Slurry transport

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Slurry transport

Bericht door Breeze »

Met Harry deel ik zijn belangstelling voor zaken gerelateerd aan slurry-transport. En om het zeer belangwekkende draadje over plotseling verdwijnende VLOC's niet verder te vervuilen, ben ik zo vrij geweest om een nieuw draadje te starten.
@ Martinus: Vroegaah in de vorige eeuw en in mijn baggertijd heppik daar wel eens het e.e.a. van gelezen, zou je me misschien naar een website met wat meer informatie kunnen verwijzen Martinus??
Harry je ontvangt geen privéberichten vandaar via dit topic waar het misschien ietsje off topic is.

Volgen een paar adressen die geen diepgravende antwoorden op je vragen geven, maar via de welke je de antwoorden waarschijnlijk wel kunt verkrijgen.
http://www.mining-technology.com/projects/samarco/
http://relatoweb.com.br/samarco/www/en/ ... utivo.html
http://revistapesquisa.fapesp.br/en/201 ... ts-export/
http://www.miningweekly.com/print-versi ... 2016-05-20
http://www.mining.com/samarco-iron-ore- ... tart-year/
Samarco werkt samen met het enorme Braziliaanse bedrijf Vale (voorheen Companhia Vale do Rio Doce (CVRD) - Maatschappij Vallei van de Zoete Rivier).
In 2015 heeft er een enorme ramp plaatsgevonden bij Samarco toen de dam van een giftig sludgemeer van Samarco door brak. Er werd een dorp onder de modder verzwolgen en de rivier werd vergiftigd en vervuild tot in zee toe. Er lopen miljardenclaims en er zijn nog steeds vermisten.

Vale werd in 1942 opgericht en is tot 1997 een staatsbedrijf geweest. Volgens een bericht van Harry in dit topic is Vale de eigenaar van de lading van de Stellar Daisy.
Zeer interessante info over het transport van vloeibaar gemaakt ijzererts in Brazilië. Het concept is dermate energie-efficiënt, milieuvriendelijk, enz., dat het ongetwijfeld nog vele jaren zal werken, ondanks de hierboven genoemde milieuramp.

Afbeelding
Principeschema. Ik kan nergens vinden wat voor pomptypes ze gebruiken, maar dat zijn hoogstwaarschijnlijk verdringingspompen. De pijpdiameters van de 2 grootste transportsystemen zijn van 460 tot 560 mm.

Afbeelding
De pellets die van de verpompte slurry worden gemaakt, bevatten 67% ijzer en tot slot wordt het in iets VLOC-achtigs geladen. De hoeveelheid water die achterblijft in de pellets kan bij het scheepstransport kennelijk van levensbelang zijn bij een te hoog percentage.

In mijn werkzame leven ben ik een aantal jaren zeer intensief betrokken geweest bij slurry-transport. Mijn werkgever maakte o.a. centrifugale baggerpompen en die zijn geschikt om, behalve baggerslurry, ook ander materialen te verpompen zoals kolen en ijzererts.
In die tijd (begin tachtiger jaren) leek het slurry-transport van met name van kolen, een gouden tijd tegemoet te gaan. De vele grote en kleine projecten die er in de VS waren, zijn allemaal in de mist verdwenen. En dat komt o.a. door financiële en milieuredenen. Maar de doorslaggevende factor was de tegenwerking en de effectieve anti-lobby van de spoorwegen. Die zagen een lucratieve inkomstenbron verdwijnen. Een beetje kolentrein heeft zo'n 100 wagons met 100 ton kolen per wagon.
Toch is er een goed werkende kolenslurry-pijplijn in gebruik geweest in het ZW van de VS, de Black Mesa Slurry Line met een pijpdiameter van 460 mm, een lengte van 440 km en hij heeft 35 jaar lang gewerkt. De concessie was ook voor 35 jaar en aan het eind bij de verlenging van zo'n concessie, is er altijd wel een milieurakker die opstaat en iets aanvecht. In dit geval het gebruik van het transportwater.
Daarom ben ik blij dat de ijzererts mijnbouwbedrijven de technologie toch blijven omarmen.

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Slurry transport

Bericht door Harry G. Hogeboom »

In dit geval het gebruik van het transportwater.
Mijn werkgever maakte o.a. centrifugale baggerpompen
Adri,
Ik heb nog geen tijd gehad om de referenties van Martinus na te trekken, ik ga dus nu even verder gebaseerd op mijn " baggertijd" wat ook al weer een mooi pikheetje geleden is. Maaar ik durf er een fraai flessie jenever onder te verwedden dat er sinddien - in principe- nog maar verdraaid weinig is verandert aan de genoemde baggerpompen.( Verdringerpompen heppik wat moeite mee om me dat voor te stellen!) Terwijl IHC niet de enige pompenboer is in Nederland is er dus een goede kans dat we beiden nog de zelfde werkgever hebben gehad. In mijn tijd bij van Rees ( 1978 IHC-vanRees) hadden we de zgn. enkelwandige Diamond Alloy pompen die o.a. bij Mobile Pulley in Mobile werden gegoten. Ook was er nog een ander kluppie in de USA die dat voor ons deed. Onze grotere enkelwandige pompen werden bij Breitenbach gegoten, maar bij 2 in serie werd dat al wat link om te stoppen voor de handel te barsten ging i.v.m. de slijtage.Bij de laatste grotere cutters bij van Rees toendertijd werd pomp #3 een dubbelwandige uitvoering van IHC.Het lijkt me wel interessant om uit te vinden waar ze op die 400 km steeds het schone water vandaan halen om de waterkamers schoon te houden en de slurry achter de waaier weg te drukken, WAT zou de persdruk zijn?? Ik denk zomaar dat het met die ijzererts slurrie handel net zo is als met zand/koraal etc. hoe zwaarder het mengsel hoe meer aandacht je aan de watersnelheid moet schenken. Ze MOETEN dus wel een fikse strot vermogen in die 400 km persleiding stoppen om de handel gaande in emulsie te houden en ik vraag me dus met name af " hoeveel pomp stations" etc en alles wat daar bij komt kijken, boven aan mijn lijssie staat " slijtage".ooit in mijn jonge jaren was ik betrokken bij het maken van de Zevenhuizerplas vlak bij Rotterdam, waar het zand eerst via 3 pompen op de " HAM 217" en dan nog via een stuk of wat pompstations naar het stort werd geblazen....misschien een km of 10 of zo en daar kwam best wat bij kijken "toen" :roll:
Toen de HAM in 1996/97 de klus had om ijzererts in de betonnen basis van het Hibernia platform te pompen toen hebben "ze" zich ontiegelijk verslikt in de slijtage op het rotte stukkie persleiding a/b van de CSL Bulkfietsjes EN gingen de pomphuizen als rotte appelen voorgaats.Waarschijnlijk heeft die ijzer-slurry een ander/beter slijt gedrag alhoewel ik me dat nog moeilijk kan voorstellen.
Wat betreft het gehele "waterhuishouding" gebeuren zet ik daar toch ongezien wel een groot vraagteken bij, in vele gevallen hebben m.i. die milieu jongens het wel bij het goede eind en hebben we de ongelukkige gewoonte om de kop maar in het zand te steken...of in dit geval in het ijzererts! :roll: Mijn beste Vader zaliger placht te zeggen " Wij zijn nog dommer dan honden, DIE schijten niet in hun eigen nest" :lol: Misschien moet JossieUno hier maar een " Sub- Bagger onderwerp van maken"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Slurry transport

Bericht door Breeze »

Nou Harry, daar roer je wat aan.

Pompen voor slurrytransport over grote afstanden
Omdat baggeraars eigenlijk alleen maar gewend zijn om met centrifugaalpompen te werken, weten ze niet beter om bij het persen over lange afstanden, dan maar genoeg pompen in serie te zetten, zodanig dat er niet een te groot vacuum ontstaat bij de zuig voor elke pomp. Een baggerpomp is de enige die de abrasieve slijtage van een zand-watermengsel aankan, ddww. Ik had wel eens gehoord over die 7-huizenseplasaanleg, maar dat de afstand zo groot was wist ik niet.
Maar voor serieuze afstanden is dat dus niet een serieuze optie. Dan komen de verdringingspompen in aanmerking, die de door jou genoemde nadelen niet hebben, maar het belangrijkste is dat ze een veel hogere persdruk kunnen leveren. Ergens las ik dat ze voor Samarco wel tot 75 bar gaan en bij een centrifugaal baggerpomp is het bij 7 à 8 bar wel afgelopen. En ik geloof dat ijzererts, mits voldoende fijn gemalen, de zaak niet zo erg laat slijten. Maar ik ben hier geen expert in. Over die Hiberniagrap heb ik laatst nog een artikel gelezen. Pomphuizen van over de hele wereld laten invliegen, of zoiets.

Afbeelding
Hier het profiel van de 400 km Samarco-pijplijn met een 2e pompstation voor de top van de onderwegheuvel.

Verdringingspompen
Ook wel zuiger- of plunjerpomp genoemd, of positive-displacement pump in goed Nederlands.
Het is eigenlijk een omgekeerde stoommachine, zo'n armen- en benenmachine zoals vroegah elke machinist van binnen en van buiten kende. Daarbij kwam er een rondraaiende beweging uit de invoer van hogedrukstoom en bij een verdringingspomp komt er hogedruk vloestof uit een rondraaiende as die via een krukdrijfstangmechanisme een zuiger heen en weer laat bewegen:

Afbeelding

Dus geen zorgen over een waterkamer en minder zorgen over verzanding van het mengsel.

Centrifugaalpompen
Van die Mobile Pulley jongens hadden we niet zoveel last bij IHC, wel van GIW (Georgia Iron Works) pompen. Dat zal dat andere kluppie zijn waar jij op doelt. En ja Breitenbach in Siegen, net zoals de meeste staalgieterijen in West Europa hebben ze het niet kunnen redden. De IHC (dubbel)pomphuizen werden de laatste jaren in Oost Europa gegoten met bijbehorende kwaliteitsproblemen. Aan die dubbelpompen heb ik als jong broekie nog gerekend met één van de eerste computerrekenmethodes, FEM genaamd.

IHC van Rees/De Klop
Was toch wel een leuk werfje dat van Rees, later van Rees/De Klop. Na de fusie heeft jullie opperhoofd, Arie Lanser, zich nog zeer verdienstelijk gemaakt. Hij had namelijk een goed passende loper van veel achterkamerdeurtjes in Den Haag. En scheepswerven zijn dol op overheidssubsidie. Met de ouwe bedrijfsleider van van Rees, Teus van Middelkoop, werk ik nu samen in het NBM, het Nationale BaggerMuseum in Sliedrecht (waar anders?)

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Slurry transport

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Verdringingspompen Ook wel zuiger- of plunjerpomp genoemd,
@Adri. Ai ai ai verdringerpompen tot 75 bar en dan 2 pomp stations op 400 KM daar had ik even helemaal niet op gerekend :roll: . Terwijl ik vroegaah in mijn stoomtijd- welke nog voor mijn baggertijd plaatsvond :lol:- redelijk uitgebreid met/en ook veel aan stoom gedreven plunjerpompen heb gewerkt -Worthington's and the like- zowel voor olie-ladingpompen als ook voor ketel-voeding-waterpompen is dat natuurlijk niet te vergelijken met die ijzererts soep te verpompen handel, capaciteit en drukken zijn van een andere dimensie en dan zijn de leidingen ondergronds?? begrijp ik. Ik ben nu even druk met wat andere zaken, maar ik ga me hier zeker wat meer in verdiepen wanneer ik meer tijd heb.
Pomphuizen van over de hele wereld laten invliegen, of zoiets.
Heel zeker weeet'n!! :lol: Ik heb het allemaal van heeeeel dichtbij " gadegeslagen"......gaten in de persleiding(kies) op die CSL bulkers voor je " goeiemorgen" kon zeggen en doorgesleten pomphuizen OP elkaar gestapeld op de kade. Ik weet nu niet precies de juiste slijtage cijfers meer maar er staat me iets bij van 20.000 kuub ijzererts verpompt en pomphuis als een Zwitserse gatenkaas, Ik heb ze met eigen ogen gezien.Dat stond toen met het Hibernia Platform letterlijk " op buigen of barsten" i.v.m. de veiligheid en voetprint van dat betonnen GBS Platform op the Newfoundland Banks en vanzelf de hele handel in produktie brengen- die olieboeren hebben een gruwelijke hekel aan vertragingen in de cash-flow, dus dat ijzererts/ballast MOEST en ZOU er in en ook NU.Ik weet van een reparatie kluppie hier in Dartmouth die daar behoorlijk "wijzer" van is geworden dank zij dat " meetfoutje" betreffende de te verwachten slijtage van genoemde baggeraar, ik denk persoonlijk nog steeds dat "ze" zich er in verslikt hebben omdat het totale te verpompen volume- gezien door de ogen van een baggeraar- geen ene moer voorstelde. :lol: Gien zaaand, gien vreeet'n :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie