude eenheden. Het jaar, dat ik eindexamen deed, werd bij de vraagstukken het SI-stelsel gebruikt. Bij sommige vakken werden de waarden/eenheden van oude stelsel tussen haakjes vermeld. Ik dacht dat vanaf 1968, alleen nog met het SI-stelsel op de examens gewerkt werd.
En wat Theo zegt over de H of h klopt. Ik heb hier een boek voor mijn neus liggen, waarin bij uitgewerkte vraagstukken de H en h zelfs door elkaar gebruikt worden.
Ik heb mijn scanner uitgeleend aan een van mijn dochters, zodra ik die terug heb, zal ik dat scannen en hier plaatsen.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Kijk ! Nou komen we ergens, Mario !!
maar de enthalpie in het oude systeem was dan toch óók per graad Celcius, of voor de huidige puristen, in Kelvin ??
Daarvoor had je nou juist die stoomtabel: de toegevoerde energie bij welke druk, en bij welke temperatuur....

...en je noemde het toen dus ook al de H of de h.....ziejewel....
hoe komt die man dan aan die i ???
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Da Silva »

Jan, ik sta op het punt om naar Antwerpen te gaan. Mijn vrouw staat al naast me met de jas aan. je kent zulke situaties wel! Ik kom hier morgen op terug.

In de tussen tijd is het onderstaande ook wel aardig.

http://www.stoomturbine.nl/stoom.html

Excuses, tot morgen.

Grt.

Mario
BartR
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 jun 2008 06:01
Locatie: Costa Mesa (California)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door BartR »

jdbvos schreef: Maar de warmte-inhoud wordt normaal (vlgs mij) weergegeven in waarde per kg per graad Celcius
dat is niet de enthalpie maar de soortelijke warmte ...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

:-D Ja! Dat was een teipvaud....
Gelukkig heb ik het verder wel over de energieinhoud.....
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Da Silva »

Maar die kJ/kg, dat is in deze onzekere tijden gelukkig nog een zekerheid.
FORMULE VAN ZEUNER 1964.jpg
FORMULE VAN ZEUNER 1964.jpg (179.11 KiB) 4619 keer bekeken
STOOMTABEL 1964.jpg
STOOMTABEL 1964.jpg (174.76 KiB) 4619 keer bekeken
Jan, wij gebruikten het boek "Theorie der stoomturbine van W. Moree deel 1 en 2 uit 1952". Toen ik afgestudeerd was, heb ik 1964 het boek "De stoomturbine van W.Moree, de zesde herziene druk uit 1964" gekocht. De "formule van Zeuner" en de "Stoomtabel" komen uit het boek van 1964. Er staat ook een stoomtabel in met de nieuwe eenheden. In het hele boek ( uitgave 4 jaar na invoering van het SI-eenhedenstelsel !!!) wordt alleen gewerkt met de "oude eenheden. Ik denk, dat je vragen hiermee beantwoord zijn. Dus graden Celsius, drukken in ATA en de enthalpie (H) in Kcal/kg.

Wij gaan maandag a.s. voor drie weken naar onze kinderen in Hongkong, dus ik ben een poosje "uit de lucht". Ik volg de site verder wel, maar kan mijn boeken en aantekeningen niet raadplegen. Ik heb me voorgenomen, bij thuiskomst, mijn boeken en aantekeningen te gaan scannen, zodat ik ze makkelijker kan raadplegen.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Ok, bedankt vooralsnog, en ik wens je een goede reis en veel plezier in HK !
Ned Kelly's last stand is er nog steeds aan Ashley Road, Kowloon-side; vanaf de Star ferry Hankow road in, en dan linksaf :10 minuten lopen...als ik het me allemaal goed herinner.... :roll:
Er was daar altijd prima te eten/drinken, maar de live muziek was altijd prachtig !!
Een eindje (200m ??) naar rechts was de Red Lion, met achterin z'n Dutch (nog eerder Nedlloyd-) Corner, dus die zal er wel niet meer zijn :-D

Ik denk dat ik weet waar ik de mist een beetje inga met die kJ/kg/'C..... dat klopt als een bus, als definitie van h; maar als je de druk en temperatuur al als gegeven hebt, blijft de afgelezen waarde in de tabel (bij die druk en temp) uiteraard alleen nog kJ/kg (of in dit geval kcal/kg) over....
Da's boven water.... nou de i nog ! :?
Cu wanneer je terug bent ! :-D
Oost, west...ook best


Plaats reactie