Scheepsschilderijen
Re: Scheepsschilderijen
Randfontein
Olie op canvas 70x50 cm
Olie op canvas 70x50 cm
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Mooi, Lagarde.
Ik zat er net deze week aan te denken om ook de Randfontein te schilderen, maar dan als Nieuw Holland van de KJCPL, maar dat gebeurd toch nog niet, want ik ga net beginnen aan de eerste Willem Barendsz.
groeten
Evert
Ik zat er net deze week aan te denken om ook de Randfontein te schilderen, maar dan als Nieuw Holland van de KJCPL, maar dat gebeurd toch nog niet, want ik ga net beginnen aan de eerste Willem Barendsz.
groeten
Evert
Re: Scheepsschilderijen
Dankje Evert Ik heb deze voor iemand geschilderd die er als stuurmansleerling op heeft gevaren
gr
Denis
gr
Denis
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
RMS Queen Elizabeth
De Queen Elizabeth was een oceaan liner van de Engelse Cunard Line. Samen met haar zusterschip de Queen Mary verzorgde ze de lijnservice tussen Southampton en New York via Cherbourg. Omdat het schip werd gecontracteerd om post te vervoeren voor de Royal Mail heeft het de prestigieuze toevoeging RMS (Royal Mail Ship) gekregen.
De Queen Elizabeth is midden dertiger jaren gebouwd bij de werf John Brown and Company te Clydebank, Schotland en werd op 27 september 1938 te water gelaten. Het ontwerp van het schip was een verbeterde versie van dat van de Queen Mary. De Queen Elizabeth begon haar loopbaan in februari 1940 als troepentransport schip. Pas in oktober 1946 werd ze voor het eerst ingezet als oceaan liner.
De Queen Elizabeth werd tot 1969 ingezet op de trans-Atlantische route. Zij werd vervangen door de kleinere en meer rendabeler Queen Elisabeth2. De Queen Elizabeth werd uiteindelijk verkocht aan een businessman uit Hong Kong die van het schip een drijvende universiteit (Seawise University) wilde maken. Tijdens de verbouwing van het schip in 1972 brak er brand uit en kapseisde het schip als gevolg van het vele bluswater. Het wrak van de Queen Elizabeth is uiteindelijk in 1973 gesloopt.
Inhoud: 83.673 BRT waterverplaatsing: 83.000 ton
Lengte: 314,2 m
Breedte: 36 m
Hoogte: 71m
Diepgang: 11,6 m
Voorstuwing: 12 Yarrow boilers en 4 Parsons single reduction geared stoomturbines met een totaal vermogen van 200.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 28,5 knopen
Passagierscapaciteit: 2.283
Bemanning: 1.000+
Jan
De Queen Elizabeth was een oceaan liner van de Engelse Cunard Line. Samen met haar zusterschip de Queen Mary verzorgde ze de lijnservice tussen Southampton en New York via Cherbourg. Omdat het schip werd gecontracteerd om post te vervoeren voor de Royal Mail heeft het de prestigieuze toevoeging RMS (Royal Mail Ship) gekregen.
De Queen Elizabeth is midden dertiger jaren gebouwd bij de werf John Brown and Company te Clydebank, Schotland en werd op 27 september 1938 te water gelaten. Het ontwerp van het schip was een verbeterde versie van dat van de Queen Mary. De Queen Elizabeth begon haar loopbaan in februari 1940 als troepentransport schip. Pas in oktober 1946 werd ze voor het eerst ingezet als oceaan liner.
De Queen Elizabeth werd tot 1969 ingezet op de trans-Atlantische route. Zij werd vervangen door de kleinere en meer rendabeler Queen Elisabeth2. De Queen Elizabeth werd uiteindelijk verkocht aan een businessman uit Hong Kong die van het schip een drijvende universiteit (Seawise University) wilde maken. Tijdens de verbouwing van het schip in 1972 brak er brand uit en kapseisde het schip als gevolg van het vele bluswater. Het wrak van de Queen Elizabeth is uiteindelijk in 1973 gesloopt.
Inhoud: 83.673 BRT waterverplaatsing: 83.000 ton
Lengte: 314,2 m
Breedte: 36 m
Hoogte: 71m
Diepgang: 11,6 m
Voorstuwing: 12 Yarrow boilers en 4 Parsons single reduction geared stoomturbines met een totaal vermogen van 200.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 28,5 knopen
Passagierscapaciteit: 2.283
Bemanning: 1.000+
Jan
- Bijlagen
-
- QE_150kB.jpg (145.16 KiB) 7294 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Een mooi schilderij van een mooi schip, Jan.
Bijzonder om zo'n deel van het schip af te beelden. Het was ook een prachtig gezicht, zwarte romp, witte opbouw en rode schoorstenen.
groeten
Evert
Bijzonder om zo'n deel van het schip af te beelden. Het was ook een prachtig gezicht, zwarte romp, witte opbouw en rode schoorstenen.
groeten
Evert
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Deze walvisvaarder deed dienst tot 1955, waarna een 2e Willem Barendsz nog tot 1965 voor de N.V. Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart reizen naar het Zuidpoolgebied maakte.
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
Die is weer zeer geslaagd, Evert. Heel mooi. Was dat een opdracht of gewoon voor eigen plezier?
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
De Willem Barendsz was voor mijn eigen plezier, Theo. Ik was de boekenkast aan het herinrichten en toen zag ik de boeken "De eerste walvisvaart ven de Willem Barendsz" van Dr A. Melchior (scheepsarts) staan en het boek er naast "Walvis aan stuurboord" van Jaap Kolkman, boeken over de eerste naoorlogse Walvisvaart. Dat bracht mij op het idee om deze aquarel te maken.
groeten
Evert
groeten
Evert
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Gebouwd in 1949 bij Van der Giessen & zonen in Krimpen a/d IJssel voor de KPM
De voortstuwing bestond uit een R & W Hawthorn motor van 3.000 apk die het schip een snelheid opleverde van 13 kn.
Het was een schip van 4.511 brt.
de lengte bedroeg 108 meter, breedte 16 meter en de hoogte/diepte 7 meter (alle maten afgerond).
In 1969 verkocht aan de Asia Union Shipping and Enterprises gevestigd in Mogadishu (Somalië).
In 1976 verkocht naar Singapore (Pacific International Lines).
In 1978 gesloopt in ??
groeten
Evert
Re: Scheepsschilderijen
Volgens Marhisdata en Miramar gesloopt op Gadani Beach, april 1978 [Govawala & Sons].