Mooie neusjes...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

zo'n gekleurd shackeltje
Na een paar maanden zie je daar niets meer van, Jan. :wink:
Die shackeltjes zitten onder de modder en dat komt natuurlijk omdat de massinisten te weinig druk geven op water aan dek als we het anker inhieuwen. :(
Om de 15 vaam zat er zo'n shackle die je eventueel zelf uit elkaar kon halen, die was iets dikker, dus daar moest je dan als stuurman op letten......
Maar als zo'n tanker iets teveel vaart over het voorsteven liep of die ouwe te lang achteruit had geslagen dan kwam er wel heel veel op ketting te staan en stuiterde zo'n shackle wel eens over het nestje heen.
Bij het anker opgaan of na vertrek uit de haven werd het anker dan tot net onder de waterlijn uitgepompt en dan maar afwachten tot alles weer klaar was om het anker thuis te hieuwen.
Ook de vloeien werden op deze wijze netjes langs de huid thuisgehieuwd als ze niet goed voorgaats hingen.:wink:

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Bob R.I.P. »

Even over de reling kijken waar het blauwe bootje was en dan een "paar ton ruw ijzer te water gooien". Dit laatste was een uitdrukking van de stuurman op de Burl S. Watson als het anker er uit moest in Port Said. Het liefst net achter het blauwe bootje met Ali en zijn broers.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie neusjes...

Bericht door jdbvos »

...gaat eg niet altijd goed.... herinneren we ons de klassieker hier nog ???
De baas-timmerman had misschien nog een rekeningetje te vereffenen met 'Ali'... :lol:

Trouwens, Jos: hier zie je nog mooi witgeschilderde stukjes langskomen.....wel vlug kijken tegen het eind....
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Zo'n gekleurd schackeltje ...Na een paar maanden zie je daar niets meer van,
Vandaar dat het goede gewoonte is om de ketting ook nog met zacht, gegalvaniseerd bindseldraad te merken. Op 15 vaam met een draadje om het mannetje van de eerste schalm ter weerszijden van de sluiting, bij 30 vaam op de tweede enz. Dan hoef je de ketting alleen maar voorzichtig verder te laten slippen of uit te hieuwen tot de volgende sluiting aan dek komt waarna je op je gemak kunt kijken welke dat is. Dat doe je immeres sowieso om te kunnen melden hoeveel vaam je aan dek hebt?

Intussen zijn er uiteraard sinds jaar en dag ankerkettingmeters, tegenwoordig digitale "chain counters". Wat zou je anders moeten op een schip waar je de ankers vanuit het stuurhuis bedient zoals dat bij suppliers veelal het geval is.
-------------------------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dan hoef je de ketting alleen maar voorzichtig verder te laten slippen
Afhankelijk van de waterdiepte of stroom moest ik vaak meteen 3 of meer shackles laten vallen om het anker zo snel mogelijk te laten houden.
Als het anker eenmaal hield kon ik pas voorzichtig meer ketting uitgeven, als ik het me allemaal goed herinner... :wink:
Gelukkig het soort taferelen zoals op die filmpies nooit meegemaakt.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Ik meen me te herinneren dat een schip van de Rotterdamsche Lloyd onder commando van mijn oom Jan Kreumer een keer bij aankomst aan de Lloydkade een anker in een boot van de roeiers heeft laten vallen - toen ook nog echt een roeiboot. Ook dat liep goed af. De roeiers vlogen met een grote boog de rivier in, maar werden snel opgepikt. De roeiboot moest als verloren worden beschouwd. De stuurman op de bak zal de schuld wel hebben gekregen. :shock:
Dat is het verhaal zoals Neef Jaap het vertelde. Helaas heb ik geen enkele mogelijkheid meer om dat na te trekken. Het zal vast de krant hebben gehaald, maar in welk jaar dat was ...? Dat wordt moeilijk zoeken. :-D
-------------------------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

City of Auckland-neus.jpg
City of Auckland-neus.jpg (205.17 KiB) 3665 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een verwaarloosd neusje, (zie ook kontjes).

Maersk Captain-2.jpg
Maersk Captain-2.jpg (137.05 KiB) 3577 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ilorin Palm.jpg
Ilorin Palm.jpg (146.4 KiB) 3424 keer bekeken
IDNo: 5159105 Year: 1960
Name: ILORIN PALM Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 8950
Country of build: GBR Builder: Swan, Hunter & W.Richardson Location of yard: Low Walker
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
79 DIAMANT CAPTAIN - 82 CAPE BLANCO - 82 SEA VENTURER
BU Chittagong 28.12.82


IDNo: 5337549 Year: 1959
Name: STACKGARTH Type: Tug Flag: GBR Tons: 306
Country of build: GBR Builder: Scarr Location of yard: Hessle
83 THOMAS B. - 85 EUROSALVE I - [90 SANTA CRUZ 4, not actioned]
foundered at Fontan, near Corunna 24.2.92 & BU
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Mooie neusjes...

Bericht door peelander »

De foto is verdwenen en het is al zolang geleden, dat ik haar geplaatst heb, dat ik in een herhaling val.
neusje.jpg
neusje.jpg (26.46 KiB) 3397 keer bekeken
Met het mooiste neusje (links boven) ben ik al 47 jaar getrouwd.
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie