Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Wim Plukker »

Vanochtend transcript van dat interview van Theo maar eens opgevraagd en gelezen. "De Prijs" heb ik 4 jaar geleden aangeschaft en aan boord gelezen toen ik voor een klus in Suape, Brazilië bezig was. Omdat het werk bijna klaar was en we zouden gaan oversteken zou normaal mailen niet meer mogelijk zijn en heb ik voor vertrek kort met Theo gecorrespondeerd wat ik van het boek vond en mailde hem een voorval wat weer 5 jaar eerder had plaatsgevonden aangaande oorlogsherinneringen:

"Dan nog iets over het verwerken van een oorlogsverleden. Een jaar of vijf geleden moest mijn zoon een werkstuk over een voorouder maken en koos daarvoor de vader van mijn moeder. Zij woonde gedurende de oorlog in Schermerhorn tezamen met 2 zussen, 1 broer en haar vader en moeder. We hebben toen bij mijn moeder thuis zoveel mogelijk foto's uitgezocht en haar geinterviewd. Haar broer is tijdens een speurtocht door de bezetter naar verzet in de vuurlinie van een schietpartij terecht gekomen en aan zijn verwondingen overleden. Toen dit ter sprake kwam brak mijn moeder volledig en kwam er waarschijnlijk een groot deel onverwerkt verdriet naar buiten. Mijn zoon was totaal verbijsterd en ik eigenlijk niet veel minder."

Mijn zoon en mijn vermoorde oom zijn beiden op 25/09 geboren.

Ik ben vernoemd naar mijn opa en vermoorde oom, Willibrordus Petrus. Soms rij ik op de motor nog wel eens langs Schermerhorn waar mijn oom nu ligt begraven sinds oktober 1944 en breng dan een kort bezoek aan zijn graf. Opa heeft dit verlies nooit goed kunnen verwerken en is 1969 overleden en in datzelfde graf begraven.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Bedankt, Wim. Aangrijpend.

En gaan over tot de orde van de dag.
Wat ik hier allang eens had verwacht is dit, van vlak ná de oorlog. een toch wat vrolijker noot ...
  • Afbeelding
  • Afbeelding
  • Afbeelding
  • Zo volgen er nog zeventien pagina's, dat wil zeggen, als daar belangstelling voor is.
Ton van Tast was een pseudoniem van de kunstschilder, cartoonist en striptekenaar Anton van der Valk, geboren in Delft, 24 april 1884, overleden in Hardenberg, 2 oktober 1975. Vanaf 1923 tot 1948 tekende hij wekelijks voor de Haagse Post een paginagroot stripverhaal waarin hij de actualiteit van die week samenvatte onder de titel: De Daverende Dingen Dezer Dagen. Direct na de oorlog kwamen daar twee Oorlogsprenteboeken uit voort waarvan ik alleen het eerste deel bezit. Dat kan ik hier dus weergeven.

Anton van der Valk ontwierp ook affiches en boekomslagen en illustreerde boeken. En hij ontwierp een prachtige serie Kinderpostzegels. Google op afbeeldingen niet met de naam Anton van der Valk, maar met Ton van Tast en alles wordt duidelijk. Wie oude boeken in zijn bibliotheek heeft, heeft vast wel een boek met een omslag van Van der Valk.
  • Afbeelding
----------------------------------------------------------Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik zeg FF niks en " Neem de pet af" voor mijn Vader, Theodorus zijn Vader, mijn ouwe maat Jan Eulie uut Blokziel,mijn Ome Gradus & Tante Jos, ALLE omgekomen soldaten op het Canadese kerkhof in Holten, tig miljoenen "anderen" en kijk met stijgende totale verbijstering naar gebeurtenissen en ontwikkelingen " South of the border and Mexico Way"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Zoals ik hier Varen in oorlogstijd al vertelde, is mijn vroege jeugd ook doordrenkt geweest van de oorlog. En daardoor ben ik nog steeds geïnteresseerd in alles wat met WOII (en WOI) te maken heeft. En doordat mw. Breeze van hetzelfde bouwjaar is, moeten wij, haast dwangmatig, elke documentaire, boek en film daarover bekijken en lezen. Helaas hebben wij nooit doorgevraagd bij onze ouders hoe het nu echt is geweest en dan is het daarvoor te laat voordat je er erg in hebt.
Maar alle verhalen, op een forum als dit, van mensen die het hebben meegemaakt of uit de eerste hand hebben gehoord, hebben dus mijn volle belangstelling. Zo'n gesproken herinneringsverhaal als van Theo, vind ik ook geweldig.

Adri
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Gert Schouwstra »

Zo volgen er nog zeventien pagina's, dat wil zeggen, als daar belangstelling voor is.
Theo, daar is zeker belangstelling voor. Ik had ze nog nooit gezien, schippers lazen weinig kranten.
Gert
- Varen is Leven -
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

  • Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

  • Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

  • Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

  • Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

  • Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
--------------------------------------------------Afbeelding
    • Zomaar een gedachte: voor wie helemaal niets weet van de Duitse bezetting 1940-1945, is dit eigenlijk een prima prentenboek. Het klopt allemaal.


Plaats reactie