Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Yep....ik had ook al snel door dat hoe meer je leert, hoe meer je beseft hoe weinig je weet....
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die die entropie uit kon leggen op een voor mij begrijpelijke manier, dus heb het altijd 'gedaan' zonder die echte kennis/kunde....niet door leraren, hwtk's enz....
Maar ook alle collegae/leidinggevenden zwegen daarover als het graf...
We zijn net als Oddball (Donald Sutherland) in de prachtige (oorlogs-)film "Kelly's heroes", waarin hij zegt over z'n Sherman-tank "I only drive them; I don't know what makes them work !"
We hebben het ook niet als gemis ervaren, hoor: het heeft mij wel altijd een beetje geintrigeerd, maar de bedrijfsvoering heeft er nooit onder geleden. Ik kan me voorstellen dat bij het ontwerp van de installatie die entropie heel belangrijk is: het bepaalt de voorwaarden, denk ik....
En die herverhitter in het Molier-diagram ? Da's heel gemakkelijk Cor. Op de neergaande lijn bij de P/t waar de stoom uit de HD-turbine komt ga je in zowat 1 rechte lijn weer naar boven naar de P/t van uittrede herovo, en dan weer de lijn via de MD- en de LD-turbine door de condensor... Officieel is er wel drukval over de terugvoer HD-turb > herovo, en desgewenst kun je die punten toevoegen, maar je zult zien dat die niet veel veranderen aan dat kleine Moliertje.. Zelfs de stoom-aftappen zijn/worden amper zichtbaar op dat overzicht-diagram...
Hier onderaan het Moliertje van de AbelTasman, zonder een MD-turbine, maar wel de (grote !) toevoeging van afgewerkte stoom van de stoomturbine-generator...
De Bensonketel is een ketel zonder drums: je pompt (in principe) aan de onderkant die hoeveelheid water in de header (verzamelleiding waar alle andere pijpen op uitkomen), die aan de bovenkant als oververhitte stoom uit de bovenste header komt. Tijdens dit bedrijf weet niemand waar het peil in de ketel ligt; dat ligt vast door de druk en temperatuur van de uittredende stoom. Er is een soort kleine drum, maar die staat verticaal en is ongeisoleerd buiten de ketelisolatie. Alleen bij (zeer) lage last wordt er een soort max-peil gemeten in dat "Bensonvat", en komen er 1 of 2 Bensonpompen in bedrijf die het ketelwater gaan rondpompen over Bensonvat > onderste header....de voedingwaterpomp kan dan aangepast worden aan de stoomproduktie op dat moment, maar wordt in deze fase geregeld door dat peil....
Zie de Bensonketel maar als 1 pijp die zwaar verhit wordt tussen de VW-pomp en de turbine....aan de ene kant water erin, aan de andere kant de oververhitte stoom eruit...
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die die entropie uit kon leggen op een voor mij begrijpelijke manier, dus heb het altijd 'gedaan' zonder die echte kennis/kunde....niet door leraren, hwtk's enz....
Maar ook alle collegae/leidinggevenden zwegen daarover als het graf...
We zijn net als Oddball (Donald Sutherland) in de prachtige (oorlogs-)film "Kelly's heroes", waarin hij zegt over z'n Sherman-tank "I only drive them; I don't know what makes them work !"
We hebben het ook niet als gemis ervaren, hoor: het heeft mij wel altijd een beetje geintrigeerd, maar de bedrijfsvoering heeft er nooit onder geleden. Ik kan me voorstellen dat bij het ontwerp van de installatie die entropie heel belangrijk is: het bepaalt de voorwaarden, denk ik....
En die herverhitter in het Molier-diagram ? Da's heel gemakkelijk Cor. Op de neergaande lijn bij de P/t waar de stoom uit de HD-turbine komt ga je in zowat 1 rechte lijn weer naar boven naar de P/t van uittrede herovo, en dan weer de lijn via de MD- en de LD-turbine door de condensor... Officieel is er wel drukval over de terugvoer HD-turb > herovo, en desgewenst kun je die punten toevoegen, maar je zult zien dat die niet veel veranderen aan dat kleine Moliertje.. Zelfs de stoom-aftappen zijn/worden amper zichtbaar op dat overzicht-diagram...
Hier onderaan het Moliertje van de AbelTasman, zonder een MD-turbine, maar wel de (grote !) toevoeging van afgewerkte stoom van de stoomturbine-generator...
De Bensonketel is een ketel zonder drums: je pompt (in principe) aan de onderkant die hoeveelheid water in de header (verzamelleiding waar alle andere pijpen op uitkomen), die aan de bovenkant als oververhitte stoom uit de bovenste header komt. Tijdens dit bedrijf weet niemand waar het peil in de ketel ligt; dat ligt vast door de druk en temperatuur van de uittredende stoom. Er is een soort kleine drum, maar die staat verticaal en is ongeisoleerd buiten de ketelisolatie. Alleen bij (zeer) lage last wordt er een soort max-peil gemeten in dat "Bensonvat", en komen er 1 of 2 Bensonpompen in bedrijf die het ketelwater gaan rondpompen over Bensonvat > onderste header....de voedingwaterpomp kan dan aangepast worden aan de stoomproduktie op dat moment, maar wordt in deze fase geregeld door dat peil....
Zie de Bensonketel maar als 1 pijp die zwaar verhit wordt tussen de VW-pomp en de turbine....aan de ene kant water erin, aan de andere kant de oververhitte stoom eruit...
- Bijlagen
-
- IMG_0030_1.jpg (593.26 KiB) 5853 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Nog eventjes op bovenstaand terugkomend....
Het Molierdiagram zou waarempel gemaakt kunnen zijn op het moment dat ik de foto maakte....:
Ik heb de P en de t lijnen even aangegeven, en dan zie je dat alleen de temperatuur van de stoom (bij gelijkbijvende) druk 10' stijgt van 170'C naar 180'C tgv de invoeging van de stoomgenerator-stoomhoeveelheid...
Ook het 1e aftappunt heb ik ff aangegeven.....
Maar kijk daarna op het manoeuvreerpaneel naar de keteldruk en stoomtemperatuur.....
Mooi he.....alles klopt weer als een collectebus....maar eigenlijk had ik niet 'bar' moeten typen, maar 'kg/cm2'
Het Molierdiagram zou waarempel gemaakt kunnen zijn op het moment dat ik de foto maakte....:
Ik heb de P en de t lijnen even aangegeven, en dan zie je dat alleen de temperatuur van de stoom (bij gelijkbijvende) druk 10' stijgt van 170'C naar 180'C tgv de invoeging van de stoomgenerator-stoomhoeveelheid...
Ook het 1e aftappunt heb ik ff aangegeven.....
Maar kijk daarna op het manoeuvreerpaneel naar de keteldruk en stoomtemperatuur.....
Mooi he.....alles klopt weer als een collectebus....maar eigenlijk had ik niet 'bar' moeten typen, maar 'kg/cm2'
- Bijlagen
-
- Naamloos.jpg (401.88 KiB) 5804 keer bekeken
-
- Abel Tasman 24 bord3.jpg (388.79 KiB) 5802 keer bekeken
Oost, west...ook best
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Stoommachines en Diesel motoren
je hebt het weer mooi voor elkaar Jan V.en prachtig er in getekend, ook grappig dat je er jaren niet
naar gekeken hebt en dan inééns zit je hier op dit topic weer die temperaturen en drukken te bekijken.
Echt zo iets wat je nooit weggooit blijkt wel.
groet,Jan
naar gekeken hebt en dan inééns zit je hier op dit topic weer die temperaturen en drukken te bekijken.
Echt zo iets wat je nooit weggooit blijkt wel.
groet,Jan
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Heren, dames ook indien voorradig, gegroet..
Ik hoop dat een van jullie mij op weg kan helpen.
Ik ben op zoek naar het instructieboek/onderdelen boek en andere documentatie van een Bolnes KNL motor uit 1972.
Neem aan dat het bouwjaar minder belangrijk is dan het type..
Is voor een goede vriend met zo'n brommer in z' boot...
Fijn verjaardagscadeau..
Hoor graag.
Vast bedankt.
Witte.
Ik hoop dat een van jullie mij op weg kan helpen.
Ik ben op zoek naar het instructieboek/onderdelen boek en andere documentatie van een Bolnes KNL motor uit 1972.
Neem aan dat het bouwjaar minder belangrijk is dan het type..
Is voor een goede vriend met zo'n brommer in z' boot...
Fijn verjaardagscadeau..
Hoor graag.
Vast bedankt.
Witte.
Never a Dull Moment
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Weet je zeker Witte dat het een KNL is en geen DNL??van een Bolnes KNL motor uit 1972.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dan kan ik je niet verder helpen, good luck.Het is een 5KNL, echt waar.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Stonden in diverse Rotterdamse havendienst boten.
http://www.dienstvaartuig.nl/havens/Rot ... rpa20.html
http://www.dienstvaartuig.nl/havens/Rot ... rpa20.html
Machinare nesse est!
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hier een foto van die 'brommer'
- Bijlagen
-
- Knipsel.PNG (513.64 KiB) 7776 keer bekeken
Groet,
Hans
Hans