SMN
Re: SMN
Gelijk gepikt Bob, ik heb er ook een heel mooie reis op gemaakt in 1969. De laatste reis dus.
René Voor de statistici onder ons:
Op 18.11.1959 werd de Camerounkust bij hoog water losgetrokken door de Cycloop van Wijsmuller, geassisteerd door de Scaldis van een Belg, gestationeerd op Vlissingen. De Camerounkust werd daarheen gesleept.
Mijn aankomst NDSM: 20.9.1969.
René Voor de statistici onder ons:
Op 18.11.1959 werd de Camerounkust bij hoog water losgetrokken door de Cycloop van Wijsmuller, geassisteerd door de Scaldis van een Belg, gestationeerd op Vlissingen. De Camerounkust werd daarheen gesleept.
Mijn aankomst NDSM: 20.9.1969.
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: SMN
Op pagina 59 van het topic Wijsmuller en oud-collega's staan bijdragen van Jaap5 over deze stranding.
Jammer dat daar de bijbehorende foto verdwenen is.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=928
Groet, Paul G.
Jammer dat daar de bijbehorende foto verdwenen is.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=928
Groet, Paul G.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: SMN
Hallo Paul.
Ja dat is idd jammer dat je op verschillende topics de foto's
niet meer terug kan zien
Groetjes Bob.V.
Ja dat is idd jammer dat je op verschillende topics de foto's
niet meer terug kan zien
Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: SMN Stoomvaart Mij. Nederland
Blijkbaar was de combinatie Vlissingen en Camerounkust niet erg gelukkig. Op pagina 322 plaatste Klaas Hoekstra op 3 januari 2013 de volgende bijdrage:
De uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart was niet erg lovend voor de bemanning.
Foto's en krantenbericht komen uit de Zeeuwse Archiefbank
Groet, Paul G.
Op 7 juli 1965 had het schip een ander akkefietje. Op een kustreis, uitgaand van Vlissingen op weg naar Amsterdam: een aanvaring met het Poolse schip Marceli Nowotko. De Camerounkust keerde terug naar Vlissingen en heeft daar tot 17 juli gelegen; ik neem aan voor reparatie.klaas hoekstra schreef: M.s. Camerounkust.
We vertrokken donderdag 3 januari 1963 van Amsterdam voor de kustreis naar Hamburg.
Na Hamburg volgde Bremen aan de rivier de Weser. Daarna voeren wij op naar Antwerpen. Voor de kust van Walcheren hadden wij de Scheldeloods aan boord genomen en stoomden langzaam de Schelde, een van de drukste en gevaarlijkste rivier van de wereld, op. Vlak voor Vlissingen kwamen wij echter door de sterke stroom en een ongelukkige opdracht van de loods op een zandbank voor Vlissingen vast te zitten. Ik stond op de bakboordvleugel en wat was de kapitein nerveus! Ik had met hem te doen want, ondanks dat er een loods aan boord is blijft de kapitein de eerste verantwoordelijke voor het schip. Gelukkig kwamen wij, vijf uur later met hoog water, zonder dure sleepboot weer los en konden alsnog doorvaren naar Antwerpen waar wij aan de oude Scheldekaai met het grote getijden verschil, afmeerden.
De uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart was niet erg lovend voor de bemanning.
Foto's en krantenbericht komen uit de Zeeuwse Archiefbank
Groet, Paul G.
Re: SMN
Wat een raar verhaal, die uitspraak....met die verwijzing naar de mk.....
In een dergelijk geval heeft die ouwe vast-en-zeker de urgentie van de manoeuvre aangegeven dmv de "dubbele ring" achteruit.....
Dan wordt (doorgaans: er waren ook ouwe's die uitsluitend met dubbele ring's manoeuvreerden) zonder aarzeling de motor omgekeerd (moet waarschijnlijk eerst worden afgeremd met aanzetlucht) en zodra die op achteruit 'pakt' wordt de brandstofhandle 'tegen de eindnok gezet', en ga je als manoeuvreerder ff aan de kant staan, voor het geval de carterdeuren van mening zijn zich op te moeten stellen langs de scheepshuid....
...en waarom dan geen berisping voor de mk...???
Erg onduidelijk...dit bericht....
Eigenlijk moet je de hele zitting lezen om het te begrijpen...
In een dergelijk geval heeft die ouwe vast-en-zeker de urgentie van de manoeuvre aangegeven dmv de "dubbele ring" achteruit.....
Dan wordt (doorgaans: er waren ook ouwe's die uitsluitend met dubbele ring's manoeuvreerden) zonder aarzeling de motor omgekeerd (moet waarschijnlijk eerst worden afgeremd met aanzetlucht) en zodra die op achteruit 'pakt' wordt de brandstofhandle 'tegen de eindnok gezet', en ga je als manoeuvreerder ff aan de kant staan, voor het geval de carterdeuren van mening zijn zich op te moeten stellen langs de scheepshuid....
...en waarom dan geen berisping voor de mk...???
Erg onduidelijk...dit bericht....
Eigenlijk moet je de hele zitting lezen om het te begrijpen...
Oost, west...ook best
Re: SMN
Uit de hele oude doos.
In een oude jaargang van Ons Amsterdam kwam ik in een artikel over het wijnhuis Jacobus Boelen een orderbrief van de SMN tegen t.b.v. de eerste Indië-reis van het ss Voorwaarts. De SMN kwam in die dagen nog niet verder dan Den Helder en na 3 maanden werd er pas betaald.
De Voorwaarts heeft van 1-20 mei 1882 een week of 3 in Malta in een droogdok gelegen na een stranding eind april bij Messina. Leuke foto.
Groet, Paul G.
In een oude jaargang van Ons Amsterdam kwam ik in een artikel over het wijnhuis Jacobus Boelen een orderbrief van de SMN tegen t.b.v. de eerste Indië-reis van het ss Voorwaarts. De SMN kwam in die dagen nog niet verder dan Den Helder en na 3 maanden werd er pas betaald.
De Voorwaarts heeft van 1-20 mei 1882 een week of 3 in Malta in een droogdok gelegen na een stranding eind april bij Messina. Leuke foto.
Groet, Paul G.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: SMN
Hallo Heren.
Hier nog een foto van de Ex Batjan.
Groetjes Bob.V.
Hier nog een foto van de Ex Batjan.
Groetjes Bob.V.
- Bijlagen
-
- De Ex Batjan.JPG (111.51 KiB) 3161 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: SMN
Hierbij ook wat aandacht voor WO-I.
De Ambon werd, na te zijn aangehouden door de Duitse U-66, op 21 februari 1917 in Het Kanaal getorpedeerd. De bemanning mocht wel eerst van boord, maar omdat het schip bleef drijven zijn de kapitein en 4 officieren weer aan boord terug gegaan. Het schip is vervolgens door een Engels patrouillevaartuig naar Plymouth gesleept.
Pas begin mei kon de Ambon met een vrijgeleide naar IJmuiden gesleept worden door de Kambangan van de SMN. Het kwam in Amsterdam aan op 2 mei in een fraaie uitmonstering van rode en witte strepen ter herkenning. Jammer dat er in die tijd geen kleurenfoto's gemaakt werden.
Groet, Paul G.
De Ambon werd, na te zijn aangehouden door de Duitse U-66, op 21 februari 1917 in Het Kanaal getorpedeerd. De bemanning mocht wel eerst van boord, maar omdat het schip bleef drijven zijn de kapitein en 4 officieren weer aan boord terug gegaan. Het schip is vervolgens door een Engels patrouillevaartuig naar Plymouth gesleept.
Pas begin mei kon de Ambon met een vrijgeleide naar IJmuiden gesleept worden door de Kambangan van de SMN. Het kwam in Amsterdam aan op 2 mei in een fraaie uitmonstering van rode en witte strepen ter herkenning. Jammer dat er in die tijd geen kleurenfoto's gemaakt werden.
Groet, Paul G.