Mooie Vrachtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jan Sprong »

Goede morgen Jos,

wat heb je weer een mooie schepen geplaatst, bedankt,
Groet,Jan

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Leuk te horen dat je de foto's mooi vindt, Jan. :wink:
Ik heb van een Engelse kennis een groot aantal digitale scheepsfoto's gekregen en ik ben blij om daarvan de in mijn ogen mooiste te kunnen delen met de Kombuispraters.
Helaas is de naam van de fotograaf niet bekend, anders zou ik deze wel vermeld hebben.
Collectie van .... staat ook vaak op foto's, maar iedereen heeft op zijn eigen manier een collectie samengesteld.
De een heeft zijn leven lang scheepsfoto's verzameld en ze later digitaal op internet geplaatst en de ander heeft 15 jaar lang alles van internet "gepikt". :wink:

Dit vind ik zelf een hele mooie foto, een ouwe Griekse tramper.
Dit soort schepen kwam ik vroeger op zee in het wild tegen en stond dan te mijmeren: wat doe ik hier op zo'n nieuwe moderne tanker terwijl je op zo'n mooie ouwe tramper nog van het echte zeemansleven kon genieten. :wink:

Kyriakoula.jpg
Kyriakoula.jpg (226.77 KiB) 3542 keer bekeken
IDNo: 5199997 Year: 1921
Name: ZELO Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 2294 Country of build: GBR Builder: S.P.Austin & Son
Location of yard: Wear Dock
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11.5
55 KYRIAKOULA - 64 PITSA
BU Perama 4.65
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

City of Auckland.jpg
City of Auckland.jpg (214.75 KiB) 3379 keer bekeken
Owner: Ellerman Lines Ltd GBR London
IDNo: 5073480 Year: 1958
Name: CITY OF AUCKLAND Type: Cargo ship (ref) Flag: GBR DWT: 10345
Country of build: GBR Builder: Vickers-Armstrongs Location of yard: High Walker
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
78 GULF FALCON
BU Bombay 27.7.83
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter »

Sjonge Jos, De City of Auckland geplaatst op drie topics tegelijk. Mooi overall, een mooie neus en een mooie kont. Wat wil je nog meer. Ben je verliefd? :)
Maar: nog 5 jaar gevaren als Gulf Falcon? Als tanker? Of zelfs als mooie tanker?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nee, zo'n mooi vrachtschip wordt niet omgebouwd tot Gulftanker, Erik. :wink:

Hier weer een lief scheepje met een toepasselijke mooie naam. :wink:

Bambi.jpg
Bambi.jpg (277.24 KiB) 3171 keer bekeken
Owner:
Sigurd Haavik A/S NOR Haugesund
IDNo: 5391959 Year: 1953 Name: WINDWARD ISLANDS Type: Cargo ship (ref) Flag: SWE DWT: 2700
Country of build: SWE Builder: Eriksbergs MV Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
64 BANADEROS - 68 BAMBI - 71 MARDINA REEFER - 72 BAMBI - 74 NATALIE D. - 74 HAMDAN - 76 NATHALIE D.
foundered 37.32N/5.41E 12.3.78 [Castellon-Skikda, cement]
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Bob R.I.P. »

Jos Komen schreef: 20 mar 2017 00:11
Dit vind ik zelf een hele mooie foto, een ouwe Griekse tramper.
Dit soort schepen kwam ik vroeger op zee in het wild tegen en stond dan te mijmeren: wat doe ik hier op zo'n nieuwe moderne tanker terwijl je op zo'n mooie ouwe tramper nog van het echte zeemansleven kon genieten. :wink:
Waarmee je naar binnen ging om een zak meel af te leveren of een paar zakken cacaobonen op te halen
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tja, Bob, als je met dit schip op zaterdagochtend binnen kwam om een paar zakken cacaobonen op te halen dan werd er vaak pas op maandag geladen. :-D

Als je met een tanker op zaterdagochtend aankwam dan begon je meteen met laden en ging je 's nachts weer weg. :(
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Martinus »

Als je met een tanker op zaterdagochtend aankwam dan begon je meteen met laden en ging je 's nachts weer weg. :(
In Vitória/Tubarão kwamen de ertstankers naar binnen na soms twee of drie weken op de rede gelegen te hebben. Het laden kon dan ook zo rond de acht uur duren en daarna weer rond de Kaap naar Japan.

Ik ben wel eens aan boord van ladende schepen geweest waar niemand meer aanwezig leek te zijn, geen mens te bekennen, de pollepel op tafel in de kombuis. Het leek wel op het kasteel van Doornroosje dacht ik dan altijd. Ik neem aan dat er toch ergens wel iemand was om de boel in de gaten te houden.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Bob R.I.P. »

We hadden het zwaar op de tankers, dat beseffen die lui van de pakjesboten niet. :lol: Met allerlei kunstgrepen, zoals zeewacht door lopen in de haven gedurende een half uur om maar na 12 uur aan te komen, om nog een zaterdag of zondag als zeedag te kunnen registreren. Toch wel leuk gevaren op de pakjesboten.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door v+d »

Er is altijd een machinist in de machinekamer om het licht aan-, het bier koud- en het water stromend te houden toch?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat wel eens uitbesteed heb aan een Chinese olieman.


Plaats reactie