Scheepvaartfoto's diversen
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Dankjewel Hans !
Zoals ik al zei: er komt vast nog wel een marineman of U-boot enthousiasteling die weet hoe het zit, en ja hoor !
Maar ik zit er zelfs een hele oorlog naast.... Sois! het zij zo...
'k heb goddank niet zoveel ervaring met oorlogen...
De enige "ervaring" met de WW1 zijn de mobilisatiepapieren van m'n pake, en een gesprek van m'n vader, toen ik een jaar of 4 - 5 was of zo, met een hele oude Duitser in, of bij, dat winkeltje op de sluis in het NOK. Al draaiend aan een (enorme, in mijn ogen) snorpunt zei hij "...vierzehnachtzehn noch mitgemacht"...."
Om eoa reden is dat me bijgebleven, want ik begreep er geen jota van, maar voor m'n geestesoog zie ik die man nog wel eens...
Ooit, later in m'n jeugd, zag ik een karikatuur van die man met z'n enorme snor: maar dat bleek Der Kaiser Wilhelm te zijn....
Nu, dan begrijpen oplettende lezertjes het uiterlijk van de man in mijn geestesoog..
Maar toen ik jaaaaaren later dat eens aan m'n vader vertelde, kon hij zich die persoon ook nog herinneren. Vlgs hem was het de opa van de stuurman, geloof ik...
Zoals ik al zei: er komt vast nog wel een marineman of U-boot enthousiasteling die weet hoe het zit, en ja hoor !
Maar ik zit er zelfs een hele oorlog naast.... Sois! het zij zo...
'k heb goddank niet zoveel ervaring met oorlogen...
De enige "ervaring" met de WW1 zijn de mobilisatiepapieren van m'n pake, en een gesprek van m'n vader, toen ik een jaar of 4 - 5 was of zo, met een hele oude Duitser in, of bij, dat winkeltje op de sluis in het NOK. Al draaiend aan een (enorme, in mijn ogen) snorpunt zei hij "...vierzehnachtzehn noch mitgemacht"...."
Om eoa reden is dat me bijgebleven, want ik begreep er geen jota van, maar voor m'n geestesoog zie ik die man nog wel eens...
Ooit, later in m'n jeugd, zag ik een karikatuur van die man met z'n enorme snor: maar dat bleek Der Kaiser Wilhelm te zijn....
Nu, dan begrijpen oplettende lezertjes het uiterlijk van de man in mijn geestesoog..
Maar toen ik jaaaaaren later dat eens aan m'n vader vertelde, kon hij zich die persoon ook nog herinneren. Vlgs hem was het de opa van de stuurman, geloof ik...
Oost, west...ook best
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Actiefoto van de Alkanger en de Grangeburn in een Engelse haven. (naam achtersleepboot niet bekend)
IDNo: 5112080 Year: 1943
Name: WARTHELAND Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 6783
Country of build: DNK Builder: Nakskov SV Location of yard: Nakskov
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
[LD as FALKANGER] - 45 FALKANGER - 65 FORERUNNER
BU Shanghai 15.12.69 (however reported sighted in China 7.81)
IDNo: 5134985 Year: 1937
Name: GRANGEBURN Type: Tug Flag: GBR Tons: 196
Builder: Grangemouth DY Location of yard: Grangemouth
IDNo: 5112080 Year: 1943
Name: WARTHELAND Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 6783
Country of build: DNK Builder: Nakskov SV Location of yard: Nakskov
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
[LD as FALKANGER] - 45 FALKANGER - 65 FORERUNNER
BU Shanghai 15.12.69 (however reported sighted in China 7.81)
IDNo: 5134985 Year: 1937
Name: GRANGEBURN Type: Tug Flag: GBR Tons: 196
Builder: Grangemouth DY Location of yard: Grangemouth
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Hoort dit schip nu bij passagiersschepen, containerschepen of misschien lelijke schepen?
Gelukkig is er dit topic scheepvaartfoto's diversen.
IDNo: 9086899 Year: 1995
Name: ZI YU LAN Type: Containership (pax) Flag: CHN Tons: 16071 DWT: 6526
Country of build: DEU Builder: MTW Location of yard: Wismar
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-20
Gelukkig is er dit topic scheepvaartfoto's diversen.
IDNo: 9086899 Year: 1995
Name: ZI YU LAN Type: Containership (pax) Flag: CHN Tons: 16071 DWT: 6526
Country of build: DEU Builder: MTW Location of yard: Wismar
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-20
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Ik heb ooit in HK zoiets binnen zien komen....(in een behoorlijk ouder jasje...tenslotte was dat zo'n 40 jaar geleden....jesses, wat klinkt dat oud) en qua piepeltjes aan dek was een benniebangniebootjie er niets bij...
Dat bleek bij navraag te gaan om een Chinese versie van de Prinses Margriet: een schoolschip...
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat dit ook zoiets is....maar daarentegen, zoals de oude Brazilianen zeiden : "Ge wit mar nooit"
Het zou dus best een S.S. (schoolschip), WoWo (walkon-walkoff) én een LoLo (lifton-liftoff) combinatie kunnen zijn...
Dat bleek bij navraag te gaan om een Chinese versie van de Prinses Margriet: een schoolschip...
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat dit ook zoiets is....maar daarentegen, zoals de oude Brazilianen zeiden : "Ge wit mar nooit"
Het zou dus best een S.S. (schoolschip), WoWo (walkon-walkoff) én een LoLo (lifton-liftoff) combinatie kunnen zijn...
Oost, west...ook best
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Het Flettner-rotorschip Barbara (1926)
IDNo: 5102724 Year: 1926
Name: BARBARA Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 3050
Country of build: DEU Builder: Deschimag Weser Location of yard: Bremen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-
[engines included Flettner rotors, removed in 1933] - [1948 re-engined] - 33 BIRKENAU - 47 ELSE SKOU - 63 FOTIS P. - 67 STAR OF RIYADH
scuttled off Jeddah 8.78
HIER meer over de Flettner rotors.
IDNo: 5102724 Year: 1926
Name: BARBARA Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 3050
Country of build: DEU Builder: Deschimag Weser Location of yard: Bremen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-
[engines included Flettner rotors, removed in 1933] - [1948 re-engined] - 33 BIRKENAU - 47 ELSE SKOU - 63 FOTIS P. - 67 STAR OF RIYADH
scuttled off Jeddah 8.78
HIER meer over de Flettner rotors.
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Wie kent hem nog, de luchtvervuiler voor onze kust.
Groet Arnold.
Groet Arnold.
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Ik las toevallig van de week een artikel in een blad hier over
gaan ze denk het wiel weer uitvinden ?
Maersk gaat varen met rotorzeil
Rederij Maersk gaat een tankerschip uitrusten met draaiende zuilen genaamd Flettner-rotoren. Die moeten leiden tot een brandstofbesparing van 7 tot 10 %.
Maersk laat een van zijn Longe Range2-tankerschepen uitrusten met twee Flettner-rotoren. Draaien die door een motor aangedreven snel rond, dan hebben ze bij zijwind een effect vergelijkbaar met dat van een vleugel: aan weerzijden van de zuil ontstaat een drukverschil en de resulterende stuwkracht beweegt het schip voort, het zogeheten magnus-effect.
Zuilen van 30 m
Het tankerschip is met een lengte van 250 m en een breedte van 44 m een van de grotere in zijn soort. De twee rotoren zijn ook niet mis: ze hebben een lengte van 30 m en een diameter van 5 m. Leverancier Norsepower Rotor Sails maakt ze van composiet. Om beide te plaatsen, is een flinke verbouwing van het schip nodig om ze te verankeren en de aandrijving mogelijk te maken.
Het voordeel van de rotoren ten opzichte van zeilen is dat ze veel minder plaats innemen, gemakkelijk zijn te bedienen en gemeten naar het oppervlak meer stuwkracht leveren. Staat de wind gunstig, dan worden de beide rotoren aangezet en kunnen de scheepsmotoren op een lager pitje draaien. Op die manier wordt een brandstofbesparing van 7 tot 10 % verwacht.
Nederlands ontwerp
Maersk wil zijn tanker met rotoren vooral gebruiken om na te gaan wat de rotoren in de praktijk aan energiebesparing opleveren en hoe ze het beste zijn te gebruiken. Het is de bedoeling dat de twee rotoren begin volgend jaar worden geplaatst.
In Nederland werkt C-Job Navel Architect aan een speciaal voor het gebruik van Flettner-rotoren ontworpen schip, met naar verwachting een veel hogere brandstofbesparing (lees: ‘Schip met rotorzeil in de maak’). Ergens dit jaar worden proeven gedaan om meer zekerheid te krijgen over het gedrag van het bijzondere scheepsontwerp.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Bij Lemmer (binnenwateren) scharrelde vroeger altijd zo'n klein bootje met zo'n rotor rond....
Geen idee of ie daar nóg is....
Geen idee of ie daar nóg is....
Oost, west...ook best