Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ja hoor: dat kan. redelijk probleemloos...
Doe dat niet als je meerdere tanks tegelijk gebruikt (bijv 1 sb/1 bb): dan weet je niet welke tank vervuild is...
Persoonlijk zou ik per motor wel 1 apart (desgewenst ook duplex) fijnfilter blijven gebruiken: met de huidige bio-diesel worden nl ook de metalen leidingen aangetast.
Maar één duplex (grof-) voorfilter met waterafscheider voor 2 motoren is geen probleem.
Op de (op gasolie varende ouderwetse) kustvaart lurkten de hoofdmotor, de beide hulpmotoren én de cv-installatie allemaal aan 1 duplexfilter (in die tijd zelfs zonder waterafscheider; dat tapte je zelf af aan de dagtank, en was je zelf dus de waterafscheider)
Als je bio-diesel gebruikt, kies dan als het mogelijk is een doorzichtig geheel (zoals bij de waterafscheider), dan kun je eventuele algvorming en/of de stront daarvan, als zwarte (donkergroene) vervuiling duidelijk zien beginnen.
Zorg dat je zuigleiding niet meer, zoals vroeger, een eindje boven de tankbodem steekt, maar juist liefst onderin de waterzak, zodat er geen water in je tank komt.... Want dat is de bron van de algen-vervuiling.
Nog mooier: geef een paar centen méér uit per liter, en koop GTL (Gas To Liquid) ipv diesel. Véél schone en zonder 'dieselgeur', en bovenal: géén last van bio-sludge...
Heb je die (idd: dure) extra filtersets ook niet nodig.
Nog 1 tip: doe een nieuw filterelement eerst in schone olie, weer uit laten lekken, en dan wegen op een oude keukenweegschaal. Noteer dat gewicht, en als je een filter vervangt, laat het verwijderde filter uitlekken en weeg ook die. Dan weet je hoeveel vuil er bij hoeveel draaiuren inkomt, en kun je wellicht (bij weinig verschil) ipv (bijv) 1 x per jaar naar 1 x in 2 jaar gaan... Spaar je nóg meer uit...
Geldt ook voor de smeeroliefilters. De schone vullen met olie en een tijdje in laten trekken. Eventueel bijvullen tot de rand, en wegen (niet uitlekken, dus). Het ouwe filter komt er doorgaans rechtop en vol uit, dus bij het wegen is het volume gelijk. Bij weinig verschil kun je daarvan dus ook de frequentie aanpassen....
Niet langer dan 2 jaar, raad ik je aan; filterelementen kunnen ook desintegreren.....maar ik ken bootjesbezitters die wel 5 jaar met dezelfde filters rondvaren...
Oost, west...ook best

Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Wie weet ?

Bericht door Chris.dus »

Bedankt Jan, duidelijk. Er komt inderdaad GTL in, die keuze was al gemaakt. De reden voor het extra voorfilter is, dat ik dan mocht het spul vervuild raken, in 1 x kan switchen naar een ander filter en dus door kan varen, De tank is schoongemaakt maar ook de kiel onder de tank fungeert als extra inhoud. Die kan ik niet schoonmaken, daar kom ik gewoon niet bij. Dus eventueel vuil zou dan eerst in het voorfilter moeten komen, voordat het bij het fijnffilter van de motor zelf komt. Wat denk jij, 10 of 30 micron voorfilter? En zou die GTL het roken van de Dafjes verminderen? Heb allerlei verhalen over de GTL gelezen, maar nergens iets over GTL en blank staal van een tank. Met die rode diesel ging dat prima, na 43 jaar geen spoortje roest, maar of dat met GTL ook zo is? Daar kan ik weinig over vinden online.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

als voorfilter vind ik (!) 30 mu wel voldoende....
Het is dat je je kielfilter niet goed schoon kunt maken, anders zou ik het voorfilter bij GTL zelfs als fijnfilter/waterafscheider doen.....
Met duplex zit je immers al safe...en GTL is extra schoon.
Met GTL zou je rookprobleem over moeten zijn: dat spul verbrandt beter en schoner. zelfs je smeeroliefilters blijven véél schoner vanwege minder koolaanslag...
Als die kieltank de voorraad is, en die blankstalen tank je "dagtank", zou je dat filter ook daartussen kunnen zetten...dan weet je ook of daar vuil uit meekomt....
Oost, west...ook best
matthijs
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2004 21:51
Locatie: schoonhoven

Re: Wie weet ?

Bericht door matthijs »

Hallo Chris,
GTL werkt prima nagenoeg geen rook meer, er is zover ik weet maar één nadeeltje dat in sommige rubbers en rubberen brandstof slangen bestanddelen oplossen, zodat deze gaan zweten.
Ik heb in mijn bootje een Volvo Penta 2003T staan waar ik 4 jaar geleden een dubbelfilter in glazen potten voor heb gezet, het 1e filter staat er nog steeds op. 2e dus standby, heb wel voldoende nieuwe filters aan boord.

Jan dat truckje met het wegen van de filters kende ik nog niet maar ga dat zeker eens bekijken.

vr.gr. Matthijs
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Wie weet ?

Bericht door peelander »

@Ron,
Al gekeken in het Stadsarchief van Rotterdam?
Ik vond er dit: http://collecties.stadsarchief.rotterda ... n;algemeen, toen ik in de door jou genoemde periode naar vlootbezoeken zocht.
groeten
Jan van der Pluijm
Ron H.
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:36

Re: Wie weet ?

Bericht door Ron H. »

@Jan,

Nee, ik had nog niet in het Stadsarchief van Rotterdam gekeken.
Maar helaas werkt de link die je me gaf niet en zelf is het mij niet gelukt om iets over vlootbezoeken te vinden.
Kan je nog een hint geven?

Groet,
Ron
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie weet ?

Bericht door Drentenier »

Hallo Ron,
Zou het op 20 september 1963 geweest kunnen zijn?
Zie onderstaand knipsel uit het Stadsarchief Rotterdam.

En ik vond nog iets over deze vlootdagen maar daar wordt echter Hr. Ms. De Ruyter niet bij genoemd.
http://www.vlaggeschipsmaldeel5.nl/html ... r_dam.html
Dat is dan toch vreemd.
Bijlagen
Vlootdagen.PNG
Vlootdagen.PNG (34.05 KiB) 4155 keer bekeken
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen »

Hr.Ms. De Ruyter - C801

@Ron, voor zover ik -via via- heb kunnen achterhalen heeft Hr.Ms. De Ruyter diverse keren aan de Parkkade gelegen.
Maar NIET tijdens de vlootdagen in september 1963, aldus een opvarende.
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie weet ?

Bericht door Drentenier »

Ron,
Dit vond ik ook nog. Dat was dus in juli 1960.
Vlootweek 1960.PNG
Vlootweek 1960.PNG (90.66 KiB) 4101 keer bekeken
Op de website van H.J.M.Tieken, "Mijn marine tijd 1963-1969" (http://koninklijkemarine.blogspot.nl/) staat onderstaande foto, helaas zonder datum vermelding.
Wie het weet mag het zeggen.
Bijlagen
De Ruyter (datum onbekend).PNG
De Ruyter (datum onbekend).PNG (191.21 KiB) 4101 keer bekeken
Groet,
Hans
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Wie weet ?

Bericht door Da Silva »

trav_kai_tak_chapman.jpg
trav_kai_tak_chapman.jpg (66.32 KiB) 3842 keer bekeken
Goeiemiddag.

Op veel foto's van het voormalige vliegveld Kai Tak, zie ik dit schip met de blauwe romp (of een zusterschip) liggen.
Weet iemand, wat voor schip dit is. Het lijkt op een ferry of passagiersschip, maar het kan ook van de overheid zijn. De foto komt van het net, ik heb geprobeerd hem beter te krijgen, maar beter dan dit wordt het niet.

Grt.

Mario


Plaats reactie