Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Tankers

Bericht door K.Brouwer »

Denk dat de Esso Londen een loopcat op het achterschip heeft. Dat hadden we op de Nayadic (reefer) ook. Niet zozeer om "zware" mk onderdelen de mk in/uit te kunnen krijgen maar om de proviand vlakbij de stores te kunnen zetten. Zet de proviand anders maar eens voor de acomodatie neer, hoe krijg je dat naar de storeruimte? Door een hoop gesjouw door de bemanning.Hier is dus over nagedacht heren 8) .

Dat met cement op Lagos varen heeft voor veel Grieken "goud" opgeleverd. Als je je meldde bij Lagos Port Control gingen je ligdagen in. Dus die Grieken hadden aardig wat sloopschepen hier ingezet, des te langer ze lagen dus te meer ze verdienden.Mochten ze teveel gaan lekken werden ze op het strand gezet doch werd er niets gezegd. Pas als het duidelijk werd voor die Nigerianen dat er wat aan de hand was meldden ze zich af en die ligdagen waren binnen.Kassa!

De Europeanen werden natuurlijk ook al slimmer dus wat deden die? Laadden pakweg 500t cement in een schip en gooiden de rest vol stukgoed voor de omliggende W. Afrikaanse havens. Voeren eerst naar Lagos waar ze zich meldde en liggeld begon te tellen. Gelijk weer anker op en gingen hun stukgoed in de volgende havens lossen.Liggeld tikte lekker door...Na gelost te zijn weer terug ten anker in Lagos en wachtten tot ze opgeroepen werden om te lossen.Deze werkwijze is lang goed gegaan totdat het al vaker voorkwam dat een opgeroepen schip na dagen nog steeds geen antwoordt gaf en men langzaam wakker werd.Mooie tijden voor de (slimme) reders was dat toen.

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Sjit ! Ik ga zometeen nog ff zo'n gebedje doen. :evil:
Schitterend, die verhalen, bedankt Jan (en ook K. Brouwer). Ik herinner me dat we met de Kara een dikke week moesten wachten en zelfs dat was me al teveel. De wal op? Mooi niet, pas na het inklaren. Het hielp inderdaad om de heren customs een slofje Marlboro toe te steken. Dan mocht je die ander zes sloffen zelf verkopen en legde niemand je meer een strobreed in de weg.

Piraterij aan boord is me bespaard gebleven. Misschien dat het kwam door de dubbele dekwacht die met de brandspuit en met de daarop aangesloten Butterworth-heater ze op voorhand teveel afschrok. Zelfs voor een piraat is water van 70 graden blijkbaar nog te pijnlijk en concentreerden ze zich daarom op de buren. :twisted:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Piraterij aan boord is me bespaard gebleven
Er viel ook niet veel te halen op tankers, Erik. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Oh jawel hoor ! Als-ie gewone trossen uit had staan ipv staaldraad op de tensionwinches, dreef hij tussen 6 en 7 (avondeten) geheid trosloos de rivier af....
Op de Noordzee had ik een persluchtkanon gemaakt, waarmee je lege bierflesjes (méér dan) 100m ver kon schieten, en daarmee heb ik al een paar achterburen (oa een Griekse bulkfiets op het achterdek en een Engels vrachtschip op het voorschip; deze laatstgenoemde door de 2e strm's snelle kanonneer-aktie) dat gebeuren bespaard.
Het ging blijkbaar met nogal wat herrie gepaard, want achter elke poort stonden diverse verschrikte gezichten te kijken op die Griek.
De trossendieven dropen af, en hoe die Grieken hun achterdek weer vrij van glassplinters hebben gekregen is mij te ene male ontgaan....'
...ook hoe die trossendieven zichzelf hebben ontdaan van hetzelfde bijverschijnsel, is mij eveneens geheel en al ontgaan, mede doordat zich dat verre buiten mijn gezichtsveld voltrok.
De dieven waren iig niet blij, maar daar had ik schijt aan....
Dat schijt hebben aan, deden die Nigerianen ook, zoals dit fotootje genomen vanuit mijn hutje laat zien: een NL'se vissersboot (NLse ouwe en off'n) voer onder Nigeriaanse vlag (ze heetten daar Egiri en Ediri) vertrekt van vlak vóór ons liggend, en een Nigeriaanse bootman (van deze mensen bij deze bedrijven een eindje upriver had je helemaal geen last, overigens) zit hier te tonen wat hij ervan dacht.....
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (114.06 KiB) 3570 keer bekeken
Last in Nigeria, had je trouwens alleen maar in Lagos en Port Harcourt....verder viel het allemaal best mee. Dat moet ik wel ff zeggen....eerlijk is eerlijk...
Dus had ik in zo'n gebedje eigenlijk om een (zeer) plaatselijk buitje moeten vragen.... :-D
Als je veel in Lagos kwam -en dat kwamen die reefers nogal.... moet je héél goed en secuur vooruitplannen. Met een stichtelijke veiligheidsposter, zoals destijds veelvuldig gebruikt werd....maar dat spreekt, natuurlijk !
Bijlagen
plan ahead.jpg
plan ahead.jpg (129.76 KiB) 3570 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Mooie Tankers

Bericht door Knisten »

Vlak Bonny ook niet uit, daar konden "ze" ook alles gebruiken wat los -en vast- zat.
Vlaggelijnen, knevels van de brandslangkasten en meer van zulk spul. De crew was
wat blij om de fire-monitors te bemannen en spoot er lustig op los, met onverwarmd
zeewater bij het minste of geringste onraad.
Als dank voor 't "aangenaam verpozen" aldaar mochten we die 80.000 ton crude wel
helemaal naar Abidjan brengen... en na lossing aldaar rechtsomkeert terug naar
Bonny. De loods opgepikt en meneer wenste te dineren en wel op de brug en wel
meteen. Kokkie streek zijn hand over zijn hart, maakte een paar sandwiches en liet
die boven brengen, vergezeld van een paar soft-drinks. Meneer ging er eens goed voor
staan, begon met rechts te knagen, onderwijl met volle mond roer-orders gevend en
met links tegelijkertijd allerlei vage dingen doend aan de zuidzijde van z'n anatomie.
Volgens ons stond ie z'n aambeien terug te duwen... althans, daar leek het wel op.
Kortom, een hoogst onsmakelijke vertoning. Het enige goede aan die twee reizen
was dat we nergens op hoefden te wachten en/of lang voor anker te liggen.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

vage dingen doend aan de zuidzijde van z'n anatomie
:-D Heel herkenbaar, Dirk

En ze roken altijd zo lekker, die loodsen daar.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De British Gull met een fraaie opbouw voor de ruime accommodatie zoals bij de meeste BP-tankers het geval was.
British Gull-1.jpg
British Gull-1.jpg (300.26 KiB) 3412 keer bekeken
British Gull-2.jpg
British Gull-2.jpg (321.98 KiB) 3412 keer bekeken
IDNo: 5052723 Year: 1960
Name: BRITISH GULL Type: Tanker Flag: GBR DWT: 15320
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Govan
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
BU Kaohsiung 1.4.82
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Waarschijnlijk ergens in Nieuw Zeeland.
Maori-Monowai.jpg
Maori-Monowai.jpg (420.69 KiB) 3309 keer bekeken
Owner: Australasian Tankships (Panama) SA PAN Panama
IDNo: 5028320 Year: 1957 Name: ATHELCREST Type: Tanker Flag: GBR DWT: 10455
Country of build: GBR Builder: Lithgows Location of yard: Port Glasgow
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-12
71 MAORI - 79 AL SALIMI V
BU Gadani Beach, perhaps late 1980

IDNo: 7329235 Year: 1973 Name: MONOWAI Type: Tug Flag: NZL Tons: 303
Country of build: NZL Builder: Whangarei Eng Location of yard: Whangarei
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-11
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Maori-Monowai.jpg
:lol: Mooie raampjes voor de hh stuurlieden!

Bij deze foto zou je je af kunnen vragen: "Hoe dronken denk je te zijn, als je de gangway bent opgestrompeld en dan dit dek aantreft?"
Bijlagen
opgekruld dek
opgekruld dek
Mactra.jpg (292.61 KiB) 3502 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Deze foto komt uit een interessante fotoserie over de werfbeurt a.g.v. de explosie op de Mactra van ene John Pegden op Flickr.
Zie:
https://www.flickr.com/photos/100970631 ... 195962345/
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Plaats reactie