Taal en zo...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Taal en zo...

Bericht door v+d »

Het is toch prachtig als je overal personeel voor hebt :wink:
In het ziekenhuis werd ik bijzonder verwend, overal personeel voor, zelfs voor naar het potje gaan :)

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
En vergeet ook niet wat soms gezegd wordt als je écht een hekel aan iemand hebt: "Ik wens je veel personeel." :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

als je overal personeel voor heb
Dit praatje doet me denken aan de "enige ervaring in mijn leven" vroegaah in de vorige eeuw, toen mijn vrouw meevoer a/b de " Forest Hill" en we een geweldige en oudere en ouderwets bij de KPM opgebrachte Chinese Steward hadden- de enige korte periode in mijn leven dat ik een bijna prive butler had; hij was niet alleen een zeer sympathieke kerel maar had ook binnen de kortste keren "onze gedachten wereld" uitgevogeld. Als je bij wijze van spreken begon na te denken over een potje bier of zo, kwam hij er al mee aanlopen!!!Ik zou zijn naam niet meer weten, maar we zijn hem alle-twee nog niet vergeten :lol: ( Moet dat alle-twee wel met een streeepie?? :lol: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Moet dat alle-twee wel met een streepie?
Nee, dat moet niet met een streepie, maar gewoon los: alle twee. Als je het liever aan elkaar wilt hebben, moet je allebei schrijven.
Je kunt er ook beiden van maken, maar ja, dan moet je natuurlijk wel weten wanneer het beiden moet zijn en wanneer alleen beide - zonder "n" - juist is.
Zo blijft een mens aan de gang. Nederlands is een mooie taal, maar vereist wel enige oefening. Vandaar dat dit zo'n dankbaar topic is. 8)
-------------------------------
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Taal en zo...

Bericht door Martinus »

Met 'mijn' personeel heb ik totaal geen moeite en ik zie er ook niets van eigendom in. Het doet mij eerder aan verbondenheid denken.

Wat ik wel weer moeilijk vond is dat er mensen 'bediende' werden genoemd.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Taal en zo...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat ik wel weer moeilijk vond is dat er mensen 'bediende' werden genoemd.
Ach ja, dat is allemaal puur een kwestie van gevoel. In België, waar men over het algemeen toch zeer goed Nederlands spreekt, is het voor velen belangrijk om bediende te worden genoemd. Van arbeider naar bediende is daar een promotie. In Nederland wil niemand meer een chef hebben, laat staan een baas. Daar heb je nog uitsluitend een leidinggevende. Dat is weer iets anders dan een manager. :shock:

De tijden veranderen en daarmee de taal en de gevoelens die bepaalde woorden oproepen.
Als je maar gelukkig en tevreden bent, dat is het belangrijkste.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Taal en zo...

Bericht door rspeur »

Ach mensen, ik begon mijn vaartijd als bediende, ik ben blij dat ik niet toen al bediend werd. Bedienen deden we zelf wel, ook met stormlatten en natte lakens op tafel. Mijn oude beroep komt nog wel eens van pas als iemand geringschattend tegen me doet als ik vertel dat we een werkster (ook zo lekker dienend) hebben. Mijn vrouw gaat huishoudelijk werk wat lastig af met een been maar ze blijft lekker koken, ik heb gewoon geen zin in de stofzuiger. "Jij weet zeker niet hoe je een badkamer moet schoonmaken". Het is dan altijd leuk te vertellen dat je dat donders goed weet, omdat een bediende op de grote vaart niet alleen aan tafel bedient, maar ook die kooi van de kapitein moet opmaken en zijn wc schoonhouden.
En om even een promotie door te geven: ik ben nu wasBAAS.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Taal en zo...

Bericht door v+d »

Er zijn veel leidinggevenden die lijden onder het geven van leiding en voor bediende hebben we gelukkig een goed Nederlands woord, "steward " :wink: In den Haag zeggen ze stijve leiding is pijp en slappe leiding is buis, je zal maar de leidinggevende zijn van een stel Hagenezen, ik zie de bui al hangen :)
Bij de SMN heb ik nog op een paar bootjes met Hollandse civiele dienst gevaren, prima en beter als dat gedoe met de Chinezen waar altijd wel iets mee te bakkeleien was.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Taal en zo...

Bericht door Geep »

Hum......welke buis, zie je hangen.....?
Vrgr. ,,Vieze'' Geep.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Taal en zo...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

wel weten wanneer het beiden moet zijn
:roll: :lol: ......Ik twijfelde daar over Theodorus en ik wou er DE Direktie niet mee lastig vallen.........EN ....Ik hou van streepies....dus hoe moet dat tan?? ( ik zie trouwens dat ik ook weer over de schreef ga met m'n puntjes :oops: )
niemand meer een chef hebben, laat staan een baas. Daar heb je nog uitsluitend een leidinggevende.
HET is hier tegenswoordig "en voque" om...1e instantie VOORAL over " team" te spreken en dan heppie in 2e instantie ook weer " team leads"
Was het vroegaah niet Paul van Vliet die zo'n praaaachtige voordracht maakte over een boertien in de Achterhoek..die strontspray in de ouwe stal kliederde en dan 'sochtends wat " met de bussen rammelde en dan weer TE bed ging" en zei:
" DE mens'n wil'n jaaa bedonderd word'n" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie