Jan Roest

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
prenter
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2012 16:50

Jan Roest

Bericht door prenter »

Hallo IJmuidenaren en/of ex-IJmuidenaren,
Op Wikipedia is sinds enkele dagen een artikel te vinden met de bovenstaande titel. Het artikel is van mijn hand. Jan Roest, nu 85 jaar, was, naar aangenomen mag worden, de jongste Engelandvaarder in WO II. Hij maakte deel uit van de bemanning van de spionagelogger KW 110 die op 30 augustus 1942 werd gekaapt via een muiterij door de bemanning. Jantje Roest, toen net 15 jaar oud, was een van hen. Het schip week uit naar Engeland. In Engeland nam Jantje, in 1943, toen hij 16 jaar was geworden, dienst bij de Onderzeedienst van de KM. Hij staakte in 1955 zijn zeemanschap en werkte tot aan zijn pensioen bij de Hoogovens. Ik vond een eerbetoon in de vorm van een plekje in Wikipedia aan hem meer dan verdiend. Maar nu mijn probleem: Wikipedia stelt altijd prijs op een illustratie bij een artikel. Ik had graag een foto van Jan erbij geplaatst. Hij woonde op het adres S.P. Kuiperplantsoen 73 te IJmuiden maar zijn telefoon lijkt te zijn geblokkeerd en kennelijk is hij verhuisd. De vraag aan jullie is nu: weten jullie waar hij nu woont en zou iemand een foto aan hem willen vragen, hetzij als toenmalige marineman of als 85 -jarige. Je zou ook zelf een foto van hem kunnen maken en die on-line aan mij toesturen. Maar je zou ook rechtstreeks de foto kunnen invoeren in het wikipedia-artikel over Jan, dat zou ook het gemakkelijkst zijn. Wanneer jullie het artikel lezen overt de spionageloggers en deze muiterij op volle zee dan begrijpen jullie mijn 'drive'. Ik blijf in gespannen afwachting. Met vr. groet, Prenter

Jos Komen (R.I.P)

Re: Jan Roest

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER een topic op Kombuispraat waar het ook over de KW 110 gaat in oorlogstijd.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Re: Jan Roest

Bericht door Gerrit »

Hallo Prenter,

Er is een E-mail naar je onderweg met 2 adressen.
Groetjes Gerrit.
juffrouw R
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2017 14:35

Re: Jan Roest

Bericht door juffrouw R »

dag,

Het is alweer een tijdje geleden dat dit onderwerp geplaatst is. Ik schrijf een artikel over de kaping van de KW 110 voor Historisch Nieuwsblad en ben ook heel benieuwd of Jan Roest (of Willem Bron, die ook nog vrij jong was tijdens de actie) nog in leven is. Zou iemand me aan zijn adres kunnen helpen?


Plaats reactie