Groninger scheepsbouw

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door jdbvos »

Om daar als machinist op te varen, lijkt me wat dat vak betreft toch minder interessant dan vroeger.
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt, Theo. Je hebt daar geen ouwerwetse machinist meer nodig, maar een electronicus, en voor de filtertjes en seperatortjes een handige-Tienus.
Op veel van die schepen mag een wtk/machinist zelfs geen onderhoud aan de motor(en) uitvoeren: dat moet gedaan worden door een gecertificeerd bedrijf (die dan ook letterlijk uitsluitend 'het instructieboekie' volgen). Is de klus daarmee niet geklaard, dan komt er een "ingenieur" van de bouwer.
Dit geldt met name voor 'KHV'-schepen, die daardoor zelfs t/m 2500 pk zonder wtk/mach mogen varen: 1 persoon met technische affiniteit (dus géén diploma) mag de dagelijkse al genoemde klusjes doen.
Als op de brug het reset-knopje niet werkt, pak je de telefoon...
Deze info heb ik van een ex-wtk van Wijne Barends....dus als ik lieg, is dat (gelukkig 8) ) in commissie
Hoe dat met de 'GHV' gaat, weet ik niet, maar een verre kennis van me vaart als hwtk-alle-schepen met z'n MM (met her-en-der cursussen, maar voor zover ik weet geen hogere diploma's) op moderne schepen die weliswaar zijn geregistreerd op de Cayman Isle's, maar dat zijn er zovele...
Dus de eisen (en uiteraard de beloning) zijn nogal verlaagd
Hoe dat zit op moderne wowo's waar in miet tiet de eisen ongeveer het dubbele waren als voor vrachtschepen, zou ik echt niet weten....terwijl die tegenwoordig meer dan het tripel aantal passagiers meenemen...
Ook ik zou best nog wel eens wat willen aanpielen op zo'n modern schip. Maar ik vrees dat juist iemand als ik bij voorbaat al te horen krijg vooral nergens aan te zitten....nog afgezien dat wij op zo'n schip als "ontsnapte museum-attributen" zouden worden bekeken....
Onze diploma's zijn totaal overbodig: je positie lees je desgewenst af op je mobieltje, of van je horloge, de hele MK bedien je - én stel je ná/bij- met je laptoppie....
Electronica, en veiligheidscursussen, daar draait het tegenwoordig om. Als Sparks (dat is zo'n electronicus) maak je zowat méér kans op een functie aan boord van dat schip dan een wtk/stuurm van de ouwe stempel, vrees ik...
Ik heb nog lagerschalen gevuld (in de draaibank) met gesmolten babbits, wat daarna met zo'n mooi gekruld schraapstaal op de dummy pas werd geschraapt. Menig tubetje Pruisisch blauw is door m'n vingertjes gegaan. Als je dat aan een moderne scheepstechnicus (want zo heet dat) verteld, staan ze je eerst glazig aan te kijken, en vragen dan "wat is dat, babbits ?"
Maar op de Bovenkerk (geloof ik) konden we precies 2 van de 3 Ruston&Hornsby hulpmotoren met verzakte bedplaten op die manier aan de praat houden. Zodra je gereed was met zo'n klus, stond de langstdraaiende motor middels klopseinen aan te geven dat hij nou dringend aan de beurt was....
Oost, west...ook best

Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Chris.dus »

Bert schreef: 06 apr 2017 02:06 Jawel mooie redeij welke die 'roggebrood maatschappij' van jou ruim heeft overleefd !

Bert.
Klopt Bert, maar die roggebrood bestond al een tijdje langer dan deze rederij.. Overigens heb ik ook bij Wagenborg een tijdje doorgebracht. Niks mis mee, leuke tijd gehad. Maar dat doet niets af aan het feit dat schoonheid in the eye of the beholder is, en dit soort gedrochten kan ik toch echt niet mooi noemen. Miscchien zijn ze inderdaad technisch heel interessant, en heel erg economisch om mee te varen, dat zal best. Maar schepen zijn net als het kiezen van een vrouw, het oog wil ook wat. :-)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en alles eromheen interessanter is dan de technische
Tjaaaa.....en DAT is dan ook maar " net hoe je het bekijkt"........ik denk dus van niet! De huidige scheepvaart techniek is inderdaad zover gevorderd dat tijdens " het dagelijkse bedrijf"...(tenminste ALS dat goed wordt gerund door de TD!!) dat dit " dagelijkse bedrijf" inderdaad geen " lagers gietende en Metal lockende Massinist met een vettig lappie in de kontzak" meer nodig heeft om HET licht aan te houden.........MAAR......er is althans in mijn ogen "IN principe" nog geen ene moer verandert vergeleken met vroegaah...d.w.z. " Als" je het scheepsbedrijf " AAN je vingers wilt hebben" en je wilt " WETEN waar je over praat"...DAN zul je je in deze " nieuwerwetse gijn" moeten verdiepen. Het IS nog net als vroegaah, er lopen hoopies kompetente personen rond en ook hoopies sokkenwassers EN als je zo'n schip door "de levens cicle" van de nieuwbouw naar de sloop wilt begeleiden op een professionele en vakbekwame wijze dan kun je maar beter " bij de les zijn" en "die les" vraagt net als vroegaah " ervaring en toewijding EN vakkennis! Bij de huidige zeer betrouwbare stand van technische zaken haast wel zeker technisch in veel mindere mate dagelijks aan boord , maar ZEKER niet in mindere mate " aan de wal" aan het andere eind van de telefoon. Net voor dat ik mijn bahco's bij het ouwe ijzer flikkerde heppik daar zelf nog net genoeg van gezien op zowel het Nautische als ook het Technische -aan boord EN aan de wal-front.
Betreffende het Nautische gebeuren is er " in mijn ogen" echter verdomd weinig verandert......d'r staat nog steeds een Standaard kompas met ijzeren kloten op het schavotje EN d'r IS meer apparatuur om te bevestigen dat die sterren nog steeds op de zelfde plek staan en " gissen overboord met lege bierflessies" kan niet meer want de meeste scheepies staan nu droog :lol: De lading plannen worden veelal "aan de wal gefikst" en binnenkort varen er onbemande schepen rond........wat de MK betreft speelt dat al een mooi poossie......go figure :lol:
Gaan we dit verhaaltje uitbreiden van " een opgepoetst en uit de kluiten gewassen potje zolas die Egbert Wagenborg" naar schepen met een zeer gekompliceerde Technische installatie- DP schepen- offshore spul, passagiers schepen, zware kraan bakken, DP-pijpenleggers en "wat Dies meer zei"......DAN kun je dat bovenstaande lulverhaaltje ook rustig met hoofdletters afdrukken.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door v+d »

Het blijft natuurlijk een uitdaging om eens een keer met zo'n oranje plastic bakkie vanachter de schoorsteen in zee gemikt te worden :-D
Mij lijkt het wel interessant om op schepen te varen die bijzondere ladingen vervoeren en/of bijzondere werkzaamheden op zee verrichten.
Sommige van die bakken zijn domweg lelijk en ander zien er toch wel stoer, degelijk en bruikbaar uit althans in mijn ogen.
Wat techniek betreft moeten we niet doen of we vroeger zo veel bijzonders verrichtten, de meeste tijd van wachtlopen versleten wij met hangen achter de manoeuvreerstand met op zijn tijd een bakkie koffie :wink: Tegenwoordig is de techniek echt wel uitdagend, vooral het beheren en besturen van zo'n complex spulletje. Als mijn kleizoon in onze Citroën uit 1950 kijkt terwijl ik wat problemen probeer op te lossen, zegt hij: "Opa mikt die hele ontstekingszooi er toch uit, bouwen we er een elektronische ontsteking in en je hebt er geen omkijken meer naar." Gelijk heeft ie, maar ik hou van oude zooi hetgeen niet betekent dat modern niet goed of zelfs niet beter is. :idea:
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Vanmorgen bij de werf Ferus Smit te Westerbroek de stapelloop van de "ARKLOW CLAN", voor Arklow Shipping B.V.


Bert.Romeling.



Afbeelding

Afbeelding
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

De "EGBERT WAGENBORG" vertrok vanuit Delfzijl voor een eerste proefvaart op de Eems.


Bert.Romeling.



Afbeelding
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

"SYMPHONY PROVIDER" terug in de Eemshaven na een vandaag gehouden proefvaart op de Eems.



Afbeelding


"EGEBERT WAGENBORG" aan de Evenementenkade te Delfzijl , in afwachting van doop en overdracht welke morgen zal plaats vinden.

Bert.Romeling.



Afbeelding
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

"EGBERT WAGENBORG" aankomst Delfzijl na een vandaag gehouden proefvaart op de Noordzee .



Bert.Romeling.


Afbeelding
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door v+d »

Toch wel een mooi schip vind ik, na even wennen.
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Vandaag uitgehaald de "ARKLOW VANGUARD" gebouwd bij de werf Royal Bodewes te Hoogezand.


Bert.Romeling.



Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie