Varen in oorlogstijd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Breeze »

Aha, helemaal duidelijk, dank je.

Adri

Patru (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Patru (R.I.P) »

In het hiervoor genoemde boekje wordt vanaf Hull eerst vertrokken in een konvooi. Daartoe wordt een aantal maatregelen genomen en één daarvan wordt aangehaald in de volgende passage:

Passage Mistverklikker.jpg
Passage Mistverklikker.jpg (146.91 KiB) 7789 keer bekeken
Het gaat dus om de mistverklikker; ik heb nog nooit ergens iets over zo'n verklikker gelezen.
Misschien iemand anders wél?
Groet, Paul G.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Evert Sikkema »

Het gaat dus om de mistverklikker; ik heb nog nooit ergens iets over zo'n verklikker gelezen.
Misschien iemand anders wél?
Groet, Paul G.
Paul, in het boek Van Zee van Fred Boom kun je op pagina 64 een tekening, een beschrijving en een schilderij vinden van zo'n 'ding' (mistboei).

Aan een lijn van plusminus 250 meter werd een houten vlot mee gesleept. In dat vlot zat een gat met een soortement schepje aan de onderkant, zodat tijdens het varen een fontein water door het gat omhoog spoot en daarop moest het er achter varende schip haar koers richten.

Het was natuurlijk een 'krakkemikkig' stukje 'techniek', maar alles beter dan niks.

groeten
Evert
Patru (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dag Evert,
Bedankt voor de toelichting. Dat boek van Fred Boom ga ik opzoeken.
Groet, Paul G.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Het opspuitende water maakte ook nogal wat lawaai, wat voor de man op de bak van het schip erachter goed te horen was, ook al zag hij de mistboei niet.
In "Wij voeren in konvooi" van N.F.M. van Deun - Scheltens & Giltay 1946 - wordt op pagina 124 en 125 goed beschreven hoe dat ging. Het ging goed. Een konvooi van 90 schepen volle kracht door potdikke mist. Naar het schijnt hebben er opmerkelijk weinig aanvaringen plaatsgevonden onder dergelijke omstandigheden. Geblazen werd er niet alleen de kolomleider - het voorste schip in elke kolom van het konvooi - gaf met regelmatige tussenpozen met de fluit het kolomnummer aan zodat de schepen erachter zich daar enisgzins op konden oriënteren.
Patru (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Theo,
Dank voor deze mooie aanvulling; dat kan ik zo doorvertellen aan de kleinzoons. :-D
Ik heb eerder alleen eens in "De Kapitein" van Jan de Hartog iets gelezen over het varen van een konvooi in de mist; ze gebruikten toen een fakkel op het achterschip t.b.v. het daar achter varende schip.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Allen »

In topic Oorlogsherinneringen ging het ook over onderscheidingen aan de Nederlandse Koopvaardij.

Onderstaand een lijst (omissie daargelaten) van onderscheidingen.
Zal zo nu en dan een lijst op alfabet plaatsen.

ONDERSCHEIDINGEN - KOOPVAARDIJ - WW II - NAMEN PERSONEN - ALFABET

>>> http://www.onderscheidingen.nl/decorandi/wo2/index.html


Varen - Onderscheidingen A.JPG
Varen - Onderscheidingen A.JPG (35.57 KiB) 7383 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Breeze »

Dit is een zeer belangwekkend draadje en het doorlezen vanaf het begin kost veel tijd maar is ook een groot genoegen, voor zover mogelijk bij een draadje over de grote oorlog.
12 dec '09, Ton van der Sluijs schreef: 12 dec 2009 08:35 Hallo Harry; ik kijk er echt niet van op; tijdens de oorlog ruilden de Duitsers hun "Norden" doelzoekers (voor de bommerwerpers) voor Boort(diamant) om de productie voort te kunnen zetten. Het ironsche is, dat ze met hun eigen bomvizieren zijn bestookt.;
Hier moet ik toch even wat corrigeren. Het beroemde Norden bommenrichtvizier heeft helemaal nooit niks met Duitsland te maken gehad. De ontwerper Carl Norden is een bijzonder figuur. Geboren 1880 in Semarang, opgegroeid in Barneveld en opgeleid in Zürich, emigreerde hij daarna naar de VS. Samen met Elmer Sperry begon hij te knutselen met gyroscopen, wat uitmondde in de Norden bombsight voor de VS marine en later ook voor de VS (leger) luchtmacht. Dat apparaat was zo voorlijk en zo goed dat ze tot het uiterste hebben geprobeerd om hem voor de Duitsers verborgen te houden, zoals een doek er over voor het starten. Norden was briljant in het ontwerpen van slimme optisch gestabiliseerde apparaten. Hij was religieus en zeer rechtlijnig. Zo wilde hij na de oorlog in de VS geen onderwerp worden van verering, dus hij verhuisde met zijn Zwitserse vrouw naar Zwitserland. Ook vond hij dat je altijd de nationaliteit moest houden die je bij je geboorte had gekregen, dus hij is altijd Nederlander gebleven.

Wat heeft dit allemaal met Varen in oorlogstijd te maken ... niets.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wat heeft dit allemaal met Varen in oorlogstijd te maken ... niets.
Nou Adri, ho ho ho.......daar zou ik " ongezien" maar helemaal niet zo vlug mee zijn. Ik heb helemaal geen zin om een draadje van 8 jaar geleden na te gaan spitten over " hij zei dit en ik zei dat" maar kan je wel vertellen dat er VELE van onze varende kollega's in WW2 met hun schepen IN het vizier ( van welke makelij dan ook??) van een Duitse bommenwerper zijn geweest EN de ervaring van aanvallen van Duitse of Japanse Bommenwerpers op hun schip "aan den lijve" hebben meegemaakt, veelal met desastreuze/dodelijke gevolgen, o.a.mijn goede vriend Jan Timmerman uit Blokzijl ( R.I.P) op zijn met vliegtuig benzine uit Venezuela/Curacau geladen tanker ergens in de Bristol Channel bij Liverpool waar de Moffen zijn schip in de brand bombardeerden en waar velen van de bemanning omkwamen en letterlijk levend werden verbrand in de brandende zee. (
het verdiend vermeld dat Jan en een kollega op het schavotje met tommyguns op de Moffen bommenwerpers stonden te schieten en daarvoor een " Commendation" kregen van de Engelse Koning, ik weet niet beter of Wilhelmientje was toen net FF druk met wat anders. Er is hier al genoeg gezegd over hoe er in Nederland toen en NU naar de rol van de Koopvaardij in WW2 wordt gekeken, dus daar zal ik nu verder maar het zwijgen toe doen, ik heb als jong knakkertje nog gevaren met kollega's die daar de zichtbare en ONzichtbare schade van bij zich droegen
). Jan was vast en zeker niet de enige die nachtmerries tot zijn dood had, in zijn geval in 2003. EN o.a. was hij ook ooggetuige van de het rampzalige bombardement uitgevoerd door de Moffen op een haven in Italie,waarvan ik NU de naam en details net FF kwijt ben- Taranto komt boven maar niet zeker.Het stond/staat bekend als het Pearl Harbour van de Middellandse Zee, als je je "ALLEEN al" verdiept in de Moffen bombardementen/jager aanvallen op de Konvooien van Koopvaardij schepen in het algemeen en de Nederlandse in het bijzonder- zowel in de Middellandse Zee als de Atlantic als de Moermansk run om er maar even een paar te noemen- dan krijg je ter plekke en staande de vergadering grijs haar als je nog niet reeds kaal bent.Ik heb hier ooit eens een Journaal verslag geplaatst van een kollega van mijn ouwe maat Jan Eulie uut Blokziel- ik meen Uiltje Brolsma- ik zou zeggen zoek het maar op, lees het EN huiver en tik maar even aan de pet voor die kerels die op zee zaten tijdens WW2!!Ik weet dus persoonlijk helemaal geen ene moer van bomvizieren maar WEL dat "ze" er door kijken als "ze" zo'n ding op je dek proberen te flikkeren- en dat wil ik ook wel zo houden- maar het onderwerp als zodanig heeft denk ik dus zomaar HEEEEEL veel te maken met " Varen in oorlogstijd". Het " type of merk vizier" kan me nou net FF geen ene donder schelen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Breeze »

OK Harry, je hebt me overtuigd, ik zal het noooit meer zeggen.

Adri


Plaats reactie