Margrietspeld / petemblemen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jago
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 jan 2009 13:34

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door jago »

Koentje,

Deze komt me bekend voor.
Zeevaartschool Den Helder???? Internaat Prinses Margriet ???

Groet Jaap.

Gebruikersavatar
koentje9
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2017 19:45

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door koentje9 »

Zou kunnen dat ze die gebruiken.

Wij gebruiken dit ( koopvaardij embleem zoals hierboven in dit topic beschreven ) gewoon aan boord aangezien de rederij ons niet meer voorziet van petemblemen.

Moest er wel om vragen bij aanschaf, ze weten van het bestaan af maar verkopen ze bijna nooit meer. Destijds bij overname Cohen hebben ze er voor de komende 100 jaar ankers met margrietjes bij laten maken, van de voorbeelden die ze toen nog hadden.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

aangezien de rederij ons niet meer voorziet van petemblemen.
Nou ja, als de rederij wel voorziet in de rest van het uniform ... :roll:
Toen ik als zeer jong derde stuurman bij Hudig & Veder werd aangenomen, kreeg ik een petkroon uitgereikt. De rest moest ik zelf aanvullen bij Jos. Cohen. :-D
Gebruikersavatar
koentje9
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2017 19:45

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door koentje9 »

Bij ons kreeg je een overhemd maatje aardappelzak en een setje epauletten mee naar huis.. ook niet echt om over naar huis te schrijven, de rest dan ook zelf maar aangeschaft voor met de kerst 8)
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door Bob R.I.P. »

Bij RH moest je zelf voor je gehele uitrusting zorgen. Zowel kaki voor bij de Never Come Back Line als jasje Toepoet voor bij de Nederland. Je wist nooit waar je terechtkwam in het begin. Gelukkig had de leverancier (wie was dat ook al weer in Amsterdam? Determan? Een aardig senioerenmomentje) een regeling dat je kon afbetalen. Het was iets van meer dan 1200 ouderwetse guldens en voorlopig verdiende je niets als je in afwachting was van je eerst leerlingen reis.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
jago
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 jan 2009 13:34

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door jago »

Hoi Bob uit Broek,

Deteman in Amsterdam en Nijpels uit den Helder.

Groet van Jaap uit Hoorn.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door Chr.Vr. »

En jasje tutup uit hoofddorp
grtn,
Chris .
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3226
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door jacko »

Detemeyer Oude zijds voorburgwal in Amsterdam.
Volgens mij.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Patru (R.I.P)

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Determeyer aan de Korte Niezel en de beide hoeken van de Oude Zijdsvoorburgwal, die waren verbonden door een karakteristieke overloop; deze is er nog steeds. Het bedrijf is in 1985 vertrokken van deze locatie.
Menige Kombuizer zal zich het loopje voor het aanmonsteren of aan boord gaan herinneren. Eerst even naar Determeyer de nodige spullen kopen, dan snel naar Schele Henk op de Lange Niezel om een rakker te halen en wat maten te ontmoeten. Daarna kon je pas met goed fatsoen naar het Centraal Station lopen om het bootje naar de Kop te halen of bus P te nemen naar de haven.

Korte Niezel ca1955.jpg
Korte Niezel ca1955.jpg (80.32 KiB) 2604 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door jdbvos »

Bij mij kwam de hele bubs gewoon van Determeijer of Jos Cohen (degene die op de Nieuwe- of Oude- Binnenweg in R'dam zat).

1 donkerblauw uniform, 2x jasje tutup met maar 1 set vadermoordenaarknopen en 1 set jasknopen-met-ringen, 6 witte overall's, pet met Nedlloyd-met-kroon-embleem, 2 stropdassen, 6 witte overhemden met mouwen, 2 lange witte broeken, 6 korte witte broeken en 6 kortemouw-shirts, 6 p. zwarte sokken en 6 p. witte kniekousen, 1 set leerling-epaulettenen 2 zgn Nedlloyd-koffers.
2 paar zwarte lage schoenen en 2 paar werkschoenen
Verder diende ik van huis mee te nemen minimaal 6 onderbroeken, handschoenen, de gabardine-overjas (van school) met de witte sjaal, en wat ik verder aan (prive-)kledij wenste mee te nemen. (ik geloof dat ik alles heb, behalve de 6 handoeken en de 6 washandjes)
Dit moest allemaal gemerkt worden met een innaai naam-labeltje (heeft ma veel werk van gehad) die per 100 werden meegeleverd. Dat alles in ruil voor een handtekening mijnerzijds zodat de Nedlloyd op gepaste wijze het eea in mijn gage kon verwerken.
Dit alles paste uiteraard niet in de Nedlloyd koffers, dus er kwamen nog 2 grote koffers bij....

Het was ff zoeken, maar ik heb het eea dat nog resteert ff bijelkaar gezocht... (het was dus Determeijer: zie het knopenzakje)
En die gouden ladder was niet van de Nedlloyd, maar moest ik ff aanschaffen voor het decorum namens een andere rederij (ik méén Seatrade, maar dat weet ik niet meer zeker...SG was normaliter niet zo pakkie-achtig)
Bijlagen
WP_20170421_19_19_10_Pro-resized.jpg
WP_20170421_19_19_10_Pro-resized.jpg (192.39 KiB) 2595 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie