Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het staat in DE boeken geschreven........na de ZEVEN magere jaren, komen de ZEVEN vette jaren, het ziet er dus goed uit voor Theodorus :lol:
Bijlagen
Griekse Magere Tijden zijn over.Febr-25-2017.jpg
Griekse Magere Tijden zijn over.Febr-25-2017.jpg (102.24 KiB) 7008 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
na de ZEVEN magere jaren, komen de ZEVEN vette jaren, het ziet er dus goed uit voor Theodorus

------------------------------- Afbeelding----Afbeelding

Yannis Stournaras, president van de Bank of Greece, bracht vorige week de volgende cijfers en feiten naar buiten. De gezamenlijke Griekse banken hebben op dit moment 204,5 miljard uitstaan aan leningen. Dat zijn leningen aan bedrijven (96.5 miljard), zelfstandige ondernemers (13.5 miljard) en huishoudens (94.5 miljard). Daarvan is meer dan de helft aangemerkt als "bad" - dat wil zeggen meer dan negentig dagen achterstand op rente- en afbetaling - of op het punt van "becoming bad".

Er staat 100 miljard uit aan leningen waarvan het twijfelachtig of zeker is dat ze nooit zullen worden afgelost. Om dit bedrag een heel klein beetje in perspectief te zetten: het lopende steunpakket aan Griekenland door de EU en het IMF bedraagt 86 miljard. Dat wordt in delen - in "tranches - ter beschikking gesteld en het gaat er op dit moment om of Griekenland voldoende heeft gedaan om de volgende tranche van ik meen 7,3 miljard - het steekt immers ook niet op een duizend miljoen meer of minder - ter beschikking te krijgen. Van die 7,3 miljard gaat het grootste deel deze zomer terug naar de verschillende Europese banken en is dus alleen bedoeld om de rente en aflossing te betalen en niet om de Griekse economie weer een beetje overeind te helpen. Maar met dat in gedachten is die 100 miljard aan slechte leningen die de Griekse banken hebben uitstaan natuurlijk een enorm bedrag.

En dat is nog lang niet alles. Op 1 januari 2017 stonden de Grieken voor meer dan 94 miljard - dus veel en veel meer dan dat lopende steunpakket - bij de Griekse belastingdienst in het krijt. Meer dan de helft van de Griekse belastingbetalers heeft een belastingschuld. In die 94 miljard belastingschuld zit 12 miljard euro schuld van bedrijven die intussen failliet zijn verklaard en waarvan zeker nooit meer iets te vangen valt, maar ook naar de rest kan de Griekse staat hoogstwaarschijnlijk fluiten.

Maar dat is dus de Griekse staat. Nu terug naar die 100 miljard aan slechte leningen die de banken hebben uitstaan. De mannen en vrouwen bij de Griekse banken die daar verstand van hebben, zeggen dat tenzij het probleem van die slechte leningen voortvarend wordt aangepakt en definitief geregeld, de banken nooit stabiel zullen worden en niet actief kunnen bijdragen aan de financiering van ondernemingen en huishoudens waardoor de economie zich kan herstellen. Het mooiste moet echter nog komen ...

Van die 100 miljard aan slechte leningen zit 20 miljard bij "strategische wanbetalers". Dat zijn linkmiegels - bandieten, oplichters, net hoe je ze noemen wilt - die hun schulden best zouden kunnen terugbetalen en veelal over een fors banktegoed beschikken, maar dat simpelweg niet doen onder het motto: "Pak me maar als je durft en tijd van leven hebt!" Vaak mensen met een enorme hypotheek die ze niet aflossen en waarover ze ook de rente niet betalen. Huis gedwongen verkopen, zou je dan zeggen, maar dat gaat niet zo gemakkelijk. Woon je zelf in dat huis, dan mag je daar niet zomaar uitgezet worden. Dat moet via de rechter en als je vandaag wanbetaler wordt, ben je niet voor 2032 aan de beurt om op de rol van de rechtbank te worden gezet, dus wie dan leeft wie dan zorgt. Bovendien zal er in die tijd ongetwijfeld een algemene, gunstige regeling worden getroffen om toch nog iets van die centen terug te vangen. Dan betaal je vast en zxeker minder dan de helft, dus wat kan je dan eigenlijk gebeuren? Gewoon lekker doorgaan zo. Griekenland wacht op 7,3 miljard om de zomer door te kunnen komen terwijl er 20 miljard bij lieden zit die dat best terug zouden kunnen betalen.

Ja, het gaat prima hier in Griekenland. Stemt u binnenkort vooral op pro-Europese partijen en op lieden die zeggen dat het erg goed gaat met Griekenland zodat uw zeer welkome miljarden hier binnen blijven rollen en ongehinderd in het diepe, donkere, bodemloze gat kunnen verdwijnen. :roll:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Griekenland

Bericht door v+d »

Ha Theo, helemaal duidelijk. DIE bandieten zijn er bij ons ook en voldoende, het zal dus toch wel moeilijk worden om geld in het Griekse gat te blijven scheppen, we wachten het maar af.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maaaar Bovenste Beste Theodorus.......HET " Stond in de krant"......dan MOET het toch wel waaar zijn?? :roll: :roll: Zie jij HET dan niet een beetje TE pessimistisch in??? Donald komt vast wel helpen.....oook nog eens een keer....toch?? :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Donald komt vast wel helpen...
Daar zeg je zowat. Daarmee kun je de Griekse financiële problemen mooi in het juiste perspectief zetten en voor jezelf bepalen in hoeverre je de lieden moet geloven die beweren dat het toch zo goed gaat met Griekenland en dat het allemaal vanzelf goed komt. In hoeverre je die mensen ernstig moet nemen en geloven dat ze écht verstand van zaken hebben. Dat is goed om te beseffen hoe fout het gaat.

Donald vraagt 50 miljard dollar om de Amerikaanse defensie te versterken en te moderniseren en nou vraagt iedereen zich verbijsterd af waar hij die centen in godsnaam vandaan denkt te halen. Maar waar maken ze zich nou eigenlijk zo druk over? Wat is 50 miljard dollar nou helemaal? Dat is maar 47 miljard euro. De Grieken hebben exact het dubbele - 94 miljard - aan belastingschuld! Europa stopt opnieuw 86 miljard in Griekenland en de Griekse banken zitten met meer dan het dubbele aan slechte leningen!

Zó goed gaat het met Griekenland. :(

Een lezenswaardig artikel over de situatie in Griekenland is HIER te vinden.
-------------------------------
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Gisteren, maandag 6 maart, sprak de Griekse premier Alexis Tsipras zijn kabinet toe. Hij hield een vurige speech waarin hij verklaarde dat de crisis voorbij was, dat de Griekse economie "na zeven jaar rampzalige recessie eindelijk weer positieve groei vertoonde" maar dat Griekenland bovendien aan de vooravond stond van een ongekende groei van de economie en dat de onderhandelingen met de schuldeisers een eclatant succes waren. Niks meer bezuinigen, niks meer pensioenen verlagen. Hij had de poot stijf gehouden en zowel Europa als het IMF waren voor zijn argumenten gezwicht. Iedereen blij, geen gezeik, allemaal rijk.

Enige minuten nadat hij zijn gloedvolle speech had beëindigd, publiceerde ELSTAT - dat is het Griekse bureau voor de statistiek - cijfers waaruit bleek dat de Griekse economie in het laatste kwartaal van 2016 opnieuw met 1,2% is gekrompen, wat exact drie keer zoveel is als de in februari voorspelde krimp van 0,4 procent.

Wie is er hier nou eigenlijk gek? :shock:

Opnieuw een heel goed artikel van Belgische origine over de werkelijke situatie. Klik HIER.

Vandaag een brief van het CAK - dat is de nieuwe naam van de Nederlandse zorgverzekeraar waar wij premie aan betalen en die de kosten van medische behandeling met Griekenland verrekent. Ik meen dat dat even geleden nog Zorginstituut heette, of CVZ - College van Zorgverzekeraars. Als je even niet oplet zijn ze weer eens van naam veranderd. Waarschijnlijk ook van directeur die op zijn beurt dan van Porsche, Ferrari of Maserati verandert. Anyway: ze had in 2015 te weinig premie betaald; 10 cent te weinig, om precies te zijn. Die mocht ze houden, zei het CAK, want betalen kostte veel meer. Zij blij, dat spreekt. Ze wilde van me weten waarom wij, als we in Nederland premie betalen hier toch nog elke maand veel geld aan de apotheek moeten betalen voor medicijnen en elk bezoek aan de dokter geld kost. Ik kon daar alleen maar op antwoorden dat ik in Nederland betaal, maar daarvoor Griekse zorg krijg. Vandaar dat ik maar 30 procent betaal van de premie die ik in Nederland zou moeten betalen. Dat geeft misschien een goed beeld van de zorg die je hier krijgt, maar is toch nog steeds 25 procent te veel, want de zorg stelt hier niets meer voor. Naar het ziekenhuis? Lakens en slopen en verbandmiddelen meenemen evenals brood en koffie. Voor een operatie een keukenmes goed laten slijpen.

Gelukkig staan we aan de vooravond van ongekende groei en Jeroen zegt dat het IMF het allemaal veel te somber inziet, dus het komt allemaal dik voor mekaar.
Niet klagen maar dragen en bidden om kracht.
Eigen schuld, dikke bult. Had je maar lekker in Capelle op een huurflatje moeten blijven zitten, Horsten.
Ik zei het al vaker: gelukkig heeft het kerkhof een fraai uitzicht op de bergen, dus daar is het goed toeven. :?
-------------------------------
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Griekenland

Bericht door ArieE »

Theo, Heeft dat betalen voor medicijnen misschien te maken met het eigen risico van EUR 385,00?
Groeten Arie Eijgenraam
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, hoor, helemaal niets. De Griekse zorgverzekering heeft niets met de Nederlandse te maken. Hier betalen de mensen sinds jaar en dag een deel van de medicijnen. Vroeger 10 procent voor medicijnen die je altijd moest blijven gebruiken en 25 procent voor andere medicijnen. Nu is het allemaal 25 pocent. Ik ben ongeveer 40 euro per maand kwijt aan de pillen die het leven in stand moeten houden.
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Griekenland

Bericht door ArieE »

Duidelijk.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------------
--------------------------------Afbeelding
--------------------------------------------------------------------------------------Piraeus

Volgens een recente studie van Ernst & Young getiteld: Repositioning Greece as a global maritime capital, overweegt de helft van de Griekse reders/shipmanagers om de zetel van hun bedrijf naar elders te verplaatsen. Hierbij wordt vooral gedacht aan Singapore en Londen, met een lichte voorkeur voor Singapore. De redenen voor een dergelijke move zijn velerlei, maar de voornaamste zijn toch wel de voortdurende onzekerheid in Griekenland, de schier onvoorstelbare 'red tape' waar elk bedrijf in Griekenland mee te maken heeft en de - noem het maar gerust - ongeïnteresseerdheid van de huidige regering die het belang van deze bedrijfstak voor de Griekse economie klaarblijkelijk onvoldoende inziet.
Maar de problemen zitten niet alleen in Griekenland. Ook het Directoraat-generaal Concurrentie van de Europese Commissie in Brussel zorgt voor grote onzekerheid door het alsmaar uitblijven van Europese wetgeving voor de scheepvaart op het gebied van mededinging .

Het is een prachtig rapport waarvan ik hier graag een overzicht en een uittreksel van zou willen geven, maar daarvoor ontbreekt me nu de tijd. Ik kan geïntereseerden daarom alleen maar van harte aanraden om het rapport als pdf te downloaden en te bestuderen. Voor wie graag een beetje bijblijft is het een must. Klik HIER, dan staat het bovenaan.

Een dergelijke actie van de mensen die aan het hoofd staan van de grootste koopvaardijvloot ter wereld zou zonder meer opzienbarend zijn. Het staat hier helemaal los van. maar wat mij dan voor de zoveelste keer opvalt, dat is dat Nederland en dan met name Rotterdam in een dergelijk verhaal volledig ontbreekt. Nederland staat bekend om zijn soepele voorwaarden voor allerlei bedrijven die zich - in naam - in Nederland willen vestigen. Het zou natuurlijk heel goed mogelijk zijn om ook de Grieken onderdak te bieden, ook al geven de Grieken, als ze dan toch gaan verhuizen, de voorkeur aan een land buiten de EU. Maar toch. Dubai is belangrijker dan Rotterdam of Oslo. Ook de Grieken overwegen Dubai, maar ik kan me zo voorstellen dat ze toch liever in Singapore of Londen zitten dan in Dubai.

----------------------


Plaats reactie