Margrietspeld / petemblemen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Margrietspeld

Bericht door jdbvos »

Mijn pa vertelde altijd dat als je het anker ( met het touw omwikkeld) zou laten hangen aan dat touw, een onklaar anker op z'n kop zou hangen, en een klaar anker zou het touw afrollen en rechtop hangen.
Vandaar een klaar (= gereed) en een onklaar.....
Maar of dat écht zo zal zijn...????
Maar: zo vertelde hij het !

ik DENK dus zoiets:
Bijlagen
klaar-onklaar.jpg
klaar-onklaar.jpg (27.32 KiB) 4356 keer bekeken
Oost, west...ook best

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Margrietspeld

Bericht door Roy »

Theo bedankt voor het speuren naar een antwoord op deze prangende vraag.
Ik neem aan dat je deze vraag al eens eerder gesteld hebt. :wink:

Tja, dan Jan z'n antwoord. De wijze lessen van z'n vader kloppen uiteraard !.
Hiernaast was het zo dat zeeschepen meestal de twee ankers een paar schalmen lieten zakken om zeker te weten dat het anker ook zou vallen om in geval van nood een anker te kunnen presenteren. Dat deed men bij vertrek en haalde ze strak scheep zodra men tussen de breakwaters zat en andersom ook natuurlijk. Niet dat de ankers dan omgedraaid werden, maar je begrijpt me wel. :!: :idea: :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Margrietspeld

Bericht door Arie »

Ik neem aan dat onderstaand wel bekend is maar vermeld het toch maar eventjes.
Bij anker op word er doorgegeven naar de brug of dat het anker klaar of onklaar is (zo gebeurd dat bij de vloot), onklaar anker is niks anders dan een anker wat vol zit met rommel en zodoende niet goed thuis kan worden benieuwd in de kluis en wat dan weer resulteert in het rammelen/slaan van de ankerstok in de kettingkoker met de nodige schade tot gevolg.

Bij de marine hebben ze voor meer dingen andere benamingen dan op de koopvaardij. Toch komt er bij de marine ook een klaar anker voor en wel bij de bijzondere dienst zoals bijv. de wassers...
Jos Komen (R.I.P)

Re: Margrietspeld

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ankers klaarmaken, dat wil niet zeggen dat ze onklaar zijn, maar ze moeten klaar gemaakt worden om te vallen.
Ik heb bij Nedgulf meegemaakt dat de ankerkettingen met elkaar in de knoop zaten, verdomd lastig om ze weer klaar te maken. :)
Op Kombuispraat staan ook sterke waargebeurde verhalen over een stuurboord anker wat tijdens de reis verdwenen was, Niemand had dit in de peiling totdat ze het moesten laten vallen.
"Krijg nou wat, er hangt alleen maar een tampie ketting". :lol:
Echt gebeurd hoor! :)
Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: Margrietspeld

Bericht door Sjaan1946 »

Ik kreeg, tijdens mijn zoektocht naar nabestaanden van opvarenden van het s.s. Stolwijk, een email met als bijlage een brief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat waarin, postuum, een margriet embleem is uitgereikt. De overledene was marconist op het s.S. Stolwijk dat op 6 december is gestrand voor de kust van Ierland. Hierbij zijn 10 personen omgekomen waaronder deze 20 jarige jongen. Nou vraag ik me af of iedere verdronken opvarende zo'n embleem heeft gekregen? Diet is de inhoud van de brief:

Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Directoraat-Generaal van de scheepvaart

's Gravenhage Januari 1948
Van Alkemadelaan 400

Het is mij een voorrecht U hierbij het door Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana
aangeboden "Margriet-embleem met Anker" te doen toeken, welk embleem door U, als
aandenken aan hem, die Gij door de oorlog verloren hebt, bewaard kan worden.
Ik teken hierbij aan, dat dit embleem niet gedragen mag worden, daar het Koninklijk
Besluit, waarbij het embleem is ingesteld, bepaalt, dat slechts "leden van de Nederlandse
Koopvaardij, met uitsluiting van ieder ander", gerechtigd zijn het embleem te dragen.
Moge dit aandenken tevens een symbool zijn van de dankbaarheid van alle Nederlanders
voor hetgeen hij, die u dierbaar was, tot de bevrijding van ons Vaderland heeft
bijgedragen.

De Directeur-Generaal van Scheepvaart
Mr. J.J. Oyevaar
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Margrietspeld

Bericht door jdbvos »

Mooi dat zo'n bijbehorende brief bewaard is gebleven.....
Ik wist overigens niet dat zo'n brief werd verstuurd na de WW2 aan nabestaanden van gevallen koopvaardijmensen in die WW2.
Ik vind het iig een grote blijk van waardering.

Zou die speld alsnog eens nabesteld kunnen worden ? Ik stel me zo voor dat er meer mensen zijn die in (nóg-) eentje interesse hebben.....
Ik ben uiteraard niet de enige die (nog steeds !) beretrots is op z'n varend verleden.
Oost, west...ook best
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Margrietspeld

Bericht door warbout »

Na de oorlog en zeker in de zestiger jaren was het een ongeschreven wet dat iedere koopvaardijer
dit speldje kon kopen bij de uniformzaken zoals de Fa. Cohen in Rotterdam.
Men zei wel dat je de vaartijd van 5 jaar moest hebben.(Monsterboekje tonen)

Momenteel wordt het nog steeds te koop aangeboden op maritieme braderieën zoals "De Furiade Maassluis'.
(1e zaterdag van oktober)
Tevens bestaan er dasspelden van. Zowel van Marine als Koopvaardij symbolen.

Na de oorlog (mijn vader ook) had men dit embleem op de pet.
Maar omdat Smit mensen geen bloemetje wilden, ruilden zij dit om voor het embleem van de maatschappij.
Blauw/Witte vlag.
Prinses Margriet werd toen het petekind van alle koopvaardijers uit de oorlogstijd.
naderhand werd en is zij de bescherm vrouwe van de Nederlandse Koopvaardij.

Dat is tevens de reden dat het toenmalige vlaggenschip m.s. Prinses Margriet van de Oranje Lijn bij de overname aan de H.A.L niet omgedoopt werd
naar ......dam omdat het de naam van de bescherm vrouwe droeg.

gr, Willem.W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Petembleem gezocht

Bericht door jan »

Voor mijn verzameling ben ik op zoek naar het petembleem van de Halcyon lijn en indien mogelijk van Gebr.Broere uit Dordrecht.

Gr.Jan
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Re: Margrietspeld

Bericht door arij »

jdbvos schreef:Mijn pa vertelde altijd dat als je het anker ( met het touw omwikkeld) zou laten hangen aan dat touw, een onklaar anker op z'n kop zou hangen, en een klaar anker zou het touw afrollen en rechtop hangen.
Vandaar een klaar (= gereed) en een onklaar.....
Maar of dat écht zo zal zijn...????
Maar: zo vertelde hij het !

ik DENK dus zoiets:
In de wapenkunde of Heraldiek is een onklaaranker iets anders dan een anker dat onklaar is geraakt door rommel of stukken tros of ketting.
In de heraldiek is een onklaar anker waar iets aan toegevoegd is. Het onklaar anker bij de marine zit er een tros omheen. Bij de Margrietspeld zit op het anker een margriet. Hiermee wordt bedoeld zowel bij de Kon Marine als de koopvaardij Dat het anker zijn sporen verdient heeft Bij de marine is dat dan een kabel rond het anker en bij de Koopvaardij een margrietbloem. De koninklijke marine heeft zich als onze zeemacht dit anker al verdient En de koopvaardij in WO II Aan het anker van de Koopvaardij is een margriet toegevoegd. En dan heet zo'n anker een onklaaranker. En dat heeft dus niets te maken met een onklaar geraakt anker.
Gebruikersavatar
koentje9
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2017 19:45

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door koentje9 »

Petembleem met Margriet altijd nog steeds nieuw te krijgen bij Circuit Besrijfskleding, die Cohen ooit overgenomen heeft, zie hieronder mijn eigen pet met petembleem zoals dat nog steeds gebruikt word.

https://flic.kr/p/TRgU7z
https://flic.kr/p/U3Q7P2


Plaats reactie