Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Kleppentrekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Kleppentrekker »

Aan de scheepsbouw fetisjisten op dit forum,

Die scheepsontwerpers van toen hadden toch wel wat in hun mars. Een scheepsboeg ontwerpen met het alom bekende stampverband maar tevens voorzien van KREUKELZONE. :-D

Begrijp als ex vetputter (nog) niet waarom die Ouwe door de RvS een vaarverbod opgelegd kreeg! Op de foto is toch duidelijk zien dat dat oliebootje bemand door Dim Sum vreters van BB inkomt. Of het is, dat de foto in spiegelbeeld gescand.

Groet,
Henk.

Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door TBH »

Naar aanleiding van bovenstaande opmerking over kreukelzone kun je aan onderstaande foto's duidelijk zien dat bij de bouw in '68 hier al
duidelijk rekening mee is gehouden.
Blijkt maar weer dat de KJCPL zijn tijd ver vooruit was, zelfs vergeleken met de toenmalige autoindustrie.
Stond de K niet voor kreukelzone? :lol:
Bijnaam: Straat Knalgoa
StraatAlgoa197602_007.jpg
StraatAlgoa197602_007.jpg (146.21 KiB) 5130 keer bekeken
StraatAlgoa197602_008.jpg
StraatAlgoa197602_008.jpg (138.11 KiB) 5130 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14451
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

duidelijk zien dat bij de bouw in '68 hier al duidelijk rekening mee is gehouden.
Kom kom kom TBH.......da's natuurlijk wel behoorlijk oud nieuws en daar loop je mooi mee achter de feiten aan met die " Knalgoa".De beroemde passagiers liner "Oranje", welke een uniek ontwerp was van " Vooooor de Oorlog" :roll: had al een ingebouwde kreukelzone ontworpen in de boeg direct van de tekenborden van de ADM van de laat 1930tiger jaren, speciaal voor " doordouwerige schippers in de dikke mist" :lol: Toen "ze" op de " Lijndienst naar de Kolonie" na vele jaren en lang zoeken geen voldoende dikke mist konden vinden, hebben "ze" maar een "proefkreuk" bedacht op klaarlichte dag, tesamen met de " Willem Ruys" in 1953 in de Rode Zee om te bewijzen dat "het" zou functioneren zoals bedacht.Zoiets moet je dan goed aanpakken en geen lullige vrachtbootjes of kleine potjes of zo voor inscheren toch, maar serieuze passagiers schepen met voldoende en comfortabele accommodatie voor de zodoende ruimschoots aanwezige getuigen en waarnemers ? :lol: Voor de cruise line advertenties zorgden "ze" ervoor dat er dus EN voldoende passagiers waren die dit feit dan persoonlijk konden aanschouwen " ter leeringhe ende vermaaeck" zullen we maar zeg'n EN tevens de Nautische bloem van de Nederlandse Christelijke Koopvaardij in de vorm van " Commodores van de Vloot" op de wederzijdse scheepsbruggen van zowel de "Oranje" van de Koninklijke Nederland als ook de "Willem Ruys" van de Rotterdamse Lloyd met de navigatie werden belast om met wat extra goud op de mouw gelijk wat extra Cachet aan de affaire te geven.....het oog wil uiteindelijk ook wat in de passagiers vaart, omdat dit een " full scale test was in volle en open zee met beide schepen van een " vooroorlogs en ouder ontwerp" en dat kan je natuurlijk niet aan het toeval en " de eerste de beste stuurman" met een eenvoudig al of niet zwarte of witte uniform mouw met een enkel lullig streepie met een krul overlaten. :lol:
Vele jaren later was er zelfs een Italiaanse Operette zanger, ook met zo'n " Gouwuh Mouw" uitgerust, die zo'n proefkreuk wat efficienter met slechts een enkel passagierschip voor zijn kluppie wilde doen- over de jaren had ook de kosten beperking zijn intrede gedaan in de scheepvaart- en hij deed dat dus met slechts een enkel passagiers schip en een reeds sinds mensen heugenis aanwezige rots, maar dan wel weer met VEEL meer passagiers als getuige. Maar de choreografie klopte niet helemaal en dat ging net ietsie mis en hij miste de kreukelzone in de boeg met als gevolg dat de hele handel zonk en er nogal wat passagiers bij verzopen :oops: zelfs ondanks dat hij er perssonlijk WEL als de zgn. kippen bij was om de reddingsoperatie himzelf en persoonlijk vanaf de wal te co-ordineren.DAT hattie weer van een Griekse kollega afgekeken op een ander passagiers schip, maar dat gaat nu even te ver om er hier en detail op in te gaan. Ik wil maar zeggen die Nautici wisselen dat soort ervaringen uit en houden elkaar op de hoogte.....DUS " kreukelzones in de boeg".......oud nieuws!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Toch zitten er, en met name in die wowo's (walkon/walkoff=transportschepen voor levende have) wel degelijk een soort kreukelzone's, alleen dienen die de kreukels tgv uitzetting/inkrimping op te vangen, ofwel: te compenseren...
Heel toepasselijk heet dat dan ook compensatiestukken...in die zitten in de opbouw--niet in de romp...
Een scheepsromp die in "constante" zeewatertemperatuur doet wat die moet doen, heeft daarom een andere (thermische) uitzetting/inkrimping als de opbouw, die het ene moment zó heet kan zijn dat je er een ei op kan bakken, en een paar uur later het vriespunt kan benaderen (zo extreem zal het wel niet zijn, maar ik noem het als voorbeeld.
Ik heb altijd begrepen dat de Titanic juist is gebroken op zo'n compensatiestuk...

Maar uiteraard valt die Straat Algoa -ondanks dat ze een lust voor het oog was- buiten de categorie wowo
En ja...die Shit-tino....waar zou die nou zijn, en wat zou die nou doen ?
Maar hij was er in z'n primetime 'als de klippen bij'....

Nou ik er zo even m'n gedachten over laat gaan: hoe zit dat eigenlijk met die VLCC's, ULCC's, of andere HGT's (Hail Groode Tènkerz) in ballast (of met warmgestookte inhoud). Hoe vangen die dergelijke thermische spanningsverschillen op ? Die moeten -en ik denk het meest in ballast- toch zowat kromstaan van de stress...

Een dek van pakkumbeet 300 m wordt met elke graad Celcius of per Kelvin per meter (was het niet:) 0,000012m langer
Zeg maar: bij 25 graden temp.verschil is dat dek een 10 cm langer/korter, en dat is nogal wat....stresskundig bekeken...
Leidingen aan dek worden mbv U-bochten in toom gehouden, maar het dek, en hele stukken huid...???
Iemand een idee ???
en wat dan bij dubbelwandige tankers ????
Oei....ik voel een dispuutje opkomen.... :-D
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Toen "ze" op de " Lijndienst naar de Kolonie" na vele jaren en lang zoeken geen voldoende dikke mist konden vinden, hebben "ze" maar een "proefkreuk" bedacht
:lol: :lol:
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door TBH »

@ Kleppentrekker
Weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat het met volle kracht varen hem ernstig werd kwalijk genomen.
Heb op een of andere manier nooit het verslag/de uitspraak van de RVS gehad.
Mocht iemand die hebben zou ik hem graag alsnog willen hebben.
Internet gaat helaas niet zover terug.

GRT
Thomas
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die uitspraak heeft, merkwaardig genoeg, ook nooit in de kranten gestaan. Dat krantenbericht dat ik eerder plaatste is het enige dat ik vond. Zo'n uitspraak kun je aanvragen, maar ik zal eens bij de buren informeren. Misschien heeft Ben Gernaat het in zijn uitgebreide archief zitten.
Patru (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry G. Hogeboom schreef: 06 mei 2017 01:35 De beroemde passagiers liner "Oranje", welke een uniek ontwerp was van " Vooooor de Oorlog" :roll: had al een ingebouwde kreukelzone ontworpen in de boeg direct van de tekenborden van de ADM van de laat 1930tiger jaren,
Harry,
Het ontwerp van de Oranje was van het Bouwbureau van de SMN. De werktekeningen zullen wel door de NSM zijn gemaakt.
Mooie samenwerking. :)

SMN-NSM.jpg
SMN-NSM.jpg (25.61 KiB) 4611 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14451
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het ontwerp van de Oranje etc.etc.
Bedankt Paul, ik wist dat het een " Amsterdammertje" was, maar ik had mijn afkortingen verkeerd :lol: Ik zal m'n geheugen weer eens wat opfrissen met het mooie boek van Paul Grund :roll:
en wat dan bij dubbelwandige tankers ????
@JandbVos uut Grunning'n. Ik heb mijn ouwe versleten rekenlatje nou net FF nait bie de haand Jan, maar jij kunt dat uitzettingsco-efficient gesnor vast net zo goed of beter uitreeeek'n als ik. Wat ik je zomaar uit eigen persoonlijke en praktische ervaring kan mededelen is het feit dat die dubbelwandige tankers zo flexible zijn als de "Joe name IT". Ik heb persoonlijk ooit eens zo'n lege loeres ZO zwaar in de kop laten trimmen (en DUS ook binnen de maximale toegestane stress in dek blijvend!), dat de schroefas behoorlijk boven water kwam ( om een schroefas-lager te kunnen inspecteren zonder dokking!)Als een banaan meneer EN met het blote oog waarneembaar.We hebben uiteindelijk de schroef van pak weg 60 ton er af gepompt, de staartas naar binnen getrokken, het gehele lager vernieuwd, de hele hap weer in elkaar gesleuteld en die pot weer recht getrimd vanzelf.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door K.Brouwer »

Thomas, die uitspraak van de Raad kun je aanvragen. Of het nog op het internet staat weet ik niet. Men heeft dit eens verwijdert vanwege privacy reden. Heb toen zelf bij het secretariaat v/d scheepvaart het verslag op gevraagd en kreeg dit netjes opgestuurd. Je moet wel de naam van het schip en het jaartal etc. opgeven zodat
men zich niet een rotje hoeft te zoeken.Vergeet niet jouw adres te vermelden waar ze het naar toe moeten sturen. Google maar even op Raad van de Scheepvaart voor tel/faxnr. en e-mail adres. Men kan het ook per scan naar jouw e-mail adres scannen als je dat opgeeft.Succes gewenst.

Groeten, K.Brouwer


Plaats reactie