Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

1945 apr 08 - 2017 apr 08
Tjaa Allen.........die gozer ligt daar al in Holten te rusten zolang ik hier rondhuppel, bekant " op de dag af". Bedankt dat je het opbrengt.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door leo-shof »

Ik vond van de week in een nieuwe schoenen doos van mijn ouders nog 3 foto´s
Boodschappenop de bon.jpg
Boodschappenop de bon.jpg (188.98 KiB) 2359 keer bekeken
Zelf weet ik hier niks van , Ik ben van na de oorlog
parade in 1945 op 29 juli voor pr Bernard zijn verjaardag.jpg
parade in 1945 op 29 juli voor pr Bernard zijn verjaardag.jpg (284.37 KiB) 2359 keer bekeken
achterkant van de foto.jpg
achterkant van de foto.jpg (80.73 KiB) 2359 keer bekeken
en deze zal er ook wel mee te maken gehad hebben
IMG_20170406_0009.jpg
IMG_20170406_0009.jpg (266.58 KiB) 2359 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

Een van deze 72 was mijn vader.

Afbeeldingsubirimagenes

Afbeeldingsubir imagenes gratis

Afbeeldingsubirimagenes

Afbeeldingsubirimagenes

word vervolgt
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Mooi, dat je dat hier hebt geplaatst, Gerard...
Ik ken dit boek helemaal niet, dus ik ben blij dit te lezen !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mooi, dat je dat hier hebt geplaatst, Gerard...
DAT zegt die ouwe Vos dan toch weer even heel netjes en daar sluit ik me dan geheel naadloos bij aan! Terwijl het allemaal wel van " veur mien tiet" was, neem ik daar WEL even de pet voor af EN hou m'n gemak voor een hele lange en doodstille minuut! :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Citaat uit "Het Proces der 72"
Treinoverval Heydrich.jpg
Treinoverval Heydrich.jpg (73.87 KiB) 2643 keer bekeken
Gerard, het is behoorlijk indringend om de dood van je vader op deze manier verbonden te zien met die mislukte aanslag op Heydrich.
De opdracht om de, juist vandaag in Amersfoort herdachte, 77 Russische krijgsgevangenen te vermoorden wordt ook wel aan Heydrich toegeschreven.
Misschien zien of horen we er nog iets over in de serie die vanavond op de TV begint.

Ik heb kort geleden gelezen dat er in Amersfoort op 22 maart 2017 weer herdenkingsstenen voor oorlogsslachtoffers zijn onthuld; een mooi initiatief.

Herdenkingsstenen 22 maart 2017.jpg
Herdenkingsstenen 22 maart 2017.jpg (319.77 KiB) 2643 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

@Gerard, daar kaart je een onderwerp aan met het boekje.
In het exemplaar wat wij in de familie hebben staat achter
in het boekje onder andere onderstaande afbeelding.

Proces.JPG
Proces.JPG (48.57 KiB) 2615 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

Het (schijn ) Proces der 72

Harry dank je, Jan het boekje is niet verkijgbaar in de handel, maar Allen schijnt dus ook een exemplaar te hebben, Allen bedankt, in mijn boekje staat deze pagina dus niet, jammer maar ik zal hem even gekregen opslaan. Paul hartstikke bedankt, ik wist hier niets van, Ik heb weinig kontakt met de familie in Holland en ontvang hier geen Nederlands TV.
Ik heb een copy van dit boekje van mijn broer Piet (RIP) gekregen. Ik ben van April 1940 en was dus 1.5 jaar oud toen mijn vader in November 1941 op gepakt werd, ik heb hem dus nooit bewust gekent. Mijn broer Piet daar integen, was 4.5 jaar ouder en heeft dit allemaal bewust meegemaakt.
Hij heeft de helft van zijn leven gespandeert om de achtergrond van dit boekje op te klaren, dat ze betrokken waren bij de zaak Heydrich, betwiste hij er werd b.v. bij al deze maar een pistool gevonden bij de 72 ( er waren er origineel 75 geloof ik, maar 3 waren te ziek om terecht te staan)
Waarom werden de gevangenen eerst in kamp Amersfoort vast gehouden, daarna in het Oranje Hotel (Scheveningen) daarna weer naar kamp Amersfoort voor een schijn proces in het Berghotel (Amersfoort) waarbij de orders blijkbaar van de baas in Duitsland kwamen. Daarna werden ze naar Oranienburg (toepasselijke naam trouwens. Kasteel gebouwt voor een princes van Oranje) getransporteerd om vermoorde te worden. Dat is een heleboel werk, voor wat ????, zij waren de baas. Er zijn nog andere verhalen over met dubbel spionnen, maar hij is nooit verder gekomen.
Waarom werd dit boekje nooit in de handel gebracht, er word door authoriteiten nooit veel gezegt over de 72, hun namen staan wel op de gedenk naald in Sachenhausen.
Toen mijn broer Piet zo’n 30 jaar oud was werd er gekonstateerd dat hij MS had, en hij werd verlamd van zijn middenrif. Volgens de doktoren was dit een gevolg van spanningen in zijn jeugd Jaren die op zijn zenuwen uitwerkten, dit is De Prijs die veelen volgens Theo zijn boek moeten betalen, ik zelf was toen te jong om dit allemaal te begrijpen.
De brief.
Mijn vader mocht voor zijn dood een afscheidsbrief schrijven, deze brief die ik mijn heele leven in mijn bezit had, kwam in het publieke domijn in November 1915 in het TV/ radio Programma Gelderand Helpt, ik zal deze morgen plaatsen.
Gerard Mulders.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie