Toen geluk nog heel gewoon was

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door v+d »

Heb ik even mazzel- en dat is geen geintje- ik kan mijn oren nog bewegen en heb net als honden immer een natte neus. :-D Een gelukkige aap dus :wink:
Maar inderdaad we roeien gewoon met de stroom mee en zien wel waar we aan land komen.
Dankzij een stel jonge gasten in Enschede ben ik er nog en mag nog onder de notelaar zitten.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Harry G. Hogeboom »

........recentelijk iemand trof die een mooie filosofische uitspraak deed.....
't is dat je d'r om vraagt Theodorus :roll:

Tijdens het vaarklaar maken van mijn zeilbootje raakte ik aan de praat met een al ietwat op leeftijd zijnde en ook wat phylosophisch aangelegde " bootjes klusjes man" over " DE toestand in de wereld en het al of niet globale hufterige gedrag van de mensheid in het bijzonder" waarbij ik o.a. wat geleende wijsheden van het boek " Sapiens" ( A brief History of humankind) geschreven door Yuval Noah Harari uit mijn grijze cellen te voorschijn toverde.
Waarop hij zei en ik quote hem letterlijk ( vertaling van hh! :lol: ) :

"Ik zal blij zijn als ik dood ben, dan hoef ik al die ellende die ik aan zie komen niet meer mee te maken"

Einde quotatie.

Ik heb persoonlijk al een mooi poossie geleden besloten :
" To just walk on the sunny side of the street" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door jdbvos »

Zo is dat !
Zoals de raad die ik ooit kreeg: "If ya can't eat, drink, or smoke it, then f*ck it !"
...maar die had ik bij een nadere gelegenheid al eens geponeerd, gleuf-ik...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Henk van der Moolen »

Toen tijdens een interview aan een Multi miljonair gevraagd werd waarom hij geen Multi jacht liet bouwen antwoorde hij:
"If it does float, fly or fuck, just rent it." :mrgreen:

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Schitterend !!
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------------------Afbeelding

Vijftien jaar geleden, in 2002, maakte Steven Spielberg een science-fictionfilm die in het jaar 2054 speelt. Had de door mij eerder genoemde Cadell Last het niet over 2050?

In Minority Report speelt Tom Cruise een politieman van de "Pre-Crime"-unit in Washington D.C. die de taak heeft toekomstige moordenaars te arresteren voordat ze deze moord plegen en zonder proces in een permanente slaaptoestand te brengen.

Twee jaar geleden in De Correspondent ...
De politie van de toekomst houdt iedere burger non-stop in de gaten

Gisteren in het Nederlandse nieuws: het criminaliteitsanticipatiesysteem (CAS).
Politiesysteem gaat misdaad voorspellen

De politie gaat grote hoeveelheden informatie gebruiken om actiever in te spelen op criminaliteit en het voorkomen daarvan. Zo kunnen agenten en middelen effectiever worden ingezet.
De politie in Amsterdam heeft daarvoor een computersysteem ontwikkeld dat wekelijks nieuwe analyses maakt op basis van lokale en actuele data, het criminaliteitsanticipatiesysteem (CAS).

Daarbij worden externe gegevens, bijvoorbeeld over wijken en inwoners, aangevuld met informatie en kennis van de politie zelf over misdrijven en lokale situaties. Zo wordt onder meer informatie van het CBS en internet politie-informatie gebruikt
.
Zo sluipt de brave new world ongemerkt, maar onstuitbaar naderbij. In de vijftien jaar sinds Minority Report zijn we al een mooi stukje dichterbij gekomen en aangezien vooral de ontwikkelingen op ICT-gebied een bijna exponentiële versnelling hebben, kun je nagaan hoe het over nog eens dertig jaar is. Zo zijn de geleerden het er ook al over eens dat zoiets als het begrip "democratie" hopeloos verouderd is. Waarom slecht opgeleide en onwetende mensen naar de stembus laten gaan als een beetje computersysteem veel beter kan voorspellen wat voor regering het land nodig heeft? Dat is immers stukken makkelijker? Hetzelfde geldt voor de rechtspraak. Waarom rechters en Officieren van Justitie en advocaten in toga's, als een beetje software je precies kan vertellen wat je met iemand die de wet heeft overtreden moet doen?

Lach er maar om. Steek er de gek maar mee. Die filosofische bootjesman van Harry heeft het misschien toch zo gek nog niet bekeken. Maar wie weet: misschien is de wereld van 2050 wel stukken beter dan die van 2017. Wie weet... Wij niet, dat is zeker.
-------------------------------
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep »

Heb medelijden, met de toekomst, voor de huidige jeugd!

vrgr. Geep
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door v+d »

Geep,

Dat zij mijn grootvader ook al!
Hier in onze onvolprezen Achterhoek heeft de jeugd nog de ruimte en veel vrijheden, het komt vast wel goed.
Het door Theo aangehaalde loon zonder werken- in de toekomst- is waar ik mij toch wel bezorgd over kan maken, of je je oren nu wel of niet kan bewegen :wink:
Ook zo'n maatschappij vraagt inleveren en verdelen en daar zijn we met zijn allen echt niet goed in.
We herdenken oorlogen en starten gewoon weer een andere, ook dat zal niet ophouden vrees ik.
Gewoon maar doorgaan met ons leven en ons verbazen over wat er allemaal snel en sneller verandert, ik probeer het bij te houden ook al raak ik soms buiten adem en van het pad af :-D
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

het komt vast wel goed.
Wat is goed komen?
Natuurlijk: de wereld draait gewoon door en de mens blijft gewoon doorleven - en doorléven.
Onder welke omstandigheden en onder wiens of welke leiding is een andere zaak. Maar wat die omstandigheden ook zullen zijn, de mensen zullen hun grote en kleine problemen houden en een beetje blij zijn of een klein beetje ongelukkig of heel gelukkig of soms doodongelukkig. Het gaat immers niet plotseling en wat meer is: we doen het immers zélf? De omstandigheden waaronder de mensen moeten leven zullen veranderen en daar zal de mens zich aan aanpassen. Zoals de mens zich heeft aangepast van het leven als jager-verzamelaar in de vrije natuur tot het leven in gemeenschappen met landbouw en veehouderij en verder naar het leven in miljoenensteden. Die mens past zich niet bewust aan en ook niet uit eigen vrije wil, dat gebeurt gewoon. Dat is evolutie.

En ik zeg nu wel dat de mens altijd een beetje blij zal zijn en soms doodongelukkig, maar is dat wel zo? Dat hoeft immers niet? Verdiep je even - en ook echt even, een uurtje of zelfs een half uur is voldoende - in zoiets als Ambient Intelligence, iets waaraan hard gewerkt wordt door universiteiten en grote bedrijven, ik meen zelfs dat Philips hierbij het voortouw nam. Ambient intelligence wil zeggen dat de techniek - lees computers die kleiner kunnen zijn dan nu een postzegel - op de achtergrond álles regelen. Een omgeving die aanvoelt welke mensen in de buurt zijn en wat die willen. Als het zover is, is de computer in staat om ook het gevoelsleven van de mens te regelen en mooi egaal te maken, zullen we dan maar zeggen.

Science fiction? Nee, daar wordt gewoon aan gewerkt. Griezelig? Ja, voor mij en waarschijnlijk voor velen van ons zal dat een griezelige gedachte zijn. Maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zullen onze achterkleinkinderen straks niet beter meer weten en ermee opgroeien en er dus ook niets griezeligs in zien. De beste omschrijving van "omringende intelligentie" vond ik die van ene dr. Cecile K.M. Krutzen, een dame die daar heel hard en heel ver voor heeft doorgeleerd:
Omringende intelligentie, ‘ambient intelligence’ (AmI) is het nieuwe modewoord van Informatica. Binnen het thema AmI wordt door wetenschap en industrie een visie over het dagelijkse leven ontwikkeld, onderzocht en ontworpen; een visie waarbij het menselijk bestaan begeleid zal worden door elektronische apparaten, netwerktechnologie en softwareagenten die ingebed zijn in dagelijkse voorwerpen en structuren zoals mobiele telefoons, auto’s, meubels schilderijen, beelden, behang, deuren, kleren en zelfs voedsel. De dagelijkse dingen zullen intelligent worden. Het doel van AmI is een actieve en efficiënte technologie te produceren, die mentaal en fysieke onzichtbaar is en geïntegreerd zal worden in onze omgeving en dagelijkse routines. Rekencapaciteiten voor gegevensverwerking zullen op elke plaats en elk ogenblik worden verbonden. Een ons omringende intelligente infrastructuur zal zich bewust zijn van de specifieke kenmerken van de menselijke aanwezigheid en persoonlijkheid, en zal voortdurend inspelen op onze vermeende behoeften en zal ‘intelligent’ reageren op wensen die door ons lichaam gearticuleerd worden in woorden, geuren en bewegingen.’ Er zal een toekomst ontstaan van kunstmatige actoren die ‘fluisteren’ in de achtergrond van het menselijke bewustzijn en leven, en die voortdurend met elkaar en hun omgeving interacteren. Mensen worden de objecten van hun ononderbroken ‘gesprekken’. AmItechnologie zal de acties van mensen en de veranderingen in hun zichtbare en onzichtbare omgeving voortdurend controleren en pro-actief reageren op die veranderingen.
De kwantumcomputer is nog maar een kwestie van tijd. Op meerdere plaatsen in de wereld wordt er hard aan gewerkt en vooral de TU Delft is daarbij samen met TNO een belangrijke speler. Het Qutech Center is in 2013 opgezet met als doelstelling om in 2019 een werkend prototype van een kwantumcomputer te presenteren. Dat prototype zal groot zijn en ontstellend duur, maar dat zal daarna snel veranderen. De eerste binaire computer die ik van mijn leven zag, in 1958 in het Natuurkundig Laboratorium van Philips, had aanzienlijk minder rekenkracht dan de chip die nu in een wasmachine of in de slimme bediening van de verwarming en de verlichting in je huis zit, maar die besloeg een hele kamer, had een enorme hoeveelheid energie nodig en produceerde een warmte waar je een heel huis mee op een behaaglijke temperatuur kon houden. Daar had ik programmeur bij kunnen worden, maar daar heb ik toen toch maar van afgezien. Ik heb dat HIER al eens op de mij zo eigen beknopte manier beschreven.
Datzelfde gaat gebeuren met de kwantumcomputer. De rekenkracht en vooral de snelheid van een kwantumcomputer is voor een eenvoudige ziel zoals ik werkelijk niet voor te stellen. Wkipipedia zegt erover...
Men zal in staat zijn gigantische hoeveelheden data te analyseren en hier allerlei verbanden en patronen uit te destilleren. Aangezien dit een van de fundamentele voorwaarden is om tot nieuwe wetenschappelijke inzichten te komen zal dit een enorme revolutie voor de wetenschappen betekenen. Ook zou men dan zeer gedetailleerde simulaties kunnen laten draaien om theorieën te testen en te verfijnen. Waarschijnlijk zal dan eveneens de rest van de maatschappij de gevolgen merken in bijvoorbeeld de entertainmentindustrie (films, games, enz.).
Combineer dat met computers kleiner dan een simkaartje die je eventueel onderhuids kunt implanteren en al je zorgen zijn voorbij. De centrale computer in het gebouw waar vroeger het allang afgeschafte parlement vergaderde, weet altijd waar je bent en wat je wilt en hoe je je voelt en wat je van plan bent, dus dat wordt een mooi regelmatig leven. Niks geen geknoei meer met kaartjesautomaten. Je stapt gewoon in de trein of in de bus of loopt langs de kassa van de supermarkt en alles wordt verder voor je geregeld. Je boodschappen worden automatisch thuisbezorgd. Of niet. Misschien staat, als je thuiskomt, de ziekenwagen op je te wachten omdat de computer heeft gedetecteerd dat je niet helemaal lekker in je vel zit. Of de politie, omdat de computer snel in de gaten had dat je ook nog aan andere dingen dacht dan alleen maar aan neuken met dat eerdergenoemde kleine pikkie dat de mens nog heeft overgehouden en dat je fantaseerde over het opblazen van dat gebouw met die centrale computer, gewoon omdat je zin had om, zonder dat de sensors het in de gaten hadden, wel eens een avond stevig op stap wilde gaan en alles wilde doen wat God - pardon- wat de centrale computer verboden had.
It's a brave new world, mensen.
Onzin? Het zal zo'n vaart niet lopen? Reken erop dat het vaart loopt. Dat onbemande schip loopt volgens sommigen ook zo'n vaart niet.
-------------------------------
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een dame die daar heel hard en heel ver voor heeft doorgeleerd:
Tjaaa........ik denk dan meestal " Dat zal dan wel" en denk met name en specifiek aan een paar vroegere kollega's die- om Theo wat vertaal werk te geven- Bar none veeel meer en verder hadden gestudeerd dan ik zelf.Of ze daardoor ook intelligenter waren, beter inzicht hadden "OF wat dan ook", DAT laat ik aan de onschuldige toeschouwer over.......eeeen ding is wel zeker, althans in mijn ogen....."ze" mochten mijn grasmachientje nooit meer lenen, want DAT kwam dan geheid kapot terug....tesamen met de een of andere vage opmerking van " hoe het allemaal was gekomen" :roll: Dat " hard en veel doorleren" kan soms meer een " curse dan een blessing" zijn. :roll:
Denkende aan de tijd in de vorige eeuw " Toen geluk nog heel gewoon was" zie ik in gedachten op mijn beste Vader zaliger's boekenplank in de voorkamer het Gele kaft van George Orwell's 1984. Ik heb DAT zelfde boek nu hier in mijn handen en denk aan de gesprekken die ik met mijn vader had -of liever gezegd luisterend naar zijn visie op de toekomst tesamen met het zo goed als zeker stellen van al of niet domme vragen :roll: -, het boek is van 1950 zie ik NU net dus het zal "somewhere in the late 1950ties" zijn geweest.......TOEN was- en ik herinner het me heel goed- TOEN was 1984 toch wel ZO'n ontiegelijk end EN ongrijpbaar VER weg in de toekomst dat ik dat toen absoluut NIET kon bevatten.Ik hoef hier vanzelf niet uit te leggen- althans dat hoop ik van ganzer harte :lol: -waar 1984 NU is in het schroefwater van ons aller levens.
Of Theodorus tesamen met die " hard en heel ver doorgestudeerde dame" nu ALLE gelijk van de vismarkt heeft OF niet, zal mij persoonlijk een zgn. rotzorg zijn. NIET omdat ik "het" niet meer mee ga maken, maar gewoon omdat m.i. AL die voorspellingen tot "weinig of niets" leiden. Ut geet gewoon zo as't geet...."als" de mensheid naar b.v.een man met visie zoals Nostradamus had geluisterd......wie weet wat voor ellende ons dan bespaard was gebleven, maaaaar " Gratis advies wordt NOOIT op prijs gesteld" overheerst ons denken in vrijwel ALLE gevallen.
Er lopen al " ruimtevaarders" rond die zo nodig naar Mars moeten, wetende dat ze dan NIET meer terug kunnen komen en in mijn ogen zijn dat ....JUIST " ruimtevaarders"( laten we hier maar NIET beginnen hoe je die ontiegelijke hoge kosten HIER veel beter zou kunnen besteden...b.v. aan AL die biljoenen arme donders die amper te vreten hebben!) en tik nu even aan de pet voor mijn vroegere baas en Hwtk. J.van P.( R.I.P.)...de man die mij als zevende massinist mededeelde bij het begin van mijn Memoriaal dat " Onze Lieve Heer HET Licht schiep"...maaaar dat WIJ....de massinisten " HET aanhielden".....EN in vooorkomende gevallen van laten we zeggen " minder perfecte Memoriaal zaken" daar de kreet " Ruimtevaart Meneer Hogeboom..je REINSTE Ruimtevaart" aan toevoegde. :lol: :roll:
Just stay on the sunny side of the Street!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie