Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Knisten »

En hier nog een Theo, laten we hopen dat het brengt wat beoogd word, namelijk een brok (h)erkenning van de offers die zijn gebracht, waardoor een latere generatie ook weer naar zee kon gaan.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
DirkWW2brief.jpg
DirkWW2brief.jpg (19.76 KiB) 3737 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Knisten »

@Jan
en uiteraard een ieder die zich aangesproken voelt.

Dat massale is ook niet aan een ieder besteed. Mij bekruipt het gevoel dat er mensen zijn voor
wie er "ulterior motives" spelen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Voor mij is 't al genoeg als je er dagelijks, wekelijks, zo je wilt maandelijks even aan denkt,
er even bij stil staat wat we hadden, wat we hebben en wat we wellicht zullen krijgen.
Mijns inziens vermindert het de "verplichting" en vermeerderd het het "besef" van wat er zich
toen heeft afgespeeld.
Ik koester "Doden-herdenking" maar 5 Mei zegt me totaal, en dan bedoel ik ook TOTAAL niets,
want Nederland is allang mijn Nederland niet meer, ongeacht hoe trots er ik ook op was ooit een
Nederlander te zijn geweest. Ons landje is verkocht, verraden en verkwanseld op het altaar van de
... vul zelf maar in. 'k Bezie de ontwikkelingen op zo'n 3000 mijl afstand en wat ik zie stemt niet tot
vreugde. En dat doet zeer, heel zeer...

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Heren. Goede morgen.
7 mei.

Straks op de fiets, naar een simpel herdenking monumentje.
Een jonge jongen, ‘n gewone boerenzoon, heeft maar 2 dagen in gevangenschap van de bevrijding kunnen genieten,
afwachten totdat de deur opging.
Die ging open, zijn leven sloot, na het misdadige bevel!
19 jaar jong!

Direct, door naar het station, op weg naar Amsterdam.
Als snotneusie proef ik de vrijheid op de Dam, verzeil, verdwaal gewond in de paniek.
Wordt door de moeder van een buurtvriendje naar binnen gesleurd.
Ik was er bij, heb het gezien, met een schampschot langs mijn neus.
7 Mei staat op de verjaardagkalender, in mijn notitieboek, in mijn dagboek…
Vrgr. Geepin en Geep
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Hoewel ik me nog steeds een beetje een vreemde eend in deze bijt voel, doe ik van harte mee met deze actie. Hier: Varen in oorlogstijd heb ik de reden gegeven voor mijn interesse, noem het maar fascinatie, voor alles wat te maken heeft met de Nederlandse koopvaardij, met name in oorlogstijd.

Een beetje naast dit onderwerp, maar toch ook weer niet, vond ik op de hierboven genoemde link www.onderscheidingen.nl, de onderstaande gegevens voor de Ondina, de Shelltanker waar mijn oom op voer op die gedenkwaardige dag de elfde van de elfde 1942 in de Indische Oceaan:

Afbeelding

Ik zal de maker van deze website verzoeken om dit aan te vullen en het vraagteken om te zetten in een passende tekst.

Adri
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Ik heb de brief aan het Nationaal Comité 4 en 5 mei opgesteld. Ouwehoer als ik ben, kon ik het onmogelijk kort houden: het zijn drie pagina's geworden. Anderzijds is het voor mij een eenmalig gebeuren en dus moet ik mijn zaak in één keer goed bepleiten. We zien wel wat ervan komt.
Het lijkt me geen goed idee om die hele tekst hier te plaatsen en daarom zal ik iedereen die een scan van zijn handtekening heeft gestuurd de brief als bijlage mailen. Dan weet je in elk geval wat je mede-ondertekent. Mogelijk verandert er tussen nu en woensdag hier en daar nog wel een woordje of een zin, maar veel zal dat niet zijn.
En gaan over tot de orde van de dag en geven u gaarne terug aan de verpozing die een zondag u pleegt te bieden. :roll:

De paar tikfouten en de enkele kromme zin die in de brief staan, zijn intussen gecorrigeerd. :oops:
-------------------------------
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door warbout »

Ik hoop op je succes Theo. maar je weet,
wat niet kort en krachtig is beschreven op één A4 tje, wordt misschien niet geheel gelezen.

grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Mw. Verbeet, voorzover ik haar ken van TV-optredens, is een vrouw met veel menselijk gevoel. En als je eenmaal begint in de brief van Theo dan blijf je lezen, daar ben ik van overtuigd.

Adri
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

...maar je weet, wat niet kort en krachtig is beschreven op één A4 tje, wordt misschien niet geheel gelezen
Nee, dat weet ik niet, Willem. :-D
Dat geldt voor mensen die niet geïnteresseerd zijn en als dat zo is, dan is het sowieso niet aan die mensen besteed.
Het is zoals Adri zegt en dat is het streven van elke schrijver, waarbij het niet uitmaakt of je aan een lijvige roman begint of aan een brief waarmee je iets hoopt te bereiken: je moet je lezer in de eerste alinea, maar nog beter in de eerste zin pakken en niet meer loslaten. Ik hoop dat ik daarin ben geslaagd.
Als de brief eenmaal op de post is, zal ik de volledige tekst hier plaatsen zodat een ieder erover kan oordelen. Ik schaaf nog steeds wat bij. Alle kleine ongerechtigheden zijn er intussen uit. Hier en daar schrap ik een woordje of voeg iets toe. Dat gaat nog wel door tot woensdag. :-D
-------------------------------
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4858
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

@Adri (Breeze), in onderstaande link vind je een verslag.

ONDINA
>>> http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=4874
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Breeze »

Bedankt Allen. Dat is een mooie en uitgebreide toevoeging aan mijn verzameling.

Adri


Plaats reactie