Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Breeze »

Mooie woorden meneer Vos en helemaal mee eens.
jdbvos schreef: 29 mar 2017 20:14het is een NL's forum, en niet iedereen is (nog) even goed in het Engels als tig jaar geleden....
Deze opmerking verbaast mij. In dit Internettijdperk, waarbij wij en de jeugd worden overspoeld met Engels nieuws, TV-series, enz., heb ik sterk de indruk dat het gebruik en de kennis van Engels juist sterk is toegenomen. Nog even en je kan aan onze universiteiten alleen nog maar colleges in het Engels volgen. Bij de technische faculteiten zoals scheepsbouw (oh sorry, naval architecture), is dat al ruimschoots het geval.

Oh en van meneer Theo mag je maar 3 puntjes plaatsen (en een spatie).

Adri

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Oh en van meneer Theo mag je maar 3 puntjes plaatsen (en een spatie).
Dat is natuurlijk slap gelul. Van mij mag je net zoveel punten zetten - in welke zin en betekenis van dat woord dan ook - als het je belieft. Van mij mag je ook alle mogelijk taal- en stijlfouten maken; over de kwaliteit van je Nederlands zal ik nóóit ook maar één enkele opmerking maken. Wél zal ik in het topic dat speciaal over taal gaat in voorkomende gevallen zeggen wat volgens de regels juist is en wat onjuist is. Dat hoeft niemand te lezen, daar hoeft niemand zich iets van aan te trekken en dat mag iedereen ook onmiddellijk weer vergeten. Zelf móét ik trachten om voor 99,5% correct Nederlands te schrijven en dat probeer ik dan ook elke dag opnieuw te doen. Maar ga alsjeblieft niet beweren dat ik hier op dit forum ooit zeg, laat staan bepaal, wat wel en wat niet mag.

Dan wat betreft het gebruik van Engels op dit forum. Voor mij persoonlijk is dat geen enkel bezwaar. Ik lees en schrijf net zo gemakkelijk Engels als Nederlands. Iets anders is of het ook zin of enig nut heeft om lange lappen Engelse tekst elders te kopiëren en vervolgens hier te plakken. Naar mijn mening heeft dat geen enkel nut. Wie in Engelstalig scheepvaartnieuws geïnteresseerd is, kan dat in onbeperkte hoeveelheid zelf op het internet vinden. Even abonneren op een stuk of wat nieuwsbrieven zoals van gCaptain en Splash en Maritime Executive om er maar even drie te noemen en je bent dagelijks volledig op de hoogte. Zelf hou ik dan de vrachtenmarkt, de bunkerprijzen en de prijzen die voor sloopschepen worden betaald ook nog in de gaten. Die laatste prijs brak gisteren door de psychologisch belangrijke grens van US$ 400 per LDT, maar dit geheel terzijde, al is het natuurlijk wel actueel scheepvaartnieuws. Actueel met een "c" want zo schrijf je dat nu eenmaal. :wink:

Nu zijn er misschien mensen die wat minder vlot Engels lezen en als je dat in gedachten houdt, is het soms nuttig en aardig om een Nederlands uittreksel te maken van een interessant bericht en dat hier te plaatsen. Dat is vooral mooi als je daar dan ook nog eens vanuit je eigen kennis en expertise commentaar op levert of berichten combineert en een en ander aanvult. Dat is natuurlijk wel wat meer werk, maar ook leuk en leerzaam werk, al kost dat dan ook heel wat meer tijd dan simpelweg kopiëren en plakken.

Dit alles gezegd hebbende: die lappen vrij nutteloze Engelse tekst storen me niet, laat staan dat ze me ergeren. Lezen doe ik het niet, maar van mij mag dat gewoon doorgaan. Gelukkig ga ik daar niet over, zoals ik al een mooi poosje nergens meer over ga. Dat is bijzonder rustgevend.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Hallo Adri
Ik hoop dat je je niet door mij terechtgewezen voelt; dat was geenszins de bedoeling! :-D
Maar het is wel een punt(je)...
Ikzelf weet als geen ander hoe het Engels, Duits of wat-voor-taal-ook verwatert door ongebruik, of door oppervlakkig gebruik...
Vroeger had ik veel Duitse vrienden & kenissen (nee: niet zó...ik ben van na die tijd), en mijn conversatie-Duits werd door andere Duitsers soms niet eens als "ausländer-Deutsch" herkend.
Ik ben met een NieuwZeelandse getrouwd geweest, en heb daar enige jaren doorgebracht. Dus ook Engels was -en dus niet alleen vanwege ons aller vakgebied- behoorlijk op peil.
Maar als ik nu Duits met iemand spreek, sta ik letterlijk naar de juiste woorden te zoeken (en ik wéét dat: m'n zwager is een Duitser), en ik merk dat mijn conversatie-Engels ook bij lange na niet meer hetzelfde is... Lezen/schrijven gaat gelukkig nog wel uitstekend...
Wie op z'n lauweren rust, verkreukelt ze
En dat geldt eveneens voor exo-talen....
Laten we hierbij laten, en een trinkie halen in d'Ambuggi. En bedankt voor de vertalingen voor onze collegae die daar door de jaren blijkbaar toch wat meer moeite mee hebben gekregen
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Co »

Beste mede kombuizers.
Ik respecteer het feit dat we soms de taal niet machtig zijn. Maar ik neem het echt voor Joost R. op!
Is al HEEL lang een gewaardeerd lid van de kombuis met heel veel goede bijdragen zonder commentaar. Bescheiden zeg maar.
Dus misschien beetje gas terug....?
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Breeze »

jdbvos schreef: 30 mar 2017 01:23 Hallo Adri
Ik hoop dat je je niet door mij terechtgewezen voelt; dat was geenszins de bedoeling! :-D
Maar het is wel een punt(je)...
Neen, dat gevoel heb ik absoluut niet.
In het Taaldraadje had Theo een verhelderend stukje geschreven over het beletselteken (...) en ik nam aan dat iedereen dat had gelezen. Voor mij was het ook nieuw en dus leerzaam.

Voor wat betreft het Engels. Er zijn 2 zaken die hier door elkaar lopen. Ten eerste het persoonlijk gebruik van het Engels en de teloorgang bij weinig gebruik en ten tweede het huidige gebruik en de kennis van de Engelse taal bij de Nederlandse bevolking.
In het eerste geval heb je volkomen gelijk. Als ik één keer in de zoveel jaar op vakantie ga in Frankrijk, dan loop je aanvankelijk te stotteren, maar na een paar weken routine gaat het weer opvallend vlot.
In het tweede geval heb ik toch sterk de indruk dat alle taalgebruik om me heen langzaam in Engels verandert (even lekker overdrijven) en dat daardoor iedereen dapper Engels kan meespreken of denkt te kunnen meespreken.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar ik neem het echt voor Joost R. op!
Is al HEEL lang een gewaardeerd lid van de kombuis met heel veel goede bijdragen zonder commentaar. Bescheiden zeg maar.
Dus misschien beetje gas terug....?
IK neem het dus OOK voor Joost op en sluit me aan bij de fraaie zinsnedes van Co.

PS. je voor Co. Is dat gas van de uitlaatgassen ketel Co?? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Martinus »

Nog even en je kan aan onze universiteiten alleen nog maar colleges in het Engels volgen.
In gruwelijk Nederengels bedoel je.
peter arendz
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door peter arendz »

Is al zo. Zeker bij de doctoraal colleges die tegenwoordig master courses heten onder verantwoordelijkheid van de graduate school :evil: :lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Fons Jansen wist het in de jaren 60/70 al mooi te vertellen, over die Amerikaanse kennis van hem, die na 2 jaar in NL gewerkt te hebben al één hele volzin in het Nls kon zeggen... "Sorry, ik ben een freelance manager !" :lol: :lol:

Ik heb even gezocht op joetjoep, maar ik weet zo niet meer in welke conference het was.....
Die met (al bijna op het eind) dat stukkie van Radio Nederland met "Groeten aan zeevarenden" vond ik wel...... (6, yesssss) hier

...en een fraai stukkie over buitenlandse talen: hier
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Typisch Kombuispraat. :lol:
Op het topic Taal en Zo gaat het over schepen en op dit topic gaat het over het gebruik van de taal. :wink:

En zo rukten ze voort, het was de Zee die hen trok.


Elec Toon Ridderhof, Gulf Hansa 1965

Maar voor de meeste (ex) zeevarenden is Engels de tweede taal, dus als er soms scheepvaartnieuws in het Engels geplaatst wordt is voor mij geen bezwaar (ik schijn daarover te gaan) :wink:
Zelf lees ik het ook liever in het Nederlands, maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze dit voor je gaan vertalen.
Ach, het is momenteel komkommertijd wat scheepvaartnieuws betreft, dus even zigzaggen mag ook wel. :wink:


Plaats reactie