Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Een geheel chinese bemanning, behalve de officieren. De kok uiteraard ook een chinees, deed zijn best maar bakte weinig van aardappeltjes met groente en een lapje vlees. Er is toen scheepsraad gehouden en de kok mocht toen vaker chinees eten klaar maken voor ons. Het was verdraaid goed. Loempia's kende hij niet, niet zo verwonderlijk, het is een nederlandse uitvinding en de kok kwam uit China. In Engeland is hij de wal opgestuurd om bij een collega te leren hoe je spring rolls moest maken. Nou dat hebben we geweten. De grootste borden waren te klein voor loempia hapje vooraf. Maar wel lekker.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

PeterD
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:20
Locatie: Huizen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door PeterD »

Afgelopen weekend een uurtje of 9 meegetoeterd in de PACC contest.
En gelukkig blijkt CW nog niet dood.
Dat doet me deugd. :-)
CW: the art in communication.
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Arnoud Oprinsen »

Een heel andere vraag:
Was laatst aan het lezen in de oude publikaties v.h. "PDRH" tijdschrift.
Zag daar nog een "omslagfoto" door mij ingezonden, van een zittende Boeddha in Japan.(PDRH No. 2/oct. 1955)
In PDRH No. 9 mei 1956, las ik een advertentie van marc. P. Vleesch duBois voor de verkoop van een lakens uniform.
Deze Vleesch duBois was destijds op inspectie Tg. Priok geplaatst. Hij logeerde net als ik in het Logeergebouw aan de Gunungse Hari in Djakarta (onderkomen van de Gouvernements Marine-personeel/Zeevaartschool en marconisten PKZ (Priokradio).
Op dat laatste was ik ook geplaatst, wachtend op terugkeer naar Nederland voor verlof.
Tussendoor nog een reisje gemaakt op een Japanse (Maru-) boot die als herstelbetaling naar Priok was gekomen. De japanse bemanning moest teruggebracht worden naar Singapore.
Marc. Vleesch du Bois is daar (Djakarta) nog gehuwd. Hij was ouder dan ik (nu 88). Maar ben zijn naam en ook persoonlijk nooit meer tegengekomen.
Gezien de leeftijd is het natuurlijk heel goed mogelijk dat hij is overleden.
Is er onder de "Kombuispraat-lezers"misschien nog iemand die nog iets naders kan vertellen over deze ex-collega?
Ben benieuwd! Gegroet. Arnoud
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Jos plaatste in het topic Mooie coasterjes een foto van de coaster Pieter Hubert uit 1952. Dat schip werd verkocht naar Engeland, later naar Griekenland en nog later naar Libanon. Daarbij veranderde uiteraard telkens het call sign, maar toen ik de link naar de geschiedenis van het schip op Marhisdata volgde, viel het me op dat het schip in Griekenland vijf verschillende eigenaars en ook vijf verschillende namen had, maar dat de roepletters maar twee keer werden veranderd, namelijk SVYM en SV3754. In Libanon had het schip vier verschillende eigenaars en vier verschillende namen, maar daar hield het telkens dezelfde roepletters ODPZ.

Zijn de regels voor roepletters niet voor elk land hetzelfde en kunnen die behalve aan de naam ook aan het official number gekoppeld zijn? Een andere verklaring zie ik namelijk niet.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

In Nederland was het zo dat de roepletters afhankelijk waren van de naam van het schip. Schepen met een beginnend met een A stonden vooraan in de lijst (PC..), begon de naam met een Z dan stond de roepnaam helemaal achterin (PI..). De alfabetische naamlijst kwam niet altijd overeen met de alfabetische roepnamen lijst. De Rotterdam, alfabetisch na de Rotte/PHEL had als callsign PHEG. Kreeg het schip een andere naam dan veranderde de roepnaam ook. Door die alfabetische volgorde van scheepsnaam en callsign ontstond er soms verwarring, zoals tussen de Rotte/PHEL (my. Houtvaart)en de Rotti/PHEM (my. Nederland). Varen deze schepen bovendien nog zo beetje dezelfde route dan is er gauw een foutje gemaakt bij het kuststation. Ik heb als telegrafist op de Rotte/PHEL, hemel en aarde moeten bewegen om een telegram van, ik meen Houston radio, in ieder geval een Golf station, te krijgen wat bij hun in de lijst stond voor de Rotti/PHEM. Zowel de naam als het callsign scheelde maar 1 letter. Bovendien spraken de Yanken de naam Rotte uit als Rotti. Gelukkig wist ik de naam van de onze agent. Toen geloofde ze dat het telegram voor ons was en niet voor de Rotti.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

@Theo, et al;
Nu behoorde naast de naam en roepletters van het schip nog een een account-code, die door de kuststations werd gebruikt om taksen naar de juiste instantie door te belasten. Nu was dat voor de schepen waarop ik gevaren heb NA01 (Netherlands Antilles 01).

Dus de scheepsnaam was gekoppeld aan de roepletters en de roepletters gekoppeld aan een bepaalde account-code.
Mocht een schip nu van naam veranderen , maar dezelfde roepletters behouden, dan kon dit alleen als de account-code hetzelfde bleef. (logisch lijkt mij)
Het e.e.a hing gewoon af wie die account-code beheerde, en het wel of niet noodzakelijk achtte om de roepletters te wijzigen.
Zoals uit je voorbeelden duidelijk naar voren komt, dat ze in sommige landen gewoon wat flexibeler waren, en het op een meer pragmatische manier oplosten.

zie hier
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Erikdepooter »

Zo wordt wel duidelijk, dat er vroeger nogal wat verwarring door ontstond. En er dus ook wel mee werd gesjoemeld. Sinds iedereen zijn (onveranderend) IMO-nummer zichtbaar moet voeren is dit een stuk moeilijker en is al die naamsverwarring ook verleden tijd. (zie ook topic "mooie tankers"; welke Markland was het nou??)

Schermafdruk controle op uitgegeven IMO-nummer:
Bijlagen
Schermafdruk IMOcheck.jpg
Schermafdruk IMOcheck.jpg (54.45 KiB) 5793 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knisten »

@Bob en Dick
Was het niet zo dat GHV schepen in Nederland in den beginne een vier-letter* callsign hadden en de plezier- en binnenvaart een combinatie van twee letters en vier cijfers ? Daar staat me iets van bij. Later, toen er schepen kwamen met vrijstelling tot het aan boord hebben van een R/O en na de invoering van het GMDSS werd de toewijzing van roepletters minder transparant en zag je ook GHV schepen met een uit twee letters en vier cijfers bestaand callsign. Als het schip werd omgevlagd van bijvoorbeeld Singapore naar Liberia veranderde uiteraard wel het callsign, maar vaak bleef de accounting-code gehandhaafd. De schepen waar ik op heb gevaren hadden meestal de AAIC BE02 (SAIT). Lang niet alle landen gebruikten een alfabetische lijst, zoals Nederland dat wel had. Dat * vier-letter callsign kon ook bestaan uit een letter, een cijfer gevolgd door twee letters, bijv. S6EE, A8LO, D5MZ etc. waarbij opgemerkt mag worden dat het eerste in dit rijtje wel mijn voorkeur had. Lekker makkelijk, negen puntjes en één streep :)

@Erik,
Waar komt die 166 vandaan als check in het IMO nummer ? Dat hoor ik graag van je, alvast bedankt !

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Bedankt voor alle uitleg. Het is me duidelijk geworden dat scheepsnaam en call sign niet langer met elkaar verbonden zijn. Het kan wel, maar het hoeft dus niet. Het IMO nummer is bepalend en dat is maar goed ook.
Dirk schreef:Waar komt die 166 vandaan als check in het IMO nummer ?
Dirk, 166 is niet de check, maar alleen het laatste cijfer, de 6. Dat is het controlecijfer. de check digit. 166 is de checksum. Als het nummer klopt, dan moet - in dit geval - dat laatste cijfer een 6 zijn. Dit systeem wordt veel gebruikt, bijvoorbeeld bij de bar code, de streepjescode en ook bij ISBN-nummers. Op die manier kan een computer controleren of een getal juist is.Elk cijfer wordt gecontroleerd aan de hand van de plaats die dat cijfer in dat getal inneemt, bij een IMO-nummer van rechts naar links gerekend. IMO-nummers hebben 7 cijfers, dus het eerste getal staat op de zevende plaats van rechts en wordt daarom met 7 vermenigvuldigd. Dat gebeurt met zes van de zeven cijfers , waarbij het zesde dus op de tweede plaats staat. De som van die zes vermenigvuldigingen is de controlesom, de checksum, en het laatste cijfer van die checksum is het zevende en laatste getal van het hele nummer.

Bij een barcode die op elk product staat, geven de eerste twee of drie cijfers het land van herkomst aan. Daarna komt de code van de fabrikant, vervolgens is er ruimte voor de fabrikant om zijn eigen product te coderen en dan is het laatste cijfer ook daar weer het controlecijfer. Het is daar wat ingewikkelder gemaakt - wat een computer worst zal zijn - want daar is medebepalend of een cijfer op een even of oneven plek staat. Wie het precies wil weten, zoekt het maar even op.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knisten »

@Theo,
Thanks. Weer wat geleerd. Uiteraard wilde ik het precies weten en dus even gezocht, maar... :oops: .
Rest mij slechts te vermelden dat ik het liever zo leer, met een -virtuele- onderwijzer van vlees-en-bloed om het zo maar eens te zeggen :) in plaats van de volgende link aan te klikken:

https://nl.wikipedia.org/wiki/IMO-nummer

In mijn beleving blijft het geleerde op die (dus jouw) manier veel langer "hangen", maar dat zal wel met -relatieve- ouderdom te maken hebben :roll: .

@Erik,
QTA (cancel) mijn verzoek om uitleg. 't Is crystal clear !

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie