Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Da Silva »

Jan,

Bedankt. Ik heb daar van 1964 tot 1976 met veel plezier gewerkt (en gewoond met het gezin). We zijn daar dus redelijk bekend. Onze zoon woont er nog steeds.
Succes met je i, ik ga het volgen.

Grt.

Mario

Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

jdbvos schreef:Da's boven water.... nou de i nog ! :?
De uiterlijke datum voor invoering van de SI-eenheden was volgens de EEG-richtlijnen 1 januari 1978.
In 1975 heb ik nog een cursus gevolgd over die eenheden en dat boek heb ik eens door gebladerd.
In de tabel op bijlage 5 is een toelichting opgenomen en de relevante grootheden met de symbolen heb ik geselecteerd.
SI-symbolen 1975.jpg
SI-symbolen 1975.jpg (194.24 KiB) 4328 keer bekeken
Hieruit blijkt denk ik dat de I (i) in het verleden dus i.p.v. de H (h) ook wel als symbolen gebruikt werden, waarschijnlijk om verwarring te voorkomen als de H (h) ook voor de aanduiding van andere grootheden werd gebruikt.

De scriptie van van Rijswijk heb ik slechts kruislings doorgelezen en hij gebruikt de H (h) een paar keer in diagrammen, wel in ander verband, maar dat zal dan vermoedelijk voor hem de reden geweest zijn om de I (i) te gebruiken voor enthalpie.
Groet, Paul Gortworst
Kees Hagen
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Kees Hagen »

De reactie van Patru klopt volgens mij. Ik heb zelf in 1975 geleerd dat enthalpie met H wordt uitgedrukt.
Maar ik heb hier ook een boek van mijn vader liggen: Handboek voor koeltechniek van van Ingen Schenau uit 1956, en hierin wordt i gebruikt voor enthalpie.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong »

Hier het Moliérdiagram, jaren niet naar gekeken en moest goed zoeken waar ik het had.
De rode lijnen stellen wat voor maar ik moet er toch induiken heb ik in de gaten.
groet,Jan
Bijlagen
P2267138.JPG
P2267138.JPG (926.62 KiB) 5453 keer bekeken
P2267137.JPG
P2267137.JPG (530.75 KiB) 5453 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Ik denk dat Paul gelijk heeft met de h(i)....dát zal het geweest zijn !
Mede omdat de promovendus dus ook al enthalpieën voor bestaande situaties (p en t) aangeeft, en omdat het hier over lucht en rookgassen gaat, zal hij daartoe die i hebben gebruikt.
Mannen, bedankt voor het meedenken en het aandragen van de oplossing !
Zullen we zeggen: discussie afgesloten ??
Mooi ! Dan nu asdesodemieter het pikheethok uit en aan de bak ! De baas z'n centen zijn niet van blik ! :lol: :lol:

Maar zonder gekheid: echt allemaal bedankt voor de discussie en het meedenken :-D

...en ter info: blik, als oud-ijzer doet 11 ct de kilo....
de baas z'n centen waren van papier: doet 7,5 ct de kilo (mits aangeleverd per 1000kg)
:lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Hallo Jan Sprong.
De bovenste mollier is voor stoom = H - s diagram.
De onderste mollier is voor vochtige lucht. H - x diagram.
H voor enthalpie en s voor entropie en x voor vocht gehalte.
( h of H of i )
Groeten van Co.

Sorry :| heren het staat er nota bene bij, bij het tweede diagram. Dat heb je als je te gretig bent.... ik schaam me diep. Met de stoom warmteval zou ik niet echt meer kunnen ( notabene stoom als hoofdvak voor mijn B2)
Vochtige lucht diagram heb ik eigenlijk nog steeds wel eens nodig om een stukje inzichtelijk te maken. :)
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Geeft helemaal niks, Co. Het heeft er méér mee te maken dan je denkt: de promovendus had het ook over lucht/rookgassen.
En enthalpie is enthalpie

Wat denk je Co: zullen we eens een knuppel in het hoenderhok gooien over entropie ?? Dat was wel zo'n grappig onderwerp....!
Zet je bijvoorbeeld een vol glazen koffiekopje op een doodstille tafel en je wacht tot alles onbeweeglijk is, dan is de entropie bij benadering nul.
Laat je dan een druppeltje melk in dat kopje glijden, zodat je de melk door het kopje als een wolkje ziet kolken, is de entropie oneindig groot. Is alle melk opgelost, dan is de entropie weer nul...
Nou: wie roept als eerste ?
:mrgreen: :mrgreen:
ikzelf kijk wel uit: mij te moeilijk ! :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong »

Ja die Entropie wil wat zeggen en lijkt dat je dat niet zo maar even hier neer zet.
Is het nou een factor die je gebruikt bij de enthalpie ?
Maar ik moet zeggen, de grijze massa moet wel weer op gang gebracht worden.

En Co ik had het over die rode lijnen die ik ooit ingetekend heb ,moet er toch
nog is naar kijken, kan wezen dat het de enthalpie/warmteval was van de
centrale Maasvlakte toen ze nog gewoon 540 graden celsius hadden, na de ovo ,inlaat HD , cq herovo, inlaat MD
groet,Jan
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Ja, zoals ik al zei: ik begin er niet aan....
Het is mij te ingewikkeld. ik keek uit interesse even wat Wikipedia er over zegt, en als ik dat na wel 5 x overlezen nog steeds niet 'pak' voel ik al hoofdpijn opkomen... :oops:
Maar we maakten er wel praktisch gebruik van.
Het beste voorbeeld wat ik er van vond waren de inspuitkoelers in de hoofdstoomleidingen, en de spuitank, en dat de rookgassen ondanks 1 schoorsteen in 2 spiralen eruitkwam (hete gassen willen niet mengen vanwege die entropie)...
Het feit dat de koudere elementen niet naar de warmere gaan, maar juist omgekeerd, maakt die inspuitkoelers mogelijk omdat de wandtemperatuur van de leiding nooit wordt aangestraald door het koude ingespoten water. en alleen de te hete stoom wordt gekoeld.
Hetzelfde in de spuitank: in het midden wordt water ingespoten, en de hele bubs aan stoom kun je ongestraft daarin dumpen, zonder dat de spuitank heet wordt.
Voor mij zijn dat eigenlijk de enige zichtbare en bruikbare gevolgen van entropie...
Er zijn nog veel meer: denk aan de stoom- en wateranalyse, ook daar werkt de entropie, de condensor, zelfs de oliekoeler...
En dat koffiekopje dat ik noemde, maakt entropie wat zichtbaarder, evenals bijvoorbeeld een smeltend ijsblokje in een glas water, wat ook van die mooie kringetjes/wolkjes in het heldere water 'componeert'
Maar hoe je dat allemaal berekent, bepaalt, of meet....???
Ik ben al blij dat ik die gevolgen kan zien...!
Begrijpen....det's divverent koek... Ik ben gewoon J. Vos, en niet J. van Nazareth...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Goedemorgen Jan,
Helaas moet ik me daar bij aansluiten, ik wou dat ik het wel wist... :wink:
Wat ik wel weet: met het stijgen van de leeftijd kom je er steeds meer achter dat er HEEL veel is wat je nog NIET weet.
Zoals bv dat herverhitten ( op 35 ata) eens in het h - s diagram getekend te zien. :idea:
Leerde je niet, want op schepen had je geen herverhitting. (?) Nooit toegepast?
Ook bij dat 220 bar bovenkritische heb ik me nooit iets voor kunnen stellen, kan je dat door zo'n Benson spiraal pompen?
Jullie "JANNEN" van de "stroomfabrieken" weten dat en lachen hierom.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie