Truckin' USA

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Truckin' USA

Bericht door Allen »

Zie me daar zo rijden. :-D

>>> LAKE CHARLES

Nog maar één van oons Lucinda

>>> GREENVILLE

Lake Charles.PNG
Lake Charles.PNG (138.16 KiB) 7508 keer bekeken
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Just to keep this topic alive and kicking:

Wish I was here, like about a year-and-a-half ago. Overwhelming Colorado and well worth the slow ascent to the top in snow and ice while enjoying this [url] https://youtube/EnJEeHND_lQ [url] music. Some background information:

The pass is located on the Continental Divide at the southern end of the Sawatch Range along the border between Gunnison and Chaffee counties, approximately 25 miles (40 km) west of the town of Salida. The pass carries U.S. Highway 50 over the Sawatch Range, providing a route between Tomichi Creek in the upper basin of the Gunnison River on the west and the South Arkansas River, a tributary of the Arkansas River, on the east. The pass can be traversed by all vehicles under most conditions and is generally open year-round; however, 7% grades exist, and the area is prone to heavy winter snowfall, often resulting in temporary closures during severe winter storms. Ramps for runaway trucks are located about halfway down both the eastern and western sides of the pass.
Monarch Pass.jpg
Monarch Pass.jpg (82.56 KiB) 7250 keer bekeken
Monarch Pass 2.jpg
Monarch Pass 2.jpg (127.67 KiB) 7250 keer bekeken
Enjoy and greetings
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Dames en heren, voor de liefhebbers onder jullie heb ik een filmpje (althans, een link naar een YouTube bestand) bijgevoegd over een trip welke ik een aantal jaren geleden deed voor C.R.England in een soortgelijke truck (Freightliner Cascadia) met 44000 pond, oftewel 19,9 ton levensmiddelen van Idaho naar Missouri. Moest lossen in die "underground caves" en 't was een leuke afwisseling van waar je normaal komt. Ik heb me laten vertellen dat daar duizenden en nog eens duizenden tonnen aan voorraden liggen voor het geval dat.... vul zelf maar in. Maar het is zeker heel indrukwekkend !
Ter kennisgeving: Missouri staat overigens bekend door de goedkope sigaretten en de vaak meer dan lastige truck-inspectie ambtenaren.
De trekker in de film is tenminste vier jaar oud, kun je zien aan de IFTA stickers onder de deur (International Fuel Tax Agreement, jaarlijks aanvragen en dan krijg je een nieuwe in een afwijkende kleur) en kan Smokey, of de D.O.T. officer in het weighstation zien dat je betaald hebt. Verder zie je een sticker die de tankdop van de DEF (Diesel Exhaust Fluid) aangeeft, wat ze in goed old Europe "AddBlue" noemen. Die truck ziet er overigens goed uit voor vier jaar. Veel plezier... :) Misschien even het geluid een tandje lager zetten en sorry voor die niet terzake doende commercial(s).

https://youtu.be/k872hHwaPNo

Nog even dit. Misschien moet ik nog een paar operaties ondergaan aan m'n "median nerve", zeg maar degene die wijs- en middelvinger aanstuurt. :roll: Ik laat weten wat ze van plan zijn. En tenslotte hieronder nog een fotootje van "Old Blue" waar ik destijds dat trippie mee gedaan heb. 8)
CREngland Old Blue.jpg
CREngland Old Blue.jpg (96.45 KiB) 6325 keer bekeken

Met vriendelijke groeten, Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Truckin' USA

Bericht door v+d »

Indrukwekkend, het lijkt mij dat al dat spul in de opslag juist tot knokpartij leidt mochten er survivors zijn na de grote knal. Rare Chinezen die Amerikanen! :wink:
JaapTermes
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Truckin' USA

Bericht door JaapTermes »

Dirk,
indrukwekkend die oorlogsvoorraden opslagplaats
In Nederland had/heb je in mijn diensttijd ook oorlogsvoorraad plaatsen.
ik zal dit nader bestuderen of weet jij meer over deze gigantische ondergrondse bouwwerken.
toch geen slavenarbeid hoop ik.

groet,
Jaap
ja
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Truckin' USA

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Dirk, allereerst beterschap met de hand. Wil dat zeggen dat je al die tijd nog steeds niet hebt kunnen werken?
Dan nog een vraag die jij ongetwijfeld kunt beantwoorden.
A semi rounded the corner, the vertical slats of its front grille glistening like narrow rows of teeth, its driver only a hulking shadow behind the glinting glass of the windshield.
Vanwaar die naam "semi"? In het Nederlands spreken we van een truck met trailer of een trekker met oplegger en ook lees ik op verschillende trucksites: trucks and semi-trailers for sale. Vanwaar dat semi-trailer dat dan wordt afgekort tot semi? Wat is er half aan die trailer? Dezelfde afkorting, semi, wordt in het Engels ook gebruikt als er een semi detached house wordt bedoeld, wat wij een halfvrijstaand huis of een twee-on­der-een-kap­wo­ning noemen. Dat is begrijpelijk, zoals er in het Nederlands nog veel meer combinaties zijn met semi, maar wat is er nou half aan die trailer en waarom wordt de trekker niet genoemd?

Het is puur uit taalkundige interesse, hoor, want in vertaling wordt dit voor de Nederlandse lezer natuurlijk gewoon een truck met trailer of een trekker met oplegger die door de bocht kwam, maar als we nou toch een expert bij de hand hebben ... :wink:
Alle dagen een draadje is een hemdsmouw in het jaar, oftewel elke dag een woordje leren is een A4'tje in het jaar. :roll:
-------------------------------
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

@ Theo
Thanks voor de wensen. Nee, nog steeds niet aan de slag en de vooruitzichten daarop zijn niet erg rooskleurig. Afwachten dus...
De oorsprong van het woord "semi-trailer" is gelegen in het feit dat je dat ding niet zonder een "tractor" (oftewel een truck) kunt verplaatsen wegens het ontbreken van wielen onder het voorste gedeelte. Een semi-trailer is in goed Nederlands dus een "oplegger" en vormt "de andere helft" van een dergelijke combinatie. De remmen van een semi-trailer worden automatisch bediend wanneer je de luchtslangen loskoppelt. Uiteraard niet vergeten om het "landing-gear" (de steunpoten) aan de voorzijde neer te laten, tot ongeveer een inch van de grond. Waarom ? Wanneer je dan onder de oplegger weg rijdt zakt die een ietsje dieper en zo voorkom je dat jij, of een volgende truck tijdens het aankoppelen wordt geconfronteerd met een "high-hook". Daar weet ik geen Nederlands woord voor. Een "high-hook" is het fenomeen waarbij de king-pin (onder de trailer) over de schotel (op de truck) heen schuift in plaats van daar netjes in te vallen en automatisch te worden vergrendeld. De voorkant van de trailer kan de achterkant van je cabine raken, met alle gevolgen vandien... en je ziet dat vrij regelmatig gebeuren. Een andere remedie daar tegen is GOAL ! Ik heb die letters op mijn spiegels geplakt en ze staan voor " Get Out And Look " en dat werkt flitsend ! Wat je ook kunt doen is de (lucht)vering van de truck in de hoogste stand zetten om een high-hook te voorkomen. Dus aan de trailer is niets "half", het is de combinatie !
Een "aanhanger" daarentegen is autonoom en kun je zonder truck verplaatsen. Hoop dat het zo duidelijk is.

@Jaap
De oorsprong van die "ondergrondse" opslagruimte is mij niet bekend helaas. Zal er eens navraag naar doen maar ik denk niet dat er slavenarbeid aan te pas is gekomen. Ze pakken het wel groots aan en het is er brandschoon, zelfs een eigen veeg-wagen in dat complex. Nog even wat. Er zijn daar geen wachttijden ! Een verademing. Als je bij bijvoorbeeld een WalMart distributie centrum te vroeg aankomt om maar aan je afgesproken tijd te voldoen kun je een snauw en een grauw verwachten en word je als een snotaap weggestuurd. Uiteraard kun je daar nergens ordentelijk parkeren en wachten zonder het risico van een boete te lopen. Maar ben je daarentegen een paar minuten te laat voor je appointment vanwege traffic-conditions of pech, dan wacht je hetzelfde lot en zijn de rapen gaar. Kun je een nieuwe afspraak maken, vaak pas de volgende dag. Heb je weer wat uit te leggen aan je dispatcher.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Cbalk
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Truckin' USA

Bericht door Cbalk »

Beste Dirk,

Jou omschrijving van de behandeling bij b.v. Wallmart laat dus zien dat er weinig verschil is tussen Europa en de USA, ook hier is het nog steeds de gewoonte om een chauffeur aan te spreken met "chauffeurtje" en de truck te gebruiken als mobiele opslagplaats. ook hier is het inmiddels gebruikelijk om met slottijden te werken, maar alleen als het de verlader of ontvanger uitkomt !!
Ikzelf heb daar wat op gevonden: niet lossen binnen de afgesproken tijden, truck naar huis halen, lossen in de loods, en de ontvanger een mailtje sturen dat ze de goederen kunnen komen ophalen, wel tegen contante betaling van de extra kosten ! een bevriende advocaat heeft e.e.a. voor mij uitgezocht, en het blijkt dat is toegestaan, valt onder het recht op retentie.
Een aantal bedrijven heeft inmiddels aangegeven dat ik geen vracht meer van hun mag vervoeren, jammer dan, aan dat soort vracht kun je geen droog brood verdienen.
De situatie in West Europa wordt wel steeds beroerder voor de nederlandse chauffeurs, voornamelijk door de komst van de Bulgaren, Roemenen en Polen.
Voor mij maakt het niet uit, ik doe het voornamelijk nog voor de lol, met oudere chauffeurs ( en oudere trucks !! ) en ritten die wij, de chauffeurs en ik leuk vinden
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Truckin' USA

Bericht door Knisten »

Bedankt voor je reactie. Wist niet dat dergelijke "stringente levertijden" nu ook in Europa gemeengoed zijn. Ja, vroeger, in Duitsland, een rood licht boven de truck ingang, gewoon doorrijden, "Herr Oberst" over de rooie natuurlijk, maar even uitleggen, even kalmeren en dan werd je gewoon geholpen. En een uurtje later was je onderweg, met een paar bakken yoghurt,een stukkie kaas of een zak broodjes. Gewoon, gemoedelijk en geweldig. Them were the days!
't Is er allemaal niet beter op geworden, je rijdt met de meest geavanceerde trucks, "state-of-the-art" materiaal, wordt aan alle kanten gecontroleerd, bespionneerd en gereguleerd, moet aan de meest onzinnige "eisen" (Code95) voldoen en wordt nog steeds behandeld als een potentiële crimineel die alle regels aan zijn laars lapt. En datzelfde geldt hier in de States, "you can't win for loosing" hoe goed je ook je best doet. Als "company-driver", zeg maar in loondienst heb je natuurlijk niet die opties welke je als O/O (owner/operator) wel hebt. Je kunt niets weigeren en al zeker niet ergens anders lossen etc.zoals je vertelt. Alleen je ziel in lijdzaamheid bezitten en hopen dat je er nog wat "detention" uit kan slepen. De "receiver" ziet je als een noodzakelijk kwaad, Oom Agent (Smokey) ziet je als een -potentiële- bron van inkomsten en voor het "four-wheeler publiek" ben je alleen maar een nuisance die te langzaam rijd. Waarbij ze allemaal -conveniently- vergeten dat ze zonder ons niets, maar dan ook niets hebben om "hun leventje" te veraangenamen. Ik wil beslist niet klagen, 't is tenslotte je eigen, vrijwillige keuze om beroeps-chauffeur te worden, maar ik wil alleen een lans breken voor wat meer "begrip" door de mensen die dat niet zijn. Geef ons even een paar minuten om op een drukke straat achteruit tegen een dock te manoeuvreren, zonder er links en rechts voorbij te willen, laat ons de op- en afritten van de snelwegen veilig (en dus langzamer) nemen zonder nerveus lichten-geknipper of geclaxonneer. Het is ook je uitstraling, je komt niet bij een klant alsof je er uitziet in geen veertien dagen een douche gezien te hebben, op flip-flops en in een gescheurd T-shirt... 't oog wil ook wat. En dat is denk ik wat je bedoeld met die "Oost-blokkers". Vandaag de dag is chauffeur een VAK, en iets waar je best trots op mag zijn en iets wat je moet proberen te doen naar je beste weten en kunnen. Ik ben blij dat je er nog plezier aan hebt en wens je veel genoegen met die (met respect) "ouwe knarren", zowel de mensen als de trucks. Misschien tot horens, take care en hou em tussen de lijntjes...

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Truckin' USA

Bericht door Bob R.I.P. »

Dan moet er zo'n enorme combinatie achteruit een smalle inrit voor een winkel in. Met bewondering zit ik dan te kijken hoe de chauffeur het hem flikt. En inderdaad zonder vrachtverkeer zouden we het moeilijk krijgen in supermarkten. Waar blijven dan je bestellingen van de webwinkel? Alleen ga niet zitten duwen als ik op het kruipspoor met caravan naar boven ga en jij met je 400 pk of meer er langs wilt.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie