Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Dankjewel Hans !
Zoals ik al zei: er komt vast nog wel een marineman of U-boot enthousiasteling die weet hoe het zit, en ja hoor ! :-D
Maar ik zit er zelfs een hele oorlog naast.... Sois! het zij zo...
'k heb goddank niet zoveel ervaring met oorlogen...
De enige "ervaring" met de WW1 zijn de mobilisatiepapieren van m'n pake, en een gesprek van m'n vader, toen ik een jaar of 4 - 5 was of zo, met een hele oude Duitser in, of bij, dat winkeltje op de sluis in het NOK. Al draaiend aan een (enorme, in mijn ogen) snorpunt zei hij "...vierzehnachtzehn noch mitgemacht"...."
Om eoa reden is dat me bijgebleven, want ik begreep er geen jota van, maar voor m'n geestesoog zie ik die man nog wel eens...
Ooit, later in m'n jeugd, zag ik een karikatuur van die man met z'n enorme snor: maar dat bleek Der Kaiser Wilhelm te zijn....
Nu, dan begrijpen oplettende lezertjes het uiterlijk van de man in mijn geestesoog.. :lol: :lol:
Maar toen ik jaaaaaren later dat eens aan m'n vader vertelde, kon hij zich die persoon ook nog herinneren. Vlgs hem was het de opa van de stuurman, geloof ik...
Oost, west...ook best

Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Actiefoto van de Alkanger en de Grangeburn in een Engelse haven. (naam achtersleepboot niet bekend)
Falkanger-Grangeburn.jpg
Falkanger-Grangeburn.jpg (369.81 KiB) 2770 keer bekeken
IDNo: 5112080 Year: 1943
Name: WARTHELAND Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 6783
Country of build: DNK Builder: Nakskov SV Location of yard: Nakskov
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
[LD as FALKANGER] - 45 FALKANGER - 65 FORERUNNER
BU Shanghai 15.12.69 (however reported sighted in China 7.81)


IDNo: 5134985 Year: 1937
Name: GRANGEBURN Type: Tug Flag: GBR Tons: 196
Builder: Grangemouth DY Location of yard: Grangemouth
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hoort dit schip nu bij passagiersschepen, containerschepen of misschien lelijke schepen? :wink:
Gelukkig is er dit topic scheepvaartfoto's diversen. :-D
Zi Yu Lan.jpg
Zi Yu Lan.jpg (452.32 KiB) 2515 keer bekeken
IDNo: 9086899 Year: 1995
Name: ZI YU LAN Type: Containership (pax) Flag: CHN Tons: 16071 DWT: 6526
Country of build: DEU Builder: MTW Location of yard: Wismar
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-20
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Ik heb ooit in HK zoiets binnen zien komen....(in een behoorlijk ouder jasje...tenslotte was dat zo'n 40 jaar geleden....jesses, wat klinkt dat oud) en qua piepeltjes aan dek was een benniebangniebootjie er niets bij...
Dat bleek bij navraag te gaan om een Chinese versie van de Prinses Margriet: een schoolschip...
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat dit ook zoiets is....maar daarentegen, zoals de oude Brazilianen zeiden : "Ge wit mar nooit" :lol:
Het zou dus best een S.S. (schoolschip), WoWo (walkon-walkoff) én een LoLo (lifton-liftoff) combinatie kunnen zijn...
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bron: Maritime Reporter 1995
zi yu lan-1.jpg
zi yu lan-1.jpg (648.1 KiB) 3812 keer bekeken
zi yu lan-2.jpg
zi yu lan-2.jpg (218.24 KiB) 3812 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het Flettner-rotorschip Barbara (1926)

Barbara-1.jpg
Barbara-1.jpg (141.47 KiB) 3678 keer bekeken
Barbara-2.jpg
Barbara-2.jpg (151.7 KiB) 3678 keer bekeken
Barbara-3.jpg
Barbara-3.jpg (89.33 KiB) 3664 keer bekeken

IDNo: 5102724 Year: 1926
Name: BARBARA Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 3050
Country of build: DEU Builder: Deschimag Weser Location of yard: Bremen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-
[engines included Flettner rotors, removed in 1933] - [1948 re-engined] - 33 BIRKENAU - 47 ELSE SKOU - 63 FOTIS P. - 67 STAR OF RIYADH
scuttled off Jeddah 8.78

HIER meer over de Flettner rotors.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door ArnoldW »

Wie kent hem nog, de luchtvervuiler voor onze kust.
vulcanus.jpg
vulcanus.jpg (112.38 KiB) 3650 keer bekeken
Groet Arnold.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door leo-shof »

Jos Komen schreef: 18 mar 2017 16:19 Het Flettner-rotorschip Barbara (1926)


Barbara-1.jpg
Ik las toevallig van de week een artikel in een blad hier over
gaan ze denk het wiel weer uitvinden ?
Maersk gaat varen met rotorzeil

Rederij Maersk gaat een tankerschip uitrusten met draaiende zuilen genaamd Flettner-rotoren. Die moeten leiden tot een brandstofbesparing van 7 tot 10 %.
Maersk laat een van zijn Longe Range2-tankerschepen uitrusten met twee Flettner-rotoren. Draaien die door een motor aangedreven snel rond, dan hebben ze bij zijwind een effect vergelijkbaar met dat van een vleugel: aan weerzijden van de zuil ontstaat een drukverschil en de resulterende stuwkracht beweegt het schip voort, het zogeheten magnus-effect.

Zuilen van 30 m
Het tankerschip is met een lengte van 250 m en een breedte van 44 m een van de grotere in zijn soort. De twee rotoren zijn ook niet mis: ze hebben een lengte van 30 m en een diameter van 5 m. Leverancier Norsepower Rotor Sails maakt ze van composiet. Om beide te plaatsen, is een flinke verbouwing van het schip nodig om ze te verankeren en de aandrijving mogelijk te maken.
Het voordeel van de rotoren ten opzichte van zeilen is dat ze veel minder plaats innemen, gemakkelijk zijn te bedienen en gemeten naar het oppervlak meer stuwkracht leveren. Staat de wind gunstig, dan worden de beide rotoren aangezet en kunnen de scheepsmotoren op een lager pitje draaien. Op die manier wordt een brandstofbesparing van 7 tot 10 % verwacht.

Nederlands ontwerp
Maersk wil zijn tanker met rotoren vooral gebruiken om na te gaan wat de rotoren in de praktijk aan energiebesparing opleveren en hoe ze het beste zijn te gebruiken. Het is de bedoeling dat de twee rotoren begin volgend jaar worden geplaatst.
In Nederland werkt C-Job Navel Architect aan een speciaal voor het gebruik van Flettner-rotoren ontworpen schip, met naar verwachting een veel hogere brandstofbesparing (lees: ‘Schip met rotorzeil in de maak’). Ergens dit jaar worden proeven gedaan om meer zekerheid te krijgen over het gedrag van het bijzondere scheepsontwerp.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Bij Lemmer (binnenwateren) scharrelde vroeger altijd zo'n klein bootje met zo'n rotor rond....
Geen idee of ie daar nóg is....
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Foudroyant.jpg
Foudroyant.jpg (333.53 KiB) 3914 keer bekeken
HIER staat alles over het schip.


Plaats reactie