Problemen met Very Large Ore Carriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de eigenaar van de bulkfiets ziet de weg naar meer winst, over de rug van een groot aantal verdronken, dus zwijgende zeelui
Ik heb hier op Kombuispraat - zo over de jaren en dus OOK recent op DIT onderwerp- niet voor niets verschillende malen referentie gemaakt naar het boek " Return of the Coffin ships".Verder moet ik toegeven dat ik tot mijn grote spijt vroegaah niet slim genoeg was om " het buskruit" uit te vinden, maar na 50 jaar rondscharrelen op/onder/naast vrijwel alles wat maar drijven kan, waarvan ook een heel stel bulkfietsen en oliepotten, weet ik WEL het e.e.a. van scheuren in o.a. bulkfietsen EN dat die dingen soms "scheuren vertonen" waar dat befaamde paard de hik van krijgt ( referentie vrij recente en zo goed als nieuwe VALE VLOC!!) Ik durf er OOK een mooi zooitje Blankenheim & Nolet onder te verwedden dat er maar heel weinig- IF any!- personen naar voren willen/kunnen komen die met de hand op het befaamde boekie verklaren een bulkfiets IN dok te hebben gezien die OVER de volle breedte in het vlak was gescheurt en " op het tandvlees" de haven had gemaakt ( om over bulkfietsen die GEHEEL opnieuw gelast moeten worden nu maar even te zwijgen!!) IK kan het dus " zomaar zien gebeuren" dat er bij zo'n tot VLOC omgebouwde VLCC geladen met die "erts-soep" een kombinatie van zaken " op een kluitje komt" en zo'n "ogenschijnlijk" ontiegelijk brede en grote bak- in de ogen van velen waarschijnlijk ONzinkbaar- KATS in twee-en breekt " voor je tijd hebt om je af te vragen WAT er loos is EN/OF in je broek te schijten"....daar wil ik het dan maar even bij laten.Money talks!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Bob schreef:De eigenaar van de bulkfiets ziet de weg naar meer winst, over de rug van een groot aantal verdronken, dus zwijgende zeelui ... Er zullen gerust eigenaren zijn die het beste voor hebben met de mensen aan boord.
Dit vind ik toch net even te veel Kniertje en de vis wordt duur betaald en meneer Kwel en "Ontwaakt, verworpenen der aarde!" Dit doet het vóórkomen alsof de eigenaar van een willekeurige ertscarrier een persoon is die als reder Bos of meneer Kwel ergens op een kantoor over zijn kasboek gebogen zit en elke week telt hoeveel winst hij nu weer heeft gemaakt en of dat soms nog beter kan.

Eigenaren van vloten bulkschepen zijn investeringsmaatschappijen waarvan de investeerders in veel gevallen nauwelijks weten waarin ze eigenlijk investeren, dat wil zeggen, in welk fysiek object. Het zijn geen schepen met bemanningen, maar investeringsprojecten. Die investeerders hebben geen idee wat en wie er bij komt kijken om dat object over de wereld te laten varen, want dat het dat moet doen om te zorgen dat hun investering rendement oplevert, dat weten ze dan waarschijnlijk wel weer. Maar die zijn in de nitty-gritty van dat alles net zo geïnteresseerd als jij en ik in de vraag hoe dat T-shirtje en die spijkerbroek nu eigenlijk zo goedkoop verkocht kunnen worden en hoeveel mensen er aan akelige ziekten sterven om te zorgen dat er mooie bananen in de supermarkten liggen om nog maar te zwijgen van de tienduizenden jonge kerels die in Centraal-Amerika sterven aan de geheimzinnige nieraandoening die ze in de suikerrietvelden oplopen, wat heel andere cijfers zijn dan het aantal zeelieden dat - helaas - nog elk jaar omkomt. Je mag van ons ook niet verwachten dat we dat weten of dat we daar in geïnteresseerd zijn. Of wel? Ik weet het eerlijk gezegd ook niet en dat is ook geen onderwerp voor dit topic of voor dit forum.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat een onderneming als Polaris Shipping in 2004 werd gesticht met de bedoeling geld te verdienen in het bulkvervoer over zee. Daartoe lieten ze onder andere 19 grote tankers ombouwen tot grote ertscarriers omdat dat op dat moment het meest voor de hand lag. Er was veel vraag naar scheepsruimte en weinig ruimte op de nieuwbouwwerven terwijl de tankereigenaren zo snel mogelijk van hun enkelwandige tankers af moesten zien te komen. Daar is allemaal niets op tegen. Dat is handel, dat is ondernemingsgeest, dat betekent werk en inkomen voor veel mensen. Verwacht niet dat er mensen aan het hoofd van die ondernemingen staan die werkelijk geïnteresseerd zijn in de mensen die met die schepen moeten varen. Dat hoeft ook niet (meer). Onassis kende al zijn officieren van al zijn tankers en heel veel van de andere bemanningsleden en was ook in ze geïnteresserd. Hetzelfde gold voor Yannis Latsis, maar die begon dan ook als matroos in 1926 of daaromtrent en kocht twaalf jaar later zijn eerste eigen schip. Datzelfde gold ook voor de mensen die aan het hoofd stonden van Wagenborg in de tijd - tussen 1951 en pakweg 1990 - dat ik daarmee te maken had. Zou ik dat vandaag ook nog van ze mogen verwachten? Ik denk het niet.

Wat ik heel duidelijk wél mag verwachten dat is dat de schepen die ze laten varen dat volgens goede regels doen, dat die volgens goede regels worden gebouwd, onderhouden en geïnspecteerd zodat het veilige schepen zijn.
Ergens heb ik heel misschien nog een van de kerst- en nieuwjaarsbrieven die we vroeger bij Wagenborg elk jaar opnieuw kregen. Daarin werd het wel en wee van de rederij in het afgelopen jaar een klein beetje uit de doeken gedaan en ook de verwachtingen en de plannen voor het nieuwe jaar. Brieven die iedereen zich wel zo'n beetje voor de geest kan halen en die van bedrijf tot bedrijf nauwelijks zullen verschillen. Toch is het merkwaardig dat uit al die brieven één zin me na misschien wel meer dan veertig jaar nog altijd helder voor de geest staat. Die kwam voor in een passage waarin ze over het nieuwbouwprogramma schreven en hoe duur dat wel was en hoe moeilijk dat gezien de ontwikkelingen in de vrachtenmarkt was. Maar daar hadden ze het over: "schepen waarmee u onder alle omstandigheden veilig in zee kunt zitten."
Zouden de zonen en kleinzonen van de mannen waar ik mee te maken had en die nu aan het hoofd staan van de zo zuccesvolle onderneming nog steeds zo geïnteresseered zijn in het wel en wee van hun bemanningen? De jongens van Wagenborg en Vuursteen die hoog in Quote 500 staan, wat ik ze van harte gun omdat hun vaders en grootvaders mij altijd uitstekend en vooral ook met respect hebben behandeld. Ik weet het niet en ik vind het ook niet zo belangrijk. Het is een oud bedrijf met tradities en met een groot gevoel voor normen en waarden, in de scheepvaart, maar ook daarbuiten. "Aander lu bin ook lu," stond daar hoog in het vaandel en hing op de kantoren van verschillende directieleden aan de wand. En dat niet alleen: ze handelden er ook inderdaad naar. Ik hoop dat dat in de genen is doorgegeven.

Mag je eenzelfde gevoel voor normen en waarden varen ook verwachten van een investeringsmaatschappij die maar één doel heeft: winst maken? Investeerders rendement geven op hun investeringen? Mag je verwachten dat die een binding hebben of geïnteresseerd zijn in de mensen die op hun investeringsprojecten varen? Nee, dat mag je niet. Net zomin als iemand van jou of van mij mag verwachten dat we een binding hebben met de kinderen en de vrouwen die ergens in Bangladesh of een ander armoedzaaiersland onder mensonterende en vaak levensgevaarlijke omstandigheden jouw T-shirtjes en spijkerbroeken in elkaar stikken, of met die arme donder die zorgt dat jij een mooie, banaan naast je bordje hebt liggen. Of zou dat eigenlijk ook moeten? Ik weet het werkelijk niet - of ik verdiep me maar liever niet in die vraag.

Wat je wél moet doen, is zorgen dat die lieden die geen enkel gevoel voor schepen of zeevarenden hebben, maar alleen voor geld, voor winst die op jaarrekeningen moet verschijnen en dividend dat aan aandeelhouders moet worden uitgekeerd, dat die voor die schepen gebonden zijn aan strikte, nauwkeurig omschreven regels en voorschriften en dat die regels en voorschriften ook gehandhaafd worden. Ik vrees echter dat daar de knoop in het geheel zit. Wijs dus vooral niet met een beschuldigende vinger naar de scheepseigenaar, want dat is een niet bestaand en niet te vatten figuur op papier. Wijs liever met een beschuldigende vinger naar overheden en instanties zoals Classificatiebureaus die ervoor zouden moeten zorgen dat dergelijke rampen niet kunnen gebeuren. Wordt het niet steeds duidelijker dat het daaraan schort?
-------------------------------
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Eric »

Ik zet mijn geld op de analyse van Theo.
Al ben ik wel benieuwd naar de breedte en inrichting van de ruimen. Als die breed zijn, zou het verpappen wellicht toch een slagzij kunnen veroorzaken, wellicht groot genoeg om de instroom van water mogelijk te maken. Er waren immers al meldingen van ondeugdelijke waterdichte afsluitingen.
Valt me op de het schip wel lange ruimen had, althans, aan de luiken te zien.

Een andere mogelijkheid is dat er scheuren zijn ontstaan, waarna door het instromen van water de lading is gaan verpappen, en in korte tijd tot het omgaan heeft geresulteerd.
Het is daar best diep, dus of de waarheid ooit boven water komt...

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Al ben ik wel benieuwd naar de breedte en inrichting van de ruimen.
Dat zijn gewoon nog de centertanks en VLCC's van dat formaat zijn allemaal hetzelfde: 5 centertanks en 10 wingtanks. Ik zei dan ook:
Een centertank van een dergelijk schip is 23 meter breed en de beide wingtanks zijn elk 14 meter breed. De lengte is 48 meter en de diepte 28 meter.
Er is een dubbele bodem van ongeveer twee meter hoog in gelegd en de dwarsscheepse schotten hebben extra stringers gekregen. Aan de afmetingen is verder niets veranderd, het ruim is alleen twee meter ondieper geworden. In elke centertank zijn nu twee luikhoofden gemaakt, wat ook gemakkelijk kan op een lengte van 48 meter. Totaal tien luikhoofden, tel maar na. Overigens zijn niet alle foto's die van de Stellar Daisy worden getoond gelijk, maar die hieronder schijnt hem echt te zijn. Met aan elke kant een lege wingtank van 14 meter, krijgt hij echt geen slagzij als de lading in dat ruim overgaat. Dat kreeg hij vroeger toch ook niet met vloeibare lading?

Heus, hij is gewoon in één keer gebroken. Die andere, de Stellar Unicorn, ligt nog steeds buiten Kaapstad te repareren. Daar werd een scheur in de buitenhuid gevonden. Men denkt morgen klaar te zijn en dan de reis te kunnen vervolgen. Ik zou geloof ik toch maar liever in een slaapzak aan dek gaan liggen, naast een vlot, met zwemvest aan. Polaris heeft toegezegd de hele vloot te gaan inspecteren.

------Afbeelding
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Erikdepooter »

Het aantal luiken varieert kennelijk. Soms 7, soms 10. Het zal wel niet steeds hetzelfde schip zijn.
Uit de verklaringen van een van de opvarenden blijkt dat hij meende dat er al "hull damage" was.
Noot:
Mmmm. plaatje past niet en selecteren lukt me niet. Dan maar de link:
http://fairplay.ihs.com/safety-regulati ... s-survivor
Bijlagen
http://fairplay.ihs.com/safety-regulation/article/4284361/stellar-daisy-broke-in-half-claims-survivor
http://fairplay.ihs.com/safety-regulation/article/4284361/stellar-daisy-broke-in-half-claims-survivor
Stellar Daisy.jpg (203.38 KiB) 5573 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------Afbeelding
------------------------------------------------------------------STELLAR COSMO (1992)

De beer is nu goed los; de Stellar Cosmo was aangewezen als "Search & Rescue Coordinator" voor de Stellar Daisy, maar heeft de locatie verlaten omdat die zelf ook scheuren vertoont en ergens moet gaan repareren.
De Stellar Cosmo ging op een week na 25 jaar geleden bij Kawasaki te water als de VLCC Suzuka. Ook 270.000 dwt en in 2008 omgebouwd tot ertscarrier.
Bron: Splash
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
-------------------------------
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Bovenstaand bericht dat ook de Stellar Cosmo scheuren in de romp zou hebben en onderweg naar een plaats om te repareren, worden tegengesproken door Holman Fenwick Willan, een op de scheepvaart gespecialiseerd advocatenkantoor in Singapore. Zij verklaren namens Polaris dat het schip Singapore aanloopt voor bunkers en niet voor reparatie. Na bunkeren zal het zijn reis naar China vervolgen.

Bron: World Maritime News

Toch meldde ook Lloyd's List gisteren:
A SECOND Polaris Shipping-owned converted very large ore carrier is heading to Cape Town for unspecified repairs, said a company official.The 261,310 dwt Stellar Cosmo is on its way to Cape Town and should arrive by April 19, according to Lloyd's List Intelligence.
Waarom de AIS van de Stellar Cosmo al sinds 22 maart geen posities meer doorgeeft, wordt nergens vermeld.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Waarom de AIS van de Stellar Cosmo al sinds 22 maart geen posities meer doorgeeft, wordt nergens vermeld.
De Stellar Cosmo is weer terug op de kaart. Polaris meldde dat er wat problemen waren geweest met het "alarm monitoring system", maar dat die nu weer verholpen waren en dat het schip onderweg was naar Singapore voor bunkers.
Zojuist stonden ze volgens de AIS nog 400 mijl van de Kaap. Op 22 maart vertrokken ze van Ponta da Madeira, wat betekent dat ze sindsdien een gemiddelde van 5,7 mijl per uur hebben gedaan. Niet echt veel. Nu doet hij goed 10 mijltjes dus dat is nog eens 25 dagen naar Singapore.
Dat ie ook scheuren vertoonde, moeten dus praatjes zijn geweest. Tenzij hij overmorgen toch voor Kaapstad stopt... Jenever Cantél. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door jdbvos »

Blijft nog steeds de vraag waarom omgebouwde tankers zo gemakkelijk breken.....
Nou weet ik, zoals jullie allen weten, hail'ndal naks van tankers, en heb ooit op 1 bulkfiets gevaren, maar bij een tanker wordt een vloeistof 'binnen de schotten' gehouden, en zijn die schotten redelijk zwaar belast geweest door vloeistofdruk....een 'egale' druk (afhankelijk van de hoogte)
Wanneer men er nou ineens een luikhoofd bovenop zet, en je gooit er brokstukken in, dan krijg je meer willekeurige puntbelastingen...
Zou die sequentie, die egale belasting die vervangen wordt door vele puntbelastingen, die schepen de das omdoen ?
Zoiets zou het haast wel moeten zijn, dunkt me: zoals hier ook al werd gesteld, verandert er voor het schip normaliter niet zoveel....
Maar de belasting neemt met (brokken)bulk wel hele andere vormen aan....
Ik brul ook maar wat, hoor ! Ik snap het ook niet... Maar de praktijk wijst overduidelijk aan dat er wel degelijk iets drastisch is veranderd voor de constructie...
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------

Ik heb daar zo wel mijn gedachten over, waarom die ongebouwde tankers scheuren en breken, maar voordat ik die spui, wil ik toch wel graag de mening horen van iemand als Harry - als ie tussen het sneeuwruimen door effe tijd heeft. :wink:
----------


Plaats reactie