Groninger scheepsbouw
Re: Groninger scheepsbouw
...en allemaal met stille trom....
Herinner je de toeters en bellen en vuurwerken nog van de Galaxy, Bert ??
Kon potdomme amper naar huis na de ochtenddienst op een fraaie zaterdag en zondag: méér dan een uur over 30 km ! En de middagdienst was ook al bijna een uur te laat....
Dát waren nog eens harde tijden
gelukkig interesseert het nu alleen nog een enkele scheepsliefhebber/spotter...die kan nu ook een mooi plekkie uitzoeken op de dijk/pier...
Herinner je de toeters en bellen en vuurwerken nog van de Galaxy, Bert ??
Kon potdomme amper naar huis na de ochtenddienst op een fraaie zaterdag en zondag: méér dan een uur over 30 km ! En de middagdienst was ook al bijna een uur te laat....
Dát waren nog eens harde tijden
gelukkig interesseert het nu alleen nog een enkele scheepsliefhebber/spotter...die kan nu ook een mooi plekkie uitzoeken op de dijk/pier...
Oost, west...ook best
Re: Groninger scheepsbouw
Ja dat waren tijden Jan, grote feesttent bij het schip en een parkeerterrein waar je de auto amper nog kwijt kon. Nee dan is het nu een stuk rustiger, vanmiddag op de Oterdummerpier was nog wel wat publiek, maar dat had meer met het mooie weer te maken.
Gr Bert.
Gr Bert.
Re: Groninger scheepsbouw
Bestaan er echt mensen die vrijwillig op zo'n Egbert Wagenborg gaan varen? En zo ja, waarom? :-)
Re: Groninger scheepsbouw
Bestaan er echt mensen die vrijwillig op zo'n Egbert Wagenborg gaan varen? En zo ja, waarom?
Jawel mooie redeij welke die 'roggebrood maatschappij' van jou ruim heeft overleefd !
Bert.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Groninger scheepsbouw
Ik neem al een mooi poossie mijn ouwe en versleten en ook ietwat vettige massinisten petje af voor de verschillende Nederlandse -zowel reders als scheepsbouwers- met name in Groningen die nog steeds kans zien om " rook op de Nederlandse pijp" te houden in deze enerverende tijden.Ook bedenk ik dan veelal dat juist die " kleine kop en kont pest rederijtjes uut mien tiet vroegaah" zoals b.v. Wagenborg een ook b.v. een Spliethof hebben laten zien " hoe het moet".
Als ik dan via Kombuis en veelal Bert zijn verslagen/foto's de continue reeks van knappe schepen zie die "ze" daar in Groningen schijnbaar moeiteloos in de sloot blijven flikkeren dan vindt ik dat " heel knap"
Die " Egbert Wagenborg" heeft um dat dan TOCH maar mooi geflikt EN die Egbert ligt er heel knap bij:lol: .....waarvan akte!
Als ik dan via Kombuis en veelal Bert zijn verslagen/foto's de continue reeks van knappe schepen zie die "ze" daar in Groningen schijnbaar moeiteloos in de sloot blijven flikkeren dan vindt ik dat " heel knap"
Die " Egbert Wagenborg" heeft um dat dan TOCH maar mooi geflikt EN die Egbert ligt er heel knap bij:lol: .....waarvan akte!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Groninger scheepsbouw
-------------------------------
Tja, ik kijk daar ook met bewondering naar en ik vind al die nieuwe scheepstypes buitengewoon interessant. Ik kan een hele tijd naar die vorige foto van de Egbert Wagenborg kijken, zoals hij bij de werf lag, en me dan trachten voor te stellen hoe het is om daarop te werken en mee te varen. Ik zou dat morgen graag nog eens willen avonturen. Het "mooi" van vroeger is niet te vergelijken met het mooi van nu. Het varen van vroeger zal in veel opzichten ook niet meer te vergelijken zijn met het varen van nu, maar ik zou in een volgend leven zonder aarzelen weer in dat vak gaan en met plezier aan boord van een dergelijk modern schip stappen. Het vak blijft immers in de kern nog steeds hetzelfde. Het wordt alleen anders uitgevoerd en beleefd.
Ik kan me vergissen, maar ik heb het gevoel dat juist de nautische kant van de tegenwoordige koopvaardij en alles eromheen interessanter is dan de technische, dat wil zeggen de machinekamer en dan puur de voortstuwing. Het laatste nieuwe schip waar ik aan boord was en waar ik alle gelegenheid had om rond te kijken en vragen te stellen, was een van die prachtige nieuwe loodsboten, nog aan de werf bij Barkmeijer in Stroobos. Wat een pracht, dat wil zeggen: die brug en de ruimte erachter die volledig als een verkeerscentrale dienst kan doen. Zeg maar, als de verkeerscentrale in Hoek van Holland uitvalt, kan die loodsboot volledig dienstdoen als verkeerscentrale voor Pilot Maas. Heel mooi en bijzonder interessant.
Daarentegen is de machinekamer alleen interessant door de indeling en uitvoering. Heel klein en heel compact. Dieselelektrische voortstuwing door twee elektromotoren van 1700 kW elk, maar dan met, als ik me goed herinner, vier diesels in twee volledig - brandwerend - gescheiden machinekamers en alles comuptergestuurd. Hij kan op station op een laag pitje liggen te draaien op twee diesels, misschien zelfs op één, maar als er plotseling vol vermogen moet komen schakelt dat automatisch op naar vier motoren en maakt hij binnen de kortste keren 16 knopen. En daar hoeft dan geen machinist aan te pas te komen. Om daar als machinist op te varen, lijkt me wat dat vak betreft toch minder interessant dan vroeger. Of zou ik me daarin vergissen?
Dat is dan een speciaal vaartuig, maar ook de vrachtschepen maken eenzelfde ontwikkeling door voor zover ik dat de laatste tien of vijftien jaar met eigen ogen zo nu en dan heb kunnen zien. Ik volg dat allemaal met veel interesse dus ook dit soort schepen waar ik echt wel iets moois in zie. Maar ja, ik ben dan ook een beetje rare ouwe potjesschipper.
Tja, ik kijk daar ook met bewondering naar en ik vind al die nieuwe scheepstypes buitengewoon interessant. Ik kan een hele tijd naar die vorige foto van de Egbert Wagenborg kijken, zoals hij bij de werf lag, en me dan trachten voor te stellen hoe het is om daarop te werken en mee te varen. Ik zou dat morgen graag nog eens willen avonturen. Het "mooi" van vroeger is niet te vergelijken met het mooi van nu. Het varen van vroeger zal in veel opzichten ook niet meer te vergelijken zijn met het varen van nu, maar ik zou in een volgend leven zonder aarzelen weer in dat vak gaan en met plezier aan boord van een dergelijk modern schip stappen. Het vak blijft immers in de kern nog steeds hetzelfde. Het wordt alleen anders uitgevoerd en beleefd.
Ik kan me vergissen, maar ik heb het gevoel dat juist de nautische kant van de tegenwoordige koopvaardij en alles eromheen interessanter is dan de technische, dat wil zeggen de machinekamer en dan puur de voortstuwing. Het laatste nieuwe schip waar ik aan boord was en waar ik alle gelegenheid had om rond te kijken en vragen te stellen, was een van die prachtige nieuwe loodsboten, nog aan de werf bij Barkmeijer in Stroobos. Wat een pracht, dat wil zeggen: die brug en de ruimte erachter die volledig als een verkeerscentrale dienst kan doen. Zeg maar, als de verkeerscentrale in Hoek van Holland uitvalt, kan die loodsboot volledig dienstdoen als verkeerscentrale voor Pilot Maas. Heel mooi en bijzonder interessant.
Daarentegen is de machinekamer alleen interessant door de indeling en uitvoering. Heel klein en heel compact. Dieselelektrische voortstuwing door twee elektromotoren van 1700 kW elk, maar dan met, als ik me goed herinner, vier diesels in twee volledig - brandwerend - gescheiden machinekamers en alles comuptergestuurd. Hij kan op station op een laag pitje liggen te draaien op twee diesels, misschien zelfs op één, maar als er plotseling vol vermogen moet komen schakelt dat automatisch op naar vier motoren en maakt hij binnen de kortste keren 16 knopen. En daar hoeft dan geen machinist aan te pas te komen. Om daar als machinist op te varen, lijkt me wat dat vak betreft toch minder interessant dan vroeger. Of zou ik me daarin vergissen?
Dat is dan een speciaal vaartuig, maar ook de vrachtschepen maken eenzelfde ontwikkeling door voor zover ik dat de laatste tien of vijftien jaar met eigen ogen zo nu en dan heb kunnen zien. Ik volg dat allemaal met veel interesse dus ook dit soort schepen waar ik echt wel iets moois in zie. Maar ja, ik ben dan ook een beetje rare ouwe potjesschipper.