Scheepskennis - een prachtig boek...

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Jancorjoh
Berichten: 790
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Scheepskennis

Bericht door Jancorjoh »

Theo,bij Spliethoff verstookten de Wartsilas 32 en 46 IFO 380cst
En de Hanshinmotoren (op de Japanse schepen 180 cst),het geheel werd met thermische olie verwarmd

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat had ik gezien, John. Maar in je vorige posting had je het over HFO op Spliehoffschepen en dat kwam me wat vreemd voor. Het wordt geloof ik nogal eens door elkaar gehaald, IFO en HFO.
Ik kan trouwens ook nergens bunkerprijzen vinden voor zwaardere olie dan 380 cSt. Er wordt alleen gequote voor 380 en 180CST en MDO. Moet ik daaruit concluderen dat ook die hele grote, langzaamlopende diesels - 80 tot 90 omw/min - geen zwaardere olie dan IFO380 verstoken?

De prijzen voor IFO380 lopen sterk uiteen. Rotterdam blijft goedkoop, zoals dat sinds jaar en dag het geval is. Ik vraag me af wat de kwaliteitsverschillen zijn en of je daar tegenwoordig aan boord enig inzicht in hebt. Of zeggenschap. Alles wordt waarschijnlijk voor je beslist?
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Intussen heb ik het antwoord op een van mijn vragen al gevonden:
Moet ik daaruit concluderen dat ook die hele grote, langzaamlopende diesels - 80 tot 90 omw/min - geen zwaardere olie dan IFO380 verstoken?
En wel hier:
http://members.lycos.nl/MJacobs/morrish ... psinfo.htm

Mooie site waarop onder meer de gegevens staan van de 'A'-klasse schepen van de Nedlloyd, compleet met erg mooie foto's. Maar daar vond ik:

The ship's speed of 20.5 knots is accomplished with a single, 4 blade propellor, driven by a 2-stroke slow speed Sulzer RTA 84C main engine. The maximum output of this engine with 100 revs/minute is 30600 kW (41600 HP), fuel consumption is 110 tons/day at this rate. The heavy fuel oil has a viscosity of 700 cSt at 50 DC . The fuel is heated up to a temperature of 160 DC before it is pumped to the main engine.

Nog iets moois onder de titel The Most Powerful Diesel engine in the World! http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/
Jancorjoh
Berichten: 790
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Scheepskennis

Bericht door Jancorjoh »

Inderdaad Theo het wordt nog weleens door elkaar heen gebruikt.
Machinisten hebben het over HFO en de fabrikanten en bunkerboeren spreken over IFO

Mooie site heb je ovrigens gevonden met inderdaad hele mooie fotos

Gr. John
pimmers

Bericht door pimmers »

dag heren,

voor zover ik weet zijn er die hele grote containerbakken die wel boven de 800 cst dr doorheen jagen. oke je bent het wel ff aan het verwarmen voor het uberhaupt wil stromen maar toch.
nou maar geen uitval krijgen van je verwarmers want dan heb je een hele slechte dag vrees ik zo

gr pim
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Scheepskennis - een prachtig boek...

Bericht door Knisten »

Kortgeleden kreeg ik het boek Scheepskennis cadeau. De tweede, verbeterde en aangepaste druk.
@Theo,

De derde druk van dit fraaie boek ligt voor me. Kon het -tweedehands- voor € 35,00 aanschaffen en ondermeer naar aanleiding van jouw lovende kritiek onmiddelijk "toegehapt". Daar kwamen nog wat portokosten bij maar al met al een goede investering. Op pagina 43 zag ik toevallig een mooie tekening van de "huid-uitslag" (shell-expansion) van een achterschip. Daar hebben we het ooit wel eens over gehad in een ander topic en toen zou je dat Nederlandse woord voorleggen bij Van Dale. Heb je daar al eens iets van vernomen? Op pagina 58 heb ik slechts één zinnetje gelezen over dubbelwandige tankers, dus daar is denk ik in deze druk nog niet veel in gewijzigd, jammer. Maar het vooruitzicht van vele uren lees- en leerplezier maakt dan weer veel goed. Nogmaals bedankt voor jouw aanbeveling in deze.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepskennis - een prachtig boek...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dirk schreef:De derde druk van dit fraaie boek ligt voor me.
-------------------------------------------------Afbeelding

Het is toch nauwelijks te geloven dat het alweer meer dan twaalf jaar geleden is dat die tweede druk van scheepskennis uitkwam. Nog altijd een heel mooi boek. Er is trouwens ook een Engelse uitgave, zoals je hierboven ziet. Duur. € 69,50. Maar ook een app. Klik HIER. Ik heb hem nog niet geprobeerd.

En wat die huiduitslag betreft: ja, die heeft Van Dale opgenomen in de online editie. Ik neem aan dat het te zijner tijd ook in de gedrukte editie komt... als die er ooit nog komt. Het zou me helemaal niet verbazen als ze daar niet meer aan begonnen. Het abonnement op de online editie is evenmin goedkoop, maar dan ben je wel doorlopend up to date. Ik mis de papieren editie absoluut niet. Vandaag kreeg ik als abonnee juist een mail met de nieuwste update. Die ga ik op Taal en zo... plaatsen, want dat is toch wel interessant. Ongelofelijk welke nieuwe woorden opgenomen worden.
-------------------------------


Plaats reactie