Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door warbout »

Inderdaad. Prinses Margriet waar iedere koopvaardijer in oorlogstijd peetoom van werd en nu zij de
beschermvrouwe van de koopvaardij is,
mag zeker naar voren brengen dat mensen zoals mijn vader zaliger vijf jaren lang gevaren en gevochten hebben
op zee en op het laatst kwam Normandie er ook nog bij.

Dat is meestal, zij die uit het oog achter de schermen een bijdrage met gevaar voor eigen leven leveren,
in de vergeethoek zitten.
En nota béne werd en wordt er wel goed gestrooid met de lintjesregen.
Als iemand 25 jaar in de korfbal club zit of 40 jaren bij één baas heeft gewerkt omdat hij niet durfde
te veranderen, die krijgt een vet leren medaille met presentatie in de krant. Ridder in de Orde van Oranje Nassau :x

grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door jdbvos »

Ik ga dat doen. Dit weekend ga ik die brief opstellen en maandag verzenden.
Ik heb (uiteraard) nog niks gelezen van die brief, maar je mag mijn emailadres al meteen op een ondersteuningslijst zetten !
Oost, west...ook best
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

Ik heb ook nog niets gezien ,maar indien nodig teken ik mee en desnoods met Email

ik vond wel dat onze "voorvaderen " min of meer door de Nederlandse overheid verplicht werden om in eerste instantie ongewapend en ongeoefend als sitting ducks verplicht eropuit gestuurd werden .

hier kan ik nog wel meer bewoordingen voor bedenken !

groet Ruud Sijmons

( ps ik heb een oom ga had die op zee zat van 1939 tot 1946 was helemaal verknipt toen hij weer thuis was )
maar daar vertel ik misschien later wel meer over
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

Ik heb ook nog niets gezien ,maar indien nodig teken ik mee en desnoods met Email

ik vond wel dat onze "voorvaderen " min of meer door de Nederlandse overheid verplicht werden om in eerste instantie ongewapend en ongeoefend als sitting ducks verplicht eropuit gestuurd werden .

hier kan ik nog wel meer bewoordingen voor bedenken !

groet Ruud Sijmons

( ps ik heb een oom ga had die op zee zat van 1939 tot 1946 was helemaal verknipt toen hij weer thuis was )
maar daar vertel ik misschien later wel meer over
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jacob Bothof »

Een kranslegging bij De Boeg in Rotterdam is het minste wat Prinses Margriet nog kan doen
voor de koopvaardijmensen .
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Cor Leliard »

Ook ik teken indien nodig.
gr uit Breda cor
Il parle Il a parle
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Wim Plukker »

Als ik Theo goed inschat zal die intekenactie er niet komen of in ieder geval voor hem niet nodig zijn. Ik verwacht dat hij een keurige brief met goed onderbouwde argumenten zal sturen waarom de inspanningen van de Nederlandse Koopvaardij gedurende de tweede wereldoorlog tijdens de herdenking meer aandacht verdienen. De meeste heeft hij al genoemd.

Zolang de dodenherdenking op 4 mei wordt gehouden is er gedoe hoe we dat moeten doen. Elk jaar weer is er gedonder voorafgaand aan die datum door groepen of personen die menen dat er meer doden herdacht moeten worden of, dat er groepen te weinig aandacht krijgen.ook dit jaar weer met een initiatief, hoe nobel ook, maar geen enkel verband hebbende met de geest van deze dag zoals die hoort te zijn. Als ik thuis ben kijk ik en evenals de meesten hier viel mij inderdaad ook op dat de koopvaardij er maar een beetje bijhangt, samengevoegd met enkele andere. Op enig moment tijdens WO2 is men de koopvaardij volgens mij het 4e krijgsmacht onderdeel gaan noemen en zijn hun verrichtingen cruciaal gebleken bij het winnen van de Battle of the Atlantic, de Moermansk run en op al die andere locaties. Al die inspanningen met zulke verliezen aan personeel en materiaal verdienen een betere, prominentere plek.

Aldus begint het gedoe voor volgend jaar ... Alleen dit keer in onze ogen toch meer dan terecht en ik hoop van harte dat die brief wat uithaalt.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door gerard tenerife »

Prima initiatief Theo.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door rspeur »

Voor de goede orde: de bemanningsleden van de Nederlandse koopvaardij staan wel op de erelijst die in het Binnenhof ligt.
Waar iedereen zich elke dag bewust is van de periode 40-45, elke dag wordt er een pagina omgeslagen.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat heb je goed ingeschat, Wim. Geen e-mail, maar gewoon een brief in een envelop met een postzegel en alleen door mij ondertekend. Ik moet er even voor gaan zitten en de juiste vorm en bewoordingen vinden. Kort, to the point. Daarna is het ook klaar. Ik begin geen actie, maar wil alleen doen wat ik vind dat ik moet doen. Ik zie wel wat ervan komt. Als je niks verwacht, word je ook niet teleurgesteld.


Plaats reactie