Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
RDM-Archief
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2016 13:39
Contacteer:

Wie zegt dit iets?

Bericht door RDM-Archief »

Voor mij dus een vraagteken, wie weet meer van dit bronzen plakkette?
Bijlagen
16832326_10207455544818574_645257106267316635_n.jpg
16832326_10207455544818574_645257106267316635_n.jpg (53.62 KiB) 5821 keer bekeken

Nationaal Glasmuseum
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2017 15:10

Nationaal Glasmuseum: Oproep informatie over schepen v. tussen 1920/1939 (Huygens, Indrapoera etc.)

Bericht door Nationaal Glasmuseum »

Dag allemaal,

Het Nationaal Glasmuseum in Leerdam werkt momenteel aan een nieuwe tentoonstelling over glasgebruik op schepen van tussen 1920 en 1939, de zogenoemde Art Deco periode. Ik doe namens het museum onderzoek naar literatuur, objecten en verzamelaars.
We proberen zoveel mogelijk informatie te achterhalen over de schepen/interieuren/objecten van die periode. Denk bijvoorbeeld aan de Christiaan Huygens, Indrapoera, Johan van Oldenbarnevelt, Normandie, etc.. Veel van de schepen werden voorzien van ontwerpen van Lion Cachet en Lambertus Zyl. Zijn er hier mensen die objecten/literatuur en/of verhalen verzameld hebben die misschien wel relevant zouden kunnen zijn?

We horen het graag!

Groet,

Julie

mail voor meer informatie naar julieglasmuseum@gmail.com
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Deze Amerikaanse sleepboot hoort eigenlijk op het topic 'Sleepboten' thuis, of in een nieuw topic 'Krasse oudjes', want ze vaart nog steeds....
Maar de reden waarom ik haar hier plaats, is te vinden in het bijschrift, verder naar onderen......
MADISON1906.jpg
MADISON1906.jpg (106.38 KiB) 5378 keer bekeken

Het bijschrift is:

A splendid USA tug which remarkably still exists although much altered in profile to a motor tug.
Details from Tugtalk / Piet van Damme
1906 MADISON, 1980 SAM LEBLANC, 1998 CAONABO
Registered: (USA) ON 202808
181 GRT, 123 NRT, '93.7'x24.0'x11.1')
steel, 1 fpp, steam, 840ihp
re-engined 19xx diesel GM type EMD 16-645-E, 2400bhp (or 2150bhp ??), sp 12,5kn, bp 27t

1906: Built by "Burlee Drydock Co", at Port Richmond, NY (USA) as MADISON
1906: delivered to "Delaware, Lackawanna & Western RR Co", mng "Lackawanna Railroad" at New York (USA)
19xx: To "Marshland Dredging Co" at Baton Rouge, La.
1957: To "E. N. Bisso & Sons Inc" at New Orleans, La. (USA)
1980: renamed SAM LEBLANC
(USA flag, ON 202808, 147 GRT, 61 NRT)
1998: To "Remolcadores Dominicanos SA" at Santo Domingo (DOM), renamed CAONABO
(DOM flag, regd Santo Domingo, ON R-24SDG, 93,7 GRT)
2005: still in service


Het zal duidelijk zijn: vooral die vermelding "1 fpp" valt mij daarin op....
In de Engelstalige maritieme wereld staat een fpp voor "fixed pitch propellor" Wij noemen dat teugenswoordig: vaste schroef
De boot is van 1906...en 840 ipk, én het is een sleepboot....
Dan kies je als voortstuwing in die tijd en voor dergelijke veel-manoeuvrerende installaties idd voor stoom, en vooral voor een rrse (reversibel reciprocating steam engine) ofwel een omkeerbare zuigerstoommachine....en niet voor een turbine met hooguit de helft van het vermogen op 'achteruit' ...
Maar: waarom in vredesnaam die "fpp" benaming ??? Voor dergelijke vermogens bestonden er vlgs mij in 1906 nog geen vpp's (varable pitch propellor), ofwel: verstelbare schroef ???
Een dergelijke klassificatie is me bij een dergelijk schip nog nooit eerder opgevallen....
Of zit ik fout en was in de USA een verstelbare schroef voor sleepboten allang geintegreerd...??
--
01.jpg
01.jpg (16.57 KiB) 5315 keer bekeken
--
Hieronder (ik kan het niet laten) 2 plaatjes van een omkeerbare stoommachine....
1.jpg
1.jpg (36.6 KiB) 5376 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (36.7 KiB) 5376 keer bekeken
Oost, west...ook best
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Jan zou het niet kunnen dat ffp toegevoegd is bij het opstellen van het bijschrift in 2005?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Zou kunnen, Bob...ik heb geen idee...
Maar het is een fixed propellor, en dus een omkeerbare stoommeloochum....
En da's normaal....
Maar, idd, als later die GM is ingebouwd, is er wellicht een vpp in gekomen, en maakte men de toevoeging om het verschil aan te geven...
Wie het weet mag het zeggen....
Maar de "chronologische anomalie" ( :lol: ) viel me op....
Oost, west...ook best
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Gert Schouwstra »

Het oudste Amerikaanse patent voor een "variable pitch propellor" wat ik kan vinden, dateert van 1912.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Dank je Gert !
Da's een heel stuk eerder dan die 1934.....
Maar nog steeds ná de bouw van die boot (1909)....
Dus ik houd het vooralsnog op die eventuele ombouw tot ms...en dan mét een vpp....
Ik heb nog steeds mijn twijfel of die vpp's al geschikt waren voor een paar 1000 pk's in die tijd, maar waarom zou je in een beschrijving van zo'n slb dan de nadruk op een fpp leggen, als dat niet een significant detail van een (latere ?) wijziging van dat schip zou zijn ??
Vreemd, maar ik vermoed zomaar dat de bouwer, of de eigenaar, niet beschikbaar is voor commentaar... :roll:
Maar nogmaals: bedankt voor het meedenken, Gert ! Tiige dank !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor »

Hallo Jan heeft het niet te maken met Fixed Pitch Propellor

Cor Boer
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Jazeker, Cor. Goed gezien
Fpp = fixed pitch propellor , ofwel een 'vaste' schroef
Vpp = variable pitch propellor, ofwel een verstelbare schroef

En een rse (was die ook vermeld?) = reciprocating steam engine, ofwel een op-en-neer-bewegende (zuiger) stoommachine...
Vooral voor sleepboten waren die ideaal, omdat ze bij ieder toerental of draairichting het volle vermogen op de schroef konden zetten (zuigeropp blijft gelijk, en als de keteldruk ook gelijk gehouden wordt...zelfde kracht per slag...)
Het eerste patent van de vpp stamt dus uit begin 1900, maar of ze toen ook al werden gemaakt, weet ik niet: de eerste vermelding daarvan komt uit 1934.
Toepassing van een dergelijke schroef zal dan vlgs mij weinig zin hebben gehad: de schaar-omkeerbeweging van een rse is heel wat simpeler en goedkoper, én geeft dus hetzelfde vermogens-effekt...
Ik denk daarom dat eventueel (vanwege de vermelding) een vpp pas werd toegepast bij de ombouw naar ms.

Die eerste vpp waren -denk ik- puur mechanisch....
Ik heb een bootje gehad met een 9pk SABB erin, en die had een mechanische vpp. Als je tijdens manoeuvreren meer dan half-gas draaide, was verstelling van de spoed al echt niet meer te doen: dan moest je in toeren terug. En da's heel onhandig met een vpp !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor »

Hallo Jan

Ik ben geen techneut en heb bij de civieledienst gevaren en geeindigd
als zelfstandig kok dusmeer in de pannen geroerd.
Maar bij mijn eerste loopban als afhouder op de Stoomlogger VL 114 Voorlichter
schotse ketel en 3 cyl tryple expansie blijf de stoommachine dan wel schepen mij trekken.
In onderstaande boek dit is de vijfde druk uitgegeven in 1914 wordt ook gesproken
van een verstelbare schroef doormiddel van bouten.
Ik heb getracht een copy te maken het viel niet mee met zo'n
oud boek het is compleet maar de bladeren gaan los zitten

Groeten Cor Boer
Bijlagen
corboer
corboer
WTK 2 (1024 x 1491).jpg (348.79 KiB) 3936 keer bekeken
corboer
corboer
schroef 1 (1024 x 690) 01.jpg (168.76 KiB) 3936 keer bekeken
corboer
corboer
schroef 2 (1024 x 849).jpg (140.24 KiB) 3936 keer bekeken
corboer
corboer
Schroef 3 (1024 x 884).jpg (133.71 KiB) 3936 keer bekeken


Plaats reactie